دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتگل و گیاه

خارمریم فواید مصرف آن در پاکسازی بدن و ۹ خاصیت درمانی این گیاه

گیاه خارمریم چه فوایدی دارد؟ شاید برای برخی از ما نام گیاه خار مریم کمی ناآشنا باشد. ولی این گیاه از سالیان دور به‌عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های متعدد کاربرد داشته است.
از همه بیشتر خاصیت سم‌زدایی گیاه خار مریم شهرت بالایی دارد. صحبت درباره خواص خار مریم بحثی طولانی و مفصل خواهد شد. در این مقاله از مجله پروماگ به اختصار فواید و خواص گیاه خارمریم را شرح می‌دهیم.

خواص گیاه خارمریم 

گیاه خار مریم یا Milk thistle که در صنعت داروسازی از آن استفاده می‌شود و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است خواص فراوانی دارد. در درمان کبد چرب استفاده شده و در پاکسازی بدن نیز از آن بهره گرفته می‌شود. در اینجا ۱۰ فایده این گیاه پرخاصیت را مرور می‌کنیم:

۱- سم‌زدایی بدن

به نظر می‌رسد بیشترین و رایج‌ترین کاربرد گیاه خار مریم برای سم‌زدایی بدن باشد. همان‌طور که می‌دانید کبد وظیفه بررسی و دفع سموم بدن را بر عهده دارد.
ترکیبات ارگانیک موجود در گیاه خار مریم در تحریک و بهبود عملکرد کبد بسیار تأثیر گذارند و با پاک‌سازی سیستم لنفاوی، عملکرد بدنتان را در حالت طبیعی و صحیح نگه می‌دارند. این گیاه یکی از مهمترین مواد مورد استفاده در پاکسازی بدن از سموم است.

نوشته های مشابه

۲- پیشگیری از سرطان

تحقیقات در زمینه تأثیرات گیاه خار مریم بر بیماری سرطان هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. بااین‌حال به نظر می‌رسد عصاره خار مریم می‌تواند از رشد تومور و سلول‌های سرطانی بر روی پوست جلوگیری کند.
همچنین عصاره خار مریم مانع از پیشرفت سرطان‌های پروستات، سرطان سینه و دهانه رحم خواهد شد. محققان معتقدند مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند احتمال بروز سرطان پوست را در افراد کاهش دهد. با توجه به اینکه سرطان پوست یکی از سه سرطان شایع در بانوان است استفاده از مواد خوراکی که احتمال ابتلا به آن را کاهش می‌دهد از طرف پزشکان توصیه می‌گردد.

۳- خاصیت ضد قارچی

عفونت‌های قارچی خاصی را می‌توان به کمک گیاه خار مریم خنثی و درمان کرد. در واقع گیاه خارمریم یک گیاه ضد قارچ طبیعی است که بدون آنکه عوارض داروهای شیمیایی را داشته باشد می‌تواند جلوی رشد قارچ‌های نامطلوب بدن را بگیرد.
این خاصیت احتمالاً ریشه در استفاده سنتی از گیاه خار مریم برای درمان مسمومیت‌های قارچی دارد. بسیاری از انواع قارچ‌ها سمی بوده و از عوامل مرگ‌ومیر به شمار می‌روند. ولی با کمک گیاه خار مریم می‌شود با تعداد زیادی از این قارچ‌ها مبارزه کرد.

۴- کنترل دیابت

اگرچه توانایی گیاه خار مریم در کنترل دیابت به‌طور شفاف مشخص نیست ولی ترکیبات موجود در آن بر وجود این خاصیت صحه می‌گذارد. ظاهراً وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و سیلمارین در عصاره خار مریم می‌تواند سطح انسولین خون را تنظیم کند.
حتی این گیاه در تنظیم قند خون افراد مبتلابه دیابت یا در ریسک ابتلا به دیابت نیز مؤثر است. شیوع دیابت در کشور ما باعث شده است عده‌ای از بیماران به دنبال داروهای مناسب گیاهی باشند که بدون عوارض داروی شیمیایی در روند بهبود بیماری به آن‌ها کمک کند. گیاه خارمریم یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای افراد مبتلا به دیابت است. حتما قبل از استفاده مکرر از این گیاه بسیار موثر با پزشک خود مشورت کنید.

۵- بهبود سلامت قلب

همان‌طور که اشاره شد عصاره خار مریم حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب مفید و امگا 3 است. حتماً می‌دانید که این ترکیبات برای سلامت قلب ضروری هستند.
اسیدهای چرب امگا 3 سطح کلسترول خون را متعادل نگه می‌دارند. همین مسئله می‌تواند از تصلب شرایین یا انسداد رگ‌ها جلوگیری کرده و درنتیجه ریسک ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. تاثیر شگرف مصرف خارمریم در طولانی مدت قابل انکار نیست. این گیاه به صور چشمگیری فاکتورهای مختلف سلامتی را در بدن به صورت مطلوب درمی‌آورد.

۶- کاهش عوارض جانبی داروها

بسیاری از افرادی که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند برای رهایی از درد، مجبور به مصرف داروهای مسکن می‌شوند. داروهای مسکن قوی اگرچه درد بدن را کاهش می‌دهند ولی روی کبد اثر منفی می‌گذارند. این عوارض زمانی بیشتر می‌شوند که بیماران به مصرف قرص‌های مسکن عادت می‌کنند.
در این موارد وقتی چاره‌ای جز خوردن قرص مسکن نیست، عصاره خار مریم می‌تواند به محافظت از کبد کمک کند. به‌این‌ ترتیب کبد بیماران تا حد زیادی از عوارض داروها در امان می‌ماند. استفاده از داروهای گیاهی به شکلی که در آن افراط صورت نگیرد می‌توان جایگزینی برای داروهای شیمیایی باشد که عوارض نامطلوبی بر روی سلامتی عمومی بدن دارند. گیاه خارمریم نیز بدون عوارض داروهای شیمیایی در درمان برخی بیماری‌ها تاثیرگذار است.

۷- پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر یکی از جدیدترین کشفیات محققان در رابطه با خواص گیاه خار مریم است. به اعتقاد برخی محققان افرادی که عصاره گیاه خار مریم مصرف می‌کنند، قدرت یادگیری‌شان افزایش پیدا کرده و مسیرهای عصبی جدیدی برایشان باز می‌شود. همین امر باعث کند شدن روند شروع زوال عقل یا آلزایمر خواهد شد.

۸- درمان سنگ کلیه

توانایی گیاه خار مریم در درمان سنگ کلیه خبر بسیار خوشایندی برای جامعه پزشکی است. گیاه خار مریم می‌تواند مانع از رشد سنگ کلیه شده و آن را در اندازه کوچک نگه دارد. البته فقط همین نیست و گیاه خار مریم به دفع سنگ کلیه نیز کمک می‌کند. کسانی که می‌خواهند کلیه خود را سالم نگه‌دارند، از مصرف گیاه خار مریم غافل نشوند.

۹- سالم نگه‌داشتن پوست با خار مریم

تاثیر خارمریم بر سلامت پوست از سالیان دور ثابت شده است. شفافیت پوست با استفاده از این گیاه به صورت دمنوش یا عرق گیاه ثابت شده است. مصرف خوراکی این گیاه در پاکسازی بدن و شفاف شدن و زیبایی پوست نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، گیاه خار مریم برای حفظ سلامت پوست مفید است.

دانشمندان ترکیبات سیلمارین موجود در خار مریم را موردبررسی قرار دادند و دریافتند که می‌تواند با اشعه فرابنفش مقابله کند. همچنین این گیاه برای التیام دادن پوست‌های استرسی نیز مؤثر است. این خواص گیاه خار مریم به طرز چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

گیاه خار مریم Milk thistle

گیاه پر فایده خار مریم

گیاه خار مریم به‌ طور معمول یک گیاه آلرژی‌زا و دارای عوارض نیست. هرچند که در برخی موارد تهوع، کرامپ و اسهال در افرادی که خار مریم مصرف کرده‌اند دیده شده است. از این‌ رو در صورتی‌ که حساسیت خاصی دارید یا اینکه در مصرف خار مریم مردد هستید آن را با احتیاط مورد استفاده قرار دهید یا از پزشک متخصص مشاوره بگیرید. 

منابع

سایت ارگانیک

از اینکه تا انتهای این مطلب در کنار ما در مجله پروماگ بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا