دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

چگونه می توانیم سلامت جسمی و روحی کودکمان را حفظ کنیم ؟

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که برای رشد جسمی و ذهنی کودکان ضروری است، انجام حرکات ورزشی است. ورزش برای‌ کودکان ، نشاط و سرگرمی فراهم می‌آورد و در تقویت ورزیدگی و قوای جسمانی و روحی او موثر است. ورزش برای کودکان فوائد چشمگیری دارد که می‌تواند به سلامتی بیشتر کودک شما منجر شود و حتی  می‌تواند به کمک آن، بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری کودکان را اصلاح کرد. با توجه به شروع فصل تابستان، بسیاری از والدین تمایل دارند کودکان خود را در کلاس‌های تابستانی اسم‌نویسی کنند، تا اوقات فراغت سالم و هیجان‌انگیزتری را برای کودکان خود فراهم آورند. بر همین اساس، این محتوا از مجله‌ی آنلاین پروماگ را اختصاص به فوائد ورزش برای کودکان خواهیم داد. از شما دعوت می‌شود در این مقاله ما را همراهی کنید:

 

فوائد ورزش برای کودکان

فوائد ورزش برای کودکان

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که با فوائد ورزش برای کودکان یا بزرگسالان آشنا نباشد و یا تاثیر آن را بر سلامتی نادیده بگیرد. ورزش یکی از فعالیت‌هایی است که از سنین کودکی و تا پایان عمر، می‌تواند برای جسم و روح مفید باشد و در هر مرحله از زندگی ما، چه کودکی و چه بزرگسالی اثرات، ویژه‌ای بر روی سلامتی خواهد داشت. در زیر به مهم‌ترین دلایل و فوائد ورزش برای کودکان اشاره خواهیم کرد:

  • تقویت قوای جسمی:

جسم کودک همانند روح و ذهن او، اهمیت دارد و انجام حرکات ورزشی باعث تقویت و افزایش قوای جسمانی کودک خواهد شد. رشد طولی و افزایش قد، رشد و تقویت ماهیچه‌ها، رشد استخوان‌ها، آمادگی جسمانی بیشتر کودک و سلامت روح و روان کودک از نتایج و فوائد ورزش برای کودکان است.

  • ورزش کودکان و تاثیرات آن در پیشگیری از اضافه وزن:

یکی از مهم‌ترین فوائد ورزش برای کودکان ، جلوگیری از اضافه وزن است. امروزه به دلیل وجود وسایل دیجیتال، مانند تبلت، پلی‌استیشن و یا حتی تلویزیون، بسیاری از کودکان چندین ساعت از وقت روزانه خود را بی‌حرکت و خیره به رسانه‌های دیجیتال سپری می‌کنند و طبیعی است که یکی از مهم‌ترین عارضه‌های این مساله، اضافه وزن است. ورزش کردن منظم و روزانه، باعث می‌شود کودکان کمتر دچار چاقی و اضافه وزن شوند. همانطور که می‌دانید، اضافه‌وزن مساله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد و همه‌ی ما کم‌ و بیش با ضررهای آن برای سلامتی خصوصا در سنین خردسالی و کودکی آشنایی داریم.

  • سلامت عمومی بدن:

فوائد ورزش برای کودکان و اثرات آن بر سلامتی، تنها در تقویت ماهیچه‌ها و رشد جسمانی خلاصه نمی‌شود. بلکه ورزش و فعالیت‌ بدنی مداوم، می‌تواند از بیماری‌هایی مانند کبد چرب، افزایش کلسترل، دیابت و غیره در سن نوجوانی و بزرگسالی و حتی سنین کودکی جلوگیری ‌کند.

  • افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری:

وجود مهارت‌های جسمانی مانند تعادل، انعطاف‌پذیری و آمادگی جسمانی، همه جزو نیاز روزانه بدن برای انجام فعالیت‌های مورد نیاز اوست و ورزش، این مهارت‌ها را برای کودک شما فراهم خواهد کرد.

  • ایجاد سرگرمی:

اگر بخواهید کودکتان اوقات خود را به شکل مفید پر کند، باید برای او سرگرمی‌های مفرح و مناسب با سن او، ایجاد کنید. اسم‌نویسی در یک کلاس ورزشی می‌تواند سرگرمی مناسبی برای کودکان در فصل تابستان و سایر فصول سال باشد.

  • ورزش کودکان و ایجاد نشاط:

ورزش کردن باعث ایجاد و تداوم نشاط در کودکان می‌شود. این کار به وسیله‌ی ترشح هورمون‌هایی که در بدن اتفاق می‌افتد، صورت می‌گیرد و باعث می‌شود خلق و خوی کودک تعدیل شود. کودک با انجام ورزش‌های مناسب، می‌توان انرژی نهفته در وجودش را تخلیه کند و ازین طریق، نشاط بیشتری در طی روز داشته باشد.

  • خواب کارآمد:

کمتر کودکی را می‌توان یافت که با غروب آفتاب بخوابد. اگر به درد و دل والدین گوش بسپارید، همه‌ی آن‌ها، به نوعی از دیر خوابیدن کودک خود شکایت دارند و مدعی هستند که کودک آن‌ها شب‌ها حتی بعد از عبور ساعت از نیمه‌ی شب نیز بیدار است! کودکی که به طور مستمر و برنامه‌ریزی شده ورزش می‌کند، انرژی انباشته شده در درون خود را به راحتی تخلیه می‌کند و در نتیجه می‌تواند شب‌ها زودتر و به موقع به رخت‌خواب برود. همانطور که می‌دانید هورمون‌های رشد کودک در ابتدای شب ترشح شده و برای اثربخشی بیشتر این هورمون‌ها، باید کودک در مرحله‌ی خواب عمیق باشد. بهبود شرایط خواب کودکان، یکی از موارد مهمی است که در سلامتی و رشد آن‌ها نقش دارد.

  • تقویت هوش و فعالیت‌های ذهنی:

ورزش کردن کودکان، باعث تقویت خون‌رسانی به مغز می‌شود و طبیعی است که رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز، می‌تواند بهبود عملکرد‌های مغز را به دنبال داشته باشد.

  • افزایش تمرکز با استفاده از ورزش کودکان:

ورزش کردن مهارتی است که منجر به افزایش تمرکز و قوای ذهنی کودک می‌شود. اگر کودک شما تمرکز کمتری دارد یا حواس پرت است، ورزش کردن می‌تواند برای او مفید باشد. خصوصا ورزش‌هایی که تکیه بیشتری بر تمرکز دارند، مانند تیراندازی یا بسکتبال و غیره.

  • افزایش اعتماد به نفس:

افزایش مهارت‌های ورزشی که از در اثر تلاش و پشتکار بیشتر کودک ایجاد می‌شود، به تنهایی عاملی است که منجر به اعتمادبنفس بیشتر او خواهد شد.

  • کاهش اضطراب و استرس:

استرس و اضطراب، بازتاب زندگی مدرن امروز است. اگر چه انسان در طول زمان، همواره با استرس و نگرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد اما در هیچ زمانی مانند امروز، جسم و بدن او دستخوش اضطراب و استرس نبوده است. اگر تا دیروز وجود استرس و افسردگی در کودکان، امری نامحتمل به نظر می‌آمد، امروزه کودکان بسیاری را می‌توان یافت که ازین عارضه رنج می‌برند و تحت درمان قرار دارند. یکی دیگر از فوائد ورزش برای کودکان ، افزایش نشاط و کاهش انرژی‌های منفی است که می‌تواند روش درمانی مناسبی برای اضطراب و استرس در کودکان باشد.

  • ورزش کودکان و تاثیر آن در کاهش پرخاشگری:

از آنجا که از فوائد ورزش برای کودکان ، می‌توان کاهش استرس، بهبود افسردگی و افزایش نشاط را نام برد، همه‌ی این موارد در کنار هم، به کاهش پرخاشگری نیز منجر می‌شود. کودکی که انرژی انباشته شده در وجودش را به وسیله‌ی ورزش کردن تخلیه می‌کند، کمتر به پرخاشگری روی می‌آورد و آرامش بیشتری خواهد داشت.

  • کسب مهارت‌های زندگی:

کودکان در خلال ورزش‌های گروهی و حتی انفرادی، مهارت‌های مهمی را می‌آموزند که به طور حتم برای داشتن یک زندگی سالم مفید خواهد بود. مهارت‌هایی مانند رعایت نظم، رعایت قانون، عدالت، تقویت روحیه‌ی شکست پذیری، تناسب برد و باخت و موارد دیگر…

  • فرصت مناسب برای دوست‌یابی:

با فرستادن کودکتان به کلاس ورزشی، می‌توانید فرصت مناسبی برای دوست‌یابی او مهیا کنید و او بتواند ازین مسیر، دوستان جدیدی بیابد و مهارت‌های اجتماعی خود را افزایش دهد.

  • تقویت فعالیت‌های گروهی:

ورزش کردن به صورت انفرادی و گروهی انجام می‌شود که هر دو فوائد و نتایج بی‌نظیری برای کودک به همراه دارد. در این میان، ورزش‌های گروهی باعث تقویت رفتار اجتماعی کودک با محیط اطراف خود نیز می‌شود و تاثیر مثبتی بر سازگاری و ساز‌ش‌پذیری او با گروه همسالان خواهد داشت.

 

 

سخن آخر:

ورزش کردن، یکی از ضروریات مهم در سنین کودکی است که حتما باید به طریقی آن را در برنامه روزانه‌ی کودک خود بگنجانید. اسم‌نویسی کودک‌تان در یک کلاس ورزشی تابستانه، که البته متناسب با سلامت جسمانی و سن او باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اوقات فراغت کودکان است و می‌تواند فوائدی بیش از آنچه در این مقاله گفته شد، به همراه داشته باشد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با مجله‌ی آنلاین پروماگ سپاسگزارم. ازین که همراه بخش آموزش هستید، خرسندیم.

در ادامه بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا