دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

گل های زمستانی – گل‌هایی که مقاوم هستند و در فصل سرد گل می‌دهند

گل های زمستانی چه گل هایی هستند؟ اغلب گیاهان با فرارسیدن فصل سرما به خواب زمستانی می‌روند. ازاین‌رو طراوت و زیبایی باغچه و گلدان‌ها نسبت به فصل گرم سال کاهش پیدا می‌کند. یکی از راه‌حل‌ها برای رفع این مشکل، استفاده از گل‌ها و گیاهانی است که در برابر سرما مقاوم هستند و در فصل سرد سال نیز گل می‌دهند. گل های زمستانی نسبت به گل‌های فصول دیگر سال تنوع کمتری دارند؛ اما رایحه مطبوعشان با عطرآگین کردن فضای اطراف این کمبود را جبران می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان و گل‌های زیبا و سازگار با فصل سرد سال پرداخته می‌شود تا از نعمت زیبایی گل‌ها در فصل سرد سال هم بهره ببریم.

گل‌های سازگار با فصل سرما – گل های زمستانی

گل های زمستانی – گل همیشه‌بهار

 گل همیشه‌بهار گیاهی یک‌ساله و مناسب فصل پاییز و زمستان است. گل‌های این گیاه در روزهایی که سرمای کمی دارند، بین ساعت 9 تا 10 صبح باز می‌شوند و تا حدود 5 بعدازظهر به این حالت باقی می‌مانند. گل همیشه‌بهار را می‌توانید با رنگ‌های نارنجی کلاسیک و همچنین زرد روشن مشاهده کنید. این گل‌ها از ساقه‌های 30 تا 60 سانتی‌متری و گلبرگ‌های 30 تا 40 سانتی‌متری بهره می‌برند. با مراقبت بیشتر و استفاده از خاک حاصلخیز می‌توان موجب افزایش زمان گل‌دهی آن‌ها شد. همیشه بهار از اسمش هم پیداست که از گل های زمستانی است.

گل های زمستانی
گل همیشه بهار

گل های زمستانی - سینره

گل سینره با برخورداری از رنگ‌های تند و متنوع، فضای زیبا و منحصربه‌فردی را به باغ و گلدانتان می‌بخشد. تنوع رنگ این گل به‌صورت سفید، صورتی، قرمز، آبی، ارغوانی و بنفش است. گل سینره که بانام سینرر نیز شناخته می‌شود، می‌تواند تا بیش از 60 سانتی‌متر رشد کند. محیط‌های همراه با سایه جزئی و آب‌وخاک غنی، از مکان‌های مناسب برای شکوفه دادن این گیاه محسوب می‌شوند.

گل سینره

گل های زمستانی - گل سیکلمن

گل سیکلمن (Cyclamen)، دارای شکوفه‌هایی با رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز است. طرح گل‌های آن بیشتر به انتهای تیر کمانداران و یا بال پروانه‌ها شباهت دارد. این گل برای رشد نیازمند آب و سایه است؛ ازاین‌رو بهترین گزینه برای پرورش این گیاه، گلدان محسوب می‌شود تا بتوانید آن را از زیر نور مستقیم خورشید به سایه انتقال دهید. البته گل‌های سیکلمن از توانایی رشد در باغچه نیز برخوردار هستند.

گل سیکلمن

گل های زمستانی - گل مروارید یا مینای چمنی

گل مینای چمنی از برگ‌های طوقه‌ای، بدون کرک و با یک رگبرگ اصلی و گلبرگ‌های گوشت‌آلود تشکیل‌شده است. این گل با برخورداری از رنگ‌های متنوع نظیر صورتی، جگری، قرمز و سفید، جلوه زیبایی به چمن‌ها می‌بخشد. بوته گل مینای چمنی تا عرض 20 سانتی‌متر رشد می‌کند و می‌توان از آن به‌صورت یک‌ساله استفاده کرد. این گل در روزهای گرم نیازمند سایه است؛ زیرا سایه را به نور خورشید ترجیح می‌دهد.

گل مروارید ، مینای چمنی

گل های زمستانی - گل خربق

گل خربق (Hellebores)، از شکوفه‌های بسیار زیبایی در فصل زمستان و بهار بهره می‌برد. طرح این گل به‌صورت فنجانی است که اغلب به سمت روبه‌رو و یا پایین رشد می‌کند. رنگ گل‌های این گیاه از سفید و سبز به رنگ‌های صورتی و قرمز و حتی بنفش تیره تبدیل می‌شود. گل خربق می‌تواند در زیر نور مستقیم آفتاب و یا در سایه و وضعیتی بین سایه و آفتاب رشد کند. این گیاه به آبیاری منظم و خاک حاصلخیز با مواد اصلاح‌شده احتیاج دارد.

گل های زمستانی - گل خربق
گل خربق

گل های زمستانی - گل خشخاش

گل خشخاش (Papaver nudicaule) با برخورداری از یک ساقه بلند و بدون برگ و یک گل بزرگ، در خلیج‌های ایسلند رشد می‌کند. این گیاه به‌عنوان یکی از گیاهان سردسیری، به نام گل ایسلندی نیز شهرت دارد. از رنگ‌های متنوع این گل می‌توان به کرم، نارنجی، صورتی، قرمز، سالمون، زرد و سفید اشاره کرد. گل خشخاش برای رشد به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و گل‌دهی آن در آب‌وهوای سرد و ملایم پاییز و زمستان امکان‌پذیر است.

گل خسخاش
گل خشخاش

گل های زمستانی - گل نمسیا

از ویژگی‌های گل نمسیا (Nemesia)، می‌توان به برگ‌های سبز روشن و ساقه‌های صاف اشاره کرد. تمام گونه‌های این گل برای رشد به خاک خشک و نور مستقیم خورشید احتیاج دارند و می‌توانند در هوای زمستانی نیز رشد کنند. برخی از گونه‌های آن دارای عطر دلپذیر و معطری هستند.

گل نمسیا

گل های زمستانی - گل‌کلم زینتی

گل‌کلم زینتی با برگ‌های پهن، در طول فصل زمستان زیبایی خاصی به حیاط منزل و گلدانتان می‌بخشد. این گل دارای برگ‌های سفید، بنفش، ارغوانی، کرم زرد و زیتونی بوده و از توانایی رشد در آفتاب کامل و همچنین سایه برخوردار است.

گل کلم زینتی

گل های زمستانی - گل بنفشه

گل بنفشه از تنوع رنگی جذابی برخوردار است و می‌تواند 15 تا 25 سانتی‌متر رشد کند. این گل خاصیت دارویی دارد و زمان گل‌دهی آن در فصل‌های سرد سال است.

گل بنفشه

گل های زمستانی - گل پریموس انگلیسی

اغلب گل‌های پریموس در فصل بهار و تابستان گل می‌دهند؛ اما گونه انگلیسی آن می‌تواند در فصل زمستان نیز شکوفه دهد. گل‌های این گیاه در هر رنگی به‌صورت دایره‌ای و یا خوشه‌ای دیده می‌شوند. از نام‌های دیگر این گل می‌توان به گل پامچال مغربی اشاره کرد.

گل پریمیوس
گل پریموس انگلیسی

گل های زمستانی - گل یخ

گل یخ همان‌طور که از نامش مشخص است، در فصل سرما شکوفه می‌دهد. این گل‌ها دارای شکوفه‌های فنجانی و ریز، عطر خوش و برگ‌های پهن به رنگ سبز تیره هستند. این گیاه توانایی رشد تا ارتفاع 4 متر را نیز دارد. رنگ گل یخ لیمویی کم‌رنگ بوده و فصل گل‌دهی آن از اواسط ماه آذر تا ماه اسفند است.

گل یخ

گل های زمستانی - شب بو معمولی

شب بو معمولی بانام شب بو استاکس یا ماتیولا نیز شناخته می‌شود. این گیاه گلدانی به دلیل برخورداری از مقاومت بالا در برابر سرما، از بهترین گزینه‌ها برای فصل زمستان محسوب می‌شود. شکل گل‌های این گیاه خوشه انتهایی بوده و تنوع رنگ آن به‌صورت لاکی، صورتی، ارغوانی، بنفش، زرد، یاسی، سفید، قرمز گلی و آجری است.

شب بو معمولی

گل های زمستانی - گل نرگس

از معروف ترین گل های زمستانی گل نرگس ازجمله گیاهان پیاز دار بوده که از گونه‌های بسیار زیاد و متنوعی برخوردار است. این گل‌ها جزو گیاهان مقاومی هستند و به مراقبت زیادی نیاز ندارند. در گونه نرگس شیراز، گل‌ها با تاج زرد و گلبرگ سفید، به‌صورت تکی یا چندتایی در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می‌شوند. این‌گونه از گل نرگس به سبب مقاومت بالا در برابر سرما، از ماه دی تا اوایل ماه فروردین امکان گل‌دهی دارد.

گل نرگس

گل های زمستانی

از دیگر گل‌های مقاوم در برابر سرما می‌توان به انواع یاس رازقی (یاس سفید) و انواع پیچک‌ها مانند پیچ امین‌الدوله، پیچ تلگرانی و پیچ درختچه‌ای، گل خرزهره، گل اریکا، شمعدانی و گل جاوید اشاره کرد.

فصل زمستان برای طرفداران گل و گیاه فصل دلگیری است؛ زیرا در این فصل اغلب درختان بدون برگ و طبیعت بی‌روح می‌شود. البته گیاهان فراوانی نظیر همیشه‌ بهار، سینره، سیکلمن، گل یخ و گل نرگس وجود دارند که در برابر سرما مقاوم هستند و با تنوع رنگ بسیار خود، زیبایی و جذابیت را برای باغچه و گلدان شما به ارمغان می‌آورند. برای تهیه چنین گل‌هایی می‌توانید به اکثر فروشگاه‌های گل‌های آپارتمانی مراجعه کنید.

با تشکر از شما مخاطبان همیشگی پروماگ که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. پیشاپیش از نظرات شما درباره این مطلب سپاسگزاریم.

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر عالی بودخیلی آموزنده بودببخشید گل اول وبلاگتون که سر از برف بیرون آورده اسمش چیه متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا