دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

نوازش کودک چه اثراتی بر روند رشد روانی و جسمانی او خواهد داشت؟

خانواده اولین نهاد اجتماعی کودک است. کودک اولین ها را در بستر خانوادگی که شما برایش تدارک دیده اید، تجربه خواهد کرد. اگر به عنوان پدر یا مادر، این محتوا را می خوانید، حتما راجع به تاثیر نوازش بر روند رشد روحی و جسمی کودک شنیده اید و یا آن را تجربه کرده اید. مجله آنلاین پروماگ در این محتوا قصد دارد راجع به نوازش کودک و فوائد آن در ارتباط با رشد کودکان، با شما گفتگو کند. امیدواریم ما را تا پایان این محتوا همراهی نمایید.

به راستی نوازش کودک ، بر روند رشد او تاثیر گذار است؟

تاثیر نوازش و لذت حاصل از آن، بر هیچ کس پوشیده نیست. حتی حیوانات و گیاهان هم نسبت به نوازش، واکنش مثبت از خود نشان می دهند. هیچ انسانی را نمی توان یافت که با در آغوش گرفته شدن و دریافت نوازش، احساس آرامش و امنیت نکند. آدمی حتی در بدترین و دردناک ترین مراحل زندگی اش هم، با نوازش دیدن و در آغوش گرفتن از سوی نزدیکانش، تسلی می یابد. نوازش کودکان به دلیل حساسیت ها و نیاز بیشتری که به محبت و امنیت دارند، تاثیرات عمیق تری بر سلامت روح و جسم آن ها می گذارد و یک نیاز طبیعی و ضروری برای رشد محسوب می شود.

 

نوازش کودک
کودک برای ادامه زندگانی، نیازمند امنیت، آرامش، عشق و محبت است.

 

نوازش کودک اثرات ماندگار و مثبت بر روند رشد او بر جای خواهد گذاشت:

نوازش کودک، نوعی نیاز طبیعی در او محسوب می شود و پر واضح است کودکان با دریافت پاسخ، رشد بهتری را تجربه خواهند کرد:

  • خوشحالی:

نوازش کودک ، باعث ترشح هورمون اکسی توسین در او می شود که این هورمون باعث شادی و خوشحالی در بدن انسان می شود. علاوه بر اثرات شادی آور، اکسی توسین باعث حس اعتماد، امنیت، صمیمیت و از خود گذشتگی در انسان می شود. بنابراین اگر دوست دارید کودکی خوشحال و شاد داشته باشید، او را در دفعات بیشتر و به مدت طولانی تری نوازش کنید.

  • خواب آرام تر و عمیق تر:

زمانی که کودکتان را در آغوش می گیرید و بدن او را نوازش می دهید، کودک احساس امنیت بیشتری می کند و خواب آرام تر و عمیق تری را تجربه خواهد کرد.

  • خوش اخلاقی:

کودکی که به میزان زیادتری نوازش می شود، دوپامین بیشتری در بدنش ترشح خواهد شد. این هورمون باعث افزایش شادی و لذت در بدن انسان می شود. پیشنهاد می دهیم زمانی که کودکتان بد اخلاق یا تند خو شده است، او را چند دقیقه ماساژ دهید و در آغوش خود نگهدارید تا خوش اخلاق تر شود.

  • کنترل استرس:

کودکان با نوازش بیشتر، احساس آرامش و امنیت بیشتری می کنند و سطح استرس و اضطراب در آن ها کاهش چشم گیری خواهد داشت.

  • سلامتی و افزایش ایمنی:

زمانی که کودک روحیه خوب و شادابی دارد، سیستم ایمنی بدن او بهتر فعالیت خواهد کرد. امروزه ثابت شده است که نوازش کودک باعث بهبود روند بیماری در او می شود. بر اساس این ادعا، توصیه شده است، برای بهبود بیماری و روند رشد در نوزادان نارس، آن ها توسط والدینشان بیشتر نوازش شوند و تماس پوستی بیشتری دریافت کنند.

  • افزایش هوش هیجانی:

هوش هیجانی یکی از مولفه هایی است که با هوش و عاطفه در ارتباط است. تحقیقات ثابت کرده است، کودکانی که نوازش بیشتری دریافت می کنند، رفتارهای حاصل از بالا بودن هوش هیجانی است را بیشتر از خود بروز می دهند.

  • افزایش بهره وری هوشی:

کودک به دلیل احساس آرامشی که از نوازش کردن بدست می آورد، بهره وری هوشی بیشتری از خود نشان خواهد داد. امروزه ثابت شده است کودکان با روان آرام تر، یادگیری بیشتری خواهند داشت.

  • تقویت احساس همدلی و مشارکت:

زمانی که کودک را نوازش می کنید، احساس محبت خود را با او به اشتراک می گذارید و شریک غم ها و شادی های او می شوید. بنابراین کودکان با دریافت نوازش می توانند همدلی را تجربه کنند.

  • حرف شنوی بیشتر از والدین:

بیشترین زمانی که کودک از شما حرف شنوی دارد، زمانی است که او نسبت به شما احساس خوبی دارد. می توانید زمانی که دارید کودک را نصیحت می کنید یا نکته ای را به او گوشزد می کنید، او را نوازش کنید. دستان او را در دستتان بگیرد و یا صورت و موهایش را نوازش کنید. با این کار، اثر بخشی کلام شما بیشتر خواهد شد.

این ها تنها بخشی از تاثیرات نوازش بر کودکان است و دامنه ی آن، گسترده تر از مواردی است که بدان اشاره شد.

 

نوازش کودک
نیاز به نوازش شدن از بدو تولد در کودک وجود دارد.

 

کودکانی  که نوازش کافی دریافت نمی کنند، با چه مشکلاتی گریبان گیر خواهند بود؟

تاثیر نوازش کودک بر سلامت روح و جسم او انکار ناپذیر است. کودکی که نوازش کافی دریافت نمی کند، رفتار پرخاشگرانه و عصبی از خود بروز خواهد داد و از نظر رشد در سطح پایین تری نسبت به همسالان خود قرار می گیرد.

همچنین کودکانی که به دلایل مختلفی مانند طلاق یا نبود پدر و مادر و یا نادیده انگاری از سوی والدینشان، نوازش کمتری را دریافت می کنند، از احساس امنیت، محبت و عشق کمتری دارا خواهند بود. سطح یادگیری در این کودکان نسبت به  سایر کودکان، پایین تر است. این کودکان هوش هیجانی کمتری دارند و در برخورد با مسائل به صورت منفعل رفتار می کنند. منزوی بودن و گوشه گیری در این کودکان، بیشتر مشاهده می شود و میزان همدلی و مشارکت در کارهای گروهی در ایشان کمتر خواهد بود.

نوازش کودکان را تا چه سنی باید ادامه داد؟

تاثیر نوازش و تماس پوستی از بدو تولد بر روی کودکان مشهود است و هر چه سن کودک کمتر باشد، او به میزان نوازش بیشتری احتیاج دارد. کودک با بزرگ شدن و آشنایی با بازی ها و سرگرمی های جدید، کم کم از آغوش شما جدا خواهد شد و به در محیط های اجتماعی بزرگتری قرار خواهد گرفت. اما او همچنان به نوازش و بذل توجه از سوی شما نیازمند است و تنها مقدار و نحوه بروز آن متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، شما می توانید بیست دقیقه یک کودک دو ساله را در هنگام خوابیدن نوازش کنید، اما این رفتار را نمی توانید با یک نوجوان ده ساله انجام دهید. دست کشیدن بر روی موهای سر یک نوجوان و یا لمس شانه ی او به آرامی، می تواند تاثیر مشابهی بر روی او بگذارد.

شاید این محتوا برایتان سودمند باشد:

مسئولیت پذیری کودکان را با راهکار های پیشنهادی پروماگ در کودکتان درونی سازید!

افسردگی در کودکان چیست و چگونه می تواند آینده کودکانمان را تحت شعاع قرار دهد؟

اهمیت نوازش کودک و تاثیرات مختلف آن روی ذهن 

 

نوازش کودک
کودکان برای رشد نیازمند محبت و امنیت از سوی پدر و مادر خود هستند.

 

سخن آخر:

حس لامسه و پوست بدن کودک، اولین حسی است که می تواند عشق و محبت را دریافت کند. همان طور که گوش ها نیاز به شنیدن محبت دارند، و چشم ها، محبت را می بینند، حس لامسه کودک هم قادر خواهد بود، محبت را درک و لمس کند و به آن پاسخ دهد. لزوم نوازش در کودکان بیشتر از بزرگسالان به چشم می خورد زیرا کودکان راه های ارتباط با دنیای بیرون را به درستی نمی دانند. 

می توان گفت بخش بسیار زیادی از نیاز کودک به محبت، از طریق نوازش و در آغوش گرفتن تامین می شود و به طور جد باید گفت هر کودکی که این نیاز در او نادیده گرفته شود، دچار مشکلات روحی و جسمی خواهد شد.

ازین که همراه بخش آموزش پروماگ بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم ما را از نظرات سازنده ی خود بهره مند نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا