دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

ورزشی

ورزش نوجوانان، بایدها و نبایدهای ورزش کردن کودکان و نوجوانان

ورزش کردن صحیح و داشتن فعالیت‌های روزانه برای سلامتی تمام افراد ضروری است؛ درعین‌حال ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان در حال رشد داشته باشد. ورزش نوجوانان از این جهت که سال‌های رشد خود را طی می‌کنند اهمیت دارد. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند، اغلب کودکان و یا نوجوانانی که ورزش می‌کنند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند و از اعتمادبه‌نفس بالاتری نسبت به سایر افرادی که ورزش نمی‌کنند برخوردار هستند.

 نوجوانانی که ورزش می‌کنند طی مراحل رشد و بزرگ‌سالی دارای روحیه و اراده بسیار قوی بوده و کم‌تر به کشیدن سیگار  و یا اعتیاد روی می‌آورند. در این راستا انتخاب ورزشی مناسب و مورد علاقه برای کودکان و نوجوانان می‌تواند مورد مهمی باشد که این مقاله به معرفی تعدادی از ورزش‌های مناسب این سنین و همچنین نکاتی درباره آن‌ها خواهد پرداخت.

ورزش نوجوانان و کودکان

معرفی ورزش‌های مناسب کودکان و نوجوانان

ورزش می‌تواند نقش مهمی در زندگی و آینده کودکان داشته باشند و از آن‌ها انسان‌هایی قوی و بااخلاق بسازد. در این زمینه انتخاب ورزشی مناسب برای کودکان و همچنین راهنمایی نوجوانان جهت انتخاب رشته ورزشی از مواردی است که مربیان ورزشی و والدین باید به آن توجه کنند و با توجه به روحیات فرزندان ورزش‌های مناسبی را به آن‌ها پیشنهاد دهند.

شنا

شنا یکی از ورزش‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است. همچنین این ورزش می‌تواند برای فرزندانی که تمایل به انجام ورزش‌های گروهی ندارند انتخاب بسیار مناسبی باشد. شنا روند رشد را در کودکان بهبود می‌بخشد و تنش‌های روزمره را نیز از آن‌ها دور می‌کند.

شنا ورزش نوجوانان و کودکان
ورزش نوجوانان و کودکان

فوتبال

از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان پرداختن به فوتبال است. البته پرداختن به این ورزش برای کودکان کمتر از 10 سال چندان توصیه نمی‌شود. همچنین باوجود سالن‌های فوتسال این ورزش می‌تواند برای دختران نیز بسیار مناسب باشد. همین‌طور فوتبال به‌عنوان یکی از ورزش‌های کم‌هزینه نیز شناخته می‌شود.

ژیمناستیک

ژیمناستیک از ورزش‌هایی است که هر کودکی با دیدن بازی‌های المپیک این ورزش، به آن علاقه‌مند خواهد شد. در کنار تمام جذابیت‌هایی که ژیمناستیک دارد، ظرافت و هماهنگی از مسائلی است که افراد از پرداختن به این ورزش می‌آموزند. همچنین تناسب‌اندام و افزایش اعتمادبه‌نفس از دیگری هدایای این ورزش محسوب می‌شوند.

ژیمناسنیک ورزش نوجوانان و کودکان

یوگا

یوگا ازجمله ورزش‌های قدرتی است که به نیرومندی بدن افراد کمک می‌کند و باعث کاهش استرس و اضطراب‌های دوران نوجوانی خواهد شد. از آنجایی‌که کودکان در حال رشد نمی‌توانند تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با والدین مطرح کنند، پرداختن به یوگا می‌تواند راهی برای تخلیه نگرانی‌های آنان باشد تا روند رشدی بدون تنش را تجربه می‌کنند.

اسکیت

پرداختن به اسکیت در کنار تمام جذابیت‌هایی که دارد، اوقاتی شاد را برای کودکان و نوجوانان می‌آفریند و به پرورش ذهن و جسم آن‌ها نیز کمک می‌کند. این ورزش هم برای دختران و هم پسران مناسب بوده و باعث تقویت عضلات پا و لگن خواهد شد. همچنین پرداختن به اسکیت درگیری تارهای عصبی با ماهیچه‌ها را تحریک می‌کند و بدون فشار، مراحل آزاد شدن کلسیم در سلول‌های عصبی را تسریع خواهد کرد که در نتیجه منجر به تقویت استخوان‌ها نیز خواهد شد.

هر کودک و نوجوانی باید با توجه به استعداد و علاقه‌ای که دارد به ورزش بپردازد. تحمیل ورزش و یا تشویق‌های بی‌مورد درباره انتخاب ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی نه‌تنها در علاقه‌مند شدن آن‌ها به ورزش کمک نمی‌کند، بلکه در مواردی باعث سرخوردگی و کنار گذاشتن ورزش نیز خواهد شد. در نتیجه انتخاب ورزش‌های رزمی سخت و یا ورزش‌های حرفه‌ای برای کودکان و نوجوانان در سنین کم اصلاً مناسب نیست و ممکن است تأثیرات بدی نیز داشته باشد. نکته مهم در انتخاب ورزش نوجوانان و کودکان این است که مناسب درک کودک باشد. از میزان مفید بودن آن برای سلامتی و جنبه سرگرمی و شادکننده آن نیز مطمئن شوید.

 


با کلیک در اینجا لیستی از بهترین ورزش‌ها برای دختران نوجوان را مشاهده کنید.


نکات قابل‌توجه در انتخاب ورزش نوجوانان 

در مورد انتخاب ورزش‌های مناسب در هر سنی والدین باید نکاتی را مورد توجه قرار بدهند. در نتیجه پرداختن به ورزش‌های قهرمانی در سنین پایین ممکن است باعث دلسرد شدن کودکان از ادامه ورزش در سنین بالا و دوران نوجوانی شود. چرا که در سنین پایین کودکان درکی از برد و باخت ندارند و تازه در سن 14 سالگی توانایی درک این موضوع را خواهند داشت. همچنین در این راستا و با توجه به روحیات و توانایی‌های جسمی کودکان و نوجوانان والدین باید موارد زیر را در انتخاب ورزشی مناسب برای فرزندان خود در نظر بگیرند.

بهترین سن شروع ورزش

تحمل درد و آسیب‌های مختلف در سنین کودکی و نوجوانی پایین‌تر است و در این زمینه والدین و مربیان باید مراقب آسیب‌های ناشی از ورزش باشند. انتخاب نوه ورزش نوجوانان و کودکان باید بر اساس علاقه آن‌ها در کنار نیازهایی که دارند باشد.

بهترین سن شروع ورزش

8سالگی بهترین سن برای شروع ورزش است و با توجه به فعالیت‌هایی که بچه‌ها در سنین پایین‌تر داشته‌اند والدین می‌توانند ورزش‌هایی متناسب با، استعدادشان را انتخاب نمایند. علاقه‌مندی کودکان به دویدن، توپ، شنا و غیره می‌تواند کمک شایانی در این زمینه به والدین باشد. همچنین مربیان و والدین باید توجه کنند که لذت بردن از ورزش  در این سن از اولویت بالاتری نسبت به مسائل دیگر برخوردار است.

 سن مناسب آغاز ورزش حرفه‌ای

به عقیده کارشناسان ورزشی، سن 15 سالگی بهترین دوران برای آغاز ورزش‌های حرفه‌ای است. نوجوانان در سنین کودکی باید به ورزش‌های پایه مانند شنا، دوومیدانی، ژیمناستیک و ورزش‌های دیگری ازاین‌دست بپردازند و سنین 11 تا 14 سالگی را به ورزش‌هایی که برخورد فیزیکی کمتری دارند مانند دوچرخه‌سواری، والیبال، بدمینتون و فوتبال اختصاص دهند که در ادامه فعالیت‌های ورزشی از سن 15 سالگی به بعد می‌توانند به ورزش‌های رزمی و یا حرفه‌ای‌تری بپردازند.

ورزش های مناسب و نامناسب برای نوجوانان

ورزش در کنار فوایدی که برای سلامتی و تناسب‌اندام دارد می‌تواند لحظات خوبی را برای کودکان و نوجوانان در حال رشد رقم بزند. والدین نیز باید در انتخاب ورزش مناسب برای فرزند خود سایر برنامه‌های درسی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده فرزند خود را در نظر بگیرند. به‌عنوان‌مثال برنامه ورزشی سنگینی مانند دوومیدانی ممکن است در کودکان باعث ایجاد ضعف و خستگی شود و از میزان انرژی آن‌ها برای پرداختن به سایر کارها کم کند.

همچنین در کنار انجام فعالیت‌های ورزشی کودک باید این موضوع را درک کند که هدف از فعالیت ورزشی تنها ورزش حرفه‌ای نیست، بلکه سلامتی و ایجاد شادی در درجه اول اهمیت قرار دارد. درنتیجه چنین دوراندیشی‌هایی، کودک می‌تواند در کنار فعالیت‌های درسی و یا هنری خود به ورزش بپردازد و از فواید خوب آن مانند افزایش اعتمادبه‌نفس، تناسب‌اندام، داشتن عضلاتی قوی و مهم‌تر از همه سلامتی بهره‌مند باشد.

بیشتر بخوانید

 

آشنایی با ورزش باراسل
فواید ورزش  تی آر ایکس
جت اسکی جدید کاوازاکی

 

با تشکر از شما مخاطبان همیشگی پروماگ که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. پیشاپیش از نظرات شما درباره این مطلب سپاسگزاریم. امیدواریم این مطلب یه سوالات شما درباره ورزش‌های مفید و مضر برای کودکان و نوجوانان پاسخ داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا