دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

معماری نوینمعماری و دکوراسیون

طراحی هتل الهه خواب Morpheus شاهکاری دیگر از زاها حدید در ماکائو

زاها حدید

خانم زاها حدید طراح هتل الهه خواب ماکائو Morpheus اسطوره معماری جهان در سال 1950 در بغداد بدنیا آمد ایشان تحصیلات دبیرستان خود را در بغداد به پایان رساند سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته ریاضیات به پایان رساند.

وی برای ادامه تحصیل در مدرسه معماری لندن راهی این شهر شد و مدرک معماری خود را از آنجا اخذ کرد سپس در دفتر معماری استاد خود رمنت لوکاس مشغول بکار شد زها حدید در ابتدا طرح های معماری بسیاری ارائه داد ولی بدلیل عدم امکان اجرای آنها در آن سالها این طرح ها هیچگاه به مرحله اجرا نرسیدند. پس از اینکه زها حدید در سال 1979 در لندن دفتر معماری مستقل خود را راه اندازی کرد پروژه های معماری بزرگی را طراحی و به مرحله اجرا رساند وی در طول زندگی خود حدود 950 پروژه را طراحی نمود. مدال ها و  جوایز بسیاری در زمینه معماری به ایشان اهدا شد از جمله مدال سلطنتی معماری بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال 2015 برای طراحی مجموعه فرهنگی باکو آذربایجان به وی تعلق گرفت او همچنین در مدرسه معماری انجمن معماری لندن به تدریس مشغول بود.

دید خاص زاها حدید به معماری در قرن 21 تغییرات شگرفی در زمینه معماری مدرن بوجود آورد استفاده از بتن ، شیشه و فولاد و ترکیب آنها با نوآوری های ساخت و ساز و مصالح جدید در هر یک از پروژه هایش مفاهیم خاصی بدنبال داشت.

زاها حدید در سال 2016 بدلیل عارضه قلبی در میامی آمریکا درگذشت اما پروژه های ناتمامی در سطح جهان داشت که در حال اتمام و راه اندازی هستند طراحی هتل الهه خواب ماکائو در چین یکی از آن پروژه هاست که عملیات ساخت آن در سال 2013 شروع و در سال 2018 اتمام و راه اندازی گردید.

طراحی هتل الهه خواب Morpheus در شهر ماکائو چین از پروژه های معماری زاها حدید

هتل الهه خواب ماکائو به لاتین Morpheus Hotel واقع در کشور چین بعنوان آخرین اثر معماری خانم زاها حدید در قالب یک هتل شیک و بزرگ در سال 2018 افتتاح شد شاید نوع معماری این هتل برج عظیم متضاد با معماری مرسوم چین باشد اما برای شهر رویاها ماکائو این هتل گل سر سبد محسوب می شود.

این هتل در 42 طبقه بصورت دو برج در کنار هم که در قسمت کف و سقف به یکدیگر متصل هستند و از طریق دو تونل شیشه ای ارتباط سایر طبقات برج ها برقرار شده طراحی و ساخته شده ارتفاع برج ها 160 متر است که توسط 12 آسانسور شیشه ای رفت و آمد بین طبقات انجام می شود. 

هتل برج ماکائو با 147.860 مترمربع زیربنا دارای 770 اتاق مهمان ، سوئیت ، آپارتمان ، چند رستوران ، بار و یک استخر روباز در طبقات بالایی و ویلاهای آسمان نما در طبقات بالا است.

سازه اصلی هتل الهه خواب ماکائو

 سازه منحصر بفرد این هتل یکی از اولین سازه های بلند جهان و یک شاهکار مهندسی است که بدون ستون های داخلی طراحی و ساخته شده هر چند جهت پایداری سازه و مقاومت آن در برابر زلزله چند هسته بتنی مرکزی ایجاد شده که ثبات سازه را در برابر طوفان و زلزله فراهم می کنند این سازه شامل 1200 نقطه اتصال فولادی می باشد که در آنها 2500 اتصال به یکدیگر جوشکاری شده اند تمام اتصالات سازه در پوشش آلومینیومی قرار گرفته اند نکته قابل توجه دیگر در طراحی سازه این ساختمان این است که فونداسیون ساختمان با استفاده از مقاوم سازی فونداسیون موجود در محل هتل که مربوط به یک پروژه ناتمام بوده ساخته شده و از تخریب فونداسیون موجود جلوگیری گردیده است.

سازه
هتل الهه خواب در یک سازه بیرونی متشکل از فولاد و آلومینیوم احاطه شده این سازه پشتیبانی ساختاری سایر قسمت های برج را بعهده دارد.
سازه
سازه این هتل برج از فولاد و آلومینیوم ساخته شده است.
سازه
سازه هتل الهه بعنوان اولین سازه آزاد برای یک برج 42 طبقه در جهان شناخته شده است.
سازه
هتل برج الهه خواب بصورت دو برج بلند در کنار هم قرار دارند که در چند نقطه با هم ارتباط برقرار کرده اند.
سازه
اسکلت این برج به گونه ای طراحی شده که بدون هیچگونه دیوار و یا ستون باربر داخلی معمار بیشترین انعطاف و فضا را برای طراحی داخلی در اختیار داشته باشد.
طراحی نما
نمای پوششی روی قطعات فولادی سازه از جنس آلومینیوم ساخته شده و نمای داخل حفره ها از جنس شیشه های شبکه ای متصل به یک فریم که به سازه بیرونی اتصال داده شده تشکیل گردیده است.
طراحی معماری داخلی
داخل هتل الهه با عناصری مشابه سازه و هماهنگ با آن طراحی و اجرا شده بکارگیری پنجره های بزرگ در نمای بیرونی فضای داخلی هتل را با استفاده از نور طبیعی روشن کرده است.
قبل
بعدی

معماری داخلی هتل الهه خواب ماکائو Morpheus

 معماری داخلی این هتل با توجه به اینکه سازه فاقد ستون های داخلی و دیوراهای حائل بوده بسیار باز و بدون محدودیت طراحی شده انعطاف پذیری طراحی داخلی بمدد حذف ستونهای سازه استفاده از المانها و عناصر طراحی داخلی هتل الهه خواب که هماهنگ با طراحی نمای خارجی ساختمان هستند و همچنین در بخش هایی از آنها معماری سنتی چین نیز گنجانده شده زیبایی خارق العاده ای بوجود آورده دهلیزهای ورودی به هتل و هدایت مراجع کنندگان به مرکز هتل به گونه خاصی طراحی شده که در زیبایی و اتلاف انرژی بسیار موثر هستند استفاده از شیشه های دو جداره و مصالح محلی در بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن نیز توسط خانم زاها حدید مد نظر قرار گرفته شده است.

منبع : وب سایت زها طراحی پروژه هتل Morpheus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا