دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تکنولوژی

معرفی نرم افزار اتوکد

در این بخش از سایت پروماگ و به نقل از وب سایت وحید صلاحی میخواهیم تا شما را با نرم افزار اتوکد آشنا کنیم که چه کارایی دارد و از نرم افزار اتوکد برای کجا و چه کارهایی استفاده میکنند؟ نرم افزار اتوکد یکی از بهترین نرم افزار های نقشه کشی است که طراحان و معماران ،سازندگان و دیگر مهندسین برای رسم نقشه های دو بعدی و سه بعدی به کار میبرند.

اتوکد چیست؟

اتوکد چیست ؟ همانطور که گفته شد نرم افزار اتوکد جزو بهترین نرم افزار نقشه کشی دو بعدی و سه بعدی میباشد. و با توجه به ظاهر زیبا و ساده و آسان بودن این نرم افزار باعث شده که مخاطبان زیادی را جذب خود کند. CAD در این نرم افزار مخفف عبارت  Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک نرم افزار است. در گذشته نه چندان دور نرم افزار های طراحی با کامپیوتر  وجود نداشت و با مداد و قلم های رنگ آمیزی و… استفاده میکردند که امروزه نرم افزار اتوکد شامل همه این ابزارها است.

پس اتوکد این امکان را به ما داده است تا هر طراحی و ایده ای که در ذهن شما است به راحتی با ابزار های سه بعدی پیاده کنید. نرم افزار اتوکد محصول کمپانی بزرگ آمریکایی به نام اتودسک یا Autodesk می باشد. محصولات دیگر این کمپانی شامل AutoCAD Architecture، Civil 3D، Electrical، Map 3D، Mechanical ،Plant 3D، MEP،  و AutoCAD LT می باشد.

    چند ویژگی از نرم افزار اتوکد

  • محیط ساده و قابل درک
  • وجود منوی مرورگر
  • ترسیم طراحی های دو بعدی و سه بعدی
  • امکان برنامه نویسی
  • کیفیت عالی در پردازش و چاپ
  • وجود ابزار های با قدرت طراحی
  • سرعت در طراحی و نقشه کشی
  • امکان رسم ایده های خود و تصورات سه بعدی خود
  • سرعت بخشیدن به کار شما
  • ایجاد سطوح و منحنی
  • امکان تبدیل مدل های سه بعدی به دو بعدی
  • پشتیبانی از PDF
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • تبدیل به DWG

 اتوکد در کجا استفاده میشود؟

اتوکد

1- اتوکد در معماری

AutoCAD Architecture نسخه ای از اتوکد هست که به تولید معماری اختصاص داده شده است ،این نسخه برای طراحی ساختمان های مسکونی و تجاری و… استفاده میشود و از نسخه اصلی اتوکد پیشرفته تر هست چرا که ابزار های معماری پیشرفته را در این نسخه وجود دارد.

 2- اتوکد در مهندسی عمران 

مهندسان عمران با ابزار Civil 3D میتوانند نقشه کشی جاده، سیستم های فاضلابی و  پل ها را رسم و طراحی کنند که به نتیجه دقیق و واقعی کمک میکند.

3- اتوکد در مهندسی برق 

اتوکد میتواند برای مهندسین برق هم کارایی داشته باشد و میتوانند از اتوکد برای  رسم نمودارهای سیم کشی در ساخت، نصب و تعمیر ابزارهای الکترونیکی آماده کنند. این نقشه ها نصب کابل ها را از قبل مشخص میکند و همه جزئیات بیان میشود.

4- اتوکد در مهندسی مکانیک

طراحان مکانیک که از نرم افزار اتوکد استفاده می کنند و نقشه هایی را برای ماشین آلات و دستگاه های مکانیکی خود آماده می کنند،و می توانند طرح های دو بعدی و سه بعدی بسیار دقیق درست کنند و همچنین در وقت خود صرفه جویی میکنند.

5- اتوکد در طراحی داخلی

برای برنامه ریزی فضا و طراحی داخلی نیز استفاده میشود. با ابزارهای سه بعدی  این نرم افزار به کاربران این امکان را میدهد که ، رنگ منحصر به فرد، دکوراسیون داخلی و غیره.

تفاوت فرمت DWG و DXF در اتوکد چیست؟

هر دو فرمت DWG و DXF توسط شرکت AUTODESK و برای فایل های خروجی  طراحی شده است، ولی هر کدام کاربرد جداگانه ای دارند، که در مقالات بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

سه بخش اصلی نرم افزار اتوکد

  •  محیط دو بعدی، AutoCAD Classic
  •  محیط سه بعدی، ۳D Modeling
  •  Drafting & Annotation

که در این موضوع باید به طور کامل در یک مقاله دیگر توضیح دهیم.

 نسخه های اتوکد

 AutoCAD LT

نسخه ساده از اتوکد برای پیش نویس های دو بعدی است که امکان مدل سازی و تجسم سه بعدی را ندارد.

 AutoCAD Mobile app

 این نسخه موبایل اتوکد است که دارای ابزارهای اصلی طراحی و پیش نویس است، و در هر زمان و هر مکان روی طراح های  خود کار کنید.

AutoCAD web app

این نسخه آنلاین است و برای ویرایش، ایجاد و مشاهده طراحی های CAD در مرورگر وب به صورت انلاین است.

هدف نرم افزار اتوکد

هدف نرم افزار اتوکد

قطعا پیشرفت و نفوذ تکنولوژی و کامپیوتر در صنعت و تولید نرم افزار هایی مثل اتوکد بی تاثیر نبوده و تولید کنندگان به جهت افزایش دقت در تولیدات و مستندسازی طرح های اولیه به صورت دو بعدی و سه بعدی شدند، و عملا نرم افزار اتوکد نقش مهمی در صنعت دارد.

پس دراین مقاله با اتوکد که یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های ترسیم و طراحی در حوزه برقی، معماری و دکوراسیون است آشنا شدیم که اگر بخواهید طراحی به کمک نرم افزار را شروع کنید یادگیری و آموزش اتوکد که یکی از ابتدایی ترین اصول طراحی می باشد. شما با یادگیری نرم افزار اتوکد می توانید در بسیاری مشاغل مشغول به کار باشید.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا