دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

شرایط خواب کودک ؛ راهکارهای مناسب برای بهبود خواب در کودکان و نوجوانان…

لزوم یک خواب آرام و راحت بر هیچکس پوشیده نیست و همه‌ی ما می‌دانیم که خواب ناکافی تا چه حد می‌تواند برای جسم و ذهن ما، آسیب‌زننده باشد. خواب آرام و کافی برای کودکان و بالطبع نوزادان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و باعث رشد بهتر جسمی و ذهنی در آن‌ها خواهد شد. با این وجود کودکان کمتر تمایل دارند از زمان بازی خود بکاهند و در زمان مطلوب و مناسب بخوابند. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم اطلاعات مناسبی در ارتباط با شرایط خواب کودک شرح دهیم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند واقع شود. در ادامه همراه ما باشید:

میزان خواب کافی برای کودکان و نوزادان:

خوب است بدانید که نوزادان در بدو تولد به میزان بیشتری خواب احتیاج دارند و این زمان تقریبا بیست ساعت تخمین زده می‌شود که رفته‌رفته با بزرگ‌تر شدن نوزاد، این میزان کم شده و کاسته می‌شود، به طوری که این میزان برای کودکان سه تا پنج سال، به ده تا سیزده ساعت در شبانه‌روز و برای کودکان بزرگتر در سنین هفت سال، به ده تا یازده ساعت در روز می‌رسد. در هر صورت کودکان به میزان خواب بیشتری از بزرگسالان نیاز دارند.

علاوه بر میزان خواب کافی برای نوزادان و کودکان ، کیفیت خواب هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. محیط خواب ایمن، سالم و آرام، باعث بهبود شرایط خواب کودک خواهد شد و خواب آرامی را برای او رقم خواهد زد.

 

شرایط خواب کودک

 

بهترین ساعت خواب برای کودک:

به غیر از نوزادان و کودکان زیر یک سال که در طی شبانه‌روز، زمان زیادی را در خواب می‌گذرانند، کودکان بزرگتر تمایل کمتری به خوابیدن در ساعات ابتدایی شب نشان می‌دهند که این برنامه می‌تواند در روند رشد آن‌ها، اختلال ایجاد کند.

هورمون‌های رشد که برای رشد ذهنی و جسمی کودک لازم است، در ساعات ابتدایی شب ترشح می‌شود و اگر کودک در این ساعات در حال استراحت و خواب باشد، سطح این هورومون‌ها به بالاترین میزان خود می‌رسد.

کودک در زمان ترشح هورمون‌های رشد، باید در مرحله‌ی خواب عمیق یا REM باشد و بهترین زمان برای خواب او ، بین ساعات 8 تا 9:30 دقیقه شب بیان شده است. چنانچه موفق شوید شرایط خواب کودک را در این ساعت مهیا کنید و او در این بازه‌ی زمانی بخوابانید، می‌توانید روز بهتری را در فردا برای کودک‌تان رقم بزنید.

کودکانی که شب‌ها در بازه‌ی زمانی یاد شده می‌خوابند، تمرکز بیشتری برای یادگیری دارند و در روز بعد میزان خستگی در آن‌ها به حداقل می‌رسد و رشد جسمی و فیزیکی آن‌ها به طور کامل و مطلوب صورت می‌گیرد. همچنین، این کودکان به راحتی صبح روز بعد از خواب برمی‌خیزند و می‌توانند برای فعالیت‌های درسی مانند رفتن به مدرسه یا مهدکودک آماده باشند.

تنظیم کردن ساعت خواب در کودک:

دیر خوابیدن کودک، یکی از رایج‌ترین شکایت‌هایی ست که از والدین شنیده می‌شود. والدین بسیاری مدعی هستند تا زمانی که خودشان بیدارند، کودک خردسال آن‌ها نیز بیدار است و این زمان گاهی به یک یا دو بعد از نیمه‌شب هم می‌رسد. برای رفع این مساله باید تلاش بیشتری کنید و کودک خود را از همان زمان کودکی و سال‌های اولیه، به خوابیدن در ساعات اولیه شب عادت دهید.

برای این منظور لازم است در برنامه روزانه خود تغییراتی به وجود بیاورید. به عنوان مثال باید صبح‌های زود از خواب برخیزید و کودک خود را نیز بیدار کنید. برنامه‌ی روزانه خود را دو تا سه ساعت به جلو بکشید. شام کودک را در ساعت 6 تا 7 غروب به او بدهید و شرایط خواب کودک را تا قبل از ساعت هشت شب مهیا کنید. چنانچه چند روز این تمرینات را انجام دهید، کودک شما عادت می‌کند صبح‌ها زودتر از خواب برخیزد (معمولا بین ساعات 7 تا 8 صبح) و بالطبع شب‌ها هم در بین ساعت 8 تا 9 شب بخوابد.

کودکان مدرسه‌رو که شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند و خواب کافی و مناسب ندارند، با اختلال یادگیری، عدم تمرکز، حواس‌پرتی، بی‌حوصلگی، خواب‌آلودگی و افزایش پرخاشگری در مدرسه مواجه‌اند که این مساله می‌تواند در روند آموزش آن‌ها، اختلال ایجاد کند.

 

شرایط خواب کودک

بهبود شرایط خواب کودک 

کودک را در اتاق خودش بخوابانید:

لازم است از سن شش ماهگی تا هشت ماهگی به بعد، کودکان در اتاق خودشان بخوابند. اگر در این مرحله رختخواب کودک از والدینش جدا نشود، با گذر زمان جدایی سخت‌تر و دشوارتر خواهد شد. کودکان در سن شش ماهگی، چندان حس نمی‌کنند که محل خواب آن‌ها تغییر پیدا کرده است و به سرعت به شرایط جدید و اتاق خوابشان عادت خواهند کرد.

برای کودک، لباس خواب تهیه کنید:

معمولا کودکان در زمان خواب، هیچ پوششی مانند پتو بر روی خود نمی‌ندازند و چنانچه لباس کودک شما مناسب نباشد و یا دمای اتاق سرد باشد، ممکن است دچار سرماخوردگی شود. راهکار مناسب برای بهبود شرایط خواب کودک و  رفع این مشکل این است که یک لباس‌خواب نخی با آستین و شلوار بلند برای کودک خود تهیه کنید و در زمان خواب برای او بپوشانید.

همچنین پوشیدن لباس‌خواب، باعث رعایت بهداشت بیشتر برای کودکان خواهد شد، چرا که لباس کودکان معمولا در طول روز آلوده و کثیف می‌شود و بهتر است او با لباس مخصوص خواب، به رختخواب برود.

دمای مناسب برای اتاق خواب کودک:

چنانچه دمای اتاق خواب، گرم‌تر یا سردتر از حد استاندارد برای شرایط خواب کودک باشد، کیفیت خواب او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهترین دمای مناسب برای اتاق کودکان بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد می‌باشد و کودک در این دما می‌تواند در آرامش و بدون حس کردن گرما یا سرما بخوابد.

برای اندازه‌گیری بهتر دما، در اتاق خواب کودک‌تان یک دماسنج کوچک نصب کنید و دما را در زمستان در حالت حداکثر و در تابستان در میزان حداقل رنجی که گفته شد، نگهدارید. بدیهی ست کودک شما در این بازه‌ی دمایی می‌تواند خواب راحت و آرامی را تجربه کند بدون آنکه نگران سرماخوردن او باشید.

قبل از خواب، کودک را استحمام کنید:

استحمام کودک با آب گرم می‌تواند به تجربه‌ی خواب بهتر در او یاری برساند. استحمام روزانه علاوه بر اینکه به رعایت بهداشت و تمیزی کمک می‌کند، می‌تواند خواب راحت‌تری را برای کودک یا نوجوان رقم بزند.

میزان نور کافی برای اتاق خواب کودک:

افراد بسیاری هستند که تمایل دارند در تاریکی مطلق بخوابند و در مقابل افراد بسیار دیگری هستند که ترجیح می‌دهند اتاق خواب آن‌ها، مقداری روشن باشد. طبق نظر کارشناسان، افرادی که در تاریکی مطلق می‌خوابند، خواب بهتر و باکیفیت‌تری دارند و همچنین کودکانی که در اتاق خواب کاملا تاریک می‌خوابند کمتر به اختلالات بینایی از جمله نزدیک‌بینی دچار می‌شوند.

بهتر است اتاق کودک شما کاملا تاریک باشد تا او خواب بهتری را تجربه کند. اگر کودک‌تان دوست ندارد در اتاق کاملا تاریک بخوابد، برای او چراغ‌خواب تایمردار تهیه کنید که بعد از عبور از زمانی معین خودبخود خاموش شود. همچنین بهتر است چراغ خوابی که برای اتاق کودک تهیه می‌کنید، سنسور داشته باشد تا اگر کودک نصفه شب بیدار شد، اتاق او روشن شود.

 

شرایط خواب کودک

 

سخن پایانی:

خواب کامل و کافی، تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و روند رشد جسمی کودک دارد. سعی کنید برای بهبود شرایط خواب کودک‌ خود برنامه دقیق و مناسبی بریزید و به اصول آن پایبند بمانید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا سپاسگزارم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش بخوانید:

خوراندن دارو به کودک ؛ چگونه و با چه روش هایی به کودکان خردسال دارو بدهیم؟

بدغذایی در کودکان ؛ با چه روش هایی می توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد؟

آموزش زبان به کودک ؛ روش های آشنایی بیشتر کودکان با زبان دوم …

دروغگویی در کودکان ؛ چگونه انسانی صادق و راستگو پرورش دهیم؟

۷ روش آسان و موثر برای سریع خواباندن بچه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا