دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

کنترل کودکان در اینترنت ؛ چگونه کودک را در استفاده از فضای مجازی کنترل کنیم؟

کنترل کودکان در اینترنت و فضای مجازی که دنیایی از اطلاعات است و از انواع محتوای صوتی و تصویری انباشته شده، کار بسیار مشکلی است و یا حتی محال به نظر برسد. با پیدایش و همه‌گیر شدن وسایل دیجیتال و ابزارهای ارتباطی، نمی‌توان کودک یا نوجوان را به استفاده از گوشی یا تبلت منع کرد و پر واضح است که درگیری و نگرانی والدین درباره‌ی استفاده کودکان از فضای مجازی افزایش یافته است. دنیای اینترنت و فضای مجازی ، مانند یک دریای گسترده است که در آن می‌توان هر چیزی را جستجو و سرچ کرد و بالطبع، برخی اطلاعات ممکن است متناسب با سن کودک ما نباشد و برای او مشکلاتی را ایجاد نماید. با این وجود، آیا فکر می‌کنید محدود کردن کودک در استفاده‌ی از موبایل یا تبلت، راه حل مناسبی برای کنترل اوست؟ با پروماگ همراه باشید تا اطلاعاتی مفید در این زمینه به شما ارائه دهیم.

فضای مجازی ؛ چالش دنیای امروز !

از مدت زمان استفاده‌ی فراگیر عموم مردم از فضای مجازی و دنیای اینترنت ، چیزی بیش از یک دهه نمی‌گذرد و طبیعی است که مضرات و فوائد آن هنوز  بر کودکان و حتی بزرگسالان، چندان مشخص و واضح نیست و نیاز به زمانی بیشتری است تا بتوان با قطعیت درباره‌ی خوب یا بد بودن آن اظهار  نظر کرد.

با این وجود، منطقی است که استفاده‌ی بی‌رویه و خارج از کنترل کودکان می‌تواند برای جسم و روان‌ آن‌ها آسیب‌زا باشد. بنابراین باید روشی برای نظارت و کنترل کودکان در اینترنت و فضای مجازی پیدا نمود تا بتوان  با استفاده از آن، سلامت روان و جسم کودکان را تضمین نمود.

 

کنترل کودکان در اینترنت

آیا آسیب‌های فضای مجازی تنها در فیلم‌های مستهجن خلاصه می‌شود؟

اشتباه فاحشی است اگر فکر کنیم آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان ، تنها در فیلم‌های مستهجن و اطلاعات جنسی خلاصه می‌شود! به جز محتوای پورن که در دنیای اینترنت به وفور پیدا می‌شود، اطلاعات نامفید و خارج از استاندارد، نیز می‌تواند برای فرزند شما آسیب‌زا باشد. به عنوان مثال، فیلم‌، عکس و بازی‌های خشن که خشونت را ترویج می‌دهند و یا محتوایی که دزدی، استعمال دخانیت، حیوان‌ آزاری و قانون‌گریزی را نمایش می‌دهند، همه از مضرات استفاده کنترل نشده کودکان از فضای مجازی است.

علاوه بر آن، بسیاری از اطلاعات هر چند که مفید باشد، متناسب با سن کودکان ما نیست و اگر کودک یا نوجوان ما، زودتر از موعد به این اطلاعات دست ‌یابند، ممکن است به روان او آسیب‌های جبران ناپذیر وارد آید.

از طرفی شیوه‌ی زندگی امروز به نحوی است که به استفاده روزانه از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گره خورده است و به همین دلیل، راهی به جز کنترل کودکان در اینترنت باقی نخواهد ماند.

 

کنترل کودکان در اینترنت

نحوه‌ی کنترل کودکان در اینترنت و فضای مجازی :

حال که لزوم کنترل کودکان در اینترنت و فضای مجازی مشخص است، چگونه باید آن‌ها را کنترل کرد؟

  • الگوی مناسبی باشید.

بدون شک، اعمال زور، نخریدن تبلت یا گوشی و یا استفاده از آن‌ها به عنوان روشی برای تشویق یا تنبیه و درس‌خواندن، چاره‌ی کار نخواهد بود. در اولین گام برای کنترل کودکان در اینترنت و فضای مجازی ، بهتر است خودتان الگوی درستی باشید و از استفاده بی‌رویه از تلفن همراه اجتناب کنید.

 اگر هر روز و در هر لحظه، گوشی یا تبلت در دستتان است و دائما در حال چک کردن اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان هستید، چگونه باید از کودک‌تان انتظار داشته باشید که از بازی‌ها و تصاویر دیجیتالی جذاب صرف‌نظر کند؟ و یا از قاعده و قانون تبعیت کند؟

  • از تبلت‌های مخصوص کودک استفاده کنید.

خوشبختانه امروزه تبلت‌ یا گوشی‌های همراه مخصوص کودک وجود دارد که دسترسی آنان را به محتوایی که متناسب با سن آن‌ها نیست، یا حاوی خشونت است، محدود می‌کند و کودک نمی‌تواند اطلاعاتی را خارج از محدوده‌ی سنی خود سرچ کند.

  • از اپلیکیشن‌های کنترلی استفاده کنید.

یک راه مفید دیگر برای کنترل کودکان در اینترنت ، استفاده از اپلیکیشن‌های کنترل والدین است. این اپلیکیشن‌ها علاوه بر اینکه محدودیت برای جستجوی کودک ایجاد می‌کنند، معمولا گزارشی از فعالیت‌های کودک‌تان در اینترنت و گوشی موبایل، نیز برایتان ارسال خواهند کرد.

از دیگر فوائد اپلیکیشن‌های کنترل موبایل این است که مدت زمان استفاده کودک از وسیله را محدود می‌کند و فرزندتان، تنها در زمان مشخصی می‌تواند از گوشی یا تبلت خود استفاده نماید.

  • استفاده صحیح از موبایل یا گوشی را برای کودکتان تشریح کنید.

لازم است برای کودک‌تان، قواعد و قوانین استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را توضیح دهید. از کودک بخواهید به اصولی که می‌گویید، پایبند و متعهد بماند. به عنوان مثال، برای او توضیح دهید که استفاده بی‌رویه از گوشی موبایل یا تبلت، برای چشم‌های او مضر است و اگر او بیش از ساعت مقرر، از تبلت یا گوشی استفاده کند، دچار بیماری‌‌ خواهد شد.

آیا باید به کودک یا نوجوان بگویید که دسترسی به گوشی او دارید؟

در پاسخ باید گفت بلی ؛ اگر برای کودک یا نوجوان خود، گوشی موبایل یا تبلت می‌خرید، حتما باید او را در استفاده مناسب از آن، آگاه کرده باشید و او درک درست استفاده از وسیله را داشته باشد. بنابراین وظیفه‌ دارید به طور کامل به کودک‌تان آموزش‌های لازم را بدهید و او را متوجه مخاطرات و البته فوائد اینترنت و فضای مجازی بنمایید.

  • در گام بعدی، به او بگویید که شما به عنوان والدین، این حق را دارید که ناظر استفاده او از موبایل و  تبلت باشید.
  • با فرزند خود دوست باشید و مانند یک مجرم با او برخورد نکنید یا دائما مچ‌گیری نکنید.
  • تا همیشه، نمی‌توانید از فهمیدن مسائل مختلف به کودک اجتناب کنید! کودکان کنجکاو هستند و خواسته یا ناخواسته به دانستنی‌های جنسی پی‌ می‌برند و در این زمینه کنجکاوی می‌کنند. طبیعی است زمانی که گوشی موبایل یا تبلت در اختیار کودک یا نوجوان باشد، او تلاش می‌کند که پاسخ مناسبی برای کنجکاوی‌های خود بیابد و تا زمانی که کنجکاوی او، متناسب با سن او باشد، یک روند طبیعی و نرمال است.

بنابراین باید گفت راه حل مناسب، محدود کردن آنان نیست، بلکه آموزش صحیح به کودکان است.

کنترل کودکان در اینترنت

 

سخن پایانی:

عدم کنترل کودکان در اینترنت و استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی، مشکلات متعددی را برای خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد. همانطور که می‌دانید وقتی یک پدیده مانند ابزارآلات دیجتال، تا این حد در جامعه فراگیر است، استفاده از آن بخشی از روال زندگی خواهد بود و نمی‌توان مانع دسترسی کودکان یا نوجوانان به آن‌ها شد. اما می‌توان با راهکارهایی، کودک را با روش استفاده درست از وسیله، آشنا کنید و در کنار این مورد، کنترل مناسبی بر محتوای قابل دسترس کودک‌تان داشته باشید.

سیما گودرزی هستم. ازین که این مقاله را همراه وب‌سایت پروماگ و بخش آموزش بوده‌اید، سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

مطالب مرتبط را بخوانید:

محافظت کودکان از فضای مجازی با راهکار هایی که پروماگ به شما پیشنهاد می دهد…

بازی‌های کامپیوتری برای کودکان ؛ آنچه باید راجع به خوب و بد بازی‌های کامپیوتری بدانید!

رفتار بالغانه والدین با فرزندان ؛ چگونه مانند یک پدر و مادر عاقل و بالغ با کودکمان رفتار کنیم؟

افزایش دایره لغات کودک با روش های آسان و قابل اجرا که پروماگ می گوید…

حفظ حریم خصوصی چیست و پروماگ چه راهکاری برای حفظ آن ارائه می دهد!

کودک آزاری و مصادیق بارز آن چیست؟ چگونه کودکانمان را محافظت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا