دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

مهم ترین علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

مشکلات استخوانی جزء آن دسته از بیماری‌هایی هستند که در طولانی مدت می‌تواند باعث مسائل زیادی شده و از طرفی این بیماری‌ها همیشه با دردهایی همراه هستند که بسیار اذیت کننده می‌باشد. یکی از موضوعاتی که این روزها تعداد زیادی از افراد با آن درگیر هستند، زانو درد می‌باشد. به خصوص زمانی که فرد در حال برخاستن یا نشستن می‌باشد این درد در ناحیه مفصل زانو می‌تواند بیشتر شود.

مهم ترین علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این درد وجود دارد و شما بعد از احساس چنین دردی باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا او به صورت کاملا تخصصی شما را معاینه کرده و در رابطه با مشکلتان نظر بدهد. این درد ممکن است به دلیل وجود مشکلی جدی باشد و یا ممکن است علت دیگری داشته باشد که با تمرینات و ورزش‌های خاصی بهبود پیدا کند.

نوشته های مشابه

در حالت کلی تمرینات فیزیوتراپی در این دسته از بیماری‌ها خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما می‌توانید با دستگاه های فیزیوتراپی خانگی به راحتی این تمرینات را در منزل انجام دهید و با توجه به آلودگی‌های موجود در درمانگاه‌ها به این مکان‌ها مراجعه نکنید. یکی دیگر از فواید انجام تمرینات در منزل می‌تواند به صرفه بودن قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی نسبت به هزینه‌های فیزیوتراپی در مراکز درمانی باشد.

خب حالا سوالی که ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید این است که دلیل وجود زانو درد هنگام نشستن یا برخاستن چیست و چرا در این شرایط این درد افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با این موضوع صحبت کرده و دلایل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را برای شما توضیح دهیم.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

در این قسمت شما را با شایع‌ترین دلایل برای به وجود آمدن درد در هنگام نشستن و برخاستن آشنا خواهیم کرد:

آرتروز زانو

آرتروز یکی از مشکلات جدی استخوانی است که به دلیل از بین رفتن غضروف بین استخوان‌ها به وجود می‌آید. می‌دانید که استخوان‌های مفاصل مختلف به صورت مستقیم روی هم قرار نگرفته و میان آن‌ها غضروف وجود دارد و اگر این قسمت از بین بروند باعث ساییدگی استخوان‌ها روی هم شده و به مرور مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.

مفصل زانو نیز دقیقا همین حالت را داشته و علت زانو درد شما می‌توانید آرتروز زانو باشد. خیلی از افراد در همان ابتدا که دردی را در زانو احساس می‌کنند به آن اهمیت نمی‌دهند. معمولا این درد در ابتدا هنگام نشستن و برخاستن به وجود آمده و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود ولی اگر آن را جدی نگرفته و به پزشک مراجعه نکنید، در آینده به مشکل جدی‌ترین دچار خواهید شد.

ممکن است پس از مدتی دیگر این درد از بین نرود و به صورت دائمی و شدید آن را احساس کنید. از طرف دیگر با پیشرفت آرتروز زانو، این بیماری می‌تواند روی حرکت شما تاثیر گذاشته و آن را دچار اختلال نماید. در این شرایط اصولا پزشک چندین جلسه فیزیوتراپی اندام پا را برای شما تجویز می‌کند تا با تقویت عضلات پا از درد زانو کم کنید.

آرتروز زانو

بورسیت کشکک زانو

یکی دیگر از دلایل شایع که می‌تواند درد زانوی شما هنگام نشستن و برخاستن را توجیه نماید، بورسیت کشکک زانو می‌باشد. قسمتی در استخوان زانو به نام بورس وجود دارد که کیسه‌ای پر از مایع بین استخوانی می‌باشد. این کیسه وظیفه خیلی مهمی دارد. در واقع بورس از زانوی شما هنگام ضربه محافظت کرده و باعث می‌شود در این شرایط مشکلی برای آن به وجود نیاید.

اگر بورس ملتهب شود، اططلاحا به بیماری بورسیت کشکک زانو دچار شده‌اید. این بیماری می‌تواند دردهایی را در ناحیه زانو و هنگام نشستن و برخاستن به وجود بیاورد. اگر ضربه‌ای شدید به زانوی شما وارد شده یا حرکات مکرر و تکراری با آن انجام می‌دهید، باید نسبت به بورسیت کشکک زانو مشکوک شده و حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه بیماری به اندازه‌ای که غیر قابل جبران باشد رشد نماید، از آن جلوگیری کند.

غضروف مینیسک

بیماری بعدی که قصد داریم به شما معرفی کنیم و ممکن است دلیل زانو درد شما باشد، بیماری غضروف مینیسک است. در کنار زانوی شما و دقیقا بین استخوان‌های بالا و پایین ران پا، دو غضروف حلقه‌ای وجود دارد که به آن غضروف مینیسک گفته می‌شود. این غضروف‌ها نقش فنر را بازی می‌کنند و به همین شکل سطح بین استخوانی را افزایش داده و از طرف دیگر باعث کاهش اصطکاکی می‌شود که بین استخوان‌ها وجود دارد. به این شکل به راحتی می‌تواند از ضربه به زانو جلوگیری نماید.

اگر غضروف مینیسک بدن شما سالم باشد، زانو به روان‌ترین حالت ممکن حرکت کرده و هیچ مشکلی نخواهد داشت. حالا اگر به هر دلیلی غضروف مینیسک پاره شود، درد در زانوی شما هنگام نشستن و برخاستن به وجود خواهد آمد و ممکن است شما درد خیلی زیادی را تحمل کرده و در کنار آن به راحتی نتوانید زانوی خود را حرکت دهید.

مشکلات ناشی از بیماری غضروف مینیسک و پارگی آن کم نیست و به همین دلیل اگر احساس دردی در زانوی خود دارید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات جدی‌تر، جوگیری نمایید.

بیماری سندروم درد پاتلوفمورال

اگر شما ورزشکار هستید و دردی را در ناحیه زانوی خود احساس می‌کنید باید به سندروم درد پاتلوفمورال مشکوک شوید. این بیماری به نام بیماری زانوی دونده یا جامپر نیز بین پزشکان معروف است چرا که بیشتر افرادی که به آن دچار می‌شوند، ورزشکارانی هستند که بیشتر به زانوی خود فشار می‌آورند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بیماری سندروم درد پاتلوفمورال فقط مخصوص ورزشکاران نبوده و افراد دیگر نیز می‌توانند به آن دچار شوند.

اگر به این بیماری دچار شده باشید، هنگام بالا و پایین رفتن از پله، نشستن و برخاستن، روی زانو نشستن و سایر کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید می‌توانید درد نسبتا شدیدی را در ناحیه جلویی کشکک زانوی خود احساس کنید.

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این بیماری وجود دارد ولی مهم‌ترین دلیل آن فشار بیش از اندازه به ناحیه زانوی شما می‌باشد و در صورتی که بعد از احساس درد این فشار را ادامه دهید، ممکن است به مشکلات بسیار بیشتری دچار شوید.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن صحبت کردیم و بیماری‌هایی را نام بردیم که می‌توانند این درد را به وجود آورند. در آخر باید روی این نکته تاکید کنیم که شما بعد از احساس درد در زانوی خود باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل اصلی را جویا شوید تا با استفاده از روش درمانی مناسب، به سلامتی خود دست پیدا کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا