دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

زندگی کودک در دوران کودکی و طفولیت، مملو از بازی است. در این سن کودک از طریق بازی، اصول و قواعد زندگی را می‌آموزد. بازی برای کودک، ابدا فعالیتی بی‌ثمر و بیهوده نیست، بلکه ابزاری است که کودک از طریق آن رشد می‌کند و به تعالی می‌رسد. در سنین قبل از نوجوانی، آموزش باید از طریق بازی باشد و بر عهده‌ی والدین است که ابزار بازی و فعالیت‌های بازی‌ محور را برای کودک مهیا کنند تا او بهتر و بیشتر بیاموزد. با وجود اسباب بازی‌های رنگارنگ و پر زرق و برقی که امروزه در بازار وجود دارد، انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان، مساله‌ی مهمی محسوب می‌شود و ممکن است ذهن والدین را به خود مشغول کند. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم، ده اسباب‌بازی مناسب که به رشد ذهنی و بدنی کودک شما کمک می‌کند را معرفی کنیم. خواهشمندیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

ده اسباب بازی مناسب برای کودکان پیش از دبستان

 

توپ و توپ بازی ؛ یک اسباب بازی مفید برای کودک !

شاید دور از ذهن باشد که یک توپ پلاستیکی ساده، به عنوان یک اسباب بازی مناسب معرفی می‌شود. توپ ، یکی از بهترین و ساده‌ترین اسباب‌ بازی‌ها ست که در روند رشد جسمی، حرکتی و حتی ذهنی کودک شما موثر است و در مقایسه با اسباب بازی‌های دیگر، قیمت مناسبی هم دارد.

امروزه انواع توپ‌های رنگی، در سایز و جنس‌های مختلف، از توپ پارچه‌ای و پلاستیکی گرفته تا انواع دیگر وجود دارد که می‌تواند از شش ماهگی تا شش سالگی و حتی نوجوانی برای کودک شما مفید باشد.

خرید چند توپ رنگی ساده، می‌تواند کودک شما را به راحتی سرگرم کند و کودک از طریق آن، مهارت‌های لازم را کسب کند. مفاهیم بسیاری مانند آموزش رنگ، هندسه، مفاهیم ساده‌ی فیزیک، ریاضی و حتی مهارت‌های شناختی و اجتماعی از طریق توپ بازی به کودک منتقل می‌شود و کودک به وسیله‌ی آن، می‌تواند بازی‌های گروهی و ورزشی را با هم‌سالان خود انجام دهد و ازین طریق مهارت‌های اجتماعی و فیزیکی خود را افزایش دهد.

لگو‌های رنگی و انواع اسباب بازی‌ ساختنی :

لگو یا انواع خانه‌‌سازی‌ها، یک اسباب بازی‌ مناسب برای دوران کودکی است. انواع اسباب بازی‌هایی که کودک می‌تواند بر حسب سلیقه و نظر خود اشیاءای را با آن‌ها بسازد و سپس خراب کند، از جمله‌ اسباب بازی‌های‌ مفید برای کودکان هستند و لگو یا خانه‌سازی، یکی از همین گروه است.

برای کودکان کوچکتر باید لگوهای درشت‌تر و برای کودکان بزرگتر، باید لگوهای کوچکتر تهیه کنید و باید به جنس لگو یا آجرهای پلاستیکی توجه کنید و برندی را انتخاب کنید که به راحتی بر روی یکدیگر چفت می‌شود. بدیهی است لگوها یا خانه‌سازی‌های نامناسب که به سهولت بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند، باعث ناراحتی و آزاردگی کودک می‌شود، زیرا دستان کودک توانایی آن را ندارد که با فشار لگوها را بر روی هم سوار کند.

گروه حیوانات جنگل و پلاستیکی :

گروه حیوانات از دیگر اسباب بازی‌های مفید و مناسب برای کودکان هستند. از آنجا که حیوانات همیشه برای کودکان جذاب و جالب بوده‌اند، این اسباب بازی ، می‌توانند ساعت‌ها کودک شما را به خود مشغول کنند و از طریق آن، قوه‌ی تخیل خود را پرورش دهد.

سعی کنید همه‌ی انواع و گروه حیوانات، مانند گروه آبزیان، پستانداران، پرندگان، خزندگان، دایناسورها و حتی حشرات را برای کودکتان تهیه کنید. به وسیله‌ی حیوانات جنگل، می‌توانید مفاهیمی مانند رنگ‌، دسته‌بندی حیوانات، غذای حیوانات، پوشش بدن و بسیاری از مفاهیم پایه‌ای علوم را به آن‌ها آموزش دهید.

دومینو یا چوب‌های رنگی :

چوب‌های ساده رنگی، که به شکل دومینو هستند، یک اسباب بازی مناسب دیگر برای کودکان هستند. این چوب‌های رنگی، به راحتی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و کودک می‌تواند با آن‌ها سرگرم شود. از آنجا که این چوب‌ها رنگی هستند، برای کودک جذابیت دارند و کودک می‌تواند بازی‌های خلاقانه بسیاری را با آن‌ها انجام دهد.

عروسک‌های پارچه‌ای :

دختر بچه‌ها به داشتن عروسک علاقه زیادی نشان می‌دهند، اما به این معنی نیست که پسر بچه‌ها، نباید عروسک را دوست داشته باشند و یا نباید با آن بازی کنند! کودکان به تقلید کردن از والدین خود علاقه دارند و پسر بچه‌ها هم دوست دارند که ادای پدر یا مادر خود را در بیاورند و با عروسک‌ها بازی کنند.

سعی کنید عروسک‌های پارچه‌ای برای کودک خود بخرید تا نرم باشد و کودک بتواند به راحتی آن را در آغوش بگیرد و از داشتن آن لذت ببرد، همچنین بتوانید آن را بشویید.

 

اسباب بازی مناسب

اسباب بازی آموزشی و کمک آموزشی :

به جرات می‌توان گفت همه‌ی اسباب‌ بازی‌ها ، جنبه‌ی آموزشی دارند و کودک با بازی کردن با آن‌ها، چیزهای مختلفی یاد می‌گیرد. اما در این بین، اسباب بازی‌هایی هستند که به دلیل تمرکز بیشتر بر فعالیت جسمی یا مغزی کودک، به اسباب بازی آموزشی یا به عبارت درست‌تر، اسباب بازی کمک آموزشی معروفند.

اسباب بازی کمک آموزشی که مناسب با سن کودک شما تهیه شده باشد، می‌تواند او را به تفکر بیشتر وا دارد و مهارت‌های ضروری و لازم را به او بیاموزد. در واقع این اسباب بازی‌ها ، کمکی برای آموزش بهتر و کامل‌تر به کودک شما هستند و باعث باز شدن ذهن او خواهد شد. ازین بین می‌توان، به انواع پازل‌های چوبی یا مقوایی، برج هوش، مکعب هوش و غیره اشاره کرد.

وسایل نقلیه و لوازم زندگی :

قطار، تونل، انواع ماشین و اتومبیل، کشتی و قایق، هواپیما و ماشین‌های باری، می‌تواند برای کودکان شما جذاب باشد، خصوصا پسربچه‌ها به این اسباب بازی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

کودکان علاقه دارند که زندگی پدر و مادر خود را تقلید کنند و با تقلید کردن زندگی بزرگترها، راه و روش زندگی را می‌آموزند، بنابراین وسایلی که این حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند، می‌تواند یک گزینه مناسب برای خرید اسباب بازی باشد.

قابلمه‌های رنگی کوچک و لوازم آشپزی و خانه‌داری از جمله اسباب بازی‌هایی است که می‌تواند هم برای پسربچه‌ها و هم دختربچه‌ها مناسب باشد. فراموش نکنید در مفاهیم آموزشی جدید و مدرن دنیا، از دسته بندی فعالیت‌های روزانه بر حسب جنسیت اجنتاب می‌شود، بنابراین فکر نکنید که فقط دخترها باید با قابلمه‌ها بازی کنند!

 دوچرخه یا سه چرخه :

رشد بدنی و فیزیکی کودک، همانند رشد ذهنی او از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود کودک، مملو از انرژی است و او باید این انرژی را تخلیه کند. دوچرخه، یک وسیله ورزشی و در عین حال یک اسباب بازی مناسب برای همه‌ی دوران کودکی است که کودک می‌تواند به وسیله‌ی آن هیجان را تجربه کند و علاوه بر فعالیت بدنی مفید، انرژی نهفته در بدنش را نیز تخلیه کند.

چفتو‌های سه بعدی :

چفتو‌ها و اسباب‌ بازی‌های سه بعدی که در هم فرو می‌روند و کودک می‌تواند اشکال مختلف سه بعدی و دارای حجم را با آن‌ها بسازد، می‌تواند یک اسباب بازی مناسب برای کودک دلبند شما باشد و در عین حال، خلاقیت کودک را نیز پرورش دهد.

اسباب با‌زی‌ مهارتی :

اسباب بازی‌های مهارتی ، انواعی از وسیله‌ی بازی برای کودکان هستند که کودک به وسیله‌ی آن، مهارت‌هایی را یاد می‌گیرد. از جمله این اسباب بازی‌ها ، می‌توان به تابلو‌های نخ و سوزن، یا الگوی بستن بند کفش اشاره کرد. این گونه اسباب بازی‌ها، با تقویت ارتباط بین عضلات چشم و دست کودک، مهارت‌ دست ورزی و تمرکز او را افزایش می‌دهد.

اسباب بازی مناسب

سخن پایانی:

برای کودک‌تان اسباب بازی بخرید و از خرید اسباب بازی برای او مضایقه نکنید. هر چه اسباب بازی‌های متنوع و بیشتری در اختیار کودک باشد، تاثیر بیشتری بر خلاقیت و رشد ذهنی و جسمی او خواهد داشت. اما این جمله، به معنای آن نیست که باید بدون برنامه و هدف، هر نوع اسباب بازی که در فروشگاه می‌بینید را برای کودک خود بخرید و در اختیار او قرار دهید.

اگر چه وجود اسباب بازی‌های متنوع می‌تواند در رشد کودک شما موثر باشد، اما اگر این روال بدون هدف و افراط‌گونه باشد، نتیجه‌ی معکوسی در بر خواهد داشت. همچنین اسباب بازی کودک ، نباید همواره و همیشه در اختیار او باشد، بلکه باید به شکل دوره‌ای در اختیار او قرار گیرد تا همیشه برای او تازگی و جذابیت داشته باشد.

سیما گودرزی هستم و از حسن انتخاب شما نسبت به بخش آموزش پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان عزیز شما، ثمربخش بوده باشد.

مقالات مرتبط را بخوانید:

ده روش آموزش کتابخوانی در کودکان ؛ تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سن کودکی…

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

سفالگری برای کودکان ؛ آیا با فوائد شگفت انگیز سفالگری آشنا هستید؟

نقاشی کودکان و دنیایی گسترده تر از آنچه در ذهن شما وجود دارد….

انتخاب مدرسه برای کودکان ؛ چگونه بهترین محیط آموزشی را برای کودکان کلاس اولی انتخاب کنیم؟

سندرم سیندرلا ؛ واقعیت امروز، دنیایی مجزا از کارتون های والت دیزنی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا