دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تجهیزات منزل

راهنمای خرید بخاری گازی مناسب در سال 1401

با شروع فصول سرما بخاری گازی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. بخاری گازی شامل بدنه یک بخاری، لوله دوکش، جرقه زن، ترموکوبل، لوله متصل شده برای انتقال گاز و شیشه متصل بر روی گاز می شود.

یکی از دلایل تمایل خانواده‌ به استفاده از بخاری گازی، به صرفه بودن قیمت گاز در ایران است، در واقع فراوانی این نعمت خدادای در ایران موجب شده تا قیمت گاز در کشور ما در مقایسه با خیلی از کشورها پایین تر باشد. اگر شماهم به دنبال خرید بخاری گازی جدید هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

بخاری گازی در بازار چند نوع است؟

بخاری که به کمک گاز روشن می‌شود را بخاری گازی می‌گویند، اما برخی بخاری ها دودکش دارند و برخی بدون دودکش هستند که البته برای خانه مناسب نیستند.

نوشته های مشابه

بخاری گازی دودکش دار

این بخاری همان بخاری های معمول در خانه‌هاست که لازم است که از طریق دودکش، دی اکسیدن کربن خارج شود، این بخاری‌ها برای فضای بسته مانند منزل مناسب هستند به شرطی که نکات ایمنی در نصب دودکش به طور کامل رعایت شود.

بخاری گازی بدون دودکش

این نوع بخاری ها معمولا کوچکتر هستند و از آنجایی که دودکش ندارند برای فضاهای بسته مانند منزل مناسب نیستند و معمولا در مغاز‌ه ها یا مکان هایی فضایی برای عبور هوا در آنها وجود دارد استفاده می‌شوند.

همه بخاری گازی‌های فاقد دودکش که نماد ایمنی و استاندارد دارند، به سیستم ODS مجهز هستند. خرید بخاری گازی فاقد دودکش که سیستم حساس به اندازه اکسیژن ندارد همانند خودکشی است و بهتر است هرگز بخاری بدون دودکش غیر استاندارد خریداری نکنید.

بهترین بخاری گازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اول از همه در مورد برند بخاری گازی باید گفت که بخاری جدید با برندهای مختلفی عرضه می‌شود از جمله  آبسال، پلار، مروارید سوز و… در بازار فعالیت دارند و همگی محصولات خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند.

اما یک بخاری گازی خوب را نباید صرفا با نام برند آن بررسی کنید، یک بخاری گازی خوب از توان خوبی برای گرم کردن خانه بهره‌مند است، راندمان بالایی دارد، کمترین هدر رفت انرژی را دارد، امکان تنظیم دما دارد، استانداردهای لازم را دارد و نظر اکثریت خریداران در مورد آن مثبت است.

اینکه بخاری از نوع دودکش دار باشد یا بدون دودکش، بستگی به نیاز و شرایط شما دارد و نمی‌توان گفت که بخاری دودکش دار بهتر است یا بدون دودکش، چرا که هر کدام برای شرایط محیط‌های متفاوتی تولید شده اند.

نکات ایمنی در خصوص بخاری گازی

جدای از اینکه هنگام نصب باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشید، اگر خود بخاری سنسور تشخیص کاهش اکسیژن داشته باشد، عالی است، با این سنسور هر زمان اکسیژن محیط کم شود بخاری به طور اتوماتیک خاموش می‌شود و از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری به عمل می‌آید.

از کجا بفهمیم بخاری گازی توان کافی را دارد؟

اگر بخاری را خریداری کنید که توان گرم کردن محیط را ندارد یا برای محیط شما کافی نیست، در نتیجه محیط شما آنطور که باید گرم نخواهد شد.

برای اینکه بدانید آیا این بخاری با ظرفیت گفته شده برای محیط شما کافی است یا نه، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

فرمول محاسبه ظرفیت بخاری گازی بسیار ساده است، تنها کافیست متراژ (مساحت) را ضربدر ۳ کنید و سپس توان گرمایشی بخاری را تقسیم بر ۲۴ کنید، این دو عدد باید یکسان و یا نزدیک به هم باشند.

 مساحت محیط ضربدر ۳ = توان بخاری تقسیم بر ۲۴  ، دو عدد حاصل مساوی و یا نزدیک به هم باشند.

رده انرژی بخاری گازی چقدر باید باشد؟

رده انرژی بخاری گازی مانند سایر وسایل با حروف انگلیسی نمایش داده می‌شود که هرچه از حروف ابتدایی الفبای انگلیسی فاصله می‌گیرم، بازدهی بخاری کمتر می‌شود. بهتر است بخاری‌هایی با رده انرژی C ،D و E و در نهایت G تهیه کنید.

بخاری گازی قدیمی نیک کالا

از قدیمی‌ترین برندهای بخاری گازی در ایران برند نیک کالا است که احتمالا نام آن را روی بخاری‌های قدیمی و حتی جدید دیده‌اید. این برند فعالیت خود را از سال ۱۳۴۴ شروع کرده و تولیدات آنها شامل انواع بخاری و شومینه گازی و اجاق گاز رومیزی می‌شود.

تصویر بخاری گازی نیک کالا

بخاری گازی نیک کالا مدل مرجان یکی از مدل‌های خوب و مقرون به صرفه است که از نظر بازدهی در وضعیت خوبی قرار دارد.

  • حداکثر ظرفیت گرمادهی: ۸۵۰۰ کیلوکالری
  • رده انرژی: D
  • نوع نصب: زمینی
  • نیاز به دودکش: دارد

بخاری مرجان، رده انرژی D داشته و از امکانات آن، می‌توان به سیستم کنترل اکسیژن برای قطع جریان گاز در صورت کاهش اکسیژن محیط و ترموکوپل برای قطع خودکار گاز در صورت خاموش شدن تصادفی شعله بخاری اشاره کرد.

توجه داشته باشید که این بخاری مرجان از برند نیک کالا از نوع دودکش دارد و باید برای آن دودکش نصب شود، همچنین ظرفیت این بخاری ۸۵۰۰ کیلو کالری است و طبق فرمولی که گفته شد برای یک خانه حدود 100 الی 120 متری مناسب است.

بخاری گازی مروارید سوز

این برند هم یکی از برندهای مشهور در زمینه تولید لوازم گرمایشی است که احتمالا نامش را روی چند مدل بخاری گازی و حتی برقی دیده‌اید.

شرکت مروارید سوز مشهد با بیش از ۳ دهه سابقه یکی دیگر از بهترین مارک‌های بخاری گازی ایران است. این برند بخاری گازی با شکل و شمال متفاوتی تولید می‌کند و از این نظر ظاهر بخاری های گازی این شرکت تنوع بیشتری دارد.

تصویر بخاری گازی مروارید سوز طرح شومینه رنگ مشکی

یکی از بخاری های گازی خوب این شرکت طرح شومینه رویال مدل ۸۰۰۰ است که حداکثر گرمای ۳۹۰۰ کیلوکالری را تولید می‌کند و برای یک خانه حدود 50 تا 60 متری مناسب است و اگر خیلی سرمایی نباشید برای یک خانه 70 متری هم مناسب است.

این بخاری باید دودکش داشته باشد و روی زمین نصب شود. رده مصرف بخاری رویال E بوده و حداکثر ظرفیت گرمادهی آن هم ۳۹۰۰ کیلوکالری است که برای گرمایش اتاق ۵۰ متری مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا