دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مسافرت

باغ های افسانه ای عجیب و سفر به این ۹ منطقه شگفت‌ انگیز از جهان

باغ های افسانه ای از آن دسته باغ هایی است که به دلیل رازی که در ساخت آن‌‌ها وجود دارد، شگفتی انسان‌‌ها را برمی‌انگیزانند. برخی از این باغ‌‌ ها را به دستور حاکمان وقت و یا سرمایه‌‌داران آن دوران و با هدفی خاص مانند به نمایش کشاندن مال و اموال آن‌‌ها می‌‌ساختند. در این باغ ها علاوه بر گل و گیاه، از آثاری همچون مجسمه‌‌ها و عمارت‌‌های زیبا نیز استفاده می‌‌کردند. در این مقاله از مجله پروماگ به چند نمونه از باغ های افسانه ای جهان و همچنین ویژگی‌‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یک نوع از باغ‌های افسانه‌ای در چین

1- باغ های افسانه ای : باغ کاخ هت لوو (Het Loo) هلند

این کاخ که یکی از جاذبه‌‌های گردشگری کشور هلند محسوب می‌‌شود، در اواخر قرن هفدهم میلادی توسط جاکوب رومان (Jacob Roman) و یوهان ون سوئیتن (Johan van Swieten) برای ویلیام سوم و مری دوم انگلستان طراحی شد. باغ این بنا که یکی از زیبا‌‌ترین باغ‌‌های جهان محسوب می‌‌شود را کلود دسگوتز (Claude Desgots) طراحی کرد. این باغ خصوصی را که به سبک باروک ساخته‌‌اند، در پشت بنا واقع شده است.

ویژگی‌‌‌‌های اصلی این باغ نظیر تقارن کامل خطوط، گل‌کاری‌های رسمی و منظم، فواره‌‌های متعدد سبب به شهرت رسیدن نام این باغ و قرار گرفتن آن در لیست باغ‌‌ های افسانه‌‌ ای شده است. قسمت اصلی باغ طبق سنت‌‌های قدیمی و با باغچه‌‌هایی مستطیلی شکل که دور آن‌‌ها را پیاده‌‌رو‌‌ها محصور کرده‌‌اند و سایه‌‌ درختانی که بر روی گذرگاه آن پهن‌شده‌اند، فضای زیبایی را خلق کرده است. از دیگر ویژگی‌‌های این باغ می‌‌توان به وجود نارنجستان (باغ نارنج) اشاره کرد. در اطراف باغ مکان‌‌های خوش‌منظره‌ای برای شکار به چشم می‌‌‌‌خورد. با گذشت زمان قسمت‌‌هایی از این باغ باشکوه آسیب دید که در سال 1970 به بازسازی آن پرداختند.

نوشته های مشابه

2 - باغ های افسانه ای : باغ Humble Administrator

این باغ که در شهر «سوژو» کشور چین واقع شده است، در واقع محل سکونت Lu Giang دانشمند سلسله تانگ بود. پس از گذشت سال‌‌ها سلسله یوان (Yuan) از این مکان به‌عنوان معبد استفاده کردند. در اوایل قرن شانزدهم میلادی، Wang Xiancheng امپراتور (امپریالیست) و شاعر سلسله مینگ در اطراف این معبد باغی را احداث کرد این باغ دارای عمارت‌‌های متعددی و پل‌‌هایی است که در میان پیچ‌وخم رودخانه قرار دارند.

به‌طورکلی می‌‌توان این باغ را به بخش‌‌های مرکزی، شرقی و غربی و جنوبی تقسیم کرد که خانه (معبد) در قسمت جنوبی آن قرار دارد. باغ شرقی از چند عمارت در اطراف چمنزار مرکزی تشکیل‌شده است. گل‌‌های تلفنی بسیاری این چمنزار را احاطه کرده‌‌اند. باغ مرکزی از مناظر متعددی برخوردار است که در اطراف حوض «Surging Wave» قرار دارد. بخش عمده‌‌ای از باغ غربی را آب تشکیل می‌‌دهد که از شمال به جنوب در جریان است و محیط چشم‌‌نوازی را ایجاد می‌‌کند.

3- باغ های افسانه ای : باغ شنی «ریوان - جی» (Ryoan - ji)

«ریوان – جی» که به باغ شنی نیز مشهور است، در شهر کیوتو ژاپن قرار دارد و یکی از باغ‌‌های خشک جهان محسوب می‌‌شود. ریوان – جی عبادتگاه خانواده فوجیوارا (Fujiwara) در قرن 11 میلادی بوده است. در اواسط قرن پانزدهم (Hosokawa Katsumoto) جنگجوی قدرتمند ژاپنی این باغ را تسخیر کرد و مکتب «ذن» را در آن بنا نهاد که پس از شورش اونین (Onin War) این معبد نابود شد.

در اواخر قرن پانزدهم این معبد توسط هوسوکاوا کاتسوموتو (Hosokawa Katsumoto) بازسازی شد. در این باغ تنها چیزی که به چشم می‌‌خورد 15 قطعه سنگ است که برخی از آن‌‌ها با خزه پوشانده شده‌‌اند. سنگ‌‌ریزه‌‌های شنی، کف این باغ را به‌صورت منظم فرا گرفته است. این سنگ‌‌ها به شکلی قرارگرفته‌اند که از هر زاویه می‌‌توان 14 سنگ را مشاهده کرد و در سنت‌‌ها آمده است که برای دیدن سنگ پانزدهم باید به درجه‌‌ای از روشنفکری رسید.

باغ شنی

4- باغ های افسانه ای : قصر «وو لو ویکومت» (Chateau Vaux - le - Vicomte)

یکی از جاذبه‌‌های گردشگری کشور فرانسه قصر «وو لو ویکومت» نام دارد و در قرن 17 میلادی برای نیکولاس فوکه (وزیر خزانه لوئی چهاردهم) ساخته شد. طراحی باغ آن را «آندره لو نوتر» بر عهده داشت. طول این باغ به حدود 3 کیلومتر می‌‌رسد که در کنار حوض‌‌های آب، سنگ‌‌ها و شن‌‌ها قرار دارد. لنوتر با استفاده از قوانین پرسپکتیو (خطای دید)، منظره زیبایی را خلق کرد.

او کانال آب را در پایین‌‌ترین بخش مجموعه (مجتمع) قرار داد تا باغ بزرگ‌‌تر از اندازه واقعی خود به نظر برسد. این باغ به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که انگار بر روی آب قرار دارد. حوضچه‌‌ها و پیاده‌‌رو‌‌هایی که در آن ساخته‌‌اند، حس غیرقابل‌تصوری را به بیننده القا می‌‌کنند.

5- باغ های افسانه ای : الحمرا و ژنرالیف (Alhambra and Generalife)

کاخ الحمرا در زمان حکومت اسلام در کشور اسپانیا ساخته شد و طراحی آن برگرفته‌شده از سبک طراحی شمال آفریقا است. این کاخ را می‌‌توان به سه بخش قصر سلطنتی، باغ‌‌های پلکانی «Generalife» و قلعه «Alcazba» تقسیم کرد. قصر سلطنتی خود دارای بخش‌‌های شبستان و بارگاه است. باغ Generalife در اواسط قرن بیستم توسط «فرانسیسکو پریتا مورنو» طراحی شد. باغ Generalife دارای استخر طولانی است که در امتداد آن گلدان‌‌های زیبا، چشمه‌‌های روان، درخت‌‌های سر برافراشته و عمارت‌‌های مستحکم به چشم می‌‌‌‌خورد.

در حقیقت این مکان با یک پیاده‌‌رو به کاخ الحمرا متصل می‌‌شود. این باغ یکی از دیدنی‌‌ترین مکان‌‌هایی است که برای ساخت پیاده‌‌روهای آن از موزاییک‌‌های ساخته‌شده از سنگ‌ریزه‌های سفید و سیاه رودخانه «دارو» (Darro) و «گنیل» (Genil) بهره برده‌‌اند. از ژلرانیف به‌عنوان یک اقامتگاه تابستانی نیز استفاده می‌‌کردند. زیبایی خیره کننده آن باعث شده که در زمره باغ های افسانه ای عجیب جهان قرار بگیرد.

6- باغ های افسانه ای : باغ ویلا (Villa D’este)

باغ ویلا یکی چشم‌نوازترین جاذبه‌‌های گردشگری کشور ایتالیا محسوب می‌‌شود که در شهر تیولی قرار دارد. این باغ به سفارش «کردینال ایپولیتو دوم» (Cardinal Ippolito II) در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد که هنر معماری ایتالیا را نشان می‌‌دهد. این باغ در سال 2001 در لیست باغ‌‌های عجیب یونسکو «UNESCO» (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) قرار گرفت.  این باغ در ایتالیا به «Giardini Delle Meraviglie» نیز شناخته می‌‌شود. این مکان یکی از باغ های افسانه ای عجیب جهان است.

مجسمه‌‌ها و فواره‌‌هایی که از دوره رنسانس در این باغ قرار دارند، بیشتر از درختان و گل و گیاه خودنمایی می‌‌کنند. این باغ از 51 فواره، 64 آبشار، 220 حوضچه و 398 انشعاب تشکیل‌شده است. یکی از جالب‌‌ترین نکاتی که در ساخت آن‌‌ها وجود دارد، استفاده نکردن از هیچ وسیله مکانیکی است. هر کدام از فواره‌‌های موجود در این باغ دارای نامی منحصربه‌فرد هستند به‌طور مثال نام یکی از آن‌‌ها فواره بیضی (Oval Fountain) است.

ویلا

7- باغ های افسانه ای : باغ Rousham

باغ روشام «Rousham» یکی از باغ‌‌های افسانه‌‌ای است که در کشور انگلستان قرار دارد. در اوایل قرن 17 سِر رابرت دورمر اشراف‌زاده انگلیسی، دستور ساخت کاخی را در شهرستان آکسفوردشایر (Oxfordshire) داد. با شروع جنگ جهانی دوم ساخت این بنا متوقف شد. در سال 1649 پسر رابرت دورمر، کار ساخت این بنا را ادامه داد.

در سال 1719 اطراف این عمارت باغی احداث کردند که طراحی آن را «چارلز بریجمن» بر عهده داشت. «ویلیام کنت» در سال 1737 به تکمیل این باغ پرداخت که یکی از کار‌‌های فاخر وی به شمار می‌‌رود. پیاده‌‌روهایی که در دو طرف آن‌‌ها گل‌‌های زیبا و درختان و گیاهان سرسبز و بلند و حوضچه‌‌های پر آب وجود دارند، زیبایی خیره‌کننده‌ای را به این باغ بخشیده است. مجسمه‌‌هایی بزرگ که به شکل جنگجویان گلادیاتور هستند، محیط باغ را به شکلی حماسی مبدل ساخته است.

باغ های افسانه ای

8- باغ های افسانه ای : باغ معلق بابل (Hanging Gardens of Babylon)

این باغ یکی از عجایب هفت‌‌گانه دنیا است که هنوز مکان دقیق آن مشخص نیست (اکنون وجود ندارد). این باغ در واقع یک قصر بزرگ و طبقاتی است که روی هر طبقه آن گل و گیاه‌‌های متنوع و زیبایی قرار دارد و منظره زیبایی را به وجود آورده‌‌اند. با اینکه مدارک محکمی از این باغ در دست نیست اما برخی معتقدند که این باغ بین سال‌‌های 562 تا 605 پیش از میلاد مسیح توسط بُخت نصر دوم به دستور ملکه آمیتیس ساخته‌شده است.

به روایت دیودور سیسیلی، شکل کلی باغ معلق بابل به‌صورت پلکانی است که روی هر کدام از این پله‌‌ها گل‌‌ها و گیاهان زیبا و درختان تنومندی کاشته‌‌اند و برای اینکه این بنا بتواند وزن این درختان و گل‌‌ها و گیاهان را تحمل کند راهروهایی در زیر پلکان‌‌ها ساختند. آبیاری این گیاهان از بالاترین نقطه بنا آغاز می‌‌شود و به‌وسیله دستگاهی آب رودخانه را به بالای این باغ می‌‌رسانند و سپس عمل آبیاری هر طبقه را انجام می‌‌دهند. این دستگاه‌‌ها به‌گونه‌ای تعبیه‌شده‌اند که هیچ‌‌کس نمی‌‌تواند روش آبیاری گیاهان را مشاهده کند.

باغ معلق

9- باغ های افسانه ای : تاج محل

تاج‌محل یکی از مناطق دیدنی کشور هند است. پنجمین امپراتور مغول «شاه جهان» برای دفن جسد همسرش دستور ساخت این مقبره را صادر کرد. حوضچه‌‌ای طویل در کنار پیاده‌‌رویی که در این باغ وجود دارد محیطی زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کرده است. گل‌‌هایی همچون رز و نرگس زرد، درختان میوه و … باعث افزایش زیبایی این باغ افسانه‌‌ای شده‌‌اند.

تاج محل

باغ های افسانه ای عجیب

وقتی برای اولین بار کلمه باغ های افسانه ای به گوش می‌‌خورد، به دنبال مکان‌‌هایی عجیب و خارق‌العاده با دکوراسیونی شگفت‌انگیز خواهیم بود؛ اما تنها چیزی که این باغ‌‌ها را به مکانی افسانه‌‌ای تبدیل کرده است، راز و رمزی است که در روش ساخت و وسایل به کار گرفته برای ساخت آن‌‌ها پنهان گردیده است. این باغ‌‌ها تنها به دلیل زیبایی ساخته نمی‌‌شدند، بلکه امپراتورها و سلاطین آن دوران به دلایل مختلفی همچون نمایش سرمایه، دارایی و عظمت خود دستور به ساخت این باغ‌‌ها می‌‌دادند. در نهایت تنها چیزی که باقی می‌‌ماند مکان‌‌های ساده‌‌ای است که دارای گل و گیاه فراوان هستند و تنها دلیل آوازه و شهرت‌شان بعنوان باغ های افسانه ای، راز ساخت آن‌‌‌‌ها است.

تاج محل

همچنین بخوانید :

از اینکه تا انتهای این مطلب درباره باغ های افسانه ای همراه ما بودید متشکرم. در پروماگ مطالب بیشتری درباره شگفتی‌های جهان بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا