دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

9 غذای چرب ولی سالم که می توانند در کاهش وزن و سلامتی هر انسان موثر باشند

ماهی تا آووکادو، گردو و حبوبات از آن دسته غذاهای چرب و خوشمزه ولی سالم هستند که می توانند امگا3 و سایر چربی های مورد نیاز بدن را تامین کنند و نه تنها باعث افزایش وزن نخواهند شد، بلکه در کاهش وزن و سلامت جسم هم موثر هستند. در این مقاله از مجله پروماگ تعدادی از این غذاهای سالم و خوشمزه را معرفی می کنیم، با ما همراه باشید. 

غذاهای سالم ماهی
غذاهای سالم شماره 1 ماهی

1- ماهی

ماهی های چرب طبیعی مانند سالمون، قزل آلا، ساردین و تن جز غذاهای سالم و منابع غنی از امگا 3 هستند چربی موجود در این ماهی ها جزء چربی های خوب به شمار می روند که به حفظ سلامت قلب کمک می کنند. آنها همچنین می توانند در بهبود عملکرد مغز نیز تاثیر شایانی داشته باشند و از مشکلات مغزی ناشی از افزایش سن جلوگیری نمایند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که در صورت امکان در هفته دو وعده ماهی به مقدار 100 گرم در هر بار بخورید، سعی کنید آن را بصورت آب پز ، سرخ شده و یا کبابی مصرف نمایید.

غذاهای سالم شماره 2 آووکادو

2- آووکادو

می توانید آووکادو را در لابه لای ساندویچ خود بخورید و یا در سالاد از آن استفاده کنید. این غذای سالم و خوشمزه مناسب برای قلب شماست و یکی از غذاهای مفید برای خانم ها و به لطف داشتن چربی های سالم می تواند در کاهش مشکلات مفاصل و آرتروز مفید باشد. مزیت دیگر آووکادو وقتی که آن را با سایر غذاها میل می کنید در جذب مواد مغذی است که به کمک بدن شما می آید و باعث افزایش جذب مواد مغذی می شود. نصف یک آووکادو بطور متوسط حدود 115 تا 160 کالری دارد.

نوشته های مشابه
غذاهای سالم تخمه
غذاهای سالم شماره 3 تخمه ها

3- تخمه ها

دانه های کدو، تخمه آفتابگردان و دانه های کنجد جزء غذاهای سالم چرب بشمار می روند آنها چربی های خوب دارند و می توانند کلسترول را کاهش دهند. بطور کل چربی های گیاهی سالمتر از چربی های حیوانی هستند. چربی های مضر در غذاهایی مانند گوشت، فراورده های لبنی و بعضی غذاهای دیگر پنهان شده اند و به محض مصرف در بدن شما ذخیره می شوند و ممکن است عواقب بدی بدنبال داشته باشند. توجه داشته باشید در زمان خرید میزان چربی این مواد غذایی را از روی بسته بندی آنها ببینید و سعی کنید از مصرف چربی های اشباع و ترانس جلوگیری کنید. بهترین جایگزین برای این گونه چربی ها، چربی های گیاهی هستند.

غذاهای سالم مغزها
غذاهای سالم شماره 4 مغزها و آجیل ها

4- آجیل ها و مغزها

از فندق تا گردو و پسته، در کل همه آجیل ها و مغزها برای قلب شما مفید هستند. به ویژه گردو این مغز حاوی چربی های سالم و مفید برای قلب است. نقش مصرف آجیل ها و مغزها و تاثیر آنها بر نوزاد قبل از لقاح و در دوران بارداری در مقاله باید و نبایدهای داشتن فرزند زیبا نیز بیان شد. اما دقت کنید این بدان معنا نیست که هر چقدر دلتان خواست از این مغزها و آجیل ها استفاده کنید فقط بخاطر اینکه چربی آنها سالم است !!! در هر وعده کلاً 30 گرم آجیل مصرف کنید. در 30 گرم آجیل حدود 4 عدد گردو ، 23 عدد بادام ، 28 بادام زمینی و 18 فندق و 19 پسته است پس لطفاً زیاده روی نکنید.

غذاهای سالم روغن زیتون
غذاهای سالم شماره 5 روغن زیتون

5- روغن زیتون

سعی کنید در پخت و پز و تهیه سالاد از روغن زیتون استفاده کنید برای مدتی این روغن مفید با چربی بالا را امتحان کنید ولی به یاد داشته باشید حتی مصرف بیش از اندازه روغن های چرب مفید می توانند عواقبی به همراه داشته باشند پس در مصرف حتی روغن زیتون نیز احتیاط کنید. برای مثال بوسیله اسپری روغن را روی سالاد بپاشید و یا در پختن تخم مرغ با روغن زیتون مقدار مصرف روغن را به نصف برسانید. 

غذاهای سالم تخم مرغ
غذاهای سالم شماره 6 تخم مرغ

6- تخم مرغ

تخم مرغ جزء غذاهای سالم حاوی پروتئین ارزان قیمت است. هر تخم مرغ بزرگ پخته شده دارای 5.3 گرم چربی که بیشتر آن چربی سالم است می باشد. برخی از تخم مرغها با امگا3 نیز غنی می شوند که می توانید جهت تامین بخشی از امگا3 مورد نیاز بدن از اینگونه تخم مرغ ها مصرف کنید.

غذاهای سالم دانه کتان
غذاهای سالم شماره 7 دانه های کتان

7- دانه های کتان

دانه های کتان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم دارای چربی های سالم خوب برای شما مفید می باشند که تاثیر بالایی بر روی سالم ماندن پوست دارند و باعث لطافت و زیبایی پوست می شوند. به علاوه فیبر موجود در دانه های کتان می توان در کاهش التهاب موثر باشد. در مقاله 16 خوراکی مورد نیاز خانم ها که نباید مصرف آنها را نادیده گرفت دانه های کتان نیز وجود داشتند و این نشاندهنده ارزش غذایی بالای این دانه ها است. می توانید پودر سرخ شده این دانه های مفید سرشار از چربی خوب را  روی سالاد خود بپاشید و یا با حبوبات مخلوط کرده و مصرف کنید. مطلب آیا بذر کتان خوب است یا بد را حتماً مطالعه کنید.

غذاهای سالم حبوبات
غذاهای سالم شماره 8 لوبیا و حبوبات

8- لوبیا و حبوبات

اینکه شما گرم مزاج هستید و یا سرد مزاج، صفراوی و یا سودایی فرقی نمی کند اضافه کردن لوبیا و حبوبات به رژیم غذایی می تواند هم از نظر جسمی و هم ذهنی تاثیرات مثبت بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. لوبیاها دارای امگا3 هستند که می توانند برای افرادی که ماهی دوست ندارند در زمینه تامین امگا 3 مورد نیاز بدن مفید باشند.

غذاهای سالم غنی شده
غذاهای سالم شماره 9 غذاهای غنی شده با امگا3

9- غذاهای سالم غنی شده با امگا 3

امروزه بسیاری از مواد غذایی سالم حاوی مقدار زیادی امگا3 هستند که در اصطلاح آنها را غنی سازی کرده اند برای مثال می تواند شیر ، تخم مرغ و نان های غنی شده از امگا3 را تهیه و مصرف نمایید. این مواد غذایی معمولا دارای برچسب های نشان دهنده مکمل امگا3 هستند و می توانید از مزایای سلامتی و همچنین امگا3 آنها برخوردار شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا