دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تجهیزات آشپزخانه

نکات عیب یابی شمعک اجاق گاز

فر گاز: شمعک، شیر خاموشی، سیستم احتراق

مشعل اجاق گازی باید ثابت و کمی گرد باشد و رنگ آبی روشن داشته باشد. شعله باید آرام باشد و به تنظیماتی که در کنترل ایجاد می شود پاسخ دهد. بسیاری از مشکلات مربوط به مشعل ها با قرار دارد ترکیب کننده مسدودگر هوا که در انتهای لوله و در نزدیکی دستگیره کنترل قرار دارد، به راحتی حل می شوند. با چرخاندن پیچ کوچکی در صفحه، صفحه باز و بسته شده و پیچ ها محکم می شوند.

اگر شعله زرد باشد، یعنی قادر نیست هوای کافی دریافت کند. برای آن که اجازه دهید هوای بیشتری وارد شود، صفحه را به آرامی باز کنید. اگر شعله زیاد باشد و صدای زیادی ایجاد کند، به آن معناست که در معرض هوای زیادی قرار دارد و شما باید به آرامی صفحه را ببندید.

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید همه چیزی که به آن نیاز دارید در این مقاله هست. اما برای استفاده از خدمات تعمیر اجاق گاز در تهران منزل توسط یک متخصص حرفه ای می توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. البته قیمت تعمیر اجاق گاز هم می‌تواند هدف شما برای جستجو در این بازار پر سر و صدا باشد. 

عیب یابی شمعک اجاق گاز

سرویس کردن شمعک

معمولا یک شمعک می تواند تمام مشعل های اجاق را پوشش دهد. برخی اجاق ها در دو طرف خود دو شمعک دارند. شمعکی که به درستی در جای خود قرار داده شده باشد ثابت و آبی رنگ بوده و بین 4/1 تا 2/1 اینچ می باشد. اگر بین شعله و لوله شمعک فضایی وجود دارد، یعنی هوای زیادی به آن وارد می شود. برای درست کردن این وضعیت، طبق دستورالعمل سازنده، پیچ تنظیم شمعک را به آرامی باز کنید.

بیشتر اجاق های مدرن یک سیستم احتراق برقی دارند که شمعک را روشن می کند.

اگر شمعک به درستی تنظیم شده اما شعله همچنان نمی تواند مشعل را روشن کند، احتمالا مشکل از لوله هایی است که از شمعک به شعله می رسند. ممکن است این لوله ها توسط غذا مسدود شده باشند. اگر مشکل همین بود، گاز را قطع کرده و با استفاده از یک تکه سیم لوله ها را تمیز نمایید. سیم را به داخل فشار دهید تا لوله کاملا تمیز شود. ممکن است برای تمیز کردن لوله نیاز باشد آن را جدا کنید. پس از تمیز کردن لوله، آن را در جای خود نصب نمایید.

اگر شمعک کلید دارد، ممکن است کلید معیوب باشد. گاز را قطع کرده و کلید را با یک میلی متر ولت اهمی (ووم) با مقیاس RX1 بسنجید. پیچ های حائلی که کلید را به کابینت وصل می کنند جدا کرده و هر دو سیم برقی منتهی به کلید را قطع نمایید. تیغه های ووم را به دو انتهای کلید وصل کنید. اگر کلید مشکلی نداشته باشد میلیمومتر عدد صفر را نشان می دهد. اگر میلیمومتر عددی بیشتر از صفر را نشان دهد، یعنی کلید معیوب بوده و باید تعویض شود. کلید را جدا کرده و آن را با همتایی جدید تعویض نمایید. کلید جدید را به مانند کلید قبلی وصل کنید.

بیشتر اجاق ها و فرهای جدید شمعک ندارند.در عوض، گاز با یک سیستم احتراق برقی روشن می شود. در این نوع سیستم، زمانی که برق به جریان بیفتد یک عنصر گرم شده و مانند ریسمانی در لامپ می درخشد. گرمای ریسمان گاز را روشن می کند. به عنوان قانون این سیستم احتراق کاملا مهر و موم شده و نمیتوان آن را تعمیر یا تعویض کرد. زمانی که سیستم برقی احتراق معیوب شد، سعی نکنید آن را تعمیر کنید. با خدمات حرفه ای تماس حاصل کنید تا آن را برایتان تعویض کنند.

اگر شعله بسیار کم است، آن را تنظیم کنید. یک واحد جعبه ای شکل کنار شمعک وجود دارد که چند پیچ به آن وصل شده است. این بخش واحد احتراق نام دارد. واحد احتراق می تواند زیر شمعک نیز قرار گیرد؛ خط گاز را دنبال کنید تا به مکان آن برسید. یکی از پیچ های احتراق را باز کنید. با باز کردن کمی از هر پیچ آن را آزمایش کنید، تا زمانی که شعله ها به درستی تنظیم شوند. شعله نباید به اندازه شمعک بلند باشد؛ اجازه دهید تا جای ممکن کم باشد. در برخی شمعک ها، کنترل را به قسمت خاموش برده و شمعک را روشن کنید؛ سپس فر را به حالت بریان تغییر دهید. شمعک کنترل ها را تا کلید احتراق گرم می کند.

فر اجاق گاز

سرویس کردن شیر خاموشی اتوماتیک

در برخی اجاق ها، یک شیر خاموشی در شمعک وجود دارد که در هر زمان شمعک و مشعل خاموش باشند، گاز را از مشعل قطع می نماید. اگر این بخش با مشکل روبرو شد، سعی نکنید آن را تعمیر کنید؛ با یک فرد حرفه ای  تماس بگیرید تا خدمات تعمیر یا تعویض را برایتان انجام دهد. در برخی اجاق ها شیر خاموشی برقی، دارای دو شیر می باشد، یک شیر الکترومغناطیسی و یک دکمه راه اندازی مجدد دستی. مانند دیگر سیستم ها ترموکوپل در کنار شیر مشعل قرار می گیرد. مقدار کمی برق شیر ها را از هم جدا می کند. اگر نور شمعک خاموش شود، هیچ برقی تولید نمی شود و شیر بسته شده و گاز خاموش می شود. در این نوع سیستم ها شمعک را با دکمه راه اندازی مجدد و نگه داشتن یک کبریت کنار آن دوباره روشن می کنند. روشن کردن این شمعک حدود یک دقیقه طول می کشد. اگر موفق نشدید سیستم را دوباره روشن کنید، با یک فرد حرفه ای تماس حاصل کنید. فرها و اجاق گازهای برقی به سرعت در حال کسب محبوبیت هستند، احتمالا به این دلیل که تعمیر بیشتر بخش ها تنها به تعویض بخش های معیوب ختم می شود. در بخش بعد درباره چگونگی نگهداری روتین از اجاق های برقی صحبت خواهیم کرد.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا