دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی ؛ چگونه از بروز تصادف جلوگیری کنیم؟

زمانی که برای گذراندن یک تعطیلات لذت‌بخش، به همراه خانواده و یا دوستان و یا حتی انجام یک فعالیت کاری تصمیم به مسافرت و رانندگی در جاده را دارید، طبیعتا خودتان و تمام کسانی که به شما علاقمندند آرزو دارند با سلامتی کامل و شادابی دوچندان سفر را به پایان ببرید و به آغوش خانواده بپیوندید. و هیچ کس دوست ندارد این رویای خوش تبدیل به یک تراژدی وحشتناک شود. در این مقاله قصد داریم اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی را بر طبق آمارو ارقام‌ موجود به شما یادآوری کنیم. آگاهی از این دلایل به همراه قدری احساس مسئولیت به ما کمک می‌کند که احتمال بروز حادثه را کاهش دهیم.

بد نیست بدانیم که کشور ما با داشتن هجده هزار تصادف منجر به مرگ در سال، جزو بالاترین آمارها در اینخصوص در جهان است که همین مساله لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی را در این زمینه تقویت می‌کند.

اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی

اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی

  • رانندگی غیراصولی:

قطعا یک  عامل مهم‌ در حفظ ایمنی ما و اجتناب از بروز حادثه، رعایت و حفظ نکات و قوانینی ست که در یک رانندگی مطمئن و برپایه‌ی اصول، یادآوری شده است. استفاده از تلفن همراه چه برای مکالمه و چه برای خواندن پیام در حین رانندگی، خوردن یا آشامیدن، همراه داشتن مسافران پر سروصدا، پرداختن به لوازم متفرقه مانند ضبط یا داشبورد خودرو به جای دقت در رانندگی، نبستن کمربند ایمنی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی در شهرها و جاده‌ های  ایران هستند.

  • خستگی و خواب‌آلودگی راننده:

بدون شک مهم‌ترین عامل تصادفات در ایران و جهان، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است چرا که طبق آمارها، بیش از پنجاه درصد تصادفات به همین دلیل اتفاق می‌افتد. خوب است بدانید 63٪ تصادفات در فاصله‌ی 30 کیلومتری نزدیک به شهرها به وقوع می‌پیوندد که این به این معنا ست که رانندگان در حالی که شدیدا خسته شده و به مقصد نزدیک هستند، از انجام استراحت خودداری می‌کنند و با تصور اینکه تا رسیدن به مقصد و خانه، راه زیادی نمانده وارد یک تله می‌شوند و به شدت خطر تصادفات را برای خود و سایر رانندگان افزایش می‌دهند.

پر خطرترین ساعت‌ها برای رانندگی از  ساعت11شب تا 8 صبح است و طبق آمار تقریبا 31٪ تصادفات در بازه‌ی زمانی 8 تا 12 شب رخ می دهند. که اینها همه نشان می‌دهد خستگی، تا چه حد، احتمال بروز تصادف را برای شما بالا می‌برد.

  • سرعت و سبقت غیر مجاز:

طبق اعلام پلیس راهور عامل حدود 38٪  از تصادفات جاده‌ای در فروردین 97 در ایران، سبقت و سرعت غیرمجاز بوده است.

  • عدم توجه به علائم و تابلوهای راهنمایی:

معمولا علائم راهنمایی که در جاده‌ها نصب می‌شود، بر اساس سرعت واکنش و قدرت تصمیم‌گیری و توانایی اتومبیل شما نسبت به یک موقعیت ناگهانی نصب می‌شود که توجه به آنها بطور محسوسی ضریب خطر را کاهش خواهد داد. زمانی که با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید و ناگهان هشدار کاهش سرعت به 60 کیلومتر و رسیدن به یک پیچ خطرناک داده می‌شود، معنایش این است که مطمئن‌ترین سرعت برای کنترل وسیله‌ی نقلیه شما و جلوگیری از چپ شدن یا انحراف از مسیر، همین سرعت 60 کیلومتر است

و یا سبقت در محدوده‌ای که با خط ممتد ممنوع شده، احتمال رخ به رخ شدن اتومبیل شما را با خودروهای مقابل، افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید تنها با رعایت همین یک فاکتور یعنی رعایت سرعت و سبقت مجاز، خود را از جمع آمار، حدودا 40 درصدی افراد درگیر تصادفات خارج می‌کنید.

  • نقص فنی خودرو:

شما نسبت به زندگی و سلامت خودتان، سرنشینان و حتی دیگر رانندگانی که در کنار یا مقابل شما در حال رانندگی هستند، مسئولیت دارید. هر گاه می‌خواهید با خودروی تان وارد جاده بشوید، از سلامت و ایمنی اتومبیل خود مطلع باشید. یکی از دیگر از مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی ، نقص فنی در خودروها ست.

فرسودگی لاستیک‌ها، عملکرد ضعیف ترمز، نقص سیستم هیدرولیک یا برق خودرو و فرسودگی تسمه‌ها، همگی می توانند خطر بروز تصادف منجر به حادثه را بالا ببرند.

به عنوان مثال، تصور کنید پمپ بنزین خودروی شما در حین رانندگی، خراب شود و سوخت‌رسانی به موتور اتومبیل  متوقف شود، در این حالت خودرو بلافاصله خاموش شده و تنها مهارت شما و استفاده از شتاب خودرو برای خارج شدن از جاده و مسیر سایر رانندگان کمک خواهد کرد که تصادف نکنید!

  • شرایط نامساعد آب و هوایی:

یکی دیگر از  دلایل تصادفات رانندگی ، بارش برف و باران یا سایر شرایط نامساعد جوی هستند. در این اوضاع، دید شما و خودروهایی که در اطراف شما در حال رانندگی هستند، کاهش می‌یابد و کنترل و توقف خودرو مشکل‌تر از حالت معمول می‌شود، که این مسائل احتمال بروز حادثه را بالا می‌برد.

  • رانندگی در حالت مستی و عدم هوشیاری :

یکی از اولین تاثیرات الکل بر روی بدن انسان، کاهش سرعت عملکرد بدن است که از قضا، مهم‌ترین ابزار شما در رانندگی ست. حداکثر 45 دقیقه تا یک ساعت بعد از استفاده، الکل جذب می‌شود و تاثیر خود را بر روی سلول‌های بدن فرد شروع می‌کند، اما متاسفانه چند ساعت طول می‌کشد تا فرد به هوشیاری کامل باز گردد.

  • شرایط جاده‌ای:

نامناسب بودن جاده‌ها نیز از مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی و بروز حادثه‌ هستند. جاده‌های دوطرفه، کم‌ عرض، غیر استاندار، کمبود روشنایی کافی، وضعیت آسفالت نامناسب و همچنین نبود علائم هشدار دهنده‌ی کافی، همه و همه ریسک بروز تصادف را افزایش می‌دهند.

 

 

راهکارهایی که خطر تصادف را کاهش می‌دهد:

تا این‌جا، مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی را با هم مرور کردیم. حالا که این دلایل را می‌دانیم، بهترین کار این است که با اجتناب و دوری ازین عوامل و کاهش رفتارهای پرخطر تا جایی که امکان دارد  احتمال بروز حادثه در حین رانندگی را کاهش دهیم. در ادامه راهکارهایی ارائه می‌دهیم که توجه به آن‌ها، می‌تواند خطر تصادف را برای شما به حداقل برساند:

  • احساس مسئولیت داشته باشیم. گاهی اوقات به آینه خودرو ی تان نگاه کنید و کودک خردسالی را که با اطمینان از توانایی‌های شما به آرامی خوابیده ببینید. ما به عنوان یک راننده نسبت به سلامتی همه‌ی سرنشینان خودرو مسئول هسیتم و باید به این مسئولیت متعهد باشیم.
  • رانندگی محل نشان دادن توانایی‌های خارق العاده، بی‌باکی و تهور و …. نیست، بلکه رانندگی محل نمایش اخلاق اجتماعی و تعهد انسانی شماست.
  • از رانندگی در هنگام خستگی اجتناب کنید و حتما استراحت کافی داشته باشید. بر اساس یک مطالعه که در دانشگاه تگزاس صورت گرفته، در زمان خستگی حتی اگر کاملا بیدار باشید، مغز شما درگیر مکانیزمی تحت عنوان خواب موضعی ست و بخش‌هایی از مغز شما غیرفعال خواهد بود که همین مساله، قدرت واکنش شما را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. وقتی که می‌شنوید کسی به دلیل خواب‌آلودگی دچار تصادف شده، او تنها کسری از ثانیه، هوشیاری خود را از دست داده، نه اینکه خوابی چند دقیقه ای و راحت پشت فرمان ماشین انجام داده است! پس حتما بعد از دو ساعت رانندگی، توقف کنید و اجازه دهید بدن و مغز شما دقایقی هر چند کوتاه استراحت کند.
  • قوانین رانندگی، نظیر سرعت مطئمنه، محل سبقت مجاز و …را متعهدانه تبعیت کنید.
  • از رانندگی پرخاشگرانه یا در حالت مستی، اجتناب کنید.
  • حتما از ایمنی خودروی خود قبل از سفر اطمینان حاصل کنید. گاهی هزینه‌های سنگینی به دلیل رعایت نکردن این فاکتور، به ما تحمیل می‌شود.

 

اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی

 

سیما گودرزی هستم و  ازین که این مقاله را در بخش آموزش پروماگ مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزارم. وبسایت پروماگ امیدوار است این محتوا برایتان سودمند و کارساز واقع شود.

مقلات بیشتر را در پروماگ بخوانید:

افکار منفی چگونه در ذهن پدید می آیند و خوابمان را آشفته میسازند؟ راه هایی برای مبارزه با افکار منفی…

خطای شناختی چیست؟ بررسی دوازده خطای شناختی که باعث بروز تصمیمات اشتباه در ما می شود.

مثبت اندیشی انفعالی به چه معناست؟ چگونه در دام امید منفی گرفتار نشویم!

تشکر کردن از دیگران ؛ موقعیت های جدیدی برای سپاسگزاری کردن از دیگران….

تصادف رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا