دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تربیت کودک

علائم اعتیاد به بازی های ویدئویی در کودکان را بشناسید آیا کودک شما معتاد بازی های ویدیویی شده ؟

در مقاله اثرات مثبت و منفی ناشی از بازی های ویدئویی بطور مفصل در مورد فوائد و مضرات این بازی ها صحبت کرده ایم، اما خطر دیگری که بازی های کامپیوتری کودک شما را تهدید می کند اعتیاد به آنهاست، باتوجه به جذابیت بصری و هیجانی این بازی ها ممکن است کودک پس از مدتی به آنها معتاد شود، که در ادامه این مقاله از مجله پروماگ علائم اعتیاد به بازی های ویدیویی و چگونگی کنترل این مشکل توسط والدین را توضیح خواهیم داد پس لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

علائم اعتیاد به بازی های ویدئویی 

علائم جسمی:

  1. احساس تنبلی و خستگی.
  2. سردردهای مکرر به دلیل افزایش استفاده از بازی های ویدیویی که باعث کرنش چشم می شود.
  3. سفتی و گرفتگی عضلات گردن و شانه به علت نشستن های طولانی در یک حالت.
  4. سندرم تونل کارپ (این بیماری می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از کنترلر یا ماوس رایانه رخ دهد).
  5. افزایش وزن به دلیل عدم تحرک کافی
  6. کاهش اشتها و عدم توجه به بهداشت شخصی.

علائم عاطفی:

  1. اضطراب شدید، بیقراری ، و یا تحریک پذیری در هنگام شکست در اینگونه بازی ها.
  2. طغیان شدید و پرخاشگر هنگامیکه به او اجازه بازی کردن داده نمیشود.
  3. مشکلات شناختی و توجه که بر عملکرد تحصیلی تأثیر می گذارد.
  4. رویاپردازی درباره ادامه بازی و چگونگی انجام آن.
  5. بیقراری شدید در مورد بازی بعدی که قرار است انجام دهد.
  6. دروغ گفتن به دوستان یا خانواده در مورد مدت زمانی که صرف بازی کرده است.
  7. جدا کردن خود (انزوای اجتماعی) از خانواده برای اینکه زمان بیشتری به بازی کردن بپردازد.
  8. افزایش مسائل روانشناختی مانند افسردگی.

و چندین نشانه مهم دیگر که میتواند دلیل بر اعتیاد فرزندتان به این بازی ها باشد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم عاقلانه است که اقدامات سریع جهت جلوگیری از تشدید آنها انجام دهید.

کنترل اعتیاد به بازی در کودکان

 

چگونه والدین می توانند از تأثیرات منفی بازی های ویدئویی جلوگیری نمایند؟

نتیجه بیش از حد بازی های ویدئویی اعتیاد است، که در صورت غفلت می تواند باعث ایجاد آسیب های روانی جبران ناپذیری به کودکتان شوند. در زیر برخی از اقدامات که شما می توانید به عنوان والدین انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری نمایید ذکر شده است.

  1. بازی های ویدیویی مبتنی بر سن هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که فرزندتان را در معرض بازی هایی قرار نداده اید که مناسب سن آنها نباشد.
  2. بازی های آموزشی را به بازی های بی فایده برای کودکان خردسال ترجیح دهید.
  3. از خرید بازی های ویدیویی خشن برای کودکان خردسال خودداری کنید. به رتبه بندی سنی درج شده روی بازی برای آن بازی خاص توجه نمایید.
  4. محتوای بازی ویدئویی را بررسی کنید و اثرات مفید آن را شناخته و هشدارهای داده شده را بخوانید و مطابق آن عمل کنید.
  5. برای استفاده از این بازی ها برای فرزندتان قانون و ساعت تعیین کنید و از او بخواهید در چهارچوب زمانی تعیین شده بازی کند.
  6. یک ساعت که زمان تعیین شده برای بازی را نشان می دهد در معرض دید خود و کودکتان قرار دهید، به کودکتان بگویید که تا رسیدن به زمان مجاز حق دارد بازی کند و به محض اتمام زمان باید او نیز بازی را کنار بگذارد. 
  7. یک کار مفید را برای فرزندتان بصور روزانه در نظر بگیرید که او در صورت انجام آن مجاز به بازی کردن باشد. اگر 30 روز فعالیت های بدنی مانند دویدن، شنا و غیره را انجام دهد، حق خواهد داشت 10-15 دقیقه اضافه تر در آخر هر هفته بازی ویدئویی داشته باشد.
  8. اجازه ندهید که بازی در شب به خصوص در محدود زمان خواب انجام شود. این مهم است که اطمینان حاصل کنید خواب کودک شما به واسطه این بازی ها دچار تغییر نشود.
  9. تمام وسایل بازی و دستگاه های الکترونیکی را از اتاق کودک خود دور نگه دارید.
  10. هنگام بازی به فرزندتان ملحق شوید. بازی های چند نفره ای را انتخاب کنید که کل خانواده بتوانند با هم بازی کنند. این باعث تقویت پیوند شما ، و ایجاد احساسات مثبت در کودک می شود.
  11. اگر با فرزند خود بازی می کنید، اطمینان حاصل کنید که از همان قوانینی که برای فرزند خود تعیین کرده اید پیروی می کنید. یک الگو باشید و در حین بازی کودک خود را راهنمایی کنید.
  12. به فعالیت های آنلاین آنها توجه کنید. اگر آنها هنگام انجام بازی های آنلاین با افراد غریبه در تماس هستند، جزئیات مربوط به آنچه را که آنها صحبت می کنند و چقدر صحبت می کنند بررسی کنید.
  13. فرزند خود را راهنمایی کنید تا با خیال راحت بازی کند و هیچ اطلاعات شخصی را با غریبه ها به صورت آنلاین به اشتراک نگذارد.
  14. برای داشتن تسلط بر کنترل کودک خود، تمام تجهیزات بازی را در محلی قرار دهید که بتوانید به راحتی آن را تحت نظر داشته باشید، بدون اینکه کودک احساس مزاحمت کند.
  15. با ارائه مثال به آنها در مورد اثرات منفی بازی های ویدیویی توضیح دهید. حتماً حتماً در مورد جنبه های مثبت نیز صحبت کنید. سعی کنید همزمان اثرات مثبت و منفی را بگویید و آنها را متقاعد کنید که یک مسیر تعادل را حفظ کنند و زیاده روی نکنند.

سخن آخر

بازی های ویدئویی نباید بطور کامل رد شوند، زیرا این امر می تواند فرزند شما را به بازی های ویدئویی که مناسب سن او نیستند به طور پنهانی سوق دهد. تأثیرات مثبتی برای بازی های کامپیوتری وجود دارند که می توانند موجب افزایش مهارت و عملکرد مغزی کودک شوند، اما تأثیرات منفی این بازی ها را هم نمی توان نادیده گرفت، بنابراین بهتر است همراه کودک باشید شریک بازی آنها شوید و بازی سالم را به آنها آموزش دهید. مطالعات نشان می دهند که در صورت رعایت اعتدال این بازی ها می توانند یک وسیله سرگرمی باشند که والدین و فرزندان از آن لذت ببرند. 


بیشتر بخوانید :

یک دیدگاه

  1. بچه های من که مدام سرشون توی بازیه با این مقاله متوجه شدم که کلا کارشون از اعتیاد هم گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا