دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

خشونت علیه زنان ؛ مصادیق بارز آن در جامعه و روش های پیشگیری….

امروز روز 25 نوامبر، برابر با چهارم آذر ماه، روز جهانی خشونت علیه زنان نامگذاری شده است. نیمی از جمعیت یک جامعه را زنان تشکیل می دهند و طبیعی است اعمال خشونت به این گروه، تبعات بسیاری را بر دوش جامعه تحمیل خواهد کرد. به تمامی رفتار های خشونت آمیز که بر پایه ی جنسیت، بر زنان اعمال می شود و باعث آزار های جسمانی، روانی یا جنسی ایشان می شود، خشونت علیه زنان گفته می شود. خشونت علیه زنان مصادیق متفاوتی دارد و می تواند توسط همه ی افراد جامعه، حتی زنان دیگر و یا حتی خانواده ها اعمال شود. ما در بخش آموزش پروماگ قصد داریم، محتوای امروز را به راه هایی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان اختصاص دهیم و اگر شما هم مانند ما چنین دغدغه ای در سر دارید، ما را همراهی کنید.

خشونت علیه زنان چه مصادیقی را شامل می شود؟

خشونت علیه زنان ، طرح مساله ای جدید است و  از آن جهت که سابقه ای تاریخی در جوامع مختلف از گذشته تا امروز دارد، مساله ی پیچیده ای محسوب می شود. خشونت علیه زنان مختص گروه مردان نیست و امروزه شاهد اعمال خشونت حتی توسط زنان نسبت به زنان دیگر نیز هستیم. اگرچه اعمال خشونت علیه زنان و دختران در بعضی گروه ها عیان تر است اما مصادیق آن را می توان در همه ی در فرهنگ های مختلف و بستر های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی، نژادی، سن، خانواده و غیره به وضوح مشاهده کرد.

خشونت علیه زنان ، تنها به خشونت های جنسی گفته نمی شود، اگر چه خشونت جنسی، یکی از رایج ترین اشکال آن است. خشونت های فیزیکی، جنسی، سو استفاده جنسیتی، تهدید، تحقیر ، آزار کلامی و حتی بکار بردن الفاظ رکیک که در دعواهای مردانه رایج است از مصادیق خشونت علیه زنان است.

 

خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان تنها توسط مردان اعمال نمی شود….

روش هایی برای جلوگیری یا کاهش خشونت علیه زنان :

اصلی ترین راه مقابله با خشونت علیه زنان ، ایجاد و افزایش حمایت های قانونی از سوی دولت است. لایحه منع خشونت علیه زنان در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد و اگر چه هنوز راه درازی در پیش است اما می توان به تغییر امیدوار بود.

  • افزایش آگاهی افراد جامعه، زنان، مردان و خانواده ها:

برای جلوگیری از خشونت علیه زنان، باید همه ی افراد جامعه آگاهی داشته باشند. افزایش آگاهی در حوزه ی مصادیق آسیب به زنان، شناخت حق و حقوقات بانوان و طرح های حمایت از آن ها، خود به چند گروه تقسیم می شود:

  • آگاهی دادن به خانواده ها:

 خانواده اصلی ترین و اولین نهاد اجتماعی است که فرد در آن تولد یافته و رشد می کند. نحوه ی نگرش و دیدگاه خانواده نسبت به جنسیت زن، می تواند نقش مهمی در جلوگیری از خشونت علیه زنان داشته باشد. آگاهی خانواده ها می تواند، زنان را با حق و حقوق و راه های محافظت از خود بیشتر آشنا سازد.

اگر چه خشونت علیه زنان ، تنها توسط مردان اعمال نمی شود، اما با آگاهی دادن به پسران، می توان به کمتر شدن خشونت علیه زنان در فردا امیدوار بود.

  • آگاهی دادن به زنان:

آگاهی داشتن دختران نسبت به حقوقات قانونی خود، می تواند زنان فردا را در پیشگیری و محافظت از مصادیق خشونت یاری دهد. زنان و دختران باید به وضوح و به طور صریح و آشکار، نسبت به خطراتی که ایشان را تهدید می کند، آگاهی داشته باشند.

  • آگاهی دادن به مردان:

باید گفت لازمه ی کاهش مصادیق خشونت علیه زنان، فعال بودن مردان و مشارکت و حمایت ایشان از زنان است. سکوت و منفعل بودن مردان در این زمینه، می تواند به افزایش خشنونت های رایج کمک کند. بنابراین باید گفت علاوه بر زنان، مردان نیز باید حق و حقوقات قانونی زنان را به رسمیت بشناسند و نسبت به خطرات و نحوه ی حمایت از زنان در برابر آسیب های خشونت، آگاهی داشته باشند.

 

خشونت علیه زنان
با آگاهی دادن به زنان و مردان جامع می توان به کاهش خشونت علیه زنان و دختران امیدوار بود.

 

  • همکاری نهاد های آموزشی:

مدارس و سایر نهاد آموزشی، نقش موثری در آموزش و تربیت پسران و دختران جامعه دارند. برگزاری کلاس های آموزشی خشونت علیه زنان هم برای دختران و هم برای پسران، یکی از اصلی ترین وظایف نهاد های آموزشی است که می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از خشونت علیه زنان داشته باشد. علاوه بر آموزش، برقراری جلسات مشاوره و روانشناسی برای کمک به دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، می تواند باعث کاهش عوارض احتمالی و افزایش مجدد اعتماد به نفس در دختران داشته باشد.

مدارس و نهاد های آموزشی، لازم است تمهیدات ویژه و ایمنی را برای رفت و آمد دختران به مدرسه بیندیشند. طبق بررسی ها مشخص شده است، درصد بسیار زیادی از دختران در مسیر منزل و مدرسه، دچار خشونت های جنسی شده اند. بنابراین ارتباط موثر خانواده ها با مدارس و اتخاد روش های پیشگیری، می تواند نقش بسزایی در کاهش خشونت علیه دختران ایفا کند.

  • تسهیل روش های گزارش دادن خشونت علیه زنان :

خشونت باید بررسی و درمان شود. عدم گزارش خشونت می تواند آسیب های بیشتری را متوجه زنان سازد. به این منظور لازم است روش ها و راه های جدید و آسانی برای گزارش خشونت علیه زنان ایجاد شود تا زنان به راحتی و بدون خجالت بتوانند خشونت را گزارش دهند. علاوه بر این گزارش دادن خشونت، می تواند رویکردی تنبیهی برای فرد خطا کار داشته باشد و از تکرار رفتار خشونت آمیز توسط او و یا دیگران پیشگیری کند.

  • برقراری جلسات مشاوره برای دختران و زنانی که دچار خشونت شده اند:

بخش مهمی از منع خشونت علیه زنان، درک احساسات و ترمیم آسیب های وارده به زنان را شامل می شود. رها کردن زنانی که دچار آسیب های جسمی و روحی شده اند و عدم توجه به ترمیم روحیه و احساس اینان، خود نوع دیگری از خشونت محسوب می شود.

  • فرهنگ سازی از طریق شبکه های اجتماعی:

به نظر می رسد، وقت آن رسیده باشد که از دنیای مجازی و فضای وب استفاده ی مفید تری بیش از آن که امروزه شاهد آن هستیم، صورت بگیرد. در دنیای امروز، تقریبا همه ی افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و تلاش در فرهنگ سازی و آگاه سازی افراد جامعه ازین بستر، می تواند به کاهش خشونت علیه زنان کمک کند.

دادن آگاهی به زنان و مردان از طریق شبکه های اجتماعی، تسهیل روش های گزارش دادن خشونت و همچنین مشاوره و اشتراک گذاری تجربه های مشابه زنان در این زمینه، می تواند در فضای شبکه های اجتماعی به راحتی صورت گیرد و همه از فوائد آن که داشتن جامعه ای امن و ایمن برای زنان و مردان است، سود ببریم.

 

خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان یک تلاش جهانی و طولانی مدت است…

 

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می دهیم:

همسر اداری تهدیدی جدی برای از بین رفتن ارزش های خانوادگی و اجتماعی شما!.

کودک آزاری و مصادیق بارز آن چیست؟ چگونه کودکانمان را محافظت کنیم؟

روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان

سخن پایانی:

منع خشونت علیه زنان یک تلاش کوتاه مدت نیست و به تلاش و همکاری تمام افراد جامعه نیازمند است.

روز جهانی خشونت علیه زنان در هفدهم اکتبر سال 1999،  به علت قتل فجیع سه خواهر که که در مبارزه علیه حکومت دیکتاتوری در سال 1960 ترور شدند، از سوی سازمان ملل انتخاب و نامگذاری شده است.

ازین که این محتوا را در پروماگ مطالعه کردید از شما سپاسگزاریم. به امید داشتن جامعه ای امن برای همه ی زنان و مردان….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا