دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تجهیزات آشپزخانهتکنولوژیمعماری و دکوراسیون

نورپردازی با فیبر نوری و سیستم نقطه‌ای جدیدترین روش نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی با فیبر نوری روشی نو در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. استفاده از فیبر نوری، یکی از روش‌های نوین در نورپردازی محسوب می‌شود که مزیت‌های فراوانی را برای افراد به همراه دارد. این شیوه نورپردازی ضمن مصرف فوق‌العاده پایین برق، قابلیت پخش و عمق‌دهی به نور و اجرای طرح‌های آسمان پرستاره و کهکشان را دارد. از مزیت‌های دیگر نورپردازی نقطه‌ای اجرای نقاط نورانی بر روی پارکت و حتی سنگ است. این نوع از نورپردازی بهتر است بر روی سقف‌هایی اجرا شوند که یک فضای خالی در پشت آن‌ها قرار دارد.

نورپردازی با فیبر نوری

نورپردازی با فیبر نوری چطور انجام می‌شود؟ 

نورپردازی با فیبر نوری چطور انجام می‌شود؟ سقف‌های کهکشانی یا پرستاره، یکی از تزئینات رؤیایی و نسبتاً جدید، برای دکوراسیون اتاق‌های نشیمن، خواب و یا سالن‌های تماشای فیلم به شمار می‌روند. درون این سقف‌های تیره یا مشکی‌رنگ، نقاط نورانی وجود دارند که به‌طور هم‌زمان و یا به‌صورت مستقل از هم خاموش و روشن می‌شوند. این سقف‌ها تداعی‌کننده، آسمان واقعی پر از ستاره‌های چشمک‌زن هستند. برای اجرای این‌گونه از سقف‌ها از سیستم نورپردازی نقطه‌ای یا با فیبر نوری استفاده می‌شود. در ادامه با توضیحاتی شما را با این نوع از نورپردازی، کاربردها و مزیت‌های آن آشنا خواهیم کرد.

سیستم نورپردازی نقطه ای یا نورپردازی با فیبرنوری

سیستم نورپردازی نقطه‌ای به آسمان پرستاره‌ای شباهت دارد که از ستاره‌های کوچک و بزرگ تشکیل‌شده است. این سیستم که با نام نورپردازی با فیبر نوری نیز شناخته می‌شود، محیطی منحصربه‌فرد را برای شما ایجاد می‌کند. در سیستم نقطه‌ای به‌عنوان یک شیوه مدرن نورپردازی، از فیبر نوری استفاده می‌شود. این وسیله به‌طورکلی برای کاربردهای مخابراتی، ارتباطی و نورپردازی کاربرد دارد. درواقع فیبرهای نوری از یک مولد به همراه چندین رشته فیبر تشکیل‌شده‌اند که نور در انتها و یا اطراف آن‌ها نشان داده می‌شود. این نوع از نورپردازی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به فیبرهای نوری سقف با انتهای روشن، آویز از سقف و یا به‌صورت فیبرهای نوری پیرامون روشن اشاره کرد.

نمونه نورپردازی با فیبر نوری

کاربرد نورپردازی با فیبر نوری

از سیستم نورپردازی نقطه‌ای، در طراحی دکوراسیون مجتمع‌های اداری، تجاری، مسکونی، تالار، رستوران، آمفی‌تئاتر، مراکز خرید و آب‌نما استفاده می‌شود. درواقع امکان بهره‌گیری از این نوع نورپردازی در همه مکان‌هایی وجود دارد که نور به آن‌ها معنا می‌بخشد. این رشته‌های نوری فاقد هرگونه جریان الکتریکی، حرارت و توان مصرفی هستند؛ از این‌رو فیبرهای نوری جایگزین مناسبی برای روش‌های پرمصرف سنتی به شمار می‌روند. این نوع از نورپردازی به‌طورمعمول برای تغییر ماهیت و جنس یک نور و یا تزئین یک مکان کاربرد دارد.

مزیت نورپردازی با فیبر نوری

مصرف برق در نورپردازی فیبر نوری، در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات است. این نوع از نورپردازی قابلیت پخش و عمق‌دهی به نور را دارد. از دیگر مزیت‌های نورپردازی با فیبر نوری می‌توان به طول عمر بالا، طراحی انعطاف‌پذیر، قابلیت اجرا در مکان‌های مرطوب، از لحاظ الکتریسیته بی‌خطر و امن و انتقال نور به‌جای جریان برق اشاره کرد.

شرایط موردنیاز نصب نورپردازی نقطه‌ای

گچ، رابیس، کناف، چوب و سقف‌های کشسان یا موارد مشابه، گزینه‌های مناسبی برای نصب نورپردازی نقطه‌ای بر روی سقف به شمار می‌روند؛ زیرا در این نوع از سقف‌ها، یک فضای خالی در پشت سقف وجود دارد که برای عبور رشته‌های فیبر نوری مناسب هستند. توجه داشته باشید برای اجرای این نوع از نورپردازی در کف یا باغچه، بهتر است رشته‌های فیبر نوری را در داخل یک پوشش پلاستیکی یا فلزی بگذارید. برای جلوگیری از کثیف و خراب شدن نوک فیبر که نقطه خروج نور نیز محسوب می‌شود، این قسمت را با لنزهای شیشه‌ای بپوشانید. از لوازم موردنیاز برای اجرای نورپردازی با فیبر نوری می‌توان به دستگاه تغذیه فیبر نوری و رول مخصوص آن اشاره کرد. لوازمی مانند لنز و کریستال‌های آویز را نیز باید با توجه به طرح و مکان نورپردازی خود انتخاب کنید. برای اجرای نورپردازی نقطه‌ای می‌بایست دو شرط را مدنظر قرار دهید:

 ۱- رشته‌های فیبر نوری به دلیل خاصیت شکنندگی، باید در محیطی قرار گیرند که دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

 ۲- در مسیر نصب فیبرهای نوری نباید خمیدگی و پیچش بیش از ۴۵ درجه وجود داشته باشد.

ابزار نورپردازی با فیبر نوری

اهمیت نورپردازی

تا قبل از اختراع لامپ، معماران ساختمان‌‌ها را به گونه‌‌ای طراحی می‌‌کردند که بتوان از نور خورشید در نورپردازی داخلی ساختمان‌‌ها بهترین و بیشترین استفاده ممکن را بُرد. معابد عظیم کارناک در کشور مصر که حدود چهار هزار سال پیش ساخته شده‌‌اند، برجسته‌‌ترین نمونه این سبک نورپردازی در ساختمان‌‌ها هستند. زیرا معماری و نورپردازی طبیعی این معابد به گونه‌‌ای است که حتی با بهترین و اصولی‌‌ترین نوع نورپردازی‌‌های مصنوعی نیز نمی‌‌توان به نتیجه‌‌ای مشابه با شیوه طبیعی دست یافت. در واقع نکته حائز اهمیت این است که نوع معماری به کار رفته در ساختمان‌‌ها با نورپردازی طبیعی داخلی ‌‌آن‌‌ها رابطه کاملاً مستقیم دارد. زیرا در صورتی که معماری ساختمان‌‌ها به شیوه صحیح و اصولی شکل نگیرد، نمی‌‌توان نورهای طبیعی را در فضای داخلی ساختمان‌‌ها به طرز مطلوبی به کار گرفت. امروزه با توجه به کاهش منابع اولیه و سوخت‌‌های فسیلی و همچنین افزایش قیمت انرژی، استفاده از نورپردازی طبیعی در معماری داخلی ساختمان‌‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌‌ای برخوردار گشته است.

نکات ضروری برای اجرای نورپردازی نقطه ای

بهترین حالت برای اجرای نورپردازی با فیبر نوری، قبل از نصب سقف است. درواقع بهتر است این نورپردازی زمانی که صفحه سقف بر روی زمین قرار دارد، انجام شود. البته در صورت نصب سقف نیز می‌توان نورپردازی نقطه‌ای را اجرا کرد؛ اما دردسر بیشتری خواهد داشت. در هنگام اجرای این نوع از نورپردازی باید تا حد امکان از تا کردن، کشیدن این وسیله با نیروی زیاد، خم کردن فیبر نازک، ضربه زدن و ایجاد کوبیدگی و هرگونه فشار جلوگیری کنید تا ترک و شکستگی ریز بر روی آن ایجاد نشود. باید توجه داشته باشید که وجود آسیب‌های ریز، شدت نور عبوری از فیبر را کاهش می‌دهند.

از اینکه با پروماگ تا انتهای این مطلب همراه بودید سپاسگزاریم. در این مطلب به بررسی نورپردازی با فیبر نوری پرداختیم که به نورپردازی نقطه‌ای نیز مشهور است و یکی از جدیدترین انواع نورپردازی در  دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا