دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

چطور با افسردگی زایمان مواجه شویم؟

افسردگی زایمان مربوط به دوره­ای می­شود که زنان پروسه تشکیل نطفه، کامل شدن نوزاد، تولد آن و مراقبت­ های بعد از زایمان را تجربه می­ کنند.

پس می­توان گفت که این دوره افسردگی فقط به بعد از زایمان مربوط نمی­ شود و زنان در تمام طول 9 ماه ممکن است به این بیماری روحی دچار شوند.

به ­همین­ دلیل از آن جایی که اکثر زنان در دوران بارداری و پس از آن ممکن است دچار افسردگی شوند، قصد داریم تا در این مقاله به تشریح کامل درمان افسردگی در دوران بارداری و زایمان بپردازیم.

نوشته های مشابه

همچنین به این سوال مهم پاسخ دهیم که چگونه می­توان از ابتلا به این بیماری روحی جلوگیری کرد؟ و اگر همسر ما دچار چنین افسردگی شود، بهتر است چه رفتاری را در برخورد با او انجام دهیم؟

علت بروز افسردگی زایمان چیست؟

افسردگی بعد از زایمان و دوران بارداری ناشی از تغییرات شیمیایی است که در مغز رخ می­ دهد. این تغییرات موجب ترشح هورمون­ هایی می­ شوند که افسردگی و اضطراب را در پی دارند.

نکته قابل توجه دیگر این است که هر چه فشار زندگی و مشکلات آن بیشتر باشد، میزان این تغییرات شیمیایی در مغز افزایش یافته و شدت افسردگی زن بالاتر می­رود.

نشانه­ های افسردگی قبل و بعد از زایمان

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم افسردگی زایمان مربوط به تمام دوران بارداری می­شود. به ­همین­ دلیل این نکته را لحاظ کنید که علائم افسردگی ممکن است در یکی از زمان­ های گفته ­شده رخ دهد.

این نشانه­ ها می­ توانند مربوط به تجربه یک غم عمیق یا اختلال در خواب باشند. همچنین لازم به ذکر است که بداخلاقی و کسالت مداوم نیز جزء علائم افسردگی­ های زایمان به­ حساب می ­آید.

اما از آن جایی که افسردگی های بعد از زایمان علائم بیشتری دارند، در پاسخ به سوال افسردگی بعد از زایمان چیست می­ توان گفت که این مدل افسردگی فراتر از موارد گفته شده است.

مادر در چنین شرایطی دچار حس بی ­ارزشی یا ناکافی بودن می­ کند. همچنین در برخی موارد مشاهده شده که مادر از فرزند خود فاصله می­ گیرد و از شیردادن به او امنتاع می ­کند.

پس باید گفت که اگر در درمان شرایط روحی به مادر کمک نشود و هیچ اقدامی در رابطه با این موضوع صورت نگیرد، متاسفانه ممکن است که خانواده شما درگیر شرایط جبران ناپذیری مثل گریه­ های شبانه مادر، پرخاشگری­ های او و در نهایت افسردگی پدر شود.  

راه­های درمان افسردگی­ های دوران زایمان

برای درمان این بیماری راهکارهای زیادی وجود دارد که ما آنها را به 2 دسته دارویی و غیر دارویی تقسیم­ بندی می­ کنیم.

معرفی و بررسی روش­ های غیر دارویی برای درمان افسردگی در دوران زایمان

این روش­ ها شامل مراجعه به روان‌شناس و روان­ درمانی، رفتن به طبیعت، طب سوزنی و تغییر در سبک زندگی می­ شوند که در ادامه تمام موارد گفته ­شده را برای شما شرح خواهیم داد.

روان­ درمانی چگونه به بهبود افسردگی زایمان کمک می­کند؟

مراجعه به یک روان‌شناس و صحبت با او می­ تواند به بهبود شرایط روحی زن کمک کند. زیرا روان­ درمانی و گفتار درمانی باعث می­شود تا فرد به واسطه صحبت در رابطه با احساساتش تخلیه شود. چراکه تمام این احساسات منفی بوده و شامل شکست­ ها، ناامیدی­ ها و فقدان­ های مادر می­شود. پس در صورت تخلیه آنها فرد احساس سبکی کرده و می­تواند قضاوت و دیدگاه مثبت ­تری به زندگی خود داشته باشد.

برای درمان افسردگی به طبیعت بروید.

رفتن به طبیعت یکی از بزرگ­ترین روش­ های درمان افسردگی زایمان است. زیرا همان­طور که اشاره کردیم این بیماری می­تواند موجب بروز اندوه و اضطراب شود.

به­ همین ­دلیل ثابت شده زمانی­که افراد به طبیعت می­روند و شگفتی و بزرگی این دنیا را مشاهده می­ کنند، نسبت به کوچک­ بودن و قابل حل بودن مشکلات خود آگاه شده و شرایط روحی آنها بهبود می­ یابد.

طب سوزنی چه تاثیری در درمان افسردگی در دوران زایمان دارد؟

طب سوزنی می­تواند موجب ترشح یک سری ماده شیمیایی در مغز شود. این ماده اندورفین نام دارد و وجود آن موجب القای یک حس خوب به مغز می ­شود.

همان­طور که پیش­تر عنوان کردیم، عامل اصلی ابتلا به افسردگی، یک سری تغییرات شیمیایی در مغز هستند که موجب بروز افکار منفی و اضطراب غیر قابل کنترلی خواهند شد.

تغییر سبک زندگی بهترین راه حل درمان افسردگی ­های زایمان است.

سبک زندگی شامل تغذیه، ورزش و اوقات فراغت شما می­ شود. به­ همین­ دلیل این نکته را در نظر بگیرید که برای درمان افسردگی­ های دوران زایمان بهترین کار توجه به فاکتورهای گفته­ شده است.

یک رژیم غذایی سالم می ­تواند قند خون شما را کنترل کرده و مصرف خوراکی­ هایی مثل ماهی و تخم مرغ باعث می­شود که مقابله با افسردگی برای شما راحت­ تر شود.

همچنین لازم به ذکر است که ورزش، تاثیر زیادی در روحیه و عزت نفس شما خواهد داشت. پس می­توان نتیجه گرفت که تغییر سبک زندگی قادر است علاوه­ بر درمان افسردگی، باعث پیشگیری از ابتلا به آن نیز شود.

با روش­ های دارویی جهت درمان افسردگی دوران زایمان آشنا شوید.

یکی دیگر از روش­های مواجهه با افسردگی زایمان مصرف داروهای شیمیایی است. این داروها می­توانند به تنظیم شرایط مغز و بهبود عملکرد آن کمک کنند.

به این ترتیب می­توان گفت که در صورت مصرف این داروها در طی دوران افسردگی خلق و خوی شما بهتر می­شود و از غم و افکار منفی در امان خواهید ماند.

اما مسئل ه­ای که نباید آن را نادیده گرفت این است که تحت هیچ شرایطی این داروها را به‌صورت خودسرانه مصرف نکنید.

عوارض مصرف آنها بدون تجویز پزشک و متخصص می­ تواند شرایط غیر قابل جبرانی را به شما و خانواده­ تان تحمیل کند.

بهترین رفتار در برخورد با زنان در دوران افسردگی ­های زایمان چیست؟

پیش­تر اشاره کردیم که افسردگی و شرایط روحی مادر می­تواند به مرور زمان روی پدر نیز تاثیرگذار باشد. پس سوال اینجاست که چه رفتاری در برخورد با همسر در این دوره توصیه می­ شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قبول داریم تحمل شرایط در چنین شرایطی بسیار سخت است. اما توصیه می­ شود که در تغییر سبک زندگی به همسرتان کمک کنید.

همچنین با مراجعه به یک روان‌شناس این فرصت را برای همسر خود فراهم کنید که در رابطه با استرس­ ها و ناامیدی­ هایی که تجربه می­ کند با یک فرد متخصص صحبت کند.

علاوه­ بر این می­توانید در رفتن به طبیعت و گشت‌وگذار خانوادگی همسر خود را همراهی کرده و علاوه­ بر بهبود شرایط روحی او به افزایش روحیه خود نیز کمک کنید.

درمان افسردگی در دوران زایمان

افسردگی زایمان تجربه ای است که می­تواند شامل حال اکثر مادران شود. این تجربه که بین 10 تا 14 روز متغیر است مربوط به دوران بارداری و بعد از زایمان می­ شود.

متاسفانه باید گفت احساساتی که مادر در این دوران تجربه می­ کند به­ حدی تلخ و ناخوشایند است که موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه، گریه­ های مداوم، بدبینی، اضطراب و ناامیدی می ­شود.

به­ همین­ دلیل اولین اقدامی که باید در مواجهه با این بیماری انجام داد مراجعه به یک متخصص یا تغییر سبک زندگی است.

زیرا مراجعه به درمانگر، روان‌شناس یا متخصص باعث می­شود که از نظر روحی تخلیه شوید و در صورت نیاز به مصرف دارو، تحت درمان مواد شیمیایی مورد نیاز قرار بگیرید.

همچنین لازم به ذکر است که متعادل کردن تغذیه و ورزش­ کردن باعث می­شود تا روند رشد و افزایش افسردگی در شما کاهش یابد.

پس اگر شما هم جزء مادرانی هستید که در حال گذراندن این دورانید یا قرار است چنین شرایطی را تجربه کنید، پیشنهاد می­ دهیم که برای پیشگیری از افسردگی­ های زایمان به طبیعت رفته و به­ دنبال یک تغذیه سالم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا