دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

ارز دیجیتال

تتر چیست؟ چگونه کار می کند؟

تتر (USDT) به عنوان بزرگترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود. تاجران ارزهای دیجیتال از استفاده از استیبل‌کوین‌ها مانند تتر برای معامله یا تبادل دیگر ارزهای دیجیتال و یا تبدیل دارایی‌های خود به ارزهای فیات استفاده می‌کنند.

ارتباط تتر (USDT) با دلار آمریکا به این معنی است که تتر در مقابل نوسانات قیمتی که ممکن است بر ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت‌کوین (BTC) تاثیر بگذارد، محافظت می‌شود.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل‌کوین‌ها مثل تتر، دارایی‌های دیجیتالی هستند که نوسان کمی دارند و معمولاً ارزش ثابت و پایداری دارند. ارزش یک استیبل‌کوین به دارایی‌های پایداری مانند طلا، دلار آمریکا و سایر ارزهای فیات وابسته است. استفاده از استیبل‌کوین‌ها به عنوان یک جایگزین دیجیتال برای ارزهای فیات در حال افزایش است و به دلیل پایدار بودن ارزش آنها، می‌توانند به عنوان یک ابزار برای محافظت در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

استیو بامبرا، یکی از بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان اصلی Many Worlds Token، می‌گوید: “یک تتر بدون توجه به شرایط بازار همواره ارزش یک دلار را دارد.”

در حال حاضر، تتر بزرگترین استیبل‌کوین در بازار است و ارزش بازاری آن حدود ۵۳ درصد از کل ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها را تشکیل می‌دهد. پس از آن، یو اس دی کوین (USDC) با سهم ۳۱ درصدی از بازار و سپس دلار بایننس (BUSD) در رده سوم قرار دارد.

معامله‌گران کریپتو از استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر برای کسب نقدینگی پایدار و قابل اعتماد استفاده می‌کنند تا بدون از دست دادن سرمایه خود، معاملات خود را انجام دهند.

تتر چندین استیبل کوین دیگر با دارایی های مختلف صادر می کند:

تتر گولد  (AUXT)به قیمت طلا وابسته است.

تتر یورو  (EURT)به یورو متصل است.

تتر جی بی پی  (MXNT)به پوند بریتانیا متصل است.

 تتر یوان  (CNHT)به یوان چین متصل است.

تتر چگونه کار می کند؟

پایداری تتر از معیارهای ذخایر ارزی آن ناشی می‌شود، زیرا شرکت تتر ادعا می‌کند دارای دلار و دارایی‌های دیگری است که معادل یا بیشتر از تعداد کل تترهای در گردش می‌باشد. به طور دقیق‌تر، این شرکت ادعا می‌کند برای هر واحد تتر در گردش، یک دلار یا معادل آن در پشتوانه نقدی یا دارایی‌های قابل تبدیل به نقدی مانند اوراق قرضه کوتاه‌مدت یا سپرده‌های بلندمدت را در اختیار دارد.

تتر در وب‌سایت خود، گزارش‌های روزانه‌ای را درباره میزان ذخایری که در اختیار دارد نسبت به تعداد توکن‌های تتر خود منتشر می‌کند، اما با وجود این، تحقیقاتی توسط کمیسیون معاملات آتی کالاهای آمریکا (CFTC) و دادستان عمومی نیویورک انجام شده و همچنان سوالات و ابهاماتی درباره ذخایر شرکت تتر مطرح می‌شود.

سرمایه‌گذاران قادرند در اکثر صرافی‌های اصلی برای خرید و فروش تتر فعالیت کنند. وقتی شما 100 دلار صرف می‌کنید، تقریباً 100 توکن تتر دریافت می‌کنید و شرکت برای حفظ نسبت 1:1 تتر به دلار، ذخایر خود را با 100 دلار افزایش می‌دهد. زمانی که کاربران تتر خود را برای دریافت پول فیات پس می‌دهند، توکن‌ها از گردش خارج شده و از میان می‌روند.

تتر از بلاکچین اختصاصی برخوردار نیست و به جای آن، توکن‌های خود را روی بلاکچین‌های ارائه شده توسط شرکت‌های ثالث قرار می‌دهد. در حال حاضر، توکن‌های تتر بر روی بلاکچین‌های زیر ارائه می‌شوند:

  •       اتریوم
  •       ترون
  •       الگورند
  •       سولانا
  •       پالیگان

تاریخچه مختصری از تتر

ایجاد تتر به دهه‌ی گذشته بازمی‌گردد، زمانی که جی.آر. ویلت (J.R. Willet)، با استفاده از پروتکل بیت‌کوین، به دنبال ایجاد یک رمزارز جدید بود. ویلت این ایده را در قالب مسترکوین (Mastercoin) پیاده‌سازی کرد و یکی از اعضای اصلی این پروژه، در سال ۲۰۱۴ بنیانگذار تتر شد.

نوسانات اخیر در بازار، منجر به کاهش قیمت تتر، یک استیبل‌کوین متصل به دلار آمریکا، شده و ارزش آن به زیر ۰.۲۳ دلار رسید. این اتفاق باعث شکسته شدن پیوند قیمت لحظه‌ای تتر و دلار شد. کاهش قیمت اساساً به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از این بود که اگر یک استیبل‌کوین نتواند پیوند خود را حفظ کند، کوین‌های دیگر هم ممکن است با همین مشکل مواجه شوند.

مارک لوپرستی (Marc LoPresti)، مدیر عامل The Strategic Funds، اظهار می‌کند: “تتر به عنوان یک استیبل‌کوین با پشتوانه، با سرمایه‌گذاری موفق در اوراق خزانه ایالات متحده، احتمالاً بهترین شانس برای مقابله با موج کنونی تحولات دنیای ارزهای دیجیتال است.” وی افزود که تنها استیبل‌کوین با کیفیت مشابه، یو اس دی کوین (USD Coin) است.

تتر استیبل کوین

آیا می توان به تتر اعتماد کرد؟

استیبل‌کوین‌ها همچنان یکی از گزینه‌های محبوب بین معامله‌گران ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند و تتر با چالش‌هایی در زمینه نقدینگی و تامین ذخایر مواجه شد، اما در نهایت موفق شد که این موانع را پشت سر بگذارد.

این شرکت تا سال 2022، درباره ذخایر خود شفافیت نداشت، اما در نهایت وب‌سایت تتر اعلام کرد که همه توکن‌های تتر به نسبت 1 به 1 با دلار جایگزین می‌شوند و توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند. آدام کارلتون، مدیرعامل کیف‌پول پینک پاندا، اظهار می‌کند که تتر همواره شفافیت کافی در مورد پشتوانه توکن‌های خود نداشته است.

همچنین بخوانید: استیبل کوین چیست و چگونه کار میکند؟

کارلتون افزود: “گذشته‌ی قانونی تتر بسیار مشکوک است و تاکنون، ذخایر واقعی آن بسیار نامفهوم است و ما معتقدیم که به طور قابل توجهی از منابع ناشناخته (بی‌ارزش) تشکیل شده است.”

سایر کارشناسان ارز دیجیتال نیز می‌گویند که در بازار ارز دیجیتال، به نوعی پذیرفته شده که تتر پشتوانه کاملی ندارد.

جیمز پوترا، معاون استراتژی محصول در TradeStation Crypto، اظهار می‌کند: “بسیار واضح است که تتر توسط دلار پشتیبانی نمی‌شود.”

تتر و فروپاشی ترا یو اس دی

ترا‌یواس‌دی (UST) یک استیبل‌کوین متصل به دلار است که در سال 2022 باعث ایجاد یک بحران در بازارهای ارزهای دیجیتال شد. در آن زمان، ترا‌یواس‌دی به جای دریافت و نگهداری نقدینگی از یک سیستم مبتنی بر الگوریتم برای حفظ ارتباط با دلار آمریکا استفاده می‌کرد.

اعتماد به یک الگوریتم به جای ذخایر نقدی، باعث از دست رفتن ثبات ترا‌یواس‌دی در زمان بحران اوایل سال 2022 شد. ترا‌یواس‌دی به یک توکن به نام لونا (Luna) به اضافه یک ذخیره عظیم بیت‌کوین برای حفظ نسبت 1 به 1 خود متکی بود. بازاریان از الگوریتمی که از لونا برای حفظ ارزش ترا‌یواس‌دی استفاده می‌کرد، برای کسب سود استفاده کردند و در عرض چند روز سامانه به طور کامل خراب شد.

بامبرا می‌گوید: “یک واحد ترا‌یواس‌دی برابر با 1 دلار آمریکا است، اما ارتباط خود با دلار را از دست داد.”

فروپاشی ترا‌یواس‌دی باعث ایجاد شوک در بازار ارزهای دیجیتال شد. فروپاشی لونا باعث کاهش قیمت بیت‌کوین و تحمیل خسارت 300 میلیارد دلاری به بازار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا