دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

تغییر عادت موجب مرض نیست ! پروماگ به شما درباره تغییر عادت می گوید!

آیا تا حالا به این موضوع اندیشیده اید که  شما عادت هایتان را کنترل می کنید یا عادت ها، شما را ؟!!! پاسخ این است: زمانی که عادتی در وجود شما نهادینه می شود، شما به صورت ناخودآگاه بر طبق عادت خود رفتار خواهید کرد. در واقع این عادت است که شما را تحت کنترل دارد! البته شما می توانید خود را از یوغ عادت های مخرب نجات دهید و عادت های خوب را در وجود خود نهادینه کنید. شما قادر خواهید بود عادات غلطی را که در وجودتان پایدار شده است را تغییر دهید و آن ها را به رفتار های درست تبدیل کنید. بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ در این مقاله، قصد دارد شما را با روش های تغییر عادت آشنا سازد و راهکار هایی ارائه دهد. امیدواریم ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

عادت چیست؟

به الگوهای رفتاری یا فکری که به دلیل تکرار زیاد، به صورت ناخودآگاه رخ می دهند، عادت گفته می شود. ، عادت ها زمانی که در انسان پدیدار می شوند، به صورت ناخودآگاه کنترل می شوند. به این معنی که مغز در هنگام بروز عادت ها، آگاهانه و از روی اختیار عمل نمی کند.

عادت ها می توانند مخرب یا سودمند باشند. می توانند برایتان فایده داشته باشند و یا به ضررتان تمام شوند.  عادت ها در هریک از دو دسته فوق که قرار گرفته باشند، ما آن ها را به وجود آورده ایم و البته با هوشیاری قادر خواهیم بود در صورت لزوم آن ها را تغییر دهیم

چرا عادت به صورت ناخودآگاه اتقاق می افتد؟

این مساله یکی از ویژگی های شگفت انگیز مغز انسان است. معمولا زمانی یک رفتار تکرار می شود که مغز شما پاداشی بابت آن دریافت کرده باشد. البته منظورمان از پاداش، امتیازات مادی نیست، بلکه نوعی لذت که مغز از انجام یک رفتار، تجربه می کند. پاداش ها باعث می شوند نرخ انجام یک رفتار افزایش یابد و زمانی که مغز شما در می یابد که یک رفتار به دفعات و کرات انجام می گیرد، شما را از تمرکز کردن بر آن بی نیاز می کند و اینجاست که عادت اتفاق می افتد. مغز شما در شرایط خاص، به طور ناخودآگاه و خودکار وارد عمل می شود و  یک ویژگی رفتاری که تبدیل به عادت شده است را بدون تفکر بروز می دهد.

عادت ها در شرایط مشابه، رفتار های آتی شما را کنترل می کنند و باید گفت عادت ها، زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

تغییر رفتار
تغییر عادت تحت اختیار انسان است اگر بخواهید!

 

عادت های مخرب می توانند به اعتبارمان لطمه وارد کنند:

عادت های غلط باعث لطمه خوردن به اعتبار و وجه ی شخصیت انسان می شوند. اگر عادت کرده اید که صبح ها دیر از خواب بیدار شوید، دیر به محل کارتان خواهید رسید. اگر به کشیدن سیگار عادت کرده اید، سلامتی خود را به خطر خواهید انداخت. یا اگر عادت به خوردن غذاهای پرکالری دارید، دچار اضافه وزن خواهید شد…

برنامه ی تغییر عادت، هر نوع عادت مخربی را شامل می شود. اگر عادت دارید که قبل از چشیدن غذا، روی آن نمک بپاشید، و یا اگر عادت کرده اید با گوشی همراه به رختخواب بروید، یا عادت دارید چایی را داغ بنوشید، بدانید که برای بهبود زندگی، سلامتی و همچنین اعتبارتان به تغییر عادت نیاز دارید!

تغییر عادت دشوار است:

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که ترک عادت موجب مرض است. اما ترک نکردن عادت های بد هم موجب مرض خواهد شد.

 اگر چه تغییر عادت و رفتاری که در ناخودآگاه شما ثبت شده است، دشوار و ملال انگیز است، اما تحمل کردن قدری دشواری بهتر است تا عادت های مخرب را تحمل کنید.

 

تغییر عادت
تغییر عادت می تواند زندگی شما را بهبود بخشد.

 

پیشنهاداتی برای تغییر عادت های مخرب:

زمانی که میل به تغییر را در خود یافتید، تصمیم بگیرید که عادات ملال انگیز خود را تغییر دهید. روش های زیر می تواند به تغییر عادت در انسان کارساز باشد:

  • برای کار خود برنامه ریزی کنید:

همیشه برای انجام هر کاری پای برنامه ریزی در میان است. برای تغییر عادت هم باید برنامه ریزی آگاهانه داشته باشید. نگاهی به کارها و رفتار های روزمره خود بیندازید و عادات منفی خودتان را کشف کنید. فهرستی از عادت های منفی تان تهیه نمایید و سپس تغییر عادت را در دستور کار خود قرار دهید.

  • هدف خود را از تغییر عادت مشخص کنید:

تغییر عادت باید هدفمند باشد، تا انگیزه و اشتیاق کافی برای انجام آن داشته باشید.  هدف خود را از تغییر عادت مشخص کنید و بررسی کنید با رسیدن به آن ها چه فوائدی متوجه شما خواهد شد.

  • تغییر عادت را به پروسه ای پیچیده و دشوار تبدیل نکنید:

عادت های خود را فهرست کنید اما هرگز سعی نکنید همه ی عادات خود را به یکباره تغییر دهید. از عادت های کوچک و آسان شروع کنید تا به اهداف بزرگتر برسید. هدف خود را به چند گروه تقسیم کنید و یکی یکی به دنبال رسیدن به آن باشید. سعی کنید تغییر رفتار و عادت را یک تفریح برای خود در نظر بگیرید و نه یک عذاب و شکنجه روحی.

  • خودآگاهی داشته باشید:

لازم است بدانید عادت های منفی در کجا و در چه شرایطی بروز می کنند. سعی کنید عادات منفی خود را ریشه یابی کنید و علت بروز آن را کشف کنید. این اطلاعات باعث می شود نسبت به هدف خود، هوشمندانه تر رفتار کنید و ناخواسته عادت های بد را تکرار نکنید.

  • روش تغییر عادت را در خود مشخص کنید:

روش کار خود را مشخص کنید. بعضی افراد می توانند یک عادت غلط را به طور ناگهانی و یک دفعه ترک نمایند و بعضی ها به طور تدریجی تغییر عادت می دهند. البته نوع عادتی که قرار است تغییر کند، در تعیین روش دخیل است. مثلا اگر عادت دارید زمان زیادی را صرف فضای مجازی کنید، می توانید این زمان را رفته رفته کاهش دهید. اما اگر می خواهید هنگام غذا آب ننوشید، باید به یکباره نوشیدن آب را غذا متوقف کنید.

در هر صورت تصمیم بگیرید که چگونه تمایل دارید عادت های خود تغییر دهید.

  • در تصمیم خود تعلل نکنید:

اگر تصمیم به تغییر عادت گرفته اید، امروز را به فردا موکول نکنید. هر زمانی که تصمیم گرفتید، به پا خیزید و هدف خود را به تعویق نیندازید. به تعویق انداخت باعث افول انگیزه و اشتیاق در انسان می شود.

  • اراده خود را تقویت کنید و خویشتن دار باشید:

اصلی تری بخش تغییر عادت ، داشتن اراده قوی است. تنها با خویشتن داری و داشتن اراده ای قوی می توانید عادات خود را تغییر بدید.

  • با پاداش دادن، نرخ بروز رفتار جدید را افزایش دهید:

برای اینکه به ناخودآگاه خود کمک کنید، به خود پاداش دهید. مثلا برای هر نخ سیگاری که در روز کمتر می کشید، پاداشی برای خود تعیین کنید. پاداش دادن باعث لذت و شادی در انسان می شود. خودتان را تشویق کنید! شما لایق آن هستید.

  • خود را در معرض فضای وسوسه انگیز قرار ندهید:

زمانی که تصمیم به تغییر عادت گرفتید، لازم است به خودتان کمک بیشتری بکنید. به این معنی که خود را در معرض شرایطی که باعث بروز رفتار و عادت مخرب در شما می شود، قرار ندهید. اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، لازم است اول دوستانی را که با آن ها سیگار می کشید را کمتر ببینید یا هنگامی که شخصی مشغول سیگار کشیدن است، از او فاصله بگیرید.

اگر به استفاده زیاد از گوشی های هوشمند و فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده اید، دستگاه مودم یا اینترنت گوشی خود را در طی ساعت های خاصی از روز خاموش کنید. برای کاهش وسوسه و تحریک ذهن، از موقعیت هایی که باعث تحریک مغزتان می شود، فاصله بگیرید.

  • برای خودتان مانع تراشی کنید.

راه رسیدن به شرایطی که عادت مخرب در آن موقعیت رخ می دهد را مسدود کنید. برای خود مانع تراشی کنید تا گرفتار وسوسه و تحریک ذهنی نشوید.

  • به لغزش ها عادت نکنید:

در روند تغییر عادت ممکن است گاهی دچار لغزش شوید. اگر سهوا دچار لغزش شدید، نا امید نشوید و به خودتان سخت نگیرید، اما لغزش های کوچک را نیز برای خود عادی سازی نکنید. اجازه ندهید ذهنتان به لغزش ها عادت کند و آن ها را نادیده بگیرد.

  • استفاده از یادآور:

از سیستم های هوشمند یادآور استفاده کنید. این سیستم ها که معمولا در گوشی های امروزی وجود دارند، درصد فراموشی و لغزش را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند و باعث می شوند، انگیزه کافی برای تغییر عادت در شما ایجاد شود.

 

تغییر عادت
عادت های قدیمی را به عادت های مفید جدید تبدیل کنید.

 

چگونه به تغییر عادت در خودمان کمک کنیم؟

اساسا هر رفتاری که در انسان تبدیل به عادت شده است، با پاداش و لذت همراه بوده است. ذهن شما از بروز یک رفتار پاداش گرفته است و همین پاداش ها باعث افزایش همان رفتارها به عادت شده است.

برای تغییر رفتار لازم است، به طور هوشمندانه بر روی نقطه ی پاداش ذهنتان، اثر بگذارید. پروماگ در این ارتباط به شما روش هایی را در این ارتباط پیشنهاد خواهد داد:

  • برای عادات جدید یا تغییر عادت قدیم، پاداش تعیین کنید. به عنوان مثال خود را به یک شام در رستوران مورد علاقه تان دعوت کنید.
  • به خود تایید بدهید. شما قادر بوده اید رفتار و عادت خود را ترک کنید، پس مستحق تایید درونی هستید.
  • از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید. از آن ها بخواهید شما را حمایت کنند. حمایت جمعی اثر خوشایندی بر مغز و ذهن شما خواهد گذاشت.
  • با تجسم فکری می توانید تغییر رفتار را برای خود آسان تر کنید. در خیال خود تصور کنید به عادت بد خود پایان داده اید و نتایج حاصل از آن را تصور کنید. به عنوان مثال تصور کنید که هر روز صبح زودتر از خواب برخواسته اید و به موقع به کلاس درس یا محل کار خود رسیده اید و مورد تشویق رئیس یا استادتان قرار گرفته اید.
  • به پیامدهای عدم تغییر عادت فکر کنید و آن ها را در ذهن خود پررنگ تر کنید. به این فکر کنید که اگر موفق به تغییر عادت مخربی نشوید، چه پیامد هایی منفی برایتان خواهد داشت.
تغییر رفتار
خودآگاهی می تواند عادت های مخرب را در انسان شناسایی کند.

 

تغییر عادت زمان بر است:

عادت ها در شما یک شبه بوجود نیامده اند و یک شبه از بین نمی روند. همان طور که یک رفتار مدتی طولانی طول کشیده شده است که در شما نهادینه و درونی شود، تغییر آن  نیز مدت دار خواهد بود.

از آنجا که عادت های بد، برای ذهن لذت بخش هستند و ذهن در قبال تکرار آن ها، پاداش دریافت کرده است، شما به مدت زمان بیشتری برای تغییر آن نیاز دارید! شما علاوه بر بروز یک عادت جدید و تازه، باید با پاداش و لذتی که ذهنتان از انجام یک عادت غلط می برده، نیز مبارزه کنید.

لازم است با انجام یک رفتار در مدت زمان کوتاه، خود را دلسرد و بی انگیزه نکنید. بدانید که راه درازی برای رسیدن به موفقیت در پیش دارید، بنابراین در اولین گام ها، تسلیم نشوید.

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می دهیم:

نوازش کودک چه اثراتی بر روند رشد روانی و جسمانی او خواهد داشت؟

مشاجره و اختلاف نظر در بین زوجین ؛ جزء جدا نشدنی زندگی زناشویی!

ترک عادات بد با ۶ روش کتاب اثر مرکب

 

تغییر عادت

سخن آخر:

تغییر عادت یا ترک آن، اگر چه با دشواری هایی همراه است، اما غیر ممکن نخواهد بود. انسان موجودی با اراده است و می تواند بر خود و عادت های رفتاری مخرب خود تاثیر بگذارد. اجازه ندهید عادت های بد، شما را در سیطره ی اختیار خود بگیرند و کنترلتان کنند.

ازین که همراه بخش آموزش مجله آنلاین پروماگ بودید، از شما سپاسگزاریم. امیدواریم نظرات خود در ارتباط با این محتوا برایمان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا