دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

معماری و دکوراسیون

نحوه انتخاب و مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان

میلگرد از مصالح ساختمانی پرکاربرد است. دلیل استفاده از میلگرد بالاخص در سازه­های بتنی تقویت مقاومت کششی بتن می­باشد تا سازه در برابر نیروهای جانبی نظیر زلزله مقاومت بالاتری از خود نشان داده و ایمن گردد. میلگرد در انواع مختلف، گریدهای مختلف و سایزها و ابعاد مختلفی تولید شده و می­توانیم از کارخانجات مختلف تولید میلگرد به طور مستقیم یا از شرکت­های بازرگانی معتبر میلگرد را به طور غیرمستقیم خریداری کنیم. تمامی موارد یاد شده سبب می­گردند تا قیمت میلگرد متفاوت باشد. اینکه میلگرد فولادی یا غیر فولادی باشد در قیمت میلگرد مؤثر است. اینکه از چه استاندارد و با چه گریدی باشد و آستانه مقاومت کششی و قدرت تسلیم میلگرد چقدر باشد در قیمت میلگرد تأثیرگذار است. سایز یا همان قطر میلگرد در ضخامت میلگرد تأثیرگذار است و میلگرد با ضخامت بالاتر قیمت میلگرد بیشتری را خواهد داشت. کارخانجات تولیدکننده میلگرد قیمت میلگرد متفاوتی دارند و این قیمت میلگرد بر اساس استانداردهای بکار رفته در کارخانجات و اعتبار و قدمت و کیفیت کارخانه تولید­کننده میلگرد متفاوت خواهد بود.

منبع

به‌منظور تعیین میلگرد مناسب حتماً می­بایست از مهندس محاسب کمک گرفته شود و بر اساس نقشه طراحی شده ساختمان مشخص گردد که در هرکدام از قسمت­های طراحی شده چه میزان میلگرد و با چه سایز و گریدی می­بایست تهیه گردد.

به‌منظور تعیین مقدار میلگرد موردنیاز در ساختمان باید میزان میلگرد موردنیاز در فونداسیون، اسکلت، ستون و سقف ساختمان محاسبه گردد.

میلگرد فونداسیون

به‌منظور تعیین میزان میلگرد مورداستفاده در فونداسیون ساختمان در ابتدا باید عمق فونداسیون و در ادامه عرض حداقل نوارهای میلگرد را حساب کنیم. لازم به ذکر است حداقل عمق پی یا فونداسیون طبق رابطه زیر به دست خواهد آمد:

(تعداد طبقات * 10) + 20 = حداقل عمق پی

توصیه می­شود که حداقل عمق فونداسیون از نیم متر یا 50 سانتیمتر کمتر نباشد، البته که این میزان به تعداد طبقات ساختمان بستگی خواهد داشت. همچنین به‌منظور به‌دست‌آوردن حداقل نوارهای میلگرد می­توان از رابطه زیر استفاده کرد.

(تعداد طبقات * 20) + 20 = حداقل عرض نوارها

باتوجه‌به دو رابطه بالا در خصوص حداقل عمق پی یا فونداسیون و همچنین حداقل عرض نوارها می­توانیم با استفاده از رابطه زیر حداقل میلگردهای طولی موجود در فونداسیون را محاسبه کنیم.

حداقل عمق پی * حداقل عرض نوارها * 0025/0 = حداقل میلگردهای طولی

برای تعیین وزن میلگرد نیز می­بایست از رابطه زیر استفاده کنیم.

تعداد * طول میلگرد (متر) * وزن مخصوص میلگرد (متر / کیلوگرم) = وزن میلگرد به کیلوگرم

با استفاده از رابطه حداقل تعداد میلگردهای طولی در فونداسیون و محاسبه وزن میلگرد به کیلوگرم، می­توانیم وزن میلگردهای موردنیاز در فونداسیون ساختمان را به‌راحتی محاسبه کنیم. با استفاده از جدول اشتال میلگرد به‌راحتی می­توانیم وزن میلگرد و در نهایت قیمت میلگرد موردنیاز را محاسبه کنیم.

میلگرد اسکلت

عموماً به‌منظور تعیین میلگرد بکار رفته در اسکلت قاعده­ای وجود دارد. این قاعده به این شرح است که اگر اسکلت فولادی با مهاربندی هم مرکز باشد بین 45 تا 65 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد موردنیاز خواهد بود و اگر اسکلت فولادی همراه با مهاربندی غیر هم مرکز باشد تقریباً نزدیک به 50 تا 75 کیلوگرم به ازا هر مترمربع میلگرد موردنیاز خواهد بود و همچنین اگر اسکلت فولادی همراه با قاب خمشی متوسط باشد بین 65 تا 90 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد موردنیاز خواهد بود و اگر اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه باشد تقریباً بین 70 تا 110 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد موردنیاز خواهد بود، حتی با تقسیم هرکدام از این اعداد بر وزن یک شاخه میلگرد 6 یا 12 متری می­توان تعداد میلگرد موردنیاز را محاسبه کرد. موارد ذکر شده بالا در ساختمان با اسکلت فولادی مورداستفاده قرار می­گرفت درحالی‌که اگر اسکلت ساختمان بتنی با قاب خمشی باشد تقریباً بین 35 تا 45 کیلوگرم بر مترمربع موردنیاز خواهد بود. اگر در هرکدام از موارد بالا وزن میلگرد موردنیاز را بر وزن هر شاخه میلگرد تقسیم کنیم تعداد میلگرد موردنیاز به دست خواهد آمد.

وزن میلگرد را با استفاده از جدول اشتال میلگرد می­توان محاسبه کرد و با استفاده از وزن میلگرد قیمت میلگرد موردنیاز را به دست آورد.

میلگرد ستون و سقف

اگر ساختمان همراه با سازه بتنی باشد برای هر ستون بین 12 تا 18 کیلوگرم میلگرد موردنیاز خواهد بود.

اگر ساختمان سازه بتنی داشته باشد و در سقف از تیرچه بلوک استفاده شده باشد مقدار میلگرد موردنیاز در سقف بین 5 تا 7 کیلوگرم به ازا هر مترمربع خواهد بود و درصورتی‌که سقف کامپوزیت باشد میزان میلگرد موردنیاز تقریباً بین 8 تا 12 کیلوگرم به ازا هر مترمربع و اگر سقف دال بتنی توپر باشد تقریباً بین 10 تا 16 کیلوگرم در هر مترمربع میلگرد موردنیاز خواهد بود. اگر در هرکدام از موارد بالا وزن میلگرد موردنیاز را بر وزن هر شاخه میلگرد تقسیم کنیم تعداد میلگرد موردنیاز به دست خواهد آمد.

لازم به ذکر است مقدار میلگرد موردنیاز در ساختمان حاصل جمع میلگرد مورد نیاز در فونداسیون، اسکلت، سقف و ستون­ها خواهد بود.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا