دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

آبیاری باغچه و انواع گل و گیاه به صورت اصولی و علمی چگونه انجام می‌شود؟

آبیاری منظم بر رشد و سرسبزی گیاهان تأثیر شگرفی دارد. کاهش رطوبت خاک به‌ویژه در فصل تابستان یکی از عوامل مهم پژمردگی و خشک شدن گیاه قلمداد می‌‌شود؛ بنابراین، آبیاری گیاهان به دلیل گرمای هوا، تابش مستقیم نور خورشید و سرعت بالای تبخیر از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. از سوی دیگر، مقاومت نسبی گیاهان در برابر کمبود آب رابطه معناداری با نوع و خصوصیات گیاه دارد؛ بنابراین، ویژگی‌های خاص هر گیاه، چگونگی و زمان آبیاری و نحوه صحیح آب‌‌رسانی باغچه از جمله عواملی است که شما را در نگهداری از گیاهان و همچنین استفاده بهینه و جلوگیری از هدرروی آب یاری می‌دهد. در این مقاله از مجله پروماگ ضمن ارائه انواع روش‌‌های آبیاری، به بررسی زمان مناسب برای آبیاری بر اساس نوع و خصوصیات گیاهان پرداخته‌شده است. با ما همراه باشید.

آبیاری گیاهان و باغچه

انواع روش‌‌های آبیاری

کاربرد شیوه‌‌های جدید آبیاری علاوه بر استفاده صحیح آب موجب افزایش تولید محصولات باغی و سطح زیر کشت می‌شود. بهترین روش، قرارگیری سرشلنگ آب در نزدیکی هر یک از گیاهان و درختان بوده که مدت‌زمان آن بسته به نوع گیاه و نیاز آن به آب متفاوت است. به‌این‌ترتیب آب در فضای حفره‌‌های خاک نفوذ می‌‌کند و به ریشه گیاه می‌‌رسد. درعین‌حال، آب دادن پرفشار باغچه علاوه بر عدم تأمین آب موردنیاز گیاه، موجب آسیب رساندن به برگ‌‌های نازک گیاهان و یا گلبرگ‌‌های گل‌‌ها می‌‌شود. به‌طورکلی، در کشورهای مختلف جهان، پنج روش اساسی برای آبیاری فضای سبز یا باغچه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که این روش‌‌ها عبارت‌اند از:

 آبیاری سطحی

 آب با جریان یافتن در سطح، خاک را تا عمق معینی اشباع می‌کند.

آبیاری بارانی

 با پخش شدن آب در هوا همانند آب باران، گیاهان و خاک تحت آبیاری قرار می‌گیرند.

آبیاری قطره‌‌ای

با چکاندن قطره‌‌های آب بر روی بخشی از زمین، گیاه در منطقه رشد ریشه از آب بهره‌مند می‌شود.

آبیاری زیرسطحی

 آب به‌طور مستقیم با استفاده از حفره‌‌های معین به منطقه ریشه وارد می‌شود.

آبیاری زیرزمینی

برای انتقال آب به ریشه باید سطح ایستابی بالا آورده شود تا از طریق خاصیت موئینگی به محیط ریشه برسد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : میوه کارامبولا – فواید درمانی درخت و میوه این گیاه شگفت انگیز

آبیاری باغچه

زمان مناسب برای آب دادن به گیاه

زمان آبیاری باغچه، گل و گیاهان داخل آپارتمان رابطه معناداری با نوع گیاه و شرایط آب و هوایی فصل دارد. به‌طوری‌که در فصل زمستان با کند شدن یا توقف رشد گیاه باید از آب دادن زیاد خودداری شود و در فصل بهار و تابستان می‌توان یک تا سه بار در هفته گیاه آب داد. از سویی دیگر، بهترین زمان برای آبیاری، صبح زود و هنگام غروب آفتاب است. در مقابل، آبیاری در طول ساعات گرم روز و تابش مستقیم نور خورشید منجر به ایجاد بیماری‌های قارچی بر روی پیکره گیاه و تبخیر و هدرروی آب می‌شود. به‌خصوص در مناطق مرطوب، صبح‌‌ها زمان مناسبی برای آبیاری است، زیرا آبیاری در بعدازظهر سبب باقی ماندن رطوبت بر روی گیاه و خاک در طول شب و درنتیجه پیشرفت آفات می‌شود. از سویی دیگر برای استفاده بهینه از آب می‌‌توان به کاشت گیاهانی نظیر خزه و جلبک در باغچه اقدام کرد، زیرا این‌‌ گیاهان در هنگام خشکی، آب را به بیرون از بافت خود منتقل می‌‌کنند و محیط پیرامون را خنک و مرطوب نگه می‌‌دارند.

آبیاری گیاهان بر اساس نوع و خصوصیات آن‌‌ها

آب یکی از عوامل محیطی تأثیرگذار بر جریان رشد و انتقال مواد در بخش‌‌های مختلف گیاه است. برخی از گیاهان نسبت به کم‌آبی مقاومت بیشتری از خود بروز می‌دهند. به‌طور مثال، برخی از گونه‌‌های درختی می‌توانند به مدت یک سال نیز بدون آب به زندگی خود ادامه دهند و در مقابل برخی دیگر از گیاهان در صورت عدم آبیاری در فاصله چند ساعت پژمرده می‌شوند. درعین‌حال، گیاهان برگ نازک نسبت به گیاهان برگ گوشتی برای رشد نیاز به آب بیشتری دارند. انواع گیاهانی که برای رشد به آب بیشتری نیاز دارند به شرح زیر است:

الف) سبزیجات دارای برگ؛ در صورت مواجه‌شدن با بحران کمبود آب، میوه‌‌ها و گل‌های آن‌‌ها زودتر از موعد مقرر می‌رسد.

ب) سبزیجاتی مانند کدو، گوجه‌‌فرنگی و بادمجان؛ از زمان گلدهی به بعد باید تحت آبیاری قرار گیرند.

پ) گیاهان گل‌دار؛ همیشه باید خاک آن‌‌ها مرطوب (نه خیس) باشد.

ج) گیاهان آکوروس، آزاله و نخل مرداب؛ همیشه باید خاک آن‌‌ها خیس (نه مرطوب) باشد.

چ) نهال‌‌ها، بوته‌‌ها، گیاهان رونده و درختچه‌‌ها

خ) دانه‌‌هایی مانند نخودفرنگی، ذرت و …

آب دادن به گیاهان

علائم کمبود آب در گیاهان

کمبود آب و یا آبیاری بیش‌ازحد نیاز، یکی از مشکلات شایع در باغبانی است. این نوع تنش‌‌ها دارای اثرات مخربی بر رشد گیاه هستند و مانع از رسیدن مواد مغذی موردنیاز از آب یا خاک به درون بافت گیاهی می‌شوند. در هنگام کم‌آبی معمولاً آثار و علائم مشابهی در گیاه ظاهر می‌شود که شامل زردی و پژمردگی برگ‌‌های زینتی و ترک‌‌خوردگی خاک است؛ اما آبیاری بیش‌ازحد نیاز معمولاً مشکلات دیگری را در محیط پیرامون گیاه نظیر ظرف و خاک ایجاد می‌‌کند. به‌طوری‌که وجود جلبک، خزه و قارچ روی سطح خاک و به مشام رسیدن بوی پوسیدگی ناشی از متلاشی شدن بافت‌‌های گیاه ازجمله این نشانه‌‌ها است. از سویی دیگر، ریشه گیاهان جهت تنفس به هوا نیاز دارد، درنتیجه با آبیاری بیش‌ازحد غرقاب شدن و ممانعت از تنفس گیاه رخ می‌‌دهد. به‌طورکلی، در وضعیت کم‌آبی، برگ‌‌های ریخته شده خشک و شکننده هستند و در وضعیت آبیاری بیش‌ازحد، برگ‌‌ها حالت نرم و انعطاف‌‌پذیر دارند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : از باغ خود چطور مراقبت کنیم و بهترین روش‌های نوین باغبانی کدامند؟

آبیاری قطره ای

آبیاری کاکتوس

روش آب دادن به هر گیاهی به نوع آن گیاه بستگی دارد. برخی گیاهان مانند کاکتوس نیاز در صورت خشک بودن خاک نیاز به آب دارند. روش اصولی آب دادن به گیاه کاکتوس اطمینان از خشک بودن خاک آن است که با استفاده از یک تکه چوب خشک قابل سنجش است. چوب را در سطح خاک فرو کرده و در صورتی که خاک کاملا خشک بود به کاکتوس خود آب دهید. آب را می‌توایند به صورت مستقیم بر روی خاک ریخته و یا گلدان را به مدت ده دقیقه درون آب قرار دهید تا از طریق کف گلدان آب لازم به گیاه برسد. کاکتوس اصولا به آب کمی نیاز دارد و فواصل زمانی که لازم است به آن آب رسانی شود طولانی است. برای اطلاع بیشتر از روش های نگهداری گیاهان کاکتوس این مطلب را مطالعه نمایید.

آب دادن به گیاهان چه اصولی دارد

گیاهان برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند. آب نقش مؤثری در نقل‌ و انتقال مواد غذایی، حفظ سلامت گیاه و فراهم‌سازی شرایط ایده‌‌آل برای رشد آن دارد. در سال‌‌های اخیر، بحران کم‌آبی و افزایش بهای آن به یک معضل اساسی تبدیل‌ شده، بنابراین امروزه آبیاری مدرن با مصرف بهینه از آب جهت رسیدگی به فضای سبز معنا می‌یابد. از سویی دیگر، انتخاب روش‌های مناسب آبیاری، میزان و تعداد دفعات آن و اقدام به کاشت گیاهان مناسب، علاوه بر حفظ سلامت گیاه، موجب ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب نیز می‌‌شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب با مجله پروماگ بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا