دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

لجبازی در کودکان ؛ راهکار پیشنهادی پروماگ برای مقابله با کودک لجباز….

لجبازی در کودکان ، مبحثی است که تقریبا همه‌ی والدین با آن کم و بیش درگیر هستند. کودکان از حدود سن دو تا سه سالگی با مفهوم لجبازی آشنا می‌شوند و می‌آموزند که ازین طریق می‌توانند به خواسته‌ها و نیازهایشان برسند و این مسیر را برای دستیابی به خواسته‌هایشان برمی‌گزینند. اما این روال، همیشگی نیست و رویه‌ی کودک بعد از سن پنج تا شش سالگی تغییر کرده و دست از لجبازی بر روی خواسته‌های غیرمنطقی خود بر می‌دارد. بنابراین لجبازی در کودکان در سن پیش از ورود به دبستان، یک روال طبیعی است، اما انتظار می‌رود کودک در سن ورود به دبستان، دیگر از لجبازی برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده نکند و اگر چنین است، نیاز به مداخلات جدی‌تری دارد که موضوع بحث این مقاله نیست. در ادامه همراه وب‌سایت پروماگ باشید:

لجبازی در کودکان به چه معناست؟

پیش از آنکه بخواهیم به روش‌های مقابله با کودک لجباز بپردازیم، بهتر است تعریف مناسبی از لجبازی در کودکان ارائه دهیم. لجبازی به معنی پافشاری و اصرار کودک برای رسیدن به خواسته‌ای غیر منطقی است. البته همانطور که می‌دانید کودکان درک درستی از خواسته‌های منطقی و غیر منطقی ندارند و همه چیز از نظر آن‌ها منطقی است و باید فورا اجابت شود. کودک از حدود سن دو تا سه سالگی یاد می‌گیرد که می‌‌تواند با پافشاری زیاد، به درخواست خود برسد و ازین راه والدین را وادار کند که به خواسته‌ی او تن دهند. اما همانطور که گفته شد، این روال سیر نزولی دارد و چنانچه برخورد صحیحی با کودک صورت گیرد، او کم‌کم دست از لجبازی بر می‌دارد.

 

لجبازی در کودکان

روش‌های مقابله با لجبازی در کودکان 

 

سعی کنید به علت لجبازی در کودک‌تان پی ببرید:

بررسی کنید چرا کودک‌تان لجبازی می‌کند. ممکن است چیزی او را آزار می‌دهد، یا حس می‌کند به او چیزی تحمیل می‌شود، یا نیاز به توجه بیشتری دارد و یا او در سن لجبازی قرار دارد! زمینه لجبازی را جویا شوید و سعی کنید علت را رفع و رجوع کنید.

آرامش خود را حفظ کنید:

همانطور که گفته شد، روال در کودکان کمتر از شش سال موقتی است و قرار نیست کودک شما تا همیشه لجبازی کند. لجبازی در کودکان بخشی از پروسه رشد آن هاست و باید این موضوع را بپذیرید. وقتی با این دید به قضیه نگاه کنید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. بنابراین سعی نکنید شما هم با کودک لجبازی کنید تا که این کار تنها باعث تثبیت لجبازی در کودک می‌شود.

به کودکتان توجه کافی نشان دهید:

یکی از دلایل عمده لجبازی در کودکان ، جلب توجه است. با توجه کافی به کودک، می‌توانید نیاز او را به توجه ارضاء کنید تا او ازین طریق دست به لجبازی نزند.

به خواسته‌ی کودک، گوش دهید:

هرگز کودک را مجبور به انجام کاری نکنید که او دوست ندارد. زیرا او یاد می‌گیرد که باید در برابر اجبار دیگران تسلیم شود. به صحبت‌ها و نظرات کودک‌تان گوش دهید. در بسیاری مواقع، آن‌ها خواسته‌های غیرمعقولی ندارند و حتی دلیل منطقی برای مخالفت‌شان با خواست شما دارند.

صبور باشید:

چنانچه با ایجاد سر و صدا و گریه‌ی کودک و یا هر روشی که او برای بدست آوردن خواسته‌ی خود انتخاب کرده، تسلیم شوید، به کودک خود این پاداش را داده‌اید که ازین روش می‌تواند به خواسته‌ی خود برسد. بنابراین باید کمی صبور باشید و سعی نکنید با اجابت خواسته‌ی او، قاعله را ختم کنید. با کوتاه آمدن در برابر خواسته‌ی نامعقول کودک در واقع به او رشوه داده‌اید و به او این پیام را رسانده‌اید که روش درستی را برای بدست آوردن خواسته‌اش انتخاب کرده است.

 

لجبازی در کودکان

 

حق طبیعی کودک را نادیده نگیرید:   

اگر چه شما به عنوان پدر یا مادر، کودکی را به دنیا آورده‌اید و بزرگ کرده‌اید اما شما مالک او نیستید! کودک را کودک شما به وسایل و بدن خویش حق مالکیت دارد و شما همواره باید این مساله را مد نظر قرار دهید و نباید او را از حق طبیعی خودش محروم کنید. به عنوان مثال، اگر دوست ندارد موهایش را شانه کند یا ببافد، نباید این مساله را نادیده بگیرید و در برابر مخالف کودک، به او برچسب لجبازی بزنید.

به کودکتان حق انتخاب بدهید:

شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که چطور می‌توان به کودکان حق انتخاب داد در حالی که آن‌ها معمولا خواسته‌های غیر معقول دارند. پاسخ این است که برای اجتناب از این موضوع باید حق انتخاب در دو گزینه‌ای را به او بدهید که هر دو نتیجه‌ی یکسانی در بر دارند. به عنوان مثال، دو تا از لباس‌هایش را به او نشان دهید و بگویید کدام را دوست دارد بپوشد. طبیعی است که هر دو انتخاب، نتیجه‌ی یکسانی دارند. به همین روش، برای او هدیه و اسباب‌بازی یا کتاب بخرید و یا خوراکی‌های مجاز را به او پیشنهاد دهید و بسیاری موارد دیگر….

اگر کودک خواسته‌ی غیر منطقی ندارد، خواسته‌ی او را اجابت کنید:

اجازه دهید گاهی کودک به خواسته خود برسد، البته این به معنی آن نیست که در برابر جیغ و داد کودک تسلیم شوید اگر کودک‌تان چیزی را می‌خواهد که با منافع و سلامت او منافاتی ندارد و برایتان مقدور است، به خواسته‌ی او تن دهید. معمولا چیزهایی که کودکان می‌خواهند چندان هم غیرمعقول و غیر منطقی نیست که نتوان آن را انجام داد. کودک باید از کودکی یاد بگیرد که بر سر خواسته و تصمیم خود مصمم باشد و در برابر فشار تسلیم نشود، بنابراین گاهی هم اجازه دهید حرف کودک به کرسی بنشیند.

در برابر لجبازی کودکان بی‌توجهی نشان دهید:

چنانچه می‌بینید که کودک‌تان به لجبازی رو آورده است، سعی کنید این رفتار را در او نادیده بگیرید. خودتان را سرگرم کاری کنید چنان که متوجه این رفتار نیستید.

کودک را از موضوع گمراه کنید:

گاهی لازم است کودکان را از مسیر خواسته‌شان منحرف کرد. برای اینکه رفتار لجبازی در کودکان رو به خاموشی برود، می‌توانید حواس او را به موضوعی پرت کنید و ازین راه، او را از پافشاری بر خواسته‌ای که دارد منصرف کنید.

با مشاوره کودک مشورت کنید:

اگر حس می‌کنید کودکتان بیش از حد متعارف لجبازی می‌کند و این مساله به صورت افراطی در او دیده می‌شود و یا از سن لجبازی او گذشته اما هنوز لجبازی در او وجود دارد، بهتر است با یک مشاور حاذق در این زمینه مشورت کنید.

 

لجبازی در کودکان

 

سخن پایانی:

لجبازی در کودکان بخشی از مسیر رشد آن‌هاست و اگر به درستی با آن‌ها مقابله کنید، خود به خود و با گذر زمان این رفتار در آن‌ها خاموش خواهد شد. بنابراین لازم است با عدم رفتارهای اشتباه، لجبازی را در کودک خود تثبیت نکنید و باعث نشوید این رفتار در کودک‌تان ماندگار شود.

سیما گودرزی هستم و امیدوارم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که خواننده بخش آموزش پروماگ هستید از شما سپاسگزاریم.

مقالات مرتبط را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا