دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

سندرم سیندرلا ؛ واقعیت امروز، دنیایی مجزا از کارتون های والت دیزنی!

اگر هنوز منتظر شاهزاده ای با اسب سفید هستید تا بیاید و شما را از اعماق تنهایی  درآورد و به قصر سفید و طلایی رویاهایتان ببرد، پیشنهاد می دهیم این محتوا را بخوانید! ما در این محتوا قصد داریم راجع به سندروم سیندرلا با شما سخن بگوییم.

حتما شما هم مانند من، کودکی خود را با داستان ها و افسانه های کهن ایران و جهان سپری کرده اید و به طور حتم شخصیت هایی مانند سفید برفی، راپونزل، ماه پیشونی، خاله سوسکه و البته سیندرلا را به یاد می آورید. اما شاید برایتان غیر قابل باور باشد که بگوییم سیندرلا ، دختر زیبای فقیری که با شاهزاده ای خوشتیپ و جوان ازدواج کرد، امروز به یک معضل اجتماعی تبدیل شده باشد!

امروزه در علم روان شناسی مبحثی به نام سندروم یا عقده سیندرلا گشوده شده است که دختران نوجوان و جوان را به کام خود می کشاند. دخترانی که خود را از انجام مسئولیت های اجتماعی معاف می کنند و منتظر هستند شاهزاده ای رویایی آن ها را به قصر خیالی شان ببرد. اما چه شد که پای سیندرلا به زندگی واقعی ما گشوده شد؟

سندرم سیندرلا چیست؟

سندرم سیندرلا  یا cinderella syndrome  نوعی اختلال روانی ست و به معنی عدم استقلال و وجود وابستگی مالی، عاطفی و فیزیکی زنان تعریف می شود. زنانی که به این اختلال مبتلا هستند، به صورت ناخودآگاه از احساس استقلال می ترسند و دوست دارند زیر چتر حمایت گر اطرافیان خود، خصوصا مردان قرار بگیرند. این افراد ازدواج را هدفی برای رسیدن به خواسته های مادی و کمبود های زندگی شان می بینند، نه صرفا همزیستی و مشارکت دو انسان برابر…

سندرم سیندرلا
واقعیت این است که دیگر فرشته ای برای دختران ما لباس و کالسکه بلورین فراهم نمی آورد…

بهای خوشبختی را باید پرداخت!

چیزی که در دنیای امروز می بینیم و با آن دست به گریبان هستیم پرداختن بهای خوشبختی ست. استثناء را کنار بگذاریم!‍ به طور حتم ما باید بهای خوشبخت بودن و شاد بودن را بپردازیم. سندرم سیندرلا، تنها دختران جوان را قربانی خود نمی کند، بلکه در مقابل بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش پسران جوان نیز می گذارد؛ مردانی که باید همواره نقش یک شاهزاده قدرتمند را برای دختران بازی کنند و دائما برای اثبات مردانگی خود تلاش کنند.

چگونه از سیندرلا شدن دختران خود جلوگیری کنیم؟

برای اینکه این عارضه گریبان دختران کوچک ما را نگیرد، لازم است تغییری در نحوه ی نگرش خودمان به دنیای اطراف ایجاد کنیم. آیا واقعا لازم است تمام آمال و آرزو هایمان در رابطه با دخترانمان را با جمله ی” انشالله عروس شوی” بر زبان بیاوریم؟ آیا هنوز هم باید برای دختران کوچک مان قصه هایی مانند سیندرلا و سفید برفی را بازگو کنیم و به صورت غیر مستقیم از کودکی به آن ها بگوییم که منتظر شاهزاده ای رویایی باشند؟

همه ی ما، کم و بیش با این داستان ها بزرگ شده ایم و به صورت ناخودآگاه بر ما تحمیل شده است که برای رسیدن به خوشبختی، باید منتظر کسی بمانیم تا ما را از منجلابی که در آن هستیم برهاند. ما به صورت ناخودآگاه سهم خود را از خوشبختی نادیده می گیریم و منتظر کسی هستیم که برایمان پول، اعتبار، شهرت بیاورد و مانند یک حامی از راه برسد.

اگر همین داستان ها را برای کودکان خود تعریف کنیم، از آن ها سیندرلا های دیگری خواهیم ساخت که سهم خود را از خوشبخت بودن در دست های دیگران می یابند. دخترانی که به سندرم سیندرلا مبتلا هستند، یاد نخواهند گرفت برای خوشبخت بودن و ساختن زندگی خود، تلاش کنند و منتظر می مانند تا کسی آن ها را برایشان فراهم سازد. با توجه به شرایط اجتماعی امروز، در خوشبینانه ترین حالت، اگر نگوییم این احتمال ناممکن است، باید بگوییم از شانس بسیار پایینی برخوردار است. واقعیت این است که زندگی سخت در شرایط امروز، از کارتون های والت دیزنی و یا افسانه های کهن ایرانی الهام نمی گیرد و برای خوشبخت بودن باید بر روی زانوان خود ایستاد.

سندرم سیندرلا

واقعیت پنهان ماجرا چیست؟

مبتلایان به سندرم سیندرلا ، از کمبود اعتماد به نفس و کمبود عزت نفس رنج می برند. افراد مبتلا، از مسئولیت اجتماعی خود فرار می کنند و سهم خود از مسئولیت را بر عهده ی مردان می اندازند. به بیانی دیگر، عقده یا سندرم سیندرلا از کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس و فرار از مسئولیت پذیری نشات می گیرد.

سندرم سیندرلا باعث می شود زندگی زنان به عنوان نیمی از جامعه، دست خوش تغییرات ناخوشایندی قرار گیرد. زنان امروز از دوره ی کودکی خود، با وابستگی و نیازمند بودن بزرگ می شوند و وابسته بودن، به صورت پنهان یا آشکار، نوعی ارزش برای زنان تعریف می شود.

آمار های موجود در کشور ما می گوید: بیش از چهل درصد زنان شاغل، سرپرست خانوار هستند و بار مالی زندگی را به دوش می کشند و این یعنی سیندرلا بودن، کارایی خود را از دست داده است. سندرم سیندرلا باعث خواهد شد، زنان سرپرست خانوار حس کنند به دلیل اینکه مرد حمایت گری ندارند، مجبورند کار کنند و در واقع کار کردن برای آن ها، تحمیل دردناک اجتماعی محسوب می شود.

پیشگیری از سندرم سیندرلا :

همان طور که می دانیم، پیشگیری بهتر از درمان است. عقده یا سندرم سیندرلا قبل از معالجه، نیاز به پیشگیری دارد و پیشگیری تنها از طریق آموزش والدین امکان پذیر است.

در واقع این ما هستیم که به صورت پنهان و تحمیلی به دخترانمان یاد می دهیم مثل سیندرلا باشند و این انتخاب ماست نه خواست آزاد آن ها. ما باید به فرزندان دختر خود استقلال، نحوه تفکر و آزاد بودن را بیاموزیم و همزمان دست از کلیشه های جنسیتی تاریخی برداریم. به بهانه جنسیت، مانع توانایی دختران خود نشویم و به آن ها القا نکنیم که برای خوشبخت شدن نیاز به شخص دیگری دارند؛ بلکه به آن یاد دهیم خودشان برای خوشبختی شان قدم بردارند. به دختران مان یاد دهیم که تاریخ انقضاء افسانه ها به سرآمده، عدم تلاش و سکون، عاقبت خوشی ندارد و  دیگر شاهزاده ای نخواهد آمد تا آن ها را به قصر طلایی ببرد.

سندرم سیندرلا
هیچ شاهزاده ای دختران کوچک ما را به قصر طلایی رویا ها نخواهد برد.

به شما پیشنهاد می دهیم این مقالات را بخوانید:

زبان بدن ؛ پروماگ از نقش زبان بدن در تعاملات روزمره و ارتباطات اجتماعی می گوید!

شبکه های اجتماعی ؛ نگاهی طنز آمیز به رفتار های ممنوعه در شبکه های اجتماعی.

  عقده سیندرلا

سخن پایانی:

اگر به عنوان پدر یا مادر این محتوا را می خوانید، به فرزندان خود استقلال و مسئولیت پذیری را بیاموزید و اگر به عنوان یک دختر جوان، مخاطب این مقاله هستید، برای خوشبخت بودن و داشتن زندگی مملو از آرامش تلاش کنید، به خودتان عشق بورزید و بدانید به طور حتم به موفقیت خواهید رسید.

ازین که این محتوا را در بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ خوانده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را راجع به این موضوع برایمان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا