دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

سفالگری برای کودکان ؛ آیا با فوائد شگفت انگیز سفالگری آشنا هستید؟

سفالگری برای کودکان ، جزو فعالیت‌های مفیدی محسوب می شود که باعث تقویت خلاقیت و لمس تجربه‌های جدیدی برای او خواهد شد. سفالگری و کار با گِل سفال، یکی از فعالیت هایی است که امروزه بسیار مورد توجه والدین و مراکز آموزشی کودکان قرار گرفته است و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، چرا که اثرات مثبت و تاثیرگذار آن برای کودک، بیش از گذشته مشهود است. ما در این محتوا از مجله‌ی آنلاین پروماگ ، محتوایی درباره‌ی فوائد سفالگری برای کودکان تهیه کرده است که امیدواریم از خواندن آن لذت و بهره‌ی کافی را ببرید. با

ما در این محتوا همراه باشید:

فوائد سفالگری برای کودکان :

انواع اسباب‌بازی، از ملزومات دوران کودکی است و همه ی کودکان باید اسباب‌بازی‌های متنوعی داشته باشند. یادگیری کودک در سنین پیش از دبستان، از طریق بازی صورت می‌گیرد و در واقع، استفاده از اسباب‌بازی‌های مفید و متنوع، می تواند جنبه‌ی آموزشی و پرورشی برای کودک داشته باشد.

کودک از طریق بازی به درک کاملی از محیط اطراف خود دست می یابد و هر چه اسباب‌بازی‌هایی که در دسترس او باشد، کامل‌تر باشد، طبیعتا درک او از محیط و فضای اطرافش بیشتر خواهد بود.

گل سفال یکی از مفیدترین اسباب‌بازی‌هایی است که با هزینه‌ی بسیار اندک می‌توانید آن را برای کودک خود تهیه کنید و از فوائد بی‌نظیر آن را نصیب فرزند دلبند خود کنید.

 

بهبود حواس:

کار با گِل سفال، باعث تقویت حواسی مثل بینایی، لامسه و بویایی می‌شود. چرا که این حواس، را در کودک درگیر می‌کند و باعث رشد و پرورش این حواس می‌شود.

افزایش خلاقیت:

با شنیدن اسم کار با سفال و گِل رس، احتمالا افزایش خلاقیت به ذهن شما خطور می‌کند. همانطور که می‌دانید، سفالگری با افزایش خلاقیت در کودکان ارتباط مستقیم دارد و باعث می‌شود کودک هر آنچه در ذهن کودکانه خود دارد را بتواند به راحتی با گِل رس، درست کند. اگر به دنبال داشتن کودکی با ذهن خلاق هستید، سفالگری را در برنامه‌ی روزانه‌ی کودک خود قرار دهید.

پرورش هوش فضایی:

سفالگری برای کودکان می‌تواند باعث افزایش قوه تجسم و هوش فضایی کودک نیز بشود. از آنجا که کودکان، در کار با گِل سفال ، با حجم و اندازه سروکار دارند، به درک عمیق‌تری از فضا واجسام سه‌بعدی خواهند رسید. ایجاد یک سرگرمی مفید:

کار با گِل رس و سفال، برای کودکان بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود و کودکان به انجام آن بسیار علاقه دارند. پس از خشک شدن گِل سفال، می‌توانید مجسمه ساخته شده را همراه با کودکتان رنگ کنید و آن را در دکور اتاق خواب کودک قرار دهید تا با دیدن آن، سرشار از شادی و شعف شود.

آرامش بخش برای کودکان:

خاصیت گِل رس به گونه‌ای است که کار کردن با آن، باعث آرامش کودک می شود و می تواند کودک را از تنش‌های درونی که درگیر آن هست، برهاند.

افزایش مهارت دست‌ورزی:

لمس کردن و کار با گِل رس ، باعث  افزایش مهارت دست‌ورزی و ارتباط اعصاب چشم و  دست می‌شود و می‌تواند به تقویت عضلات و ماهیچه‌های دست کودک کمک کند.

فعالیتی لذت‌بخش برای کودک:

خاک‌بازی، از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی همه‌ی کودکان در اعصار تاریخ بوده است و همه‌ی کودکان آن را دوست دارند. کودک از دست زدن و لمس خاک، فشار دادن و حالت دادن گِل لذت می‌برد و می‌تواند انرژی‌های نهفته در وجودش را ازین طریق تخلیه کند.

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس:

از آنجا که کودکان بعد از کار با گِل سفال، اثری از خود خلق می‌کنند، ازین طریق در درون خود احساس توانمندی و قدرت بیشتری می‌نمایند و به همین دلیل است که سفالگری برای کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در آنان خواهد شد.  

خلق اثری ماندگار:

کودکان در سنین پیش از دبستان، علاقه‌ دارند که اثری از خود بر جای بگذارند و کار با گِل رس ، این امکان را برای آنان فراهم می‌شود. کودک از دیدن اثری که از خود بر جای گذاشته، لذت می‌برد و دیدن آن، احساس لذت بخشی را در ذهن او ایجاد می‌کند، بنابراین سفالگری این نیاز طبیعی کودک را پوشش می‌دهد.

مقرون به صرفه و ارزان:

خرید گِل سفال، کمتر از آن چیزی است که برای هر وسیله‌ی بازی دیگری، باید هزینه بپردازید. با خرید یک بسته گِل سفال به مبلغ بسیار ناچیز، می‌توانید یک تفریح مفرح و سرگرمی سودمند برای کودک خود فراهم آورید.

بهترین گزینه برای اوقات فراغت:

پر کردن اوقات فراغت، مساله‌ای است که ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند. سفالگری برای کودکان ، یکی  از بهترین گزینه‌ها برای پر کردن اوقات فراغت است که می‌تواند فوائد چشمگیری نیز به همراه داشته باشد. به جای فرستادن کودک خود به انواع کلاس‌های تابستانی، می‌توانید اوقاتی را با کودکتان به بازی با گِل سفال بپردازید و مجسمه‌های زیبا و رنگی بسازید و سال‌ها از دیدن آن لذت ببرید.

آیا خمیر بازی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی با گِل رُس باشد؟

گُل رس ، فوائدی دارد که در تسکین اعصاب و تنش موثر است. همچنین گِل رس ، به دلیل اینکه خشک می‌شود، اثری ماندگار برای کودک ایجاد می‌کند که این مزیت، در خمیربازی وجود ندارد و به راحتی خراب می‌شود.

خمیربازی، وسیله‌ای چند بار مصرف است و همین مساله باعث می‌شود که خمیر، آلودگی محیطی، مو و گرد و خاک را به خود جذب کند وکودک، هر بار که با آن بازی می‌کند، دستش را به خمیری می‌زند که آلودگی محیطی را به خود جذب کرده است. اما گِل سفال ، به دلیل اینکه خشک می‌شود و یکبار مصرف است و هر بار از خاک رس جدیدی استفاده می‌شود، بنابراین آلودگی کمتری متوجه کودک و دستان او خواهد بود.

 

سخن پایانی:

 از سفالگری می‌توان به عنوان یک فعالیت مفید و آرامبخش برای کودکان نام برد که می‌تواند تاثیرات شگرفی بر افزایش قوه خلاقیت و هوش کودک داشته باشد. از آنجا که در زمینه سفالگری و کار با گِل رس ، تبلیغات کمتری صورت گرفته، والدین چندان با فوائد و آثار مثبتی که بر روی کودکشان دارد، آشنا نیستند و از فوائد بی‌نظیر آن در رشد و پرورش کودک غافل شده‌اند. در هر صورت، اگر به دنبال یک سرگرمی مفید و سودمند برای کودک خود هستید، سفالگری را می‌توانید به راحتی و با هزینه‌ی بسیار اندک، جایگزین فعالیت‌هایی کنید که اگر چه هزینه‌ی زیادی بابت آن می‌پردازید اما آنچنان که باید، سودمند و مفید نباشند.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با بخش آموزش مجله آنلاین پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا