دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

کاکتوس را چطور آبیاری کنیم و برای نگهداری از آن چه ترفندهایی وجود دارد؟

کاکتوس کوچک خانگی

کاکتوس گیاه پرخار ولی مهربان

کاکتوس‌‌ گیاه زینتی زیبا و پرطرفداری است که اغلب شکل و شمایلی گوشتی داشته و از خارهای پرتعدادی تشکیل می‌شوند. با توجه به استقامت و استواری این گیاه در هر نوع شرایط آب و هوایی، می‌‌‌توان بسیاری از کاکتوس‌‌‌ها را در آپارتمان نیز نگهداری کرد. البته برای داشتن یک کاکتوس سرزنده و با طراوت به اطلاعاتی در زمینه آبیاری، شرایط محیطی و ... نیاز است. در ادامه پس از معرفی ویژگی‌‌‌ها و ساختار کاکتوس‌‌‌ها، نحوه نگهداری صحیح آن را شرح خواهیم داد.

کاکتوس گل‌دار

معرفی گیاه کاکتوس

نخستین زیستگاه کاکتوس‌‌‌ها مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی قاره آمریکا بوده ولی امروزه در اکثر نقاط جهان پرورش پیدا می‌‌‌کنند. از ویژگی‌‌‌های خاص این گیاه می‌‌‌توان به ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در شرایط بی‌آبی اشاره کرد که همین امر افزایش طول عمر و ماندگاری این گل زیبا را به همراه خواهد داشت. کاکتوس‌‌‌ها از تنوع بسیاری برخوردارند و اغلب از ریشه‌‌‌های بلند و ساقه‌‌‌های شبکه‌‌‌ای به رنگ سبز تشکیل می‌‌‌شوند که این ساقه‌ها یا پر از خارهای ریزودرشت‌اند و یا دارای برگ‌‌‌های کوچک هستند. کاکتوس‌‌‌ها همانند بسیاری از گیاهان در فصل‌‌‌های بهار و تابستان رشد می‌‌‌کنند و در نیمه دوم سال به خواب می‌‌‌روند.

اصول مهم در نگهداری از کاکتوس‌‌‌ها

کاکتوس‌‌‌ها گیاهانی هستند که با شرایط مختلف آب و هوایی وفق پیدا می‌‌‌کنند. بااین‌وجود نگهداری صحیح از این گیاه مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه با برخی از آن‌‌‌ها آشنا خواهیم شد.

 گلدان مناسب

یکی از اصول اولیه نگهداری از کاکتوس‌‌‌ها، انتخاب گلدان مناسب است. اگر زمان زیادی از تعویض گلدان فعلی گذشته و فضای آن مانع رشد گیاه می‌‌‌شود، باید گلدانی جدید و کمی بزرگ‌‌‌تر از قبلی تهیه کرد. برای کاکتوس‌‌‌های نوع گرد، می‌‌‌بایست دهانه گلدان فقط 4 تا 5 سانتی‌‌‌متر بزرگ‌تر از قطر گیاه باشد. همچنین از گلدان‌‌‌های عمیق‌‌‌تر که دهانه‌‌‌ای به‌اندازه نصف ارتفاع گل دارند می‌‌‌توان برای کاکتوس‌‌‌های عمودی استفاده کرد. قسمت زیرین گلدان نیز حتماً باید سوراخ‌‌‌دار بوده تا آب از این قسمت خارج شود زیرا انباشته شدن آب در انتهای گلدان منجر به پوسیدگی گیاه خواهد شد.

کاکتوس بسیار بزرگ

خاک مرغوب

خاک یکی از عوامل اصلی رشد گیاه است که نوع آن با توجه به شرایط آب و هوایی و فصل‌‌‌های مختلف انتخاب می‌‌‌گردد. در آب‌وهوای گرم می‌‌‌توان از خاکی که قابلیت نفوذپذیری بیشتری دارد بهره برد و در فصل سرما که گیاه به آب زیادی نیاز ندارد، خاک سنگین‌‌‌تر مناسب خواهد بود. اغلب از سه ترکیب زیر برای تهیه خاک کاکتوس استفاده می‌‌‌شود.

  • ترکیب اول: یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت مخلوط شن و ماسه، یک قسمت کمپوست
  • ترکیب دوم: یک‌دوم قسمت خاک رس، یک قسمت ماسه، یک قسمت خاک باغچه
  • ترکیب سوم: یک قسمت کمپوست، یک قسمت خاک پیت، یک قسمت ماسه

به‌منظور جلوگیری از پوسیدگی و بیماری‌‌‌های قارچی کاکتوس‌‌‌ها، می‌‌‌بایست به ترکیب‌‌‌های فوق، پنج درصد خاک زغال (خرده‌‌‌های زغال چوب) نیز اضافه کرد.

کاکتوس

آبیاری کاکتوس

کاکتوس‌‌‌ها معمولاً در فصل رشد به آب بیشتری نیاز دارند و آبیاری این گل‌‌‌ها بسته به شرایط محیط، متفاوت خواهد بود. زمان مناسب برای آبیاری وقتی است که خاک کاکتوس کاملاً خشک شود. ازاین‌رو می‌‌‌توان یک تکه چوب نازک مانند خلال‌دندان را به‌آرامی در خاک فروکرد تا از خیس یا خشک بودن آن اطلاعاتی به دست آورد. دو روش برای آبیاری کاکتوس وجود دارد؛ یکی از بالای خاک و دیگری قرار دادن گلدان در آب بین 10 الی 15 دقیقه. پس از آبیاری به روش اول می‌‌‌بایست از خروج آب از انتهای گلدان نیز اطمینان حاصل کرد. گفتنی است که کاکتوس‌‌‌ها در فصل استراحت فقط هرچند هفته یک‌بار، نیاز به آبیاری دارند.

کود مناسب برای گیاه کاکتوس

کاکتوس‌‌‌ها املاح موردنیازشان را از خاک تأمین می‌‌‌کنند اما به‌منظور رشد بیشتر می‌‌‌توان از انواع کود نیز استفاده کرد. برای این کار توصیه می‌‌‌شود مقدار کمی از کود مایع را درون آب‌‌‌پاشی یک و نیم لیتری ریخته و این ظرف را با آب پر می‌‌‌کنیم. پس از مخلوط کردن آب و کود، عمل آب‌‌‌پاشی را بر روی سطح گیاه انجام می‌‌‌دهیم.

نور لازم برای رشد کاکتوس ​

از آنجایی‌که میزان تابش نور بر روی شکل ظاهری و رنگ کاکتوس تأثیرگذار است، در نظر گرفتن مکانی مناسب و نورگیر برای این گیاه امری مهم تلقی می‌‌‌گردد. ازاین‌رو می‌‌‌توان آن‌‌‌ها را در پشت پنجره‌‌‌های نورگیر اتاق نگهداری کرد تا در طول روز در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند. نور کم باعث از دست رفتن زیبایی و طراوت کاکتوس شده و احتمال گل دادن آن را نیز کاهش می‌‌‌دهد.

کاکتوس ها در بیابان

دما مناسب برای رشد گیاه کاکتوس

کاکتوس در طول روز به گرمای متوسط و شب‌‌‌ها به هوایی خنک نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد این گیاهان بین 18 تا 32 درجه سانتی‌‌‌گراد است. نگهداری کاکتوس در دماهای مختلف نیز امکان‌پذیر است ولی برای آنکه از آسیب دیدن گیاه جلوگیری کنیم بهتر است حداقل و حداکثر دمای رشد این گیاه را در نظر داشته باشیم.

نحوه صحیح جابجایی کاکتوس‌‌‌ها

فصل بهار، بهترین زمان برای تعویض گلدان کاکتوس محسوب می‌‌‌شود. تخلیه خاک گلدان به‌وسیله بیلچه احتمال آسیب رساندن به ریشه گل را افزایش می‌‌‌دهد؛ جهت انجام صحیح این کار و برای گلدان‌‌‌های سفالی بهتر‌‌‌‌‌‌ است ابتدا گلدان قبلی را شکسته و مقدار کمی از تکه‌‌‌های خردشده آن را در انتهای گلدان جدید قرارداد. این تکه‌‌‌ها را با مقداری شن درشت می‌‌‌پوشانیم و سپس لایه‌‌‌ای نازک از خاک زغال روی شن‌‌‌ها می‌‌‌ریزیم. در این مرحله و پس از جداسازی خاک‌‌‌های قدیمی چسبیده به ریشه، کاکتوس را در مرکز گلدان قرار می‌‌‌دهیم و اطراف آن را با خاک مخصوص کاکتوس پر می‌‌‌کنیم. به‌منظور حفظ رطوبت نیز می‌‌‌توان سطح خاک را با سنگ‌‌‌های تزیینی و خزه پوشاند. پس از جابجایی می‌‌‌بایست گیاه را چند روزی دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کرد و سپس به آن مقداری آب داد.

نگهداری کاکتوس

امروزه با توجه به گسترش زندگی شهری و آپارتمان‌‌‌نشینی، امکان بهره‌‌‌مندی از باغچه‌‌‌های گل در حیاط خانه‌‌‌ها برای بسیاری از افراد مقدور نیست؛ اما می‌‌‌توان با نگهداری از گل و گیاهان زینتی و همیشه‌سبز مانند انواع کاکتوس در منزل و محیط کار، بخش کوچکی از طبیعت را در کنار خود حس کرد و به زندگی آرامش و تازگی بخشید. همان‌طور که در این مقاله اشاره شد کاکتوس‌‌‌ها با توجه به خصوصیاتی که دارند، گزینه مناسبی برای نگهداری در آپارتمان‌‌‌ها محسوب می‌‌‌شوند اما به‌منظور حفظ و مراقبت هر چه‌بهتر از آن‌‌‌ها می‌‌‌بایست به شرایط و نحوه نگهداری این گیاهان توجه شود.

 

منبع:

فروتن، سیدمهدی. میررفعتی، میرهادی. داودی، عزیز. وزوایی، علی، (1391). پرورش گیاهان آپارتمانی (1)، شرکت چاپ و نشر کتاب‌‌‌های درسی ایران، چاپ نهم.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه مجله پروماگ بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا