دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

درمان وزوز گوش ضربان‌دار

در این مقاله قصد داریم به معرفی وزوز گوش ضربان‌دار، دلایل آن و درمان وزوز گوش بپردازیم. وزوز ضربان دار شکل نادری از وزوز گوش است. افرادی که وزوز گوش ضربان دار دارند، صدایی ملایم یا بلند را می‌شنوند که اغلب با ضربان قلب آنها همزمان است. مانند وزوز گوش، وزوز ضربان‌دار نیز یک بیماری نیست و تنها نشانه‌ای از بیماری قلبی یا بیماری‌هایی است که بر رگ ها و شریان‌های شما تأثیر می‌گذارد.

تعریف وزوز گوش ضربان‌دار

همانطور که گفته شد، وزوز ضربان‌دار شکل نادری از وزوز گوش است. افرادی که وزوز گوش دارند اغلب صدایی شبیه به صدای زنگ می‌شنوند که تنها خود آنان قادر به شنیدن هستند. افرادی که از وزوز گوش ضربان‌دار رنج می‌برند، صدایی بلند یا ملایم می‌شنوند که با ضربان قلبشان اتفاق می‌افتد و ممکن است شبیه صدای زوزه باشد.

درمان وزوز گوش

نوشته های مشابه

مانند وزوز غیر ضربانی، وزوز ضربان‌دار نیز یک بیماری نیست و تنها نشانه‌ای از علائم اختلالات دیگر است. اغلب اوقات وزوز ضربان‌دار نشانه بیماری عروقی است – بیماری‌هایی که رگ‌ها و شریان‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند – و همچنین ناهنجاری‌های ساختارهای عروقی یا جریان خون غیر معمول در نزدیکی گوش و در برخی موارد نادر، تومورها.

تاثیرات وزوز گوش ضربان‌دار به بدن

وزوز ضربان‌دار تمرکز شما را از بین می‌برد، خوابیدن شما را مختل می‌کند و حتی هنگام کار کردن باعث آزردن شما شود. برخی از افرادی که وزوز گوش یا وزوز ضربان دار دارند، دچار افسردگی یا اضطراب نیز می‌شوند. مهمتر از همه، وزوز ضربان‌دار ممکن است یک علامت – و اولین هشدار شما – باشد که شما یک وضعیت پزشکی جدی دارید.

درمان وزوز گوش

علائم وزوز ضربان‌دار چیست؟

صدای وزوز ریتمیک در داخل سر که اغلب با ضربان قلب شما هماهنگ است، شایع‌ترین علامت وزوز ضربان‌دار است. شریان‌های خونی بزرگ در گردن و نزدیک گوش وجود دارد. وقتی که جریان خون سریع‌تر از حد طبیعی باشد به این شریان‌ها فشار آمده و با هر ضربان، شما در گوش خود صدایی وزوز می‌شنوید. در واقع، افرادی که دارای وزوز ضربان‌دار هستند ضربان قلب خود را می‌شنوند.

علت وزوز ضربان‌دار چیست؟

به طور کلی، ناهنجاری‌های خاصی که باعث تغییر وضعیت جریان خون در رگ‌های نزدیک یا اطراف گوش می‌شود، موجب می‌شود وزوز گوش ضربان‌دار اتفاق بیفتد. گاهی اوقات تغییر جریان خون نشانه یک بیماری جدی است ولی فقط داشتن وزوز ضربان دار به این معنی نیست که این شرایط را دارید.

در برخی موارد، وزوز ضربان دار به دلیل تغییر در خود جریان خون نیست، بلکه به دلیل افزایش توانایی شنیدن جریان خون با شدت بیشتر است. در اینجا چند نمونه از مواردی که ممکن است باعث ایجاد وزوز ضربانی شود آورده شده است:

آترواسکلروز: باعث سفت شدن شریان‌ها می‌شود و این امر می‌تواند جریان خون را ناهموار کند. درست مانند رودخانه‌های ساکتی که به مجموعه‌ای از تندبادهای پر سروصدا تبدیل می‌شوند، جریان خون ناهموار صدای بیشتری نسبت به جریان خون صاف از طریق شریان‌های نزدیک گوش ایجاد می‌کند. این صداها موجب وزوز گوش ضربان‌دار می‌شوند.

ناهنجاری های دیواره سینوس: دیواره سینوس، کانالی در مغز است که خون را از وریدهای داخل مغز دریافت می‌کند. افزایش جریان خون در برخی از افراد بخاطر بیماری‌های زمینه‌ای و …موجب می‌شود در این کانال صدا ایجاد شود در نتیجه آن صدای وزوز همراه با وزوز ضربان‌دار ایجاد می‌کند.

فشار خون بالا: فشار خون، فشاری است که خون بر دیواره رگ‌های خونی شما وارد می‌کند. اگر این فشار خیلی بالا باشد، ممکن است باعث وزوز ضربان‌دار شود.

پرکاری تیروئید: این وضعیت ممکن است باعث افزایش سرعت قلب شود که به نوبه خود جریان خون را افزایش می‌دهد.

موارد دیگه‌ای نیز وجود دارد ولی متداول‌ترین علت وزوزگوش، موارد ذکر شده بالا می‌باشند.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

کنترل و درمان وزوز گوش ضربانی

متخصصین شنوایی با شناسایی و درمان بیماری زمینه‌ای، وزوز ضربان دار را درمان می‌کنند. به عنوان مثال، اگر به دلیل ابتلا به فشار خون به وزوز ضربان‌دار مبتلا هستید، ممکن است پزشک از دارو برای مدیریت وضعیت شما استفاده کند. این دارو ممکن است صدای تپش قلب شما را در گوش از بین ببرد یا کاهش دهد.

گاهی اوقات، آزمایش‌ها همه شرایط پزشکی احتمالی را رد می‌کنند. در این صورت، ارائه‌دهنده شما همچنان می‌تواند وزوز ضربان‌دار را مدیریت کند. در اینجا برخی از راهکارهای احتمالی وجود دارد:

مولدهای صدا: این دستگاه‌ها صداهایی را تولید می‌کنند و به گوش شما می‌رسانند که وزوز ضربان‌دار را پنهان می‌کند. به عنوان مثال، مولد صدا ممکن است صداهای آرامش بخشی مانند دوش گرفتن یا باران آرام را ارائه دهد. برخی از افراد ممکن است با استفاده از سمعک‌هایی که شامل تولید کننده صدا هستند، این مشکل را حل کنند. در نتیجه خرید سمعک می‌تواند گزینه خوبی برای درمان وزوز گوش ضربان دار باشد.

تکنیک های آرامش: ممکن است از صدای بی‌وقفه ضربان قلب خود احساس استرس یا ناامیدی کنید. یادگیری تکنیک‌هایی برای افزایش آرامش و کاهش استرس می‌تواند به افراد کمک کند تا بهتر با آن ناامیدی و استرس مقابله کنند.

مشاوره: برخی از افراد از درمان‌های سلامت روان مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) استفاده می‌کنند. این درمان‌ها به افراد کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه به سر و صدای سرشان کمتر توجه کنند.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال، بهترین مرکز شنوایی سنجی در ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و متخصصین متعد شنوایی را به شما هدیه می‌دهد. شما در هر لحظه از شبانه روز می‌توانید با ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. مشاورین ما دلسوزانه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات شنوایی شما می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا