دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تکنولوژی

اقتصاد موبایل در جهان، تغییرات سریع از سال 2017 و رشد مشترکین در آسیا

اقتصاد موبایل مقهومی گسترده است. در پایان سال 2016،  دو سوم جمعیت جهان، اشتراک موبایل داشتند – در کل 8/4 میلیارد مشترک. یک تغییر آشکار جغرافیایی در راه است که در آن آسیا و اقیانوسیه برای دو سوم از 860 میلیون مشترک جدیدی که در کل جهان انتظار می‌رود، اشتراک ایجاد خواهد کرد. هند که در حال حاضر دومین بازار بزرگ موبایل  را در اختیار دارد، با داشتن 310 میلیون مشترک جدید، پیشتاز اصلی این رشد خواهد بود.

تا سال 2020، تقریبا سه چهارم از جمعیت جهان – یا 7/5 میلیارد نفر – مشترک خدمات موبایل خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود که میزان نفوذ منطقه‌ای از 50 درصد در جنوب صحرای آفریقا تا 87 درصد در اروپا باشد.

 استفاده از 4G، محرکی در پذیرش پهنای باند موبایل

تغییر به سوی شبکه پهنای باند موبایل و گوشی‌های هوشمند همچنان در حال افزایش است. 55 درصد از کل اتصالات به اینترنت در سال 2016، مربوط به اتصال پهنای باند موبایل ( 3G و 4G) است – نموداری که تا سال 2020، نزدیک به دو سوم اتصالات به اینترنت را اینگونه نشان می‌دهد. پیش‌بینی ‌می‌شود نسبت اینترنت 4G به تنهایی دو برابر شود و از 23 درصد به 41 درصد تا پایان این دهه برسد.

5G شاهد تغییرات شدیدی در خصوص این که شبکه‌های موبایلی چگونه طراحی و برای چه منظور استفاده می‌شوند، خواهد بود. توسعه‌های اولیه روی افزایش پهنای باند موبایل، به عنوان گزاره‌ای کلیدی برای مشتری، تمرکز خواهند کرد؛ اما قابلیت‌های 5G در طی زمان تکامل می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود شبکه‌های 5G تا سال 2025، با پذیرش 1/1 میلیارد ارتباط،  یک سوم جمعیت جهان را پوشش دهند. این موضوع را در اقتصاد موبایل بررسی می‌کنیم.  

چشم‌انداز رشد درآمد تلفن همراه نسبتا پایین است

مجموع درآمدهای تلفن همراه در سال 2016 به 5/10 تریلیارد دلار رسیده است که به میزان 2/2 درصد نسبت به سال 2015 افزایش یافته است و این دومین سال متوالی افزایش درآمد است. بازارهای در حال توسعه در نتیجه کاهش بحران‌ها در اقتصاد کلان، بهبود قابل توجهی را در نرخ رشد شاهد بودند و بازارهای مهم، مانند چین و هند، نرخ‌‍‌های رشد خیلی خوبی داشتند. با این حال،  چشم‌انداز آینده با توجه به رقابت در حال افزایش، مداخله‌های نظارتی و رشد پایین مشترکین که وزن بیشتری نسبت به رشد درآمد دارد، مختلط باقی خواهد ماند.

 

اقتصاد موبایل جهان و آسیا

 اقتصاد موبایل و چشم انداز آن در آسیا:

اپراتورها از سال 2010، 2/1 تریلیارد صرف هزینه‌های سرمایه‌ای کرده‌اند. سطح هزینه‌های سرمایه‌ای موبایل در سال 2015 به بالاترین حد خود رسید؛ اما در سال 2016، 6 درصد کاهش داشت. در میان‌مدت سطح هزینه‌های سرمایه‌ای به کاهش یافتن ادامه خواهد داد تا اینکه مجددا در سال 2020 شروع به رشد کند. اپراتورها در بازارهای پیشرفته مخابراتی، تا پایان این دهه شروع به سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های لازم  5Gخواهند کرد؛ باوجود اینکه افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای با گسترش 5G محتمل خواهد بود.

تغییر مشارکت مصرف‌کننده به سوی موبایل و ظهور اقتصاد پلتفرم

تغییر مشارکت مصرف‌کننده به سوی موبایل در حال حاضر در رشد سریع پلتفرم‌های پیام‌رسان خود را نشان می‌دهد که از مقیاس خود برای کسب درآمد از طیف وسیعی از خدمات استفاده می‌کنند. با یک پایگاه مشترک جهانی که به زودی به 5 میلیارد نفر می‌رسد، اکوسیستم موبایل پلتفرم دیجیتالی جهانی به وجود آورده است که همه کس و همه چیز را به ‌هم متصل می‌کند. تأثیر این پلتفرم دیجیتال در طیف وسیعی از بخش‌ها دیده می‌شود، زیرا شرکت‌ها مدل‌های کسب و کار خود را برای ارائه خدمات جدید و نوآورانه بازآفرینی می‌کنند.

بازیکنان در سراسر اکوسیستم وسیع موبایل در حال حاضر استراتژی‌های نوآورانه را پذیرفته‌اند و قدرت همکاری مشارکتی را خصوصا در اقتصاد اپلیکیشن‌ها و اینترنت موبایل پذیرفته‌اند. همکاری و استانداردهای باز اجازه می‌دهد پلتفرم‌ها به سرعت رشد کنند – یک عامل مهم موفقیت زمانی که پلتفرم‌های دیجیتالی رقیب به سطح قابل توجهی از رشد دست پیدا کرده‌اند. اپراتورهای موبایل در حال توسعه مدل‌های کسب و کار جدیدی هستند که این روند را برای ارائه پلتفرم‌های جدید و خدمات ارائه می‌دهد. علاوه بر باز کردن راه ورود درآمدهای جدید، زمانی که حاشیه‌ها و جریان‌های نقدی تحت فشار قرار می‌گیرند، این روندها باعث سرعت بیشتر نوآوری و پیدایش چشم‌انداز مدل‌های عملیاتی با هزینه‌ پایین‌تر برای اپراتورها می‌شود. در  اقتصاد موبایل موضوع مشارکت اهمیت دارد. 

موبایل کمک به اشتغال و رشد اقتصادی

در سال 2016،  تکنولوژی موبایل و خدمات، 4/4 درصد از GDP در سطح جهان را تشکیل دادند که معادل 3/3 تریلیارد دلار ارزش اقتصادی است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 این رقم به بیش از 2/4 تریلیارد دلار (9/4 درصد از تولید ناخالص داخلی) افزایش یابد، زیرا کشورها از بهبود تولید و کارایی ناشی از افزایش استفاده از خدمات موبایل بهره‌مند می‌شوند.

اکوسیستم موبایل در سال 2016 از حدودا 28 میلیون شغل حمایت کرد. بخش موبایل نیز سهم قابل توجهی در تأمین مالی بخش دولتی دارد و تقریبا 450 میلیارد دلار در سال 2016 در قالب مالیات عمومی به دست آورده است. علاوه بر این، تقریبا 19 میلیارد دلار درآمد دولت از طریق طیفی از  مزایده‌ها در سال 2016 تأمین شده است. 

موبایل برای تحقق‌بخشی دستیابی به اهداف توسعه پایدار و حل چالش‌های اجتماعی ضروری است

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) و اهداف مرتبط با آن، برنامه گسترده و جاه‌طلبانه‌ای را مشخص می‌کند که مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در همه کشورها ادغام می‌کند و اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه را در بر می‌گیرد. تکنولوژی موبایل دسترسی به ابزارها و برنامه‌های کاربردی را فراهم می‌کند که طیف وسیعی از چالش‌های اجتماعی- اقتصادی را در بر می‌گیرد و همچنین قادر است فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید را برای ایجاد جوامع پایدار و سازگار با محیط زیست فراهم کند. فناوری موبایل همچنین نقش مهمی در انجام اهداف دسترسی به اینترنت جهانی، بستن شکاف شناسایی و گسترش مشارکت مالی دارد. تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند در طی 5 سال گذشته بیش از دو برابر شده است و به 6/3 میلیارد نفر رسیده است و تا سال 2020 به 7/4 میلیارد نفر که معادل 60 درصد جمعیت جهان است افزایش خواهد یافت. گسترش فناوری‌های موبایل و دیجیتال فرصت تغییر برای دستیابی به اهداف توسعه و بهبود دسترسی به طیف وسیعی از خدمات بهبود زندگی را فراهم می‌کند. اقتصاد موبایل برا دستیابی به توسعه پایدار بررسی می‌شود.

تفکری مجدد در جهت تغییر مقررات برای عصر دیجیتال

تغییرات اساسی که در بازارهای مخابراتی و بخش‌های مجاور آن رخ می‌دهد پیامدهای عمده‌ای برای تمامی جنبه‌های سیاست دارد، از جمله چارچوب‌های قانونی، بررسی‌های ضد اعتماد و نحوه تخصیص طیف. به منظور آوردن تغییر در تعداد بیشتری از جوامع متصل به هم، مهم است که محیط نظارتی همچنان به تکامل برسد.

چارچوب قانونی پیشنهادی که برای دورانی با پویایی کمتر طراحی شده است می‌تواند دوباره طراحی شود تا نوآوری و سرمایه‌گذاری را تشویق کند. ویژگی‌های جدید بازار دیجیتال، برای رویکرد متفاوت و متنوع‌تر، به سیاست رقابتی نیاز دارد. دولت‌ها باید رقابت و چارچوب قانونی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که منعکس‌کننده چگونگی شکل‌گیری بازار و ایجاد یک پایه محکم برای رقابت، سرمایه‌گذاری و نوآوری که به نفع همه است، ‌باشد. علاوه بر این، انتشار طیف هماهنگ – در فرکانس‌های درست، در زمان مناسب و تحت شرایط مناسب – برای توسعه یک اقتصاد دیجیتال غنی و پرجنب و جوش بسیار مهم است. به ویژه، اکنون دولت‌ها باید طیف هماهنگ که برای توانمند ساختن 5G و تغییر اقتصاد و جامعه به سوی بهتر شدن لازم است را شناسایی کنند.

همان طور که اقتصاد دیجیتال به طور فزاینده‌ای جهانی است، دولت‌ها در سراسر جهان باید به دنبال هماهنگ کردن قوانین حفظ حریم خصوصی و اطلاعات بین‌المللی باشند. این امر به مکانیسم پاسخگویی نیاز دارد تا به طور مؤثر حفاظت از حریم خصوصی افراد و ایجاد جریان‌های اطلاعاتی بین‌المللی که برای ایجاد یک اقتصاد دیجیتالی کارآمد و جهانی لازم است را انجام دهد. صنعت موبایل با سیاست‌گذاران مشارکت می‌کند تا این سازوکارها را عملی سازد. در نهایت، هماهنگی جهانی با ایجاد یک مجموعه واضح و روشن از قوانین حفاظت از داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی که در سراسر مرزهای بین‌المللی اعمال می‌شود، به طور یکسان به کسب و کارها و مصرف‌کنندگان سود می‌رساند.

چشم‌انداز صنعت

 اقتصاد موبایل و چشم انداز این صنعت در جهان یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی است.

مشترکان موبایل همچنان افزایش می‌یابند، اما رشد شروع به کاهش کرده است

تا پایان 2016، 65 درصد از جمعیت جهان اشتراک موبایل داشته‌اند – 8/4 میلیارد مشترک انحصاری موبایل. مجموع این میزان  قرار است در اواسط سال 2017 به 5 میلیارد نفر برسد. تا سال 2020، تقریبا 860 میلیون مشترک جدید اضافه خواهد شد و نرخ نفوذ جهانی به 73 درصد خواهد رسید. با این حال، رشد مشترکان موبایل کاهش می‌یابد؛ ما انتظار داریم نرخ رشد تجمعی سالانه CAGR حدود 2/4 درصد بین سال‌های 2016 و 2020، در مقایسه با 6/5 درصد در طی چهار سال گذشته باشد.

درحالی‌که بازارهای توسعه یافته نزدیک به اشباع هستند، بازارهای درحال‌توسعه 9 از هر 10 اشتراک جدید را در 4 سال منتهی به 2020 به خود اختصاص می‌دهند. آسیا و اقیانوسیه تقریبا 571 میلیون مشترک منحصر به فرد اضافه خواهند کرد که نشان‌دهنده دو سوم از رشد مشترکین جدید در کل جهان در همان دوره را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که رشد سالانه مشترکان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا – که منطقه‎‌ای با کمترین میزان نفوذ است – 2/6 درصد باشد.

ده کشور 72 درصد رشد مشترکین جدید موبایل در سراسر جهان را تشکیل خواهند داد. یک تغییر جغرافیایی واضح در حال انجام است؛ آسیا دو سوم از رشد تدریجی مشترکان در دوره پیش‌بینی شده را شاهد خواهد بود. هند که در حال حاضر دومین بازار بزرگ موبایل در جهان است، محرک این رشد خواهد بود و 310 میلیون مشترک جدید تا دوره پیش‌بینی شده منتهی به 2020 خواهد داشت که دلیل آن نیز بهبود توانایی مالی، افت قیمت گوشی و پوشش بهتر شبکه خواهد بود. این رشد توسط چین، بازارهای با سرعت بالای رشد آسیا؛ از جمله اندونزی، پاکستان و بنگلادش دنبال خواهد شد.

نرخ نفوذ مشترکان منحصر به فرد

نرخ نفوذ مشترکان منحصر به فرد در مناطق مختلف متفاوت است. نرخ متوسط برای بازارهای توسعه یافته؛ 84 درصد نزدیک به اشباع است. در مقابل، نرخ رشد در بازارهای درحال توسعه مثبت پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود که آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا بزرگ‌ترین بهبود در سطح نفوذ را در طی چهار سال آینده شاهد باشند. علاوه بر چالش‌های  اقتصاد شبکه برای ارتباط با مناطق دورافتاده و روستایی، موانع دیگری سبب کاهش رشد مشترکان در بازارهای در حال توسعه می‌شود. این عوامل شامل شرایط بی‌ثبات اقتصادی، درآمد و قدرت خرید پایین مردم، توزیع ناهمگون و کیفیت زیرساخت‌ها و بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی بازارهای مختلف است.

اقتصاد موبایل و مالکیت چند سیم‌کارت

مالکیت چند سیم‌کارت به این معنی است که در پایان سال 2016، 5/7 میلیارد سیم‌کارت ( به استثنای سیم‌کارت‌های M2M که شامل 4/0 میلیارد هستند) در سراسر جهان وجود دارد. با این حال، نسبت سیم‌کارت به ازای هر فرد به میزان قابل توجهی با توجه به هر منطقه متفاوت است، به طور میانگین، در بسیاری از مناطق در حال توسعه که برنامه‌های پیش‌پرداخت معمول‌تر هستند و مشترکین نسبت به قیمت حساسیت بیشتری دارند، نزدیک به 2 است.

در سطح جهانی، متوسط تعداد سیم‌کارت فعال به ازای هر مشترک از سطح 50/1 در سال 2012 به عدد 44/1 در سال 2016 کاهش یافت. پژوهشی که GSMA در سال 2016 روی مصرف‌کننده‌ها انجام داد، نشان می‌دهد که پس از داشتن سیم‌کارت‌های جداگانه برای کاربردهای شخصی و کاری، کیفیت متفاوت شبکه‌های موبایل دومین دلیل برای داشتن مالکیت چند سیم‌کارت است. هر چه کیفیت شبکه در یک کشور بالاتر باشد، احتمال اینکه مشترکین گوشی‌های دو سیم‌کارت داشته باشند و بین اپراتورهای مختلف برای جستجوی شبکه بهتر جابه‌جا شوند، کمتر است.

پیش‌بینی‌ها در اقتصاد موبایل

پیش‌بینی می‌شود ارتباطات جهانی از طریق سیم‌کارت بین سال‌های 2016 تا 2020، نرخ رشد تجمعی سالانه 4 درصدی داشته باشد که همگام با نرخ رشد منحصر به فرد مشترکین است و در نتیجه منجر به افزایش نفوذ ارتباطات تا 112 درصد می‌شود. در اروپا، در سال 2016 ارتباطات رشد نسبتا کمی داشت – 3/0 درصد، 678 میلیون- که به دنبال 3 سال متوالی کاهش رشد بود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020 این رقم به 723 میلیون نفر برسد. همگام با روند رشد مشترکین منحصر به‌فرد موبایل، آسیا و اقیانوسیه و سپس کشورهای جنوب صحرای آفریقا پیشرو رشد ارتباطات خواهند بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که نرخ رشد تجمعی سالانه (CAGR) تا سال 2020  برای این مناطق به ترتیب 5 درصد و 6 درصد به 7/4 میلیارد و 9/0 میلیارد برسد.

رشد گوشی‌های هوشمند در بازارهای آسیایی به علت بهبود توان مالی بیشتر است

در پایان سال 2016، 8/3 میلیارد ارتباط تلفن هوشمند وجود داشت که نیمی از کل ارتباطات در سطح جهان ( به جز M2M) را تشکیل می‌داد. نرخ رشد به 65 درصد بازارهای توسعه یافته رسیده است. همزمان با رشد مشترکین، بازارهای درحال توسعه خصوصا آسیا در مرحله رشد گوشی‌های هوشمند قرار دارند. در بازارهای در حال توسعه ارتباطات گوشی‌های هوشمند تا پایان سال 2016 به 47 درصد پایه کل رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به 62 درصد برسد.

در مجموع، طبق پیش‌بینی‌های جهانی تا سال 2020، آسیا و اقیانوسیه نیمی از 9/1 میلیارد ارتباط گوشی‌هوشمند را به خود اختصاص می‌دهند. در سال 2016، هند با 347 میلیون ارتباط گوشی هوشمند، از آمریکا پیشی گرفت و به دومین بازار بزرگ گوشی ‌هوشمند تبدیل شد. در 4 سال منتهی به 2020، هند کمی کمتر از یک پنجم ارتباطات گوشی‌های هوشمند در دنیا را تشکیل خواهد داد؛ ارتباطات گوشی‌های هوشمند در طول این دوره به دو برابر معادل 686 میلیون افزایش خواهد یافت.

 اقتصاد موبایل: با توجه به افزایش درآمدها، توان مالی کمتر به عنوان مانع برای نفوذ گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود و رشد گوشی‌های زیر 100 دلار به رهبری کارخانه‌های چینی مانند هوآوی، اُپپو، وان پلاس و شیائومی ادامه دارد. درحالی‌که چین، کره جنوبی و ژاپن بازارهای سنتی تولید گوشی‌های هوشمند در آسیا و اقیانوسیه هستند، تولید‌کنندگان محلی نیز در هند، اندونزی و فیلیپین اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

تغییر فناوری ادامه دارد

افزایش 4G محرکی برای پذیرش پهنای باند موبایلی و  اقتصاد موبایل تغییر نسل به شبکه‌های پهنای باند موبایل در سراسر جهان در حال انجام است؛ علت آن نیز پوشش بهبودیافته شبکه‌های با سرعت بالا، تعرفه‌های ارزان‌قیمت دیتا و دسترسی بیشتر و قیمت‌گذاری مناسب گوشی‌های هوشمند است. در پایان سال 2012 اتصالات پهنای باند موبایل (فناوری‌های 3G و 4G) برابر با یک چهارم مجموع اتصالات ( به استثنایM2M) به حساب می‌آمد. در پایان سال 2016 این رقم به 55 درصد افزایش یافت؛ 4 میلیارد اتصال پهنای باند موبایل.

در سال‌های 2016 تا 2020 پیش‌بینی می‌شود اتصالات پهنای باند موبایل به 3/2 میلیارد برسد که نسبت کل آن‌ها به 73 درصد می‌رسد. مهاجرت سریع به سمت 4G به عنوان ویژگی کلیدی سال 2016 شناخته می‌شود. اتصال 4G با 55 درصد افزایش به 7/1 میلیارد رسید. در واقع پیش‌بینی می‌شود نسبت اتصال 4G بین سال‌های 2016 تا 2020 به تقریبا دو برابر افزایش یابد و از 23 درصد به 41 درصد برسد. در نتیجه، تا سال 2020، 2G دیگر از لحاظ اتصالات فناوری غالب نخواهد بود.

 



 اقتصاد موبایل: LTE در حال حاضر 60 درصد از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد؛ زیرا اپراتورها در زیرساخت‌های شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند



 

اپراتورها به شدت روی شبکه‌های LTE سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای پذیرش 4G بسیار مؤثر واقع شده است. از سال 2016، 580 شبکه LTE در 188 کشور مستقر شده است. در سال 2016 کشورهای در‌حال توسعه سه چهارم راه‌اندازی شبکه‌های جدید را به خود اختصاص داده‌اند و اکنون تنها مقداری کمتر از نصف کل شبکه LTE را دارا هستند؛ این رقم در سال 2012 یک چهارم بوده است. شبکه‌های 4G در سال 2016 به حدود 60 درصد از جمعیت جهان رسید؛ این رقم در سال 2015 50 درصد و در سال 2012 11 درصد بوده است. در کشورهای در حال توسعه، نیمی از جمعیت تحت پوشش 4G قرار دارند؛ انتظار می‌رود این میزان تا سال 2020 تقریبا 70 درصد افزایش یابد. در مقابل، پوشش 4G در کشورهای توسعه یافته برای 93 درصد از جمعیت وجود دارد و انتظار می‌رود تا سال 2020 تنها 2 درصد افزایش یابد و به 95 درصد برسد.

گسترش تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های پیشرفته (مانند تبلت) که به شبکه‌های با سرعت بالاتر (مانند 3G و 4G) متصل می‌شوند، استفاده از برنامه‌های کاربری نیازمند دیتای زیاد مانند پخش زنده ویدئو یا موسیقی، جستجو در وب و دانلود فایل را افزایش داده است. به گفته اریکسون، این افزایش در ترافیک دیتای تلفن همراه به این معنی است که انتظار می‌رود در CAGR 47 درصد، بین سال‌های 2016 تا 2020 حجم ماهانه 40 اگزابایت رشد داشته باشد. 

5G در رویکرد مرحله‌ای

5G در رویکرد مرحله‌ای تحویل داده می‌شود، قابلیت‌ها در طول زمان تکامل خواهند یافت

از نقطه‌نظر تکنولوژی، 5G شروع به کریستالیزه شدن کرده‌ است. با گذشت زمان 5G تغییر عمده‌ای در نحوه طراحی شبکه‌های موبایل و هدفی که برای آن استفاده می‌شوند شاهد خواهد بود. اپراتورهای موبایل از معماری‌های جدید شبکه و همچنین فناوری‌های رادیویی جدید استفاده خواهند کرد تا انعطاف‌پذیری مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به مجموعه بسیار متنوعی از برنامه‌های کاربردی مانند ارتباطات حیاتی مأموریتی بین ماشین‌آلات تا سرگرمی‎‌های مهیج و کنترل انگشت روی دستگاه‌های کنترلی و لوازم خانگی را داشته باشند.

5G در چندین مرحله تحویل داده خواهد شد؛ فاز انحصاری که شامل دسترسی ثابت بی‌سیم به شبکه خواهد بود و از طیف موج میلیمتری (mmW) استفاده خواهد کرد، در حال حاضر توسط Verizon در ایالات متحده ارائه می‌شود. درحالی‌که احتمالا تعداد انگشت‌شماری از شبکه‌های بی‌سیم قبل از 5G وجود داشته باشد؛ از جمله مواردی که مرتبط با رویدادهای ورزشی است و پیش از تاریخ استاندارسازی رخ می‌دهد، اولین شبکه‌های موبایلی 5G در اواخر 2019 و اوایل 2020 آغاز به کار خواهند کرد. این شبکه‌ها  بر روی LTE تکامل یافته (نسخه 15) ساخته خواهند شد و عملکرد بیشتری را ارئه می‌دهند. مرحله دوم 5G،  بر اساس انتشار نسخه 16، LTE خواهد بود و داده‌های موبایل را بر روی فرکانس‌های mmW منتقل خواهد کرد که سبب افزایش شدیدی در پتانسیل پهنای باند می‌شود. پهنای باند در  اقتصاد موبایل موضوع مهمی است.

تقاضا برای چرخه جدید فناوری شبکه، تسهیل‌گر توسعه 5G است

تمایل به چارچوب‌بندی توسعه استاندارد 5G و به‌دست آوردن مزایای اولین اقدام کننده، باعث شده است اپراتورها اهداف بلندپروازانه‌ای را برای راه‌اندازی تجاری 5G، آغاز کنند. 5G اولین چرخه فناوری است که صنعت موبایل در حالت بلوغ با آن روبه‌رو می‌شود که در آن نفوذ مشترکین در بازارهای توسعه یافته نزدیک به سقف جمعیتی است و رشد درآمد در سراسر جهان به طور متوسط یک رقمی است. درنتیجه، ضرورت ارائه یک تکنولوژی جدید شبکه، قوی‌تر از همیشه است.

کشورهای زیر میزبان نخستین سری تجاری پیاده‌سازی شبکه 5G هستند:

  • کره جنوبی – شرکت مخابرات کره (KT) اعلام کرده است خدمات تجاری 5G را در سال 2019 راه‌اندازی خواهد کرد.
  • ژاپن – شرکت NTT DoCoMo (اپراتور موبایل در ژاپن) اعلام کرده است خدمات تجاری 5G را در سال 2020 راه‌اندازی خواهد کرد.
  • چین – موبایل چین (China Mobile) قصد دارد تا سال 2020 تا 10 هزار ایستگاه پایه 5G را راه‌اندازدی کند.
  • ایالات متحده – اپراتورها دسترسی ثابت بی‌سیم با استفاده از فرکانس‌های mmW را تست کرده و توسعه داده‌اند و انتظار می‌رود در بین اولین‌ها جهت راه‌اندازی تجاری شبکه بی‌سیم 5G باشند.
  • اروپا – در جولای 2016، اپراتورهای بزرگ اروپایی بیانیه‌ای در خصوص 5G منتشر کردند که نشان می‌دهد تا سال 2020 5G حداقل در یکی از شهرهای هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه‌اندازی خواهد شد.
  • خاورمیانه – شرکت مخابرات اتصالات امارات متحده عربی اعلام کرده‌است که شبکه 5G را برای نمایشگاه اکسپو 2020 در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد کرد.

شبکه 5G تا سال 2025 یک سوم جمعیت جهان را پوشش خواهد داد

اهمیت شبکه در 5G اقتصاد موبایل: شبکه‌های اولیه 5G بر اساس LTE نسخه 15 در مناطق پرجمعیت شهری مستقر خواهند شد، زیرا اپراتورها به دنبال تکمیل ظرفیت پهنای باند موبایل موجود هستند؛ در حالی‌که همچنین تستی است برای بستری که 5G قرار است در آن ظهور کند. انتظار می‌رود اپراتورها 5G را با نرخی مشابه برای استقرار 4G عرضه کنند، تا سال 2025 ، 34 درصد از مردم جهان؛ 6/2 میلیار نفر، تحت پوشش خواهند بود. پذیرش به سرعت در حال افزایش است، زیرا فروشندگان دستگاه می‌دانند تکنولوژی به عنوان وسیله‌ای برای تمایز گوشی‌هاست، در حالی‌ که متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند از زمان راه‌اندازی 4G کاهش یافته است و به این معنی است که توان خرید دیگر کمتر به عنوان مانعی برای مالکیت مطرح می‌شود. انظار می‌رود ارتباط 5G (به جز M2M موبایل) تا سال 2025 به 1/1 میلیارد برسد.

پروفایل توسعه فاز 2 5G، (LTE نسخه 16، بر اساس گسترش تعداد کمتری موبایل) بین اپراتورها و کشورها بسیار متفاوت خواهد بود. هزینه نگرانی اصلی است، راه‌اندازی یک شبکه موبایلی کوچک در مناطق شهری نیاز به مقادیر قابل توجهی هزینه‌های سرمایه‌ای دارد، در حالی که همچنین اضافه کردن به بار‌های فعلی شبکه هزینه‌های عملیاتی را افزایش خواهد داد. دسترسی و در حالت ایده‌آل مالکیت شبکه‌های متراکم فیبر شهری یک پیش‌نیاز است.

نیاز اپراتورهای موبایل به یک مدل کسب و کار جدید اینجا بسیار مشخص است. اگر موارد جدیدی برای پشتیبانی سرمایه‌گذاری پیدا نشود، در نتیجه در شرایط فعلی مدل‌های کسب و کار فعلی اپراتورها ناکافی و آهسته خواهد بود. به منظور کاهش هزینه مالکیت، صنعت باید تعیین کند که بهترین راه برای ترفیع در حین حفظ رقابت شبکه چیست؟ این وظیفه همچنین بر عهده مقامات نظارتی و نهادهای دولتی است که نه تنها جو سالمی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند، بلکه مشکلات شبکه را حذف کنند، خصوصا آن‌هایی که مرتبط به برنامه‌ریزی‌های نظارتی است.

روندهای درآمد و سرمایه‌گذاری

درآمد و اقتصاد موبایل: رشد اقتصادی کوتاه مدت، اما چالش‌ها همچنان ادامه دارد.

مجموع درآمدهای موبایل در سال 2016 به 50/1 تریلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2015 به میزان 2/2 درصد افزایش داشته است. درحالی‌که اپراتورها طی 10 سال گذشته شاهد کاهش نرخ رشد بودند، 2016 دومین سال متوالی افزایش درآمد بود. سال  2016 به ویژه شاهد بهبود نرخ رشد بازارهای در حال توسعه بود، زیرا تلاطم‌ها در اقتصاد کلان کاهش یافت و بازارهای مهمی چون چین و هند نرخ رشد خوبی را نشان دادند. چشم‌انداز آینده بیشتر در هم آمیخته است – رقابت، مداخلات نظارتی و کاهش رشد مشترکین وزن بیشتری نسبت به درآمد دارد، در حالی‌که افزایش تقاضا برای دیتا و قیمت باثبات به عنوان یک اهرم مثبت در تضمین رشد درآمد موبایل در طی 4 سال آینده خواهد بود.

رشد درآمد در بازارهای توسعه یافته در چند سال گذشته نسبتا سطح خود را حفظ کرده است، زیرا کاهش درآمدها در اروپا با رشد سایر بازارهای کلیدی توسعه یافته مانند ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی جبران شد. در سال 2016 بازارهای کلیدی اروپایی مانند آلمان، ایتالیا و اسپانیا به رشد بازگشتند. محرک اصلی این تغییر، تعدیل تعرفه است که به طور خاص، دیتای بیشتر را با هزینه بالاتر ارائه می‌دهد و در تعدادی از بازارهای اروپایی انجام شده است. در کنار افزایش تقاضا برای دیتا و تأثیر مثبت ادغام‌های پیشین، این تعدیل قیمت‌ها به رشد درآمد بیشتر در سال 2017 کمک می‌کند. در مقابل، بازار ایالت متحده در طول چند سال گذشته به طور مداوم رشد کرده است، اما اکنون در فاز رشد راکد قرار گرفته است؛ زیرا رقابت شدید بار بیشتری نسبت به درآمد دارد. از رشد 5 درصدی در سال 2014 (نسبت به سال گذشته)، در سال 2015 بازار آمریکا تنها 7/1 درصد و در سال 2016 فقط 10/0 درصد رشد داشته است. تی- موبایل ایالت متحده آمریکا و اسپرینت همچنان به عنوان رقیب در بازار عمل می‌کنند، شرکت اول به طور خاص موفق به جذب مشتریان از اِی تی اند تی و ورایزون شد.

به دنبال دو سال رشد پایین که همگرایی با بازارهای توسعه یافته را نشان می‌دهد، کشورهای درحال توسعه در سال 2016 با افزایش در آمد 3/5 درصدی نسبت به سال قبل دوباره به میدان برگشتند. با آرام شدن وضعیت اقتصاد کلان، افزایش تقاضا برای دیتا و نفوذ مشترکین موجب سرعت بخشیدن به رشد در هر دو کشور چین و هند به عنوان عاملان اصلی رشد شد. پیش‌بینی می‌شود رشد درآمد در بازارهای در حال توسعه در چهار سال آینده به دلیل رقابت شدید در بازارهای کلیدی (هند و مالزی) و خاتمه بخشیدن مقامات نظارتی به هزینه جابه‌جایی در برزیل، کاهش یابد.

هزینه‌های سرمایه‌ای و اقتصاد موبایل

هزینه‌های سرمایه: هزینه‌ها از سطح اوج اولیه شروع به کاهش می‌کند، اما تثبیت می‌شود

از سال 2010، اپراتورهای موبایل 2/1 تریلیارد دلار صرف هزینه‌های سرمایه‌ای کرده‌اند تا ظرفیت را افزایش دهند و شبکه‎های پهنای باند موبایلی را گسترش دهند. از سال 2010، هزینه‌های سرمایه‌ای سالانه به طور مداوم در حال افزایش است و در سال 2015 به 197 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، سال 2015 هزینه‌های سرمایه‌ای بالاترین حد خود را داشتند و پس از آن به تدریج در سال 2016، 6 درصد کاهش یافت. هم اکنون تأثیر غیرمستقیم کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای روی فروشندگان زیرساخت‌های شبکه‌ مشهود است و ادامه خواهد داشت. در میان‌ مدت، سطح هزینه‌های سرمایه‌ای همچنان کاهش ‌می‌یابد، اما با سرعتی کمتر، پیش از آنکه دوباره در سال 2020 شروع به رشد کند.

در طی این دوره زمانی، اپراتورها 700 میلیارد دلار بیشتر در شبکه‌های موبایل و زیرساخت‌ها در سراسر جهان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. اپراتورها در بازارهای پیشرفته مخابراتی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم موبایل را برای حمایت از 5G در پایان این دهه آغاز خواهند کرد. در نتیجه انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای افزایش یابد، زیرا اپراتورها در پی کسب مزیت رقابتی در این تکنولوژی جدید هستند. با این حال با توجه به ماهیت تکمیل تدریجی شبکه‌های 5G، احتمال دارد هر گونه افزایشی پس از سال 2020 اتفاق بیافتد، زیرا اپراتورها 5G را با فرکانس mmW تولید می‌کنند.

هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2017 کاهش یابد

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2017 کاهش یابد، اما با نزدیک شدن به پایان دوره پیش‌بینی شده، شروع به افزایش کند. اپراتورها همچنان به دنبال یافتن مزیت رقابتی در شبکه‌های خود هستند و شروع به سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های لازم 5G می‌کنند.

با افزایش سهم هزینه‌های سرمایه‌ای در طی چند سال گذشته در بازار کشورهای در حال توسعه، این رقم برابر با سهم بازارهای توسعه یافته در سال 2015 بوده است. چین عامل اصلی این رشد بود و با گسترش سلطه‌جویانه 4G موقعیت خود را به عنوان بزرگترین بازار جهان از لحاظ هزینه‌های سرمایه‌ای تحکیم بخشید. با این حال، سال 2016 افت شدید 10 درصدی در هزینه‌های سرمایه‌‌ای را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، زیرا گسترش شبکه‌های چینی به نسبت کاهش یافت. هزینه‌های سرمایه‌ای کشورهای درحال توسعه در میان‌مدت افت خواهد کرد، زیرا افت‌های بیشتر در چین و فشارهای اقتصاد کلان در اقتصادهای در حال توسعه‌ای مانند هند وزن بیشتری نسبت به رشد دارد.

موبایل عامل نوآوری و رشد

اقتصاد موبایل با توسعه بخش نوآوری و تکنولوژی این صنعت پیشرفت می‌کند.

پلتفرم‌ها، مقیاس و تغییر به سمت پذیرا بودن

تغییر رفتار مصرف‌کننده به سمت موبایل، خود را در رشد سریع پلتفرم‌های پیام‌رسان نشان می‌دهد. پلتفرم‌های پیام‌رسان در سراسر جهان به‌سرعت در حال افزایش هستند، در پایان سال 2016، پایگاه کاربری در حدود 6/3 میلیارد بوده است. اکثریت کاربران پلتفرم‌های پیام‌رسان کاربران موبایل هستند که نشان می‌دهد بیشتر 5 میلیارد کاربر موبایل در سراسر جهان از برنامه‌های پیام‌رسانی استفاده می‌کنند.

واتس اپ اولین پلتفرم پیام‌رسان بود که به 1 میلیارد کاربر رسید، پس از آن فیس‌بوک مسنجر قرار دارد. پلتفرم‌های جدید نیز به سرعت در حال ظهور و رشد هستند، از جمله اسنپ چت. از نظر پایگاه کاربری، پلتفرم‌های پیام‌رسان از سایت‎‌های شبکه‌های اجتماعی پیشی گرفته‌اند، در حالی که این سایت‌ها معمولا نشان‌‍دهنده حفظ و تعامل بیشتر کاربران نسبت به سایر برنامه‌ها هستند.

پلتفرم‌های پیام‌رسان پیشرو

پلتفرم‌های پیام‌رسان پیشرو، از مقیاس و مدل کسب و کار پلتفرم خود برای کسب درآمد از طیف وسیعی از خدمات استفاده می‌کنند. موفقترین نمونه‌ها مربوط به چند پلتفرم پیام‌رسان آسیایی می‌شود. در چین، وی چت با استفاده از بازاریابی هماهنگ و باز کردن APIهای خود یک پایگاه تجاری با 30 میلیون کاربر – که اکثرا بنگاه‌های کوچک و متوسط و در عین حال شرکت‌های بزرگی هستند – دارد که به سیستم پرداختش متصل هستند. هنگامی که با پایگاه مشتریانش، با 700 میلیون کاربر، در سه ماهه سوم 2016 ترکیب شد، دیدن اثر شبکه‌ای که به وجود آمد کار سختی نبود. اقتصاد موبایل با رشد پلتفرم‌ها رشد بیشتری داشته است.

با این وجود، استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی به مراتب بیشتر از اکوسیستم پیام‌رسان موبایلی و و بازیکنان اینترنتی است تا بتواند دامنه گسترده‌ای از مشتریان بخش‌های مختلف را در بگیرد که در آن شرکت‌ها مدل کسب و کار خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند خدمات نوین و نوآورانه تولید کنند. رشد اقتصادهای مشارکتی امروزه دارای تأثیرات جهانی است از جمله موفقیت‌های برجسته شرکت‌هایی چون اوبر و ایر بی ان بی، اما مناطق زیادی شاهد ظهور طیف وسیعی از بازیکنان جدید هستند. همه این شرکت‌ها قدرت عظیمی را از طریق اثر شبکه‌ای به‌دست می‌آورند – هرچه یک پلتفرم کاربر بیشتری جذب کند، مشتریان بیشتری دارد که به نوبه خود تعداد بیشتری از تجار و همکاران را جذب خواهند کرد. سطح بالای مالکیت گوشی‌های هوشمند، به ویژه در بازارهای توسعه یافته، باعث ایجاد سرویس‌های مقیاس‌پذیر و بر اساس تقاضا شده است که ارزان و در هر نقطه قابل دسترس هستند.

پلتفرم‌ها اکنون با به کارگیری روزافزون پردازش ابری، در حال گسترش هستند؛ طیف وسیعی از شرکت‌های صنعتی، تجزیه و تحلیل و اتوماسیون را از طریق خدمات ابری عرضه می‌کنند. این خدمات و تجزیه و تحلیل در زمان واقعی همراه با خدمات ارتباطی مقیاس‌پذیر ( مانند LPWA)، نقش مهمی در تحقق پتانسیل صنعتی اینترنت اشیاء ایفا خواهد کرد.

اقتصاد موبایل و پلتفرم: پیام‌رسانی تنها یک شروع بود

نوآوری باز و توسعه استانداردهای باز دارای سابقه طولانی در محاسبات و توسعه نرم‌افزار است، با سیستم عامل لینوکس شروع شد  و به طیف وسیعی از محصولات نرم‌افزاری گسترش یافت. امروزه، پذیرا بودن در تمام ابعاد اینترنت الزامی است و پذیرش گسترده همکاری‌های بزرگ، موجب رشد سریع نوآوری در عصر دیجیتال شده است.

مثال‌های جدید از ابتکارات منبع باز عبارتند از:

  • پروژه‌ محاسبه باز: مأموریت آن طراحی و تحویل کارآمدترین سخت‌افزارهای سرور، ذخیره‌سازی و مرکز داده برای محاسبات مقیاس‌پذیر است. اعضای این ابتکارات شامل فیس‌بوک، اینتل، نوکیا، گوگل، اپل و مایکروسافت هستند.
  • هوش مصنوعی باز: یک شرکت تحقیقات غیرانتفاعی در زمینه هوش مصنوعی است که به الون ماسک، یکی از کارگزان تجاری، وابسته است و هدف آن گسترش محتاطانه و توسعه دوستانه هوش مصنوعی به نحوی است که در کل به انسانیت خدمت کند، نه اینکه آسیب برساند.
  • پروژه زیرساخت مخابراتی: توسط فیس‌بوک تأسیس شد و شامل اپراتورها، تأمین‌کنندگان زیرساخت‌ها و سایر شرکت‌های فناوری می‌شود. این یک طرح ابتکاری مهندسی است که هدف آن بازنویسی راه‌های ساخت و توسعه زیرساخت‌های شبکه مخابرات است و محرک توسعه نسل آینده اجزای باز است.

راه‌اندازی مناطق جدید نوآوری: هوش مصنوعی و رابط کاربری جدید

فراگیر بودن گوشی‌های هوشمند، ارتباط با سرعت بالا و دسترسی به پردازش ابری به محض درخواست، زمینه‌های جدیدی از نوآوری را به ویژه در حوزه هوش مصنوعی به وجود آورده است. برخی از این پیشرفت‌ها و خدمات جدید نشان‌دهنده تکامل بیشتر در اکوسیستم گوشی‌های هوشمند است، در حالی که برخی دیگر فراسوی گوشی‌های هوشمند حرکت می‌کنند. اقتصاد موبایل و نوآوری:

توسعه هوش مصنوعی به وسیله ترکیبی از استارت آپ‌های جدید، بازیکنان موجود در فضای اینترنت (توئیتر، اپل، گوگل، آمازون و فیس‌بوک) و بازیکنان بزرگ فناوری اطلاعات مانند مایکروسافت و آی بی ام هدایت می‌شود. گوگل فعالیت بیشتری داشته است، 9 مالکیت مهم را در سه سال گذشته به دست آورده است، اما سایر شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این حوزه انجام داده‌اند. هوش مصنوعی لیستی جدید از محصولات و خدمات را ارئه می‌دهد که بسیاری از آن‌ها به دستگاه‌های موجود متصل نخواهند شد.

مطلوبیت روبه‌رشد هوش مصنوعی، خصوصا پردازش زبان طبیعی، به تکنولوژی اجازه می‌دهد انسان‌ها را درک کند و درها را به تغییر پارادایم در رابط کاربری باز ‌کند. یک مورد استفاده از هوش مصنوعی در عوامل مجازی و چت‌بات‌ها (برنامه‌های کامپیوتری طراحی شده برای شبیه‌سازی گفتگو با کاربران انسانی) بوده است. چت‌بات‌ها می‌توانند به مردم با زبان مادری آن‌ها، به صورت شفاهی یا متن، پاسخ دهند و می‌توانند با انسان و دیگر ماشین ها ارتباط برقرار کنند. اجزای هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا چت‌بات‌ها به شرایط پیچیده‌تر پاسخ دهند و به طور مداوم “یاد بگیرند”، به طوری که در طول زمان، کارایی خود را بهبود بخشد.

چت‌بات‌ها و اقتصاد موبایل

چت‌بات‌ها تا امروز بزرگ‌ترین توسعه در پلتفرم‌های عظیم پیام‌رسان بوده‌اند که در آن رابط کاربری، پیام متنی است. با این حال، پیشرفت در پردازش زبان طبیعی به این معنی است که رابط‌های صوتی به طور فزاینده واقعی هستند. تعدادی از دستیاران مجازی در حال حاضر راه‌اندازی شده‌اند و در حالی که برخی هنوز به گوشی‌های هوشمند متصل هستند (مانند سیری در اپل)، بقیه می‌توانند از طریق دسته جدیدی از دستگاه‌ها قابل دسترسی باشند مانند آمازون اکو. این پایانه‌های نسبتا “خام” قدرت پردازش اندکی دارند، اما بر اتصال و هوشی که در ابر است برای فراهم کردن اطلاعات و کنترل سایر دستگاه‌ها تکیه می‌کنند.

«10 سال گذشته در مورد ساختن دنیایی بوده که در آن موبایل اولویت بوده است و سبب شده گوشی‌ها به کنترل از راه دور برای زندگی تبدیل شوند. اما در 10 سال آینده، ما به دنیایی تبدیل خواهیم شد که در آن هوش مصنوعی حرف اول را می‌زند، جهانی که در آن محاسبات به طور جهانی در دسترس است.»

پاسخ اپراتور 

اقتصاد موبایل به پاسخگو بودن اپراتور نیز مرتبط است. این بازیکنان دیجیتالِ جدیدتر و نوآورتر هستند که عموما محرک نوآوری و گرفتن فرصت‌ها از انقلاب دیجیتالی‌اند و اغلب در این فرایند از برخی خدمات اصلی اپراتورها استفاده می‌کنند. این باعث شده است اپراتورهای موبایل همکاری نزدیک‌تری با استارت آپ‌های تکنولوژی داشته باشند و مدل‌های باز و نوآورانه‌تری را توسعه دهند.

سرمایه‌گذاری‌های وسیع اپراتورهای موبایل (و سایر موارد مخابراتی) در سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و استارت آپ‌ها، بازتاب‌دهنده این تحولات است. کل سرمایه‌گذاری‌های اپراتورهای مخابراتی بین سال‌های 2014 تا 2015 سه برابر شده است. با توجه به تغییر مداوم در رشد و نوآوری در اکوسیستم موبایل به بازارهای نوظهور، اپراتورها سرمایه‌گذاری زیادی در مناطق درحال توسعه کرده‌اند.

شبکه‌های جدید: LPWA  و 5G

شبکه‌های LPWA برای حمایت از خدمات اینترنت اشیا توسعه پیدا کردند و مزایای فراوانی را نسبت به تکنولوژی‌های بی‌سیم و موبایل پیشنهاد می‌دهند. برخی از شبکه‌های اولیه LPWA از طیف‌های غیر مجاز مانند Ingenu، Sigfox و LoRa استفاده می‌کردند. Sigfox در بیشتر بازارهای مهم جهان شبکه‌ ایجاد کرده است و اخیرا اعلام کرده که در ژاپن شبکه دارد.

فرصت‌های جدید برای اپراتورها از 3GPP تأییدشده در استاندارد LPWA، در 3GPP نسخه 13 (Q2 2016) در طیف مجاز که از شبکه‌های موجود LTE و GPRS استفاده می‌کند، ظاهر شده است. این استانداردها ارتباطات LTE ماشینی (LTE-M)، پوشش گسترده GSM اینترنت اشیا (EC GSM-IoT) و پهنای باند محدود اینترنت اشیا (NB-IoT) را پوشش می‌دهند. هر دوی LTE-M   و NB-IoT در شبکه LTE اجرا می‌شوند، در حالی که EC GSM-IoT بر روی 2G اجرا می‌شود. بازار جهانی مورد توجه برای برنامه‌های کاربردی LPWA بزرگ است و تا سال 2020 تقریبا 4/1 میلیارد ارتباط برقرار می‌کند و برخی از شاهدان صنعت، 5 میلیارد ارتباط را تا سال 2022 پیش‌بینی می‌کنند.

 

استانداردهای جدید LPWA

اپراتورهای سراسر جهان در حال حاضر شروع به گسترش شبکه‌ها و خدمات با استفاده از استانداردهای جدید LPWA و با تمرکز بر استفاده از زیرساخت‌های موجود شبکه LTE خود می‌کنند. به عنوان مثال، ورایزون با هدف پوشش در سراسر کشور تا اواسط سال 2017، شبکه LTE-M را راه‌اندازی می‌کند. این شرکت معتقد است که شبکه LTE خود را تقریبا مانند سایر شبکه‌هایی چون Zigbee و Z-Wave برای اینترنت اشیاء، ارزان‌قیمت خواهد ساخت. داده‌های صنعت نشان می‌دهد که در سال 2017 بیش از 35 شبکه NB-IoT در بیش از 20 کشور در سراسر جهان مستقر خواهد شد.

اپراتورها و فروشندگان تجهیزات همکاری می‌کنند تا به توسعه استانداردهای 5G کمک کنند و در حال حاضر برنامه‌ریزی مرحله اول استقرار را انجام می‌دهند. سازمان اطلاعاتGSMA  پیش‌بینی می‌کند که شبکه‌های 5G تا سال 2025 حدود یک سوم جمعیت جهان را پوشش خواهند داد. با این حال 5G یکی از تکنولوژی‌های موبایل و بی‌سیم خواهد بود که در آینده‌ای با چندین دستگاه و چندین شبکه وجود خواهد داشت. به جای اینکه 4G، 4.5G و 5G به عنوان شبکه‌های جداگانه عمل کنند، آن‌ها احتمالا در یک معماری شبکه با هم یکپارچه می‌شوند. این معماری همچنین ممکن است با تکنولوژی‌های رادیویی در طیف‌های غیرمجاز، مانند وای فای[17]، یکی شود.

اقتصاد موبایل: سلول‌های کوچک و تراکم شبکه، عناصر کلیدی استقرار در این شبکه‌های متعلق به آینده خواهد بود. این HetNets (شبکه‌های غیر متجانس) کاملا یکپارچه، چند فروشنده‌ای و چند تکنولوژی، طیف وسیعی از دستگاه‌ها را بهم متصل خواهد کرد که به معنی سطح بالایی از پیچیدگی از نظر مدیریت شبکه است و چالش‌های جدیدی را برای اپراتورها و دیگر بازیکنان اکوسیستم ایجاد می‌کند. 5G نیازمند یک معماری شبکه جدید و نرم افزارمحور و برای اپراتورها نیازمند ایجاد یک اکوسیستم بازتر برای توسعه مدل‌های جدید کسب و کار و استفاده از وضعیت‌هاست.

 

استقبال از حرکت به سمت پذیرا بودن

بسیاری از بازیکنان در اکوسیستم وسیع موبایل در حال حاضر راهبردهای نوآورانه را اتخاذ کرده و قدرت مشارکت‌های جمعی را به خصوص در اقتصاد برنامه‌های کاربردی و اینترنت موبایل پذیرفته‌اند. استراتژی‌های باز در حال حاضر توسط تعدادی از فروشندگان تجهیزات به کار گرفته شده است، برای مثال ابتکار Open ROADS[18] هوآوی. تعدادی از تولیدکنندگان تجهیزات از جمله نوکیا و سیسکو به پروژه زیرساخت مخابرات (TIP) پیوستند.

این روند نشان‌دهنده تغییر بنیادی در نوآوری و گسترش مفهوم “باز” تا خود لایه شبکه است. اپراتورها اکنون با چندین طرح همکاری مشترک، مانند TIP و انجمن Open ROADS، از حرکت به سمت نوآوری باز استقبال می‌کنند.

شبکه‌های ناهمگن

سرعت توسعه تکنولوژیک و نوآوری باز یک تغییر پارادایم در شبکه‌های آینده را به ارمغان خواهد داشت که منجر به دنیای شبکه‌های ناهمگن می‌شود که در آن فناوری‌های چند شبکه در کنار هم وجود دارند. این امر فرصت را برای اپراتورهای تلفن همراه فراهم می‌کند تا از استارت آپ‌ها و مدل‌های جدید کسب و کار، از طریق مشارکت مستقیم یا استفاده از API های باز، کانال‌های دسترسی، برنامه‌های انکوباتور یا تأمین مالی مستقیم، حمایت کنند. اپراتورها می‌توانند نقش مهمی را به عنوان عاملان نوآوری باز ایفا کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سهم بیشتری از ارزش این نوآوری‌های آینده را جذب کنند.

اپراتورها در حال حاضر در حال توسعه مدل‌های کسب و کار جدیدی هستند که این روند را در شبکه‌های باز، برای ارائه پلتفرم‌های جدید و خدمات نوآورانه جدید، به کار می‌گیرد. علاوه بر باز شدن درب خدمات نوین به روی مشتریان، این روندها باعث سرعت بخشیدن به نوآوری می‌شود و چشم‌انداز مدل‌های عملیاتی با هزینه پایین در زمانی که بودجه و جریان نقدی تحت فشار قرار دارد را افزایش می‌دهد.

IoT و چشم انداز توسعه 5G چشم‌انداز مطلوبیت API شبکه را تغییر داده است. هر دو برای موفقیت باید مشارکت داشته باشند و تعدادی از موارد استفاده جدید با تغییر شبکه‌ها به یک مدل پلتفرم وارد بازی می‌شوند. برای مثال، افزایش ارزشی هنگام حرکت از M2M سنتی به یک مدل سرویس کامل، با اجازه دادن به مشتریان شرکت برای اتصال به شبکه میزبان از طریق APIهای سفارشی وجود دارد. گسترش این امر، اتخاذ یک مدل غیرمتمرکز خدمات شبکه است که در واقع اصول ابر را از طریق محاسبات در لبه به شبکه‌های موبایل می‌آورد.

هویت و پیام به عنوان یک پلتفرم

بستر‌های نرم افزاری در قلب بسیاری از اکوسیستم‌هایِ موفق ایجاد شده در اقتصاد دیجیتال بوده‌اند، اما انجمن اپراتور موبایل موفقیت‌های اندکی در استقرار پلتفرم‌های موفق که مقیاس دارند و راهی برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند، دارد. یکی از چالش‌ها، عدم پذیرش فرصت‌های استانداردهای باز و همکاری و همچنین پذیرش این واقعیت است که رقابت در پلتفرم‌های دیجیتال غالبا نامتقارن است.

همکاری و استانداردهای باز اجازه می‌دهد پلتفرم‌ها به سرعت قابل ‌اندازه‌گیری شوند – یک عامل کلیدی موفقیت، زمانی که پلتفرم‌های دیجیتال در حال رقابت به مقیاس قابل توجهی دست یافته‌اند. همکاری و ماهیت رقابت نامتقارن به این معنی است که در یک پلتفرم باز، مشارکت‌کنندگان و سایر کاربران پلتفرم می‌توانند مشتریان یکدیگر را هدف قرار دهند. درحالی‌که این ممکن است مانع کنترل و بودجه پایین هر بازیکن شود، هزینه‌های کلی کاهش یافته، قابلیت مقیاس‌پذیری سریع و افزایش میزان نوآوری که توسط استاندارهای باز به دست می‌آید، معمولا مزایای یک پلتفرم اختصاصی را بیش از هر چیز دیگری افزایش می‌دهد.

اقتصاد موبایل: مبادله مقیاس در برابر نشت ارزش با  فاش کردن نقاط کنترل اختصاصی، مانند یک شبکه یا پایگاه داده به اشخاص ثالث، چیز جدیدی نیست. با این حال، تحولات در اکوسیستم وسیع دیجیتال طی 10 سال گذشته، منافع یک رویکرد باز را به طور واضح نشان می‌دهد. آمازون، ای بی، نتفلیکس، اوبر، فیس‌بوک، گوگل، توای‌لیو و نرم‌افزارهای نوظهور مالی همگی شواهدی بر این امر هستند.

 

فرصت برای اپراتورها در اقتصاد موبایل

دو فرصت برای اپراتورها برای ساختن پلتفرم‌های مشارکتی و مقیاس‌پذیر وجود دارد:

مدیریت هویت و دسترسی

در دنیایی با چندین شبکه و چندین دستگاه، با افزایش تهدیدات امنیت سایبری، نیاز به تشخیص درست افراد و/یا دستگاه‌ها برای دسترسی امن از هر زمان دیگری فورری‌تر است. دو مشکل اساسی وجود دارد که اکوسیستم باید آن‌ را حل کند: تأیید کردن هویت “واقعی” افراد ( اجازه دسترسی به اقدامات خاص) و چالش مدیریت دسترسی (اطمینان حاصل کردن از اینکه دستگاه مناسب به شبکه مناسب برای دلایل مناسبی دسترسی دارد).

اپراتورها برای حل هر دو این چالش‌ها به علت طیف منحصربه‌فرد مدارک خود، در اکوسیستم موبایل مناسب هستند: مدارک شبکه (از جمله سیم‌کارت، شماره موبایل و اشتراک موبایل/ شماره شناسایی دستگاه)، مدارک حساب مشتری (از جمله داده‌های حساب مشتری، نقطه حضور، داده‌های مکانی و صورتحساب) و مدارک شخصی (مانند اطلاعات بیومتریک و پین کد).

به منظور رقابت مؤثر با غول‌های اینترنتی که در حال ارائه احراز هویت برای ارائه‌دهندگان خدمات اختصاصی و شخص ثالث خود هستند، اپراتورها باید به منظور دستیابی به مقیاس کافی مورد نیاز جهت ارائه پیشنهاد قانع‌کننده به ارائه‌دهندگان خدمات مانند یک صنعت همکاری کنند. این صنعت فرصتی برای همکاری در یک پلتفرم هویت دارد که یک رابط مشترک را بین خدمات هویت دیجیتال تحت هدایت اپراتور و ارائه‌دهندگان خدمات به منظور کاهش چند تکه شدن‌های تجاری و فنی، فراهم می‌کند.

Mobile Connect نمونه‌ای است که چگونه اپراتورها به عنوان یک صنعت برای همکاری در زمینه هویت به هم پیوسته‌اند. این راه‌حلی جهانی و اتحادیه‌ای جهت تصدیق، مجوز، هویت و ویژگی‌های خدمات مبتنی بر موبایل است. Mobile Connect با یک پایگاه بالقوه با بیش از 8/2 میلیارد کاربر، پتانسیل ارائه یک راه‌حل مقیاس برای هویت دیجیتالی را دارد. Mobile Connect یک نقطه شروع خوب برای ارائه تفسیری جامع در سراسر چرخه حیات هویت است، زیرا به نظر می‌رسد که احتمالا تکامل آینده آن را به محصول پلتفرم محور تبدیل کند.

پیام‌رسانی به عنوان یک پلتفرم

پلتفرم پیشرو پیام‌رسان IP، با پایگاه کاربری نزدیک به 4 میلیارد، به مقیاس قابل توجهی دست یافته است. بعضی از پلتفرم‌های موفق مانند WeChat، موفقیت تجاری بالقوه و ارزش “پیام‌رسانی به عنوان یک پلتفرم” را برای مصرف‌کنندگان و کسب و کار / برندها ثابت کرده‌اند. در حقیقت، چنین اکوسیستم‌هایی شیوه ارتباط مصرف‌کنندگان و کسب و کارها را تغییر می‌دهند – از مدل فعلی برنامه‌ها و جستجوی وب به یک تجربه واحد برای جستجو، تعامل و پرداخت خدمات در یک کلام: پیام‌رسانی.

خدمات ارتباطات غنی یک تکنولوژی پشتیبانی GSMA برای سرویس‌های پیشرفته پیام‌رسانی است که بر روی ستون فقرات زیر سیستم (IMS) چند رسانه‌ایIP ساخته شده است و شامل تماس ویدئویی، اشتراک عکس و پیام‌رسانی پیشرفته است. در سال 2016، اطلاعیه‌های پشتیبانی از RCS و پروفایل 2 جهانی از ارائه‌دهندگان پیشرو سیستم عامل گوشی، تأمین‌کنندگان گوشی و اپراتورهایی که بیش از 5/1 میلیارد کاربر دارند، پتانسیل ساخت یک اکوسیستم، اطراف پلتفرم را نشان دادند.

اقتصاد موبایل: اپراتورهای موبایل با دروازه‌های پیام‌رسانی که قابلیت Chatbot را از طریق SMS یا RCS فراهم می‌کنند، توانایی منحصر به فردی در قرار دادن خود در اتصال مهم بین مشترکین و تکنولوژی ربات دارند. اپراتورها همچنین دارای مزایای کلیدی متعددی هستند که فقط آن‌ها می‌توانند داشته باشند، مانند قابلیت اطمینان شبکه، قابلیت همکاری جهانی، سرویس در همه جا و شاید مهم‌تر از همه، اعتماد مشترکین توسط مدیریت امنیت و مدیریت حریم خصوصی. اطمینان از یک شبکه امن، خصوصا زمانی که Chatbot ها به سمت برنامه‌های کاربردی شرکت حرکت می‌کنند، مهم است؛ در سازمان‌های فعال در بخش‌های مالی و یا مراقبت‌های بهداشتی، همچنین الزامات قانونی پیچیده‌ای برای حفاظت از اطلاعات ذخیره شده یا مبادله شده از طریق برنامه های کاربردی وجود دارد.

موبایل کمک به اشتغال و رشد اقتصادی

برای اهداف این تجزیه و تحیل، اکوسیستم موبایل شامل اپراتورهای شبکه موبایل، ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت، خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان محصولات و خدمات موبایل، تولیدکنندگان موبایل و محتوای موبایل، برنامه‌های کاربردی و ارائه‌دهندگان خدمات می‌یاشد. سهم مستقیم در تولید ناخالص داخلی این بنگاه‌ها با اندازه‌گیری ارزش افزوده آن‌ها به اقتصاد، از جمله جبران خسارت کارگران، مازاد عملیاتی و مالیات، برآورد می‌شود.

در سال 2016، ارزش افزوده تولید شده توسط اکوسیستم موبایل حدود 1 تریلیارد دلار (یا 4/1٪ از تولید ناخالص داخلی) بود، با این وجود اپراتورهای شبکه، دو سوم از این مقدار را تشکیل می‌دادند.

این تغییرات ارزش افزوده در مناطق مختلف متفاوت است. کشورهایی با درآمد بالا دارای اقتصاد پیشرفته دیجیتال، نیروی کار بامهارت و سرمایه هستند، بنابراین بیشتر به ایجاد ارزش در زمینه‌هایی مانند محتوا و خدمات متمرکز هستند. بازارهایی با درآمد متوسط دارای مزیت‌های رقابتی در تولید دستگاه (به ویژه از نظر هزینه‌های نیروی کار) هستند. کشورهای کم درآمد به طور متوسط نیروی کار با مهارت کمتری دارند، بنابراین پیکربندی اکوسیستم آن‌ها معمولا روی بخش‌هایی از زنجیره ارزش است که بیشتر بر نیروی کار متمرکز است، به خصوص توزیع و خرده‌فروشی.

اقتصاد موبایل – اکوسیستم موبایل

شرکت‌های موجود در اکوسیستم موبایل علاوه بر شرکت مستقیم در اقتصاد ورودی‌ها را از ارائه‌دهندگان خود در زنجیره عرضه خریداری می‌کنند. برای مثال تولیدکنندگان گوشی، ورودی خود را از ارائه‌دهندگان میکروچیپ خریداری می‌کنند و ارائه‌دهندگان محتوای موبایل، به خدمات بخش وسیع‌تری از فناوری‌اطلاعات نیاز دارند. علاوه بر این، برخی از سود و درآمد تولیدشده توسط اکوسیستم، برای سایر کالاها و خدمات صرف شده و باعث تحریک فعالیت اقتصادی در آن بخش‌ها می‌شود.

اقتصاد موبایل: در سال 2016، این فعالیت اقتصادی ، 430 میلیارد دلار ارزش افزوده بیشتر (یا 6/0٪ تولید ناخالص داخلی) تولید کرد. استفاده از تکنولوژی موبایل همچنین باعث افزایش بهره‌وری و کارایی برای کارگران و شرکت‌ها می‌شود. این تأثیرات بهره‌وری در سال 2016 حدودا 85/1 تریلیارد دلار ( یا 5/2 % از تولید ناخالصی) تولید کرد. به طور کلی، با توجه به اثرات مستقیم، غیرمستقیم و بهره‌وری، در سال 2016، سهم کل صنعت موبایل در حدود 3/3 تریلیارد دلار در ارزش افزوده، معادل 4/4٪ از تولید ناخالص داخلیِ جهانی است.

 

اشتغال و بودجه عمومی

در سال 2016 اپراتورهای موبایل و اکوسیستم به طور مستقیم برای بیش از 11 میلیون نفر در سراسر جهان اشتغال ایجاد کردند. همچنین فعالیت اقتصادی در اکوسیستم، مشاغلی در بخش‌های دیگر تولید می‌کند. بنگاه‌هایی که کالاها و خدمات را به عنوان ورودی‌های تولید برای اکوسیستم موبایل (به عنوان مثال، میکروچیپ‌ها) ارائه می‌دهند، به دلیل تقاضای تولید شده توسط بخش موبایل، افراد بیشتری را استخدام می‌کنند. علاوه بر این، دستمزد، کمک‌های مالی عمومی و سود پرداخت شده توسط این صنعت،  در بخش‌های دیگری صرف می‌شود که مشاغل اضافی را ارائه می‌دهند. در سال 2016 حدود 17 میلیون شغل اضافی به طور غیرمستقیم از این طریق حمایت شدند، و تاثیر کل (مستقیم و غیر مستقیم) صنعت موبایل را به بیش از 28 میلیون شغل رساندند.

 

اکوسیستم موبایل

اکوسیستم موبایل همچنین از طریق مالیات عمومی سهم قابل توجهی در تأمین مالی بخش دولتی دارد. در بیشتر کشورها در نتیجه مشارکت شرکت‌ها و کارکنان، این سهم شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکت، مالیات بر درآمد و تأمین اجتماعی است. در سال 2016، اکوسیستم سهم مالیاتی در حدود 450 میلیارد دلار در امور مالی دولتی ایجاد کرد.

اقتصاد موبایل ، علاوه بر کمک‌های مالی از طریق مالیات عمومی، اپراتورهای موبایل توسط دو کانال اضافی مشارکت بیشتری انجام دادند. در سال 2016 مزایده، طیف درآمدی در حدود 19 میلیارد دلار ایجاد کرد – نیمی از آن ناشی از مزایده در هند بود. در برخی کشورها، اپراتورهای موبایل مشمول مالیات مختص بخش خاصی هستند، مانند مالیات سهم درآمد، کمک هزینه صندوق‌های اجتماعی، مالیات سیم‌کارت و ووچرهای ایرتایم یا هزینه‌های سالانه طیف.

 

چشم انداز و روند برای 2016-2020

ما انتظار داریم که سهم اقتصاد جهانی صنعت موبایل در هر دو حالت نسبی و مطلق افزایش یابد. در شرایط ارزش افزوده، برآورد می‌کنیم که تا سال 2020 اکوسیستم، بیش از 2/4 تریلیارد دلار (4/9 درصد از تولید ناخالص داخلی) تولید خواهد کرد. در سال 2016 ، 3/3 تریلیارد دلار (4/4 درصد از تولید ناخالص داخلی) تولید کرد. بیشتر این افزایش به دلیل افزایش بهره‌وری خواهد بود. در جهان توسعه یافته، استفاده از راه‌حل‌های M2M باعث افزایش رشد بهره‌وری خواهد شد. در کشورهای در حال توسعه، رشد بهره‌وری به طور عمده توسط پذیرش خدمات اینترنت موبایل هدایت می‌شود.

 

موبایل به چالش‌های اجتماعی رسیدگی می‌کند

در ماه سپتامبر سال 2015، کشورهای عضو سازمان ملل متحد اهداف توسعه پایدار (SDGs) را به تصویب رساندند – یک طرح 17گانه برای پایان دادن به فقر، مبارزه با تغییرات اقلیمی و مبارزه با بی‌عدالتی و نابرابری تا سال 2030 – که بر مبنای کارهایی ایجاد شده که از طریق اهداف توسعه هزاره انجام شده است. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و اهداف مرتبط با آن یک برنامه گسترده و جاه‌طلبانه است که مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در همه مناطق جغرافیایی ادغام می‌کند و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اعمال می‌شود. اقتصاد موبایل با گسترش شبکه‌های اجتماعی جهشی بزرگ داشت.

تأثیر موبایل بر اهداف توسعه پایدار

موبایل برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ضروری است. در ‌دسترس بودن و مقرون‌ به صرفه بودن تکنولوژی موبایل، یک پلتفرم منحصر به فرد برای بهبود و افزایش توسعه اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کند. این صنعت در حال حاضر 8/4 میلیارد نفر را در سراسر جهان بهم متصل کرده است، از جمله در کشورهای در حال توسعه 6/3 میلیارد نفر به ابزار و برنامه‌هایی که طیف وسیعی از چالش‌های اجتماعی-اقتصادی در جوامع آسیب پذیر را در بر می‌گیرند، دسترسی دارند و همچنین فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید را برای ایجاد جوامع پایدار و محیط زیست پایدار، توانمند می‌سازد.

گزارش شماره 4 GSMA، درباره تأثیر صنعت موبایل در سال 2016 که عملکرد و تأثیر موبایل را بر اهداف توسعه پایدار ارزیابی می‌کند، بیان کرد موبایل در حال حاضر در انواع مختلف، به هر یک از 17 هدف توسعه پایدار کمک می‌کند.

از لحاظ جغرافیایی، صنعت موبایل دارای تأثیرات بالاتری در اقتصادهای توسعه یافته است، زیرا سرمایه‌گذاری روی شبکه‌ها و برقراری ارتباط در طول دوره زمانی طولانی منجر به نفوذ بیشتر خدمات صوتی، دیتا و اینترنت اشیاء شده است. در کشورهای در حال توسعه، صنعت موبایل پیشرفت‌های زیادی را به سمت اهداف توسعه پایدار انجام داده است که عمدتا از طریق افزایش ارتباطات و دسترسی به اطلاعات توسط خدمات خاص مانند پول موبایل و پلتفرم‌های کشاورزی، به افزایش بهره‌وری و ریشه‌کن کردن فقر کمک می‌کند. اقتصاد موبایل عاملی برای سنجش توسعه در هر کشوری است.

 

 



اقتصاد موبایل

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همبستگی جهانی، پتانسیل بالایی برای تسریع پیشرفت انسانی، بریدن شکاف دیجیتالی و ایجاد جوامع دانش محور دارد. “

                                                                 تبدیل دنیای ما: دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، سازمان ملل متحد



 

 

GSMA و اپراتورهای موبایل، در حمایت از کمک به دستیابی به SDGs در سراسر جهان برای استفاده از قدرت شبکه‌های موبایل، در راستای سرعت بخشیدن به این سفر، به نحوی که هیچ تکنولوژی دیگری نمی‌تواند، با هم متحد شده‌اند. جدول 1 برخی از طرح‌های پشتیبانی شده توسط GSMA را در مورد برخی اهداف خاص توسعه پایدار مورد توجه قرار می‌دهد.

 

اقتصاد موبایل                                                                                                    

ابتکارات حمایت شده توسط GSMA در حمایت از برخی از اهداف توسعه پایدار [megalightbox]   [/megalightbox]

1  
نبود فقر

 

 

مشارکت مالی

پایان دادن به فقر در تمام اشکال آن در همه جا

 

با بیش از 400 میلیون کاربر ثبت شده، پول موبایل دسترسی به خدمات مالی را تسهیل می‌کند، که بسیاری از آن‌ها باعث ایجاد انعطاف پذیری فقرا می‌شوند و آسیب پذیری آن‌ها را در برابر شوک‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و بلایای طبیعی کاهش می‌دهد.

تحقیق در مورد تأثیر پول موبایل در کشور کنیا نشان می‌دهد که این سرویس از سال 2007 تا کنون، با اجازه دادن به کاربران برای ارسال و دریافت پول با هزینه کم، انتقال از کشاورزی به مشاغل تجاری و پس‌انداز قسمت بیشتر درآمد،  194،000 کنیایی را از فقر نجات داده است.

2
نبود گرسنگی

کشاورزی
پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار


کشاورزی مهم‌ترین بخش تولید ناخالص داخلی در بازارهای نوظهور و از بزرگ‌ترین کارفرمایان است. موبایل به طور منحصر به فرد، اطلاعات بحرانی که کشاورزان خرده فروش روستایی نیاز دارند را به سرعت ارائه می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات بهتر بگیرند و سرمایه‌گذاری‌هایی که بهره‌وری و سود را افزایش می‌دهد، انجام دهند.

شرکت تله نور پاکستان خدمات موبایلی کشاورزی خود با نام “خوشحال زمین‌دار” را در دسامبر سال 2015 راه‌اندازی کرد. این سرویس در حال حاضر با بهبود دسترسی به اطلاعات به موقع و عملی برای تأثیر پایدار از طریق بهبود عملکرد و افزایش درآمد خانواده روستایی، بیش از 2 میلیون خانوار کشاورزی را توانمند کرده است. این سرویس از طریق تلفن گویا، پیامک و هشدارهای خروجی که دو بار در روز به کاربران اطلاع داده می‌شود، دسترسی به اطلاعات مشاوره کشاورزی را پیشنهاد می‌دهد.

3
سلامتی و تندرستی

سلامتی

اطمینان زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه

 

موبایل می‌تواند کیفیت را افزایش دهد، هزینه را کاهش دهد و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را برای میلیون‌ها نفر افزایش دهد. در حال حاضر بیش از 1،000 سرویس سلامتی موبایل در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که از طریق ارائه محتوای سلامتی و تشخیصی، خانواده‌ها را هدف قرار می‌دهند.

 

Wazazi Nipendeni یک سرویس بهداشتی موبایل در تانزانیا است که قرار ملاقات کلینیک را به زنان باردار، مادران با نوزادان تازه متولدشده و مراقبان یادآوری‌ می‌کند و هدف آن ارتقاء رفتارهای سالم در دوران بارداری و مراقبت‌های دوران کودکی است. این سرویس توسط وزارت بهداشت ارائه شد و اپراتورها (Airtel، Tigo، Vodacom و Zantel) پشتیبانی آن را بر عهده دارند. از زمان راه‌اندازی در سال 2011، این سرویس اکنون به بیش از 2/1 میلیون کاربر رسیده است.

5
برابری جنسیتی

توانمندسازی زنان
دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران

 

موبایل می‌تواند زنان را توانمند کند، به آن‌ها کمک کند تا از طریق دسترسی به فرصت‌های افزایش‌دهنده کیفیت زندگی مانند اطلاعات بهداشتی، فرصت‌های آموزشی و خدمات مالی احساس ارتباط بیشتر با دنیای بیرون و امنیت بیشتر داشته باشند.

ابتکار تعهدات زنان متصل GSMAT، بر کاهش شکاف جنسیتی در اینترنت موبایل و خدمات پولی موبایل متمرکز است. اپراتورهای موبایل در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط تعهدات رسمی دارند برای افزایش نسبت زنان در اینترنت موبایل خود و / یا درآمد موبایل بر حسب هر مشتری تا سال 2020 با متصل کردن میلیون‌ها زن بیشتر. در ژانویه سال 2017، از طرف 24 اپراتور موبایل، 32 تعهد رسمی به این اهداف ارائه شد.

6
آب سالم و بهداشت

آب و بهداشت

اطمینان از دسترسی به آب و بهداشت برای همه

 

راه‌حل‌های موبایل قادر به بهبود بهره‌وری از خدمات آب و فاضلاب و افزایش دسترسی به آن‌ها و جلوگیری از شکاف در دسترسی جهانی به آب و فاضلاب سالم است.

 

در کنیا، شرکت Sanergy از سنسورهای سلولی در توالت‌های زندگی بانشاط استفاده کرده است. این کار، کارکرد توالت را با پیش‌بینی دقیق اینکه چه زمانی نیاز به جمع‌آوری زباله است انجام می‌دهد؛ با ثبت کردن زمانی که مأموران زباله را جمع‌آوری می‌کنند و زمانی که این خدمات درخواست داده شده است، از بهداشت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن اطمینان حاصل می‌شود.

7

انرژی ارزان و تجدیدپذیر

انرژی

احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

 

در بخش انرژی آف‌گرید، مدل اعتباری پرداخت خورشیدی توسط موبایل، از اوایل سال 2010 اجازه دسترسی به انرژی پاک را می‌دهد. بیش از 800،000 خانه دارای سیستم خورشیدی از سیستم پرداخت موبایل و فناوری M2M جهت تأمین انرژی قابل اعتماد و پاک استفاده می‌کنند.

 

در اوگاندا اکثریت مردم دسترسی به شبکه برق ندارند. شرکت Fenix International با همکاری MTN، انرژی خورشیدی پیش‌پرداخت شده توسط موبایل را پیشنهاد می‌دهد که جایگزین پاک و ارزان‌تری برای لامپ‌های نفتی است.

9

صنعت، نوآوری و زیرساخت

زیر ساخت

ساخت زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، ترویج صنعتی سازی پایدار و نوآوری

یک چالش کلیدی برای اهداف توسعه پایدار، این است که به تقسیم‌بندی روستایی- شهری توجه شود. صنعت موبایل با گسترش و ارتقاء زیرساخت‌‌های خود در جوامع دورافتاده و با خدمات پایین ارتباط برقرار می‌کند، مشارکت اقتصادی را تحریک و از نوآوری‌های مربوط به اینترنت اشیاء حمایت می‌کند.

 

در ژانویه 2017، GSMA اعلام کرد که اولین توافق‌نامه رومینگ در تانزانیا و در آفریقای شرقی راه‌اندازی شده است. شرکت‌های Airtel، Millicom و Vodacom شش سایت اینترنتی آزمایشی رومینگ را برای تست ارائه پایدار خدمات پهنای باند موبایل راه‌اندازی کردند. سایت‌های آزمایشی 70،000 کاربر جدید را در مناطق روستایی تانزانیا پوشش خواهند داد. آن‌ها حول متدولوژی تطبیق‌پذیر برای ارائه دسترسی حیاتی به شبکه‌های موبایل در مناطق غیر مرتبط به هم ساختار یافته‌اند. GSMA انتظار دارد که در طول سه سال آینده پروژه‌های مشابهی را در بازارهای دیگر راه‌اندازی کند.

 

10

کاهش نابرابری

تقویت پذیرش

کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها

 

برای بسیاری از گروه‌های حاشیه‌نشین در سراسر جهان، موبایل اولین گام مشارکت فراگیر در یک جامعه متصل است. موبایل نقش کلیدی تحول در ارائه هویت رسمی و دسترسی به خدمات ضروری مختلف، از جمله خدمات بانکی، را دارد.

 

با توجه به بیش از 60 میلیون نفر که در سراسر جهان آواره شده اند، حدود 3/21 میلیون نفر از آن‌ها پناهنده هستند، برای کاهش نابرابری‌ها راه زیادی را باید طی کنند. برنامه واکنش به فاجعه‌ها‌ی GSMA، پورتال پناهندگان و ارتباطات را راه‌اندازی کرده است تا نشان دهد که چگونه فناوری موبایل در زندگی پناهندگان تفاوت ایجاد می‌کند.

13

اقدام درباره آب وهوا

پاسخ به فاجعه

اقدامات فوری برای مبارزه با تغییر آب و هوا و عوارض ناشی از آن

 

آسیا و اقیانوس آرام منطقه‌ای است که بیشترین آسیب را در جهان دارد و بلایای طبیعی به تنهایی مسئول بیش از 340،000 مرگ در 12 سال گذشته در آنجا بوده است. با توجه به فراوانی و شدت بلایا در آسیا و اقیانوسیه، اپراتورهای موبایل خدمات خود را برای آماده شدن و پاسخ به بلایای طبیعی آغاز کرده‌اند.

اقتصاد موبایل و جغرافیا

Dialog اپراتور موبایل در سریلانکا، پس از سونامی اقیانوس هند در سال 2004، یک شبکه هشدار اضطراری فاجعه ایجاد کرد. این شرکت از ارتباطات موبایل برای تشکیل یک شبکه هشدار اولیه استفاده می‌کند. این شبکه مشترکین موبایل، پاسخ دهنده‌های اضطراری، رهبران جامعه و عموم مردم را به یک مرکز نظارت اضطراری ملی متصل می‌کند.

 [megalightbox][/megalightbox]

فراخوانده شدن به سوی توسعه بین‌المللی

جامعه: تلفن همراه می‌تواند به تأثیر بیشتر اجتماعی و اقتصادی کمک کند

طبق نظر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، جامعه جهانی سالانه حدود 135 میلیارد دلار کمک‌ رسمی برای توسعه ارئه می‌دهد. بخش بزرگی از این بودجه برای مقابله با چالش‌های برجسته شده در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. فناوری موبایل فرصتی حیاتی برای افزایش مقیاس و پایداری تأثیر توسعه جامعه در سراسر بخش‌ها و جغرافیاست. مدل‌های فراگیر که از همگرایی خدمات مختلف مانند خدمات مالی موبایل، M2M و اینترنت اشیاء ظهور می‌کنند، به طور فزاینده‌ای دسترسی مقرون به صرفه به محصولات و خدمات با کیفیت را در پایه هرم و ایجاد فرصت‌های معیشت فراهم می‌آورند.

طرح موبایل برای توسعه (M4D) سازمان GSMA همراه با اعضای اپراتور موبایل، تعهد خود نسبت به مشارکت مداوم و حمایت از سازمان‌های دولتی و خصوصی در توسعه جامعه از طریق اقدامات هماهنگ و مشارکتی که بر روی نقاط قوت ارتباطات موبایل قرار دارد را  تشدید می‌کند. این کار فرصت را برای دولت‌ها، اهدا کنندگان، شرکت‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاران برای مشارکت با صنعت موبایل برای حل چالش‌های دسترسی و استفاده فعلی و سایر شکاف‌های نابرابری در بخش‌های حیاتی ایجاد می‌کند. نقش دولت‌ها و سایر سازمان‌ها در چنین مشارکت‌هایی می‌تواند اشکال مختلف به خود بگیرد- از حمایت مالی و عملیاتی تا همکاری برای ایجاد خدمات و حمایت از سیاست توسعه. اقتصاد موبایل و توسعه آن با توسعه جهانی و بین‌المللی:

این مشارکت‌ها در حال وقوع هستند؛ برای مثال، طرحِ “موبایل برای توسعه” سازمان GSMA با اداره توسعه بین‌المللی انگلستان برای شناسایی و حمایت از راه‌حل‌های نوآورانه موبایل که زندگی بسیاری را با فراهم آوردن دسترسی به خدمات مقرون به صرفه و خدمات همگانی پایدار بهبود می‌بخشد، به همکاری پرداخته است. تا به امروز، ابتکارات حمایت شده توسط این صندوق به طور مستقیم 3/2 میلیون نفر را در سراسر آفریقا و آسیا تحت تاثیر قرار داده است.

استفاده از تلفن همراه برای بهبود دسترسی به انرژی، آب و بهداشت

چالش اجتماعی و اقتصاد موبایل

در سال 2015، 2/1 میلیارد نفر بدون دسترسی به انرژی پایه، 663 میلیون نفر بدون دسترسی به آب آشامیدنی و 4/2 میلیارد نفر از دسترسی به امکانات بهداشتی محروم بودند. برابری شکاف دسترسی به خدمات همگانی برای ریشه‌کن کردن فقر شدید و رسیدن به اولین هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ضروری است. موانع کلیدی شامل آخرین مرحله توزیع، مقرون به صرفه بودن، هزینه عملیات و نگهداری، تأمین مالی و جمع‌آوری پرداخت است. علاوه بر این، رشد شهری، محدودیت‌های زیربناهای موجود و قدیمی را گسترش می‌دهد، میلیون‌ها نفر در سراسر بازار‌های نوظهور به طور فزاینده‌ای با تأمین ناپیوسته و غیر قابل پیش‌بینی خدمات اساسی زندگی می‌کنند. اقتصاد موبایل با بحث شبکه های اجتماعی در هم تنیده شده است.

 

اقتصاد موبایل و اقتصاد موبایلی

فرصت در موبایل

در حالی که دسترسی به انرژی، آب و بهداشت، نرخ رشد پایینی (بین 1٪ و 2٪ در سال برای انرژی) دارد، شبکه‌های موبایل در سال‌های 2001 تا 2011 با نرخی در حدود 11٪ در سال به سرعت در مناطق روستایی رشد کردند. این مسأله شکاف بین دسترسی به موبایل و دسترسی به خدمات اساسی را افزایش داده است. اندازه و دسترسی زیربنای صنعت موبایل مسیرهای جدیدی را برای دستیابی به خدمات بهتر برای جوامع دورافتاده فراهم می‌کند. 

 

اقدام صنعت اقتصاد موبایل

در حال حاضر صنعت موبایل کمک می‌کند تا شکاف خدمات همگانی را با راه‌حل‌هایی که از فناوری‌های موبایل برای افزایش دسترسی به انرژی، آب و بهداشت در بازارهای دورافتاده استفاده می‌کند، کم کند. برای مثال، در مرحله اول صندوق نوآوری خدمات همگانی طرح ” موبایل برای توسعه” (2013-2015)، دو شرکت در رواندا برای آزمایش کردن مدل‌های خود تأمین مالی دریافت کردند:

  • یک کنسرسیوم متشکل از شرکت Living Water International، دانشگاه ایالتی پورتلند و شرکت Sweetsense، سنسورهای آب و اتصال موبایل را برای بهبود تعمیر و نگهداری پمپ آب روستایی آزمایش کرد.
  • Mobisol در مشارک با MTN رواندا سیستم پرداخت خورشیدی توسط پرداخت اعتباری از طریق موبایل (PAYG) را برای کمک به مشتریان کارآفرین جهت رونق دادن به کسب و کار خود و تولید درآمد بیشتر، گسترش داد.

طرح موبایل برای توسعه همگانی GSMA، پنج کانال را شناسایی کرده که از طریق آن موبایل می‌تواند اهداف شماره 6 و 7 توسعه پایدار سازمان ملل متحد را تحت تاثیر قرار دهد. به شکل 20 نگاه کنید.

 

چگونه موبایل اهداف شماره 6 و 7 توسعه پایدار سازمان ملل متحد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

 

زیرساخت‌های موبایل

اقتصاد موبایل و زیرساخت آن: برج مخابراتی به عنوان لنگر بار برای شرکت خدمات انرژی (ESCO) عمل می‌کند که از طریق مدل میکرو گرید و یا انرژی هاب، همچنین انرژی جوامع اطراف را تأمین می‌کند.

 

فروش، توزیع و نام تجاری

تأثیر گسترده کانال‌های فروش و توزیع اپراتورهای شبکه موبایل دارای نام تجاری قابل تشخیص و قابل اعتماد می‌تواند برای مشتریان مناطق دورافتاده انرژی، آب و راه‌حل‌های بهداشتی ارائه دهد.

 

اتصال ماشین به ماشین

اندازه‌گیری هوشمند و نظارت بر سیستم‌های نرم‌افزاری از طریق شبکه‌های GSM، طول عمر و کارایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و باعث تعمیر و نگهداری مسئولانه‌تر می‌شود و ادراکی از رفتار مشتری ارائه می‌دهد. این کار همچنین امکان روشن/خاموش کردن کنترل خدمات برای مشتریان را در پرداخت اعتباری از طریق موبایل فراهم می‌کند.

 

پرداخت‌های موبایل

اقتصاد موبایل و درآمد جاصل از پرداخت‌ها: پرداخت‌های موبایل (خدمات پولی موبایل، پرداخت‌های پیامک، ایرتایم) باعث توسعه مدل‌های پرداخت اعتباری از طریق موبایل و سایر طرح‌های تأمین مالی نوآورانه می‌شود. علاوه بر پشتیبانی از مجموعه‌های از راه دور و امن، پرداخت‌های موبایل همچنین یک سابقه دیجیتالی از پرداخت‌ها برای افرادی بدون سابقه اعتباری قبلی ایجاد می‌کند.

 

خدمات موبایل

خدمات موبایل (تماس صوتی، پیامک، USSD، برنامه‌های کاربردی) توسط جوامع، نمایندگان روستا و ارائه‌دهندگان خدمات برای گزارش وضعیت ارائه خدمات، بهبود عملیات میدانی، بهینه‌سازی زنجیره‌های عرضه و یا ارائه خدمات پشتیبانی از مشتری استفاده می‌شود.

 

موبایل ظرفیت بیشتری را ارائه می‌دهد

 

ظرفیت دیجیتال – بستن شکاف دسترسی و استفاده

فناوری موبایل نقش مهمی در ارائه اهداف دسترسی جهانی اینترنت ایفا می‌کند؛ تعداد افرادی که از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند در طی 5 سال گذشته بیش از دوبرابر شده است و به 6/3 میلیارد نفر رسیده است. انتظار می‌رود تا سال 2020، 1/1 میلیارد نفر دیگر، که اکثریت آن‌ها از کشورهای در حال توسعه هستند، از خدمات اینترنت موبایل استفاده کنند و به مجموع 7/4 میلیارد نفر برسند.

علی رغم این رشد قوی، تقسیم‌بندی دیجیتالی قابل توجهی وجود دارد؛ تقریبا 40 درصد از جمعیت جهان تا سال 2020 به اینترنت موبایل دسترسی ندارند، رقمی که در برخی از مناطق در حال توسعه به بیش از 50 درصد می‌رسد. نسبت زیادی از افراد غیر متصل، کسانی هستند که در جوامع محروم زندگی می‌کنند؛ از جمله زنان و افراد با درآمد پایین که همچنان موانع قابل توجهی برای اتخاذ اینترنت موبایل دارند.

رشد دسترسی به اینترنت همچنان به طور خاص زنان را به عقب می‌‌اندازد. ITU ریافت که شکاف جنسیتی در دسترسی به اینترنت بدتر می‌شود: بین سال‌های 2013 تا 2016، شکاف جنسیتی در کشورهای در حال توسعه از 8/15 درصد به 8/16 درصد افزایش یافته است. همان طور که دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی گسترش می‌یابد، در ابتدا مردان بیشتر تمایل به ارتباط دارند. این مسئله با سطح پایین‌تر سواد و استقلال مالی در زنان و شیوع نگرش و هنجارهای فرهنگی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دسترسی به تکنولوژی و اینترنت را برای زنان ممنوع می‌کند، تجمیع می‌شود.

 

اقتصاد موبایل و شکاف جنسیتی در مالکیت موبایل

شکاف موجود در دسترسی به اینترنت به دلیل شکاف جنسیتی در مالکیت موبایل است. GSMA در تحقیق شکاف جنسیتی خود در سال 2015، دریافت که در کشورهای با درآمد کم یا متوسط، زنان 14% کمتر از مردان موبایل دارند – و در جنوب آسیا این رقم 38%  است – معادل 200 میلیون زن کمتر از مردان در این بازارها مالک موبایل هستند.

برنامه انجمن ارتباطی GSMA با نمایندگی از طرف اکوسیستم موبایل به منظور تسهیل چهار عامل کلیدی که از پذیرش بیشتر اینترنت موبایل پشتیبانی می‌کند، کار می‌کند:

زیرساخت – پوشش شبکه اینترنت همراه با کارایی بالا در دسترس است

مقرون یه صرفه بودن – دسترسی به خدمات و دستگاه‌ها در نقطه قیمتی که منعکس کننده سطح درآمد در یک جمعیت ملی است

آمادگی مصرف کننده – شهروندانی با آگاهی و مهارت لازم برای استفاده و بهره‌گیری از اینترنت با یک محیط فرهنگی که برابری جنسیتی را ترویج می‌کند

محتوا – در دسترس بودن محتوای آنلاین و خدماتی که در دسترس و مرتبط با مردم محلی است

 

زیرساخت و اقتصاد موبایل

گسترش پوشش از طریق اشتراک زیرساخت‌های فعال

حدود 3/1 میلیارد نفر هنوز تحت پوشش یک شبکه پهن‌باند موبایل قرار ندارند. شکاف پوشش به ویژه در جنوب صحرای آفریقا گسترده است؛ دو سوم جمعیت این قسمت در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، جایی که استقرارِ زیرساخت‌های نیازمند سرمایه زیاد، از نظر تجاری، غیر قابل قبول است.

در سال‌های اخیر، چندین ساز و کار غیرمتعارف برای رسیدگی به هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های استقرار روستایی ظهور کرده‌اند. این طرح‌ها شامل ابتکاراتی به رهبری اپراتورهاست، مانند اشتراک زیرساخت‌ و راه‌حل‌های ارتباط هوایی، مانند ماهواره‌ها، هواپیمای بدون سرنشین و بالن. به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های منفعل در بسیاری از بازارهای دنیا خاتمه یافته است، اما اشتراک زیرساخت‌های فعال در حال افزایش است.

به اشتراک‌گذاری بخشی یا همه‌ی دسترسی به شبکه رادیویی (RAN)، می‌تواند به نیازهای تراکم شبکه رسیدگی کند، بهره‌وری طیفی را بالا ببرد و به اپراتورهای موبایل انعطاف‌پذیری برای استقرار مجدد زیرساخت‌ها، در مناطق دورافتاده را بدهد.

توان مالی برای استفاده از موبایل

افزایش ارتباطات از طریق اصلاحات مالیاتی در بخش خاص

توان مالی مانع مهمی برای پذیرش پهنای باند موبایل است. گرچه هزینه‌های دستگاه در حال سقوط است و رقابت قیمت در سال‌های اخیر باعث کاهش تعرفه‌های پهنای باند موبایل در بسیاری از کشورها شده است، عوامل بازدارنده دیگر مانند نابرابری درآمد و میزان مالیات همچنان وزن بیشتری نسبت به مقرون به صرفه بودن هزینه‌های خدمات پهنای باند موبایل دارند.

در اقتصاد موبایل و خرید و استفاده از خدمات موبایل اهمیت توان خرید مطرح می‌شود.

نابرابری درآمد یک چالش ویژه برای ورود به دنیای دیجیتال در کشورهای در حال توسعه است. به طور متوسط درآمد سرانه طبقه مرفه که  20 درصد از جمعیت آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهند، 8 برابر بیشتر از 40 درصدی است که در پایین طیف قرار دارند. در نتیجه، هزینه مالکیت موبایل برای 40% از فقیرترین افراد به طور متوسط 17% از درآمد آن‌هاست، در مقایسه، برای 20% ثروتمندِ بالای طیف تنها 2% است. این سناریو در سایر مناطق در حال توسعه تکرار می‌شود.

چالش‌های مربوط به توان مالی، اغلب همراه با مالیات‌های خاص روی خدمات موبایل، تأثیر نامطلوب بر جمعیت‌های غیر متصل دارد. مالیات ویژه موبایل (مانند مالیات غیرمستقیم ایرتایم و مالیات سیم کارت) که به مصرف‌کنندگان و اپراتورهای موبایل اعمال می‌شود، بازده سرمایه گذاری را برای اپراتورهای موبایل کاهش می‌دهد و قیمت نهایی خدمات را برای کاربران افزایش می‌دهد. در نتیجه، انگیزه‌های پایینی برای سرمایه‌گذاری در گسترش و ارتقاء شبکه در مناطق غیر اقتصادیِ روستایی و توان مالی کمتر برای مصرف‌کنندگان وجود دارد. مطالعه اخیری که توسط شرکت Deloitte برای GSMA بر روی پرداخت مالیات و هزینه‌های رگولاتوری در کلمبیا انجام شد، بیان کرد که مالیات مختص یک بخش 37% از کل مالیات پرداخت شده خدمات موبایل را در سال 2014، به خود اختصاص داده است – سهمی بزرگ، به استثنای جمهوری دومینیکن، نسبت به هر کشور آمریکای لاتین دیگری که در بررسی مالیات موبایل GSMA در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفته است.

 

اقتصاد موبایل ها

 

جذب پهنای باند موبایل

دولت‌ها می‌توانند با فراهم کردن انگیزه برای جذب پهنای باند موبایل، تشویق و سرعت انتقال به یک جامعه متصل را افزایش دهند. این کار توسط تعدادی از کشورها به رسمیت شناخته شده است:

آنگولا، چین، لسوتو و ویتنام، برای تحریک پذیرش، نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده ناچیزی بر روی دیتای موبایل و / یا خدمات موبایل نسبت به دیگر کالاهای استاندارد و خدمات قرار دادند.

ترکیه و سریلانکا مالیات غیرمستقیم بر خدمات موبایل وضع کرده‌اند، اما نرخ آن برای دیتای موبایل کمتر است.

برعکس، تصاویری از ریسک‌های خط‌مشی‌گذاری برای ارائه خدمات پهنای باند موبایل با قیمت مناسب وجود دارد. از جمله یک دستورالعمل توسط کمیسیون ارتباطات نیجریه (NCC) در نوامبر 2016 است که اپراتورهای بزرگ موبایل را وادار به افزایش تعرفه‌های دیتای موبایل برای فراهم کردن زمینه یکسانِ بازی، برای همه اپراتورها در بازار می‌کن

 

بهبود آمادگی مصرف‌کنندگان و محتوا

مهارت‌های دیجیتال و آگاهی، از عوامل کلیدی آمادگی مصرف‌کننده برای پذیرش اینترنت موبایل است. مردم نیاز دارند ارتباط و منفعت آنلاین بودن را در زندگی خود درک کنند و مهارت‌های لازم برای استفاده از فرصت را داشته باشند. فقدان مهارت‌های دیجیتال در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مورد خاصی است، در آنجا 38 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی مصرف‌کننده GSMA در سال 2016، این مسأله را  بزرگترین مانع برای پذیرش اینترنت موبایل نشان دادند. دادن سواد دیجیتالی یک عنصر کلیدی برای حمایت از درک و استفاده از رابط موبایل، خواندن صفحه نمایش و استفاده از صفحه کلید آن است.

در دسترس بودن محتوای مرتبط محلی

تکمیل آمادگی مصرف‌کنندگان به معنای در دسترس بودن محتوای مرتبط محلی است که تضمین می‌کند مصرف‌کنندگان می‌توانند به اطلاعات آنلاینی دسترسی پیدا کنند تا مسائل مورد علاقه را به زبانی که می‌توانند درک کنند. در اقتصادهای درحال توسعه، پاسخ‌دهندگان به نظرسجی GSMA در مورد مصرف‌کننده‌ها، بی‌ربط بودن را به عنوان بزرگ‌ترین مانع برای پذیرش اینترنت موبایل عنوان کردند. در آفریقا تنها کمی بیش از 40% از جمعیت در کشورهای مورد مطالعه، زبان اصلی اینترنت مثل انگلیسی، فرانسوی و پرتغالی را صحبت می‌کردند که به معنای وجود مانع زبانی در محتوای موجود است.محتوای در دسترس نیز در اقتصاد موبایل مطرح است.

اپراتورهای موبایل و دیگر بازیکنان در اکوسیستم موبایل نقش مهمی در حل این موانع بازی می‌کنند. گشودن دارایی‌های کلیدی API مثل صورتحساب، خدمات مکان‌یابی، پیارم‌رسانی و پولِ موبایل برای استارت آپ‌های محلی و توسعه‌دهندگان شخص ثالث امکان توسعه محتوا و خدماتی که مورد علاقه جامعه محلی باشد را فراهم می‌کند.

مشارکت مالی – رسیدن به نقاط بدون بانک

پول موبایل به گسترش مشارکت مالی در سرتاسر جهان، به ویژه در کشورهایی با مناطق بدون بانک، کمک می‌کند. خدمات در حال حاضر در 85 درصد کشورهایی که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به مؤسسات مالی رسمی دسترسی ندارند و در شش از هفت بازاری که در آن کمتر از 20 درصد مردم دارای حساب در موسسه مالی هستند، موجود است.

طبق ششمین گزارش وضعیت صنعت GSMA در خصوص پول موبایل که توسط نسخه “دهه خاص” مشخص شده؛ در حال حاضر 277 سرویس مؤثر در 92 بازار، از جمله در دو سوم کشورهای کم در آمد یا با درآمد متوسط، وجود دارد. حساب‌های ثبت شده در پنج سال گذشته تقریبا به شش برابر، حدود نیم میلیارد در سال 2016، رسیده است که به کمک شبکه‌ی در حال رشد نمایندگان ِپول موبایل بوده است. در سال 2016، بیش از 3/4 میلیون نمایندگی ثبت شده وجود داشت که 3/2 میلیون آن‌ها هر ماه فعال بودند.

 

مشارکت و اقتصاد موبایل

مشارکت مالی در مناطق روستایی با استفاده از دیجیتالی کردن پرداخت در کشاورزی

دیجیتالیزاسیون پرداخت‌های تجاری به فرد (B2P) و پرداخت هزینه‌های دولتی به فرد (G2P) در بخش کشاورزی به عنوان یک فرصت جدید برای تحریک مشارکت مالی در مناطق روستایی است. پرداخت‌ها از طریق پول موبایل به کشاورزان کوچک، که اکثر آن‌ها در کشورهای در حال توسعه در مناطق بدون بانک قرار دارند، با حذف نیاز به مسافرت‌های طولانی برای دریافت و پرداخت پول نقد، زمان، ریسک و هزینه‌های مربوط به پرداخت پول نقد سنتی را از بین می‌برد. این کار همچنین پتانسیل ایجاد یک هویت مالی از طریق سوابق معاملات را دارد که می‌تواند درها را به سوی طیف وسیع‌تری از خدمات مالی مانند پس‌انداز و اعتبار باز کند. برای مثال، مشارکت شرکت تله نور با شرکت نستله در پاکستان برای دیجیتالی کردن پرداخت دامداران توسط حساب موبایل Easypaisa، پتانسیل مشارکت مالی 150،000 دامدار را در سراسر کشور دارد.

 

عوامل موفقیت برای پول موبایل

در سال 2015، GSMA تجزیه و تحلیل کمی از حجم گسترده خدمات مالی دیجیتال در سطح جهان منتشر کرد. در این مطالعه اهمیت نسبی عوامل کلیدی کسب و کار و بازار در رشد حساب‌های فعال پولی موبایل، و همچنین حجم و ارزش معاملات موبایل بررسی شده است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان‌دهنده وجود شواهد قوی از مرتبط بودن برخی عوامل در موفقیت خدمات پولی موبایل بود، از جمله:

  • پیشرفت عملکرد موبایل با استفاده از پول موبایل به رهبری اپراتورها در توسعه و ارائه خدمات مالی دیجیتال با دسترسی گسترده‌تر در مقایسه با سایر برنامه‌های در حال اجرا.
  • نقش مهم تنظیم مقررات در موفقیت خدمات پولی موبایل.
  • اپراتورهای موبایل با بیشترین سهم بازار احتمال بیشتری برای جذب سهم بزرگ‌تری از بازار کلی موبایل را به همراه دارند.
  • کشورهایی با سطح بالایی از مالکیت رسمی حساب مالی، میزان شایستگی پول‌های موبایل را نسبتا کم نشان می‌دهند، در حالی که کشورهای دارای سطوح متوسط مالکیت حساب، دارای بیشترین موفقیت هستند.

کاهش هزینه انتقال بین‌المللی

بیش از 250 میلیون نفر در خارج از کشور محل تولد خود زندگی می‌کنند و به طور مرتب پول به خانه می‌فرستند، زندگی اقتصادی خانواد‌ه‌های خود را تأمین می‌کنند و در اقتصاد کشورشان مشارکت می‌کند. در سال 2015، کل انتقالات در سطح جهان 6/581  میلیارد دلار بود که تقریبا سه چهارم آن به کشورهای در حال توسعه ارسال شد. هزینه بالای انتقال‌های بین‌المللی به طور مستقیم درآمدِ دریافت‌کنندگان این پرداخت‌ها را در سراسر جهان در حال توسعه، تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گفته بانک جهانی، میانگین هزینه‌های جهانی برای انتقال، 200 دلار به میزان 6/7 % است.

گزارش GSMA درباره اقتصاد موبایل که فرصت‌های موبایل در پرداخت‌های بین‌المللی را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که استفاده از پول موبایل به طور متوسط بیش از 50٪ ارزان‌تر از استفاده از اپراتورهای جهانی انتقال پول است. در سال 2010 شرکت قطری Ooredoo، پول موبایل Ooredoo را راه‌اندازی کرد؛ یک سرویس پولی موبایل همراه با گزینه‌های انتقال، با هدف قرار دادن کارگران مهاجر با درآمد پایین که به طور منظم پول به خانه می‌فرستند. در حال حاضر بیش از 50،000 انتقال بین‌المللی در هر ماه با استفاده از این سرویس، به ویژه به بنگلادش، اندونزی، کنیا و فیلیپین ارسال می‌شود.

هویت – پتانسیل موبایل جهت گشودن هویت دیجیتال برای همه

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در تلاش است برای هر فردی تا سال 2030 هویت قانونی داشته باشد. بدون هویت، شهروندان نمی‌توانند به طیف گسترده‌ای از خدمات دسترسی داشته باشند، حقوق قانونی خود را مطالبه کنند یا به طور کامل در دنیای دیجیتال و آنالوگ شرکت کنند. در حال حاضر بیش از 5/1 میلیارد نفر فاقد هر گونه هویت شناخته شده قانونی هستند و این مورد روستاییان، افراد فقیر، زنان، کودکان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیستم‌های هویت دیجیتال قوی می‌توانند نوآوری را افزایش دهند، شفافیت و پاسخگویی را افزایش دهند و درآمد را برای شهروندان، دولت و کسب و کار ایجاد کنند.

برنامه هویت دیجیتالی GSMA با اپراتورهای موبایل، دولت‌ها و توسعه جامعه همکاری می‌کند تا توانایی‌های موبایل را برای تسهیل و تسریع هویت دیجیتال پایدار برای همه نشان دهد که منجر به افزایش دسترسی به خدمات افزایش دهنده کیفیت زندگی می‌شود که تأثیرات اجتماعی و تجاری دارند. با توسعه و آزمایش موارد جدید که نیازهای مناطق دورافتاده را هدف قرار می‌دهد، انجام تحقیقات و ایجاد بینش و رسیدگی به سیاست و مسائل رگولاتوری، GSMA در نظر دارد استفاده از موبایل را در اکوسیستم هویت دیجیتالی برانگیزد.

راه‌حل‌های هویت دیجیتال

گزارش اخیر توسط GSMA نقش سیاست و مقررات را در تسهیل معرفی و راه‌اندازی راه‌حل‌های هویت دیجیتال بررسی می‌کند. تعدادی از عوامل خاصِ هر کشور، فرصت‌ها و خطراتی را نشان می‌دهد که ممکن است بر اثربخشی، شهرت و قابلیت تجاری راه‌حل‌های هویت دیجیتال تأثیر بگذارد. روندهای کلیدی مشخص شده در این گزارش عبارتند از:

  • افزایش انگیزه توسط دولت برای ایجاد هویت – چیزی که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد به دنبال سرعت بخشیدن به آن هستند و اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در دستیابی به آن کمک کنند.
  • تنوع قابل توجهی در رویکرد به هویت دیجیتال وجود دارد، هماهنگسازی، استانداردسازی، رویکردهای یکپارچه و قابلیت همکاری بسیار مهم است.
  • اپراتورهای موبایل در برخی از بازارها تحت الزامات مربوط به هویت هستند، مانند ثبت نام سیم کارت و اجبارهای مربوط به شناخت مشتری(KYC) برای خدمات مالی موبایل. با در نظر گرفتن یک رویکرد سیاسی یکپارچه به این الزامات، حرکت به سوی هویت دیجیتال مبتنی بر موبایل افزایش می‌یابد.
  • چارچوب محکم اعتماد برای رشد راه‌حل‌های هویت دیجیتال بسیار مهم است. مشخصات فنی، استانداردها و رویه‌ها، حفاظت از داده‌ها، حفظ حریم خصوصی و سایر قوانین مربوط به هویت، مقررات و انتظارات مصرف‌کننده باید هماهنگ شوند تا از اثربخشی عملیاتی و تخصیص مناسب ریسک و فرصت‌ها اطمینان حاصل شود.
  • افزایش گزارشات درخواست‌های دولتی برای دسترسی به ارتباطات، خطراتی را برای اعتماد و ادراک مصرف‌کنندگان از راه‌حل‌های هویت دیجیتال ایجاد می‌کند. رگولاتورها، سیاست‌گذاران و اپراتورهای موبایل باید شفافیت و مدیریت قانونی مناسبی برای درخواست‌های دسترسی دولتی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که نظارت و رویه‌ای متعادل وجود دارد؛ بنابراین هر گونه دخالت در حق حریم شخصی کاربران موبایل مطابق با قانون است.

 

 

ثبت تولد با استفاده از موبایل در تانزانیا

طبق سرشماری سال 2012، تانزانیا یکی از مناطقی است که پایین‌ترین نرخ ثبت تولد در آفریقا را دارد – حدود 80 درصد از تانزانیایی‌ها گواهی تولد ندارند.

در اکتبر سال 2015 دولت یک طرح را در چندین منطقه راه‌اندازی کرد تا والدین از طریق تلفن همراه به ثبت نام تولد کمک کنند تا به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی برای بهداشت، آموزش و سایر خدمات عمومی باشد. این سیستم به یک کارمند بهداشت اجازه می‌دهد نام، جنسیت، تاریخ تولد و جزئیات خانواده را از طریق تلفن به پایگاه داده مرکزی ارسال کند و گواهینامه تولد بلافاصله رایگان صادر می‌شود. این ابتکار عمل توسط اداره ثبت نام دولتی RITA، با همکاری Tigo و UNICEF، اداره می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان سال 2019 ،90 درصد از همه نوزادان در 10 منطقه جدید ثبت شوند.

تفکری مجدد برای قوانین در عصر دیجیتال

با دیجیتالی شدن رو به رشد اقتصاد، صنعت مخابرات فراتر از ادراک در حال تغییر است. این تغییرات، خط‌مشی‎ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا بسیاری از قوانین و مقررات امروز مربوط به  دوره زمانی است که اپراتورهای مخابراتی تنها ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطات و اطلاعات بودند. در حال حاضر آن‌ها با یک مجموعه گسترده و متنوع از ارائه‌دهندگان خدمات رقابت می‌کنند.

سیاست‌گذاران و رگولاتورها باید درک کاملی از نقش متغیر صنعت مخابرات در اقتصادِ به طور فزاینده دیجیتال داشته باشند؛ تعاریف بلندمدت بازار منسوخ شده‌اند. از طریق همگرایی فناوری‌ها و خدمات دیجیتال، بازارهای مخابراتی به طور فزاینده‌ای با بازار‌های مجاور همگام شده‌اند: ارائه‌دهندگان خدمات از بخش‌های مختلف به طور فزاینده با یکدیگر همکاری و رقابت می‌کنند. تفکر جدید در اقتصاد موبایل.

تغییرات اساسی که در بازارهای مخابراتی و بخش‌های مجاور رخ می‌دهد، پیامدهای عمده‌ای برای تمامی جنبه‌های سیاست، از جمله چارچوب‌های نظارتی، بررسی‌های ضد اعتماد و طرز اختصاص دادن طیف، دارد. چارچوب قانونی پیشنهادی که برای دورانی با پویایی کمتر طراحی شده است می‌تواند دوباره طراحی شود تا نوآوری و سرمایه‌گذاری را تشویق کند.

 

طراحی مجدد قوانین

در اغلب بازارها، سیاست‌های نظارتی و نهادهای نظارتی باید مورد بازبینی و مجزاسازی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که در اقتصاد دیجیتال مؤثر هستند. در این راستا، سیاست‌گذاران باید سه اصل خاص را اعمال کنند:

  • مقررات باید به هدف خود با کارآمدترین شیوه دست یابند ، بدون در نظر گرفتن فناوری، ساختار صنعت یا رژیم‌های تنظیم مقررات پیشین.
  • چون بازارها در اکوسیستم دیجیتال پویا و پیچیده هستند، مقررات باید انعطاف‌پذیر باشند.
  • اصلاحات نظارتی باید از رویکرد پایین به بالا پیروی کنند تا رویکردهای کاملا جدیدی را در نظر بگیرند و جایی که مناسب باشد رویکردهای قدیمی را از بین ببرند.

در طول 12 ماه گذشته، برخی از سیاست‌گذاران در این مسیر حرکت کرده‌اند؛ آغازگر اصلاحات اساسی در مورد نحوه اداره صنعت مخابرات. برای مثال، کمیسیون اروپا پیشنهادات قانونی برای اصلاح چارچوب نظارتی ارتباطات در اروپا ارائه کرده است – بخشی از یک استراتژی جدیدتر برای دستیابی فراگیر به اتصال پرسرعت در سراسر اتحادیه اروپاست. علاوه بر این، پیشنهادات برای اصلاحات سیاست طیفی، مانند تعیین مجوزهای طولانی‌تر، برای ایجاد هماهنگی و اطمینان لازم برای اعتماد به سرمایه‌گذاران طراحی شده است.

کمیسیون همچنین اقداماتی را برای کاهش برخی از جنبه‌های مقررات خدماتِ مختص هر بخش انجام می‌دهد که دیگر در بازار ارتباطات پویا و همگرای امروزی مناسب و مرتبط نیست. اگر اتحادیه اروپا بتواند یک محیط نظارتی سازگار، منصفانه و قابل پیش‌بینی ایجاد کند، اپراتورها احتمال بیشتری برای سرمایه‌گذاری لازم برای تأمین آینده دیجیتال اروپا دارند و این منطقه را قادر میسازد تا از فناوری ها و خدمات 5G موبایل بهره‌مند شود. این تکنولوژی به توسعه اقتصاد موبایل کمک کرده است.

 

جهان و اقتصاد موبایل

 

تنظیم مجدد چارچوب‌های سیاست رقابتی

رقابت در بازارهای دیجیتال با امواج سرمایه‌گذاری و نوآوری و پیشرفت تکنولوژیکی سریع مشخص می‌شود. تکنولوژی‌های دیجیتال با  تغییر بازارهای موجود و ایجاد خدمات جدید، در حال تغییر دینامیک رقابتی هستند. مصرف‌کنندگان در بازارهای دیجیتال اغلب به کیفیت و ویژگی‌های محصول بیش از قیمت‌های پایین اهمیت می‌دهند. عرضه خدمات دیجیتال به وسیله اقتصاد مقیاس و تأثیرات قوی شبکه مشخص می‌شود.

 پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانند دو طرفه یا چند طرفه باشند و گروه‌های مجزا از کاربران از حضور همه آن‌ها بهره‌مند شوند. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری و تأمین‌کنندگان می‌تواند یک مزیت استراتژیک ایجاد کند، به ویژه هنگامی که به بهبود کیفیت خدمات کمک کند.

این ویژگی‌های جدید بازار دیجیتال، نیازمند رویکرد متفاوت و متنوع‌تر به سیاست رقابت هستند. دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که چارچوب‌های رقابتی و رگولاتوری آن‌ها منعکس‌کننده چگونگی شکل‌گیری بازار و ایجاد یک پایه محکم برای رقابت دائمی، سرمایه‌گذاری و نوآوری است که به نفع همگان باشد.

گزارش اخیر توسط GSMA پیشنهاداتی ارائه می‌کند در مورد اینکه چگونه دولت و مقامات نظارتی می‌توانند برای به دست آوردن پتانسیل کامل اقتصاد دیجیتال، رقابت و چارچوب‌های نظارتی را به روز رسانی کنند.

 

طیف و پایه‌گذاری 5G

دولت‌ها برای اطمینان از اینکه شهروندان و شرکت‌هایشان می‌توانند از مزایای بالقوه فناوری‌های 5G موبایل استفاده کنند، باید هم‌اکنون اقدام کنند. به طور خاص، سیاست‌گذاران باید اقداماتی برای ایجاد طیف کافی در دسترس داشته باشند، زمانی که اولین شبکه‌های تجاری 5G در سال 2020 فعال می‌شود.

کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در سال 2019 (WRC-19) در این زمینه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از طریق فرآیند WRC-19، دولت‌ها باید طیف هماهنگ برای 5G را شناسایی و انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شبکه را ایجاد کنند. هماهنگ‌سازی جهانی باند فرکانس استفاده شده برای فناوری‌ها و خدمات موبایل، صنعت را قادر می‌سازد تا دستگاه‌های ارزان‌قیمت تولید کند، از رومینگ بین‌المللی پشتیبانی کند و تداخل مرزی را به حداقل برساند. اگر دولت‌ها نتوانند بر سر مجموعه‌ای از باندهای مشترک به توافق برسند، طیف 5G به طیفی مجزا تبدیل می‌شود که می‌تواند هزینه‌های دستگاه را افزایش دهد و دسترسی به 5G گسترده و مقرون به صرفه را تضعیف کند.

اپراتورهای موبایل به طیف هماهنگ بین‌المللی در سه محدوده متفاوت نیاز دارند:

  • زیر 1 گیگاهرتز، پوشش گسترده‌ در سراسر مناطق شهری، حومه و روستایی و کمک به پشتیبانی از خدمات اینترنت اشیا.
  • محدوده 1-6 گیگاهرتز ترکیبی خوب از پوشش و مزایای ظرفیت را ارائه می‌دهد: طیف در محدوده 3/3 تا 8/3 گیگاهرتز احتمالا پایه بسیاری از خدمات اولیه 5G است.
  • بالاتر از 6 گیگاهرتز برای دستیابی به سرعت فوق بالا که برای پهنای باند 5G انتظار می‌رود مورد نیاز است؛ تمرکز روی باند‌های بالاتر از 24 گیگاهرتز خواهد بود.

دولت‌ها نیز باید اطمینان حاصل کنند که مقررات، هزینه طیف و تعهداتی که در اختیار دارندگان مجوز قرار می‌گیرد، به جای جلوگیری از سرمایه‌گذاری، همه آن‌ها را تشویق می‌کند. با توجه به تعداد زیادی از سایت‌های کوچک سلولی مورد نیاز برای ارائه سرعت فوق‌العاده بالا، استقرار 5G به سرمایه‌گذاری قابل توجه شبکه نیاز دارد. یک محیط قانونی نامطلوب و / یا هزینه‌های بیش از حد می‌تواند سرعت راه اندازی 5G، کیفیت خدمات و سطوح پوشش را به خطر بیندازد.

تأمین امنیت داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی

جمع‌آوری اطلاعات شخصی توسط برنامه‌ها و دستگاه‌ها منافع بسیاری برای افراد و جامعه دارد، از قبیل محصولات و خدمات متناسب، شهرهای هوشمند‌تر، پیشنهادهای شخصی و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و سیستم‌های پاسخگویی هنگام فاجعه. با این حال، تحقق این مزایا بستگی به  اعتماد کامل مصرف‌کنندگان به محیط آنلاین دارد.

صنعت موبایل نیاز به حفظ اعتماد مصرف‌کننده را به رسمیت می‌شناسد و ابتکارات مختلفی نظیر اصل حفظ حریم خصوصی GSMA را برای محافظت از اطلاعات شخصی افراد و حفاظت از حریم خصوصی آن‌ها اعمال کرده است. مقررات باید بر اساس اصول و سازگار با تمام بخش‌های اقتصاد باشد. همچنین باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند ارائه‌دهندگان را قادر به تهیه پیشنهادهای خلاقانه با استفاده از داده‌های منابع جدید کند، مانند اینترنت اشیاء، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل هوشمند و سایر پیشرفت‌های تکنولوژیکی. بینش‌های جدیدی که از داده ها مشتق می‌شود، اغلب باعث کاربردهای جدیدی می‌شود که در هنگام جمع‌آوری اولیه داده‌ها در نظر گرفته نشده یا مشخص نشده است.

هر قاعده‌ای که استفاده قانونی از داده‌ها یا ابرداده‌ها را محدود می‌کند، باید اعتبارسنجی شود و متناسب با خطر آسیب رساندن به حریم خصوصی مصرف‌کنندگانی باشد که ممکن است در صورت سوء‌استفاده از داده‌هایشان، از آن آسیب ببینند و نباید بر اساس بخشی از صنعت یا فناوری تبعیض قائل شود.

 


مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا (GDPR)، که در ماه می سال 2016 به تصویب رسید، نمونه خوبی از چگونگی تنظیم مقررات در آینده می‌باشد. به منظور مدرنیزه کردن دستورالعمل حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا در سال 1995، GDPR قصد دارد تا نوآوری مبتنی بر داده‌ها با حفظ یک رویکرد مبتنی بر اصول و معرفی یک چارچوب با پویایی بیشتر را تشویق کند که متمرکز به دستیابی به نتیجه به جای اعمال قوانین اجباری است. این سیستم ثبت احوال دقیق ملی و تایید قبلی را به نفع وظایف سازمان‌ها لغو کرد، نه تنها برای رعایت قوانین، بلکه برای اجرای سیاست‌ها و ضمانت‌های جامع و همچنین نشان دادن نحوه برخورد آن‌ها. سازمان‌هایی که خود را به این طریق پاسخگو می‌دانند، ساده‌تر قادر به استفاده از انتقال بین‌المللی داده‌ها هستند.


 

اقتصاد موبایل در جهان و ایران

با این حال، یک روند رگولاتوری نسبت به بومی‌سازیِ بیشتر وجود دارد، که به علت تصور اشتباهی است که بیان می‌کند سرویس‌های بومی به مراتب از سرویس‌های بین‌المللی امن‌تر است.از آنجایی که اقتصاد دیجیتال به طور فزاینده‌ای جهانی است، مهم است که دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال هماهنگ‌کردن  بین‌المللی قوانین حفظ حریم خصوصی و اطلاعات باشند. مقررات مختلف در مناطق مختلف تجارت بین‌المللی را مختل می‌کند و اقتصادِ مقیاس را در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان محدود می‌کند.

چارچوب جدید حفاظت از حریم خصوصی اتحادیه اروپا – ایالات متحده که منجر به وضوح بیشتری در مقررات داده‌های فراسوی اقیانوس اطلس است، یک گام مثبت به حساب می‌آید. این چارچوب حفاظتی که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده و کمیسیون اروپا طراحی شده، مکانیسمی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند، برای رعایت الزامات حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا، هنگام انتقال داده‌های شخصی از اتحادیه اروپا به ایالات متحده در حمایت از تجارت از طریق اقیانوس اطلس. در جولای 2016، کمیسیون اروپا چارچوب حفاظت حریم خصوصی را برای انتقال داده‌ها تحت قوانین اتحادیه اروپا مناسب دانست.

در آسیا و اقیانوس آرام، قوانین حفظ حریم خصوصی بین‌المللی APEC، در حال افزایش است. این سیستم، برای تقویت حفاظت بین‌المللی از داده‌‌های مصرف‌کننده و کاهش هزینه‌های مربوط به پایش قانونی، نیازمند مشارکت کسب و کارها در توسعه و پیاده‌سازی سیاست‌های حفظ حریم خصوصی مطابق با چارچوب حفظ حریم خصوصی APEC است. شرکت‌های مشارکت‌کننده قوانین کسب و کار داخلی خود را در مورد رویه‌های حریم خصوصی داده‌های بین‌المللی توسعه می‌دهند، اما آن‌ها باید حداقل الزامات سیستم را بر اساس ارزیابی‌های یک نهاد مستقل برآورده کنند. در حال حاضر چهار اقتصاد – ایالات متحده، مکزیک، ژاپن و کانادا – شرکت‌کننده در سیستم حفظ حریم خصوصی بین‌المللی  APECهستند و تعداد بیشتری به زودی برای پیوستن آماده می‌شوند.

 

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه مجله پروماگ بودید از شما متشکریم

منبع:

The Mobile Economy 2017, GSMA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا