دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

کودکان کار ؛ نحوه ی رفتار و روش های حمایت گرایانه از کودکان کار….

هنگامی که در کوچه و خیابان با یک کودک کار مواجه می شوید، قبل از هر چیز، این قلب شماست که به درد می آید. احتمالا به صورت ناخودآگاه، این کودک را با کودک خودتان مقایسه می کنید و آهی از سینه می کشید. ترجیح می دهید شاخه گلی از او بخرید یا اگر بساطی پهن کرده، از بساط او چیزی بخرید تا دل او را شاد کرده باشید و کمکی در حق او انجام داده باشید. اما آیا با این کار، رفتار درستی را انجام می دهیم؟ به راستی با خرید کردن از کودکان کار، به آن ها کمک می کنیم؟ نحوه ی برخورد با یک کودک کار چگونه است؟ مجله ی آنلاین پروماگ، در این محتوا قصد دارد نحوه ی رفتار مناسب و حمایت گرانه با کودکان کار را به شما آموزش دهد. حتما ما را در این محتوا همراهی کنید.

به چه کودکانی، کودکان کار گفته می شود؟

پاسخ صریح و روشن است. کودک کار، کودکی است که به جای تحصیل و مدرسه رفتن، مجبور است وقت خود را در کوچه و خیابان به دنبال کسب درآمد بگذراند و به جای بهره بردن از روزهای شاد کودکی، با ناملایمات  اجتماعی دست و پنجه نرم می کند.

اغلب کودکان کار، از تحصیل به دور اند و با مشکلات جسمی و روحی فراوانی دست به گریبان هستند. سرما و گرما برای کودکان کار، معنای متفاوتی خواهد داشت؛ آن ها در شرایط سخت، باید بیشتر کار کنند تا با برانگیختن حس ترحم در ما، درآمد بیشتری کسب کنند.

بر طبق اساس نامه حقوق کودک، به هر فردی که زیر هجده سال باشد، فارغ از جنسیت، کودک گفته می شود. کار کردن کودک زیر 18 سال ممنوع محسوب می شود که البته این رده سنی برای کشور های مختلف تا 14 و 16 سال متغیر است.

 

کودکان کار
رفتار اجتماعی مناسب با کودکان کار از وظایف انسانی ما محسوب می شود.

کودکان کار در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند:

به طور حتم، نمی توان آینده روشنی را برای کودکان کار متصور بود. می توان گفت تمام کودکان کار، خشونت جنسی را تجربه کرده اند و درصد زیادی از آن ها قربانی تجاوز جنسی محسوب می شوند.

کودکان کار با انواع خشونت های جسمی و روحی روبرور می شوند و حتی از داشتن غذایی گرم و سالم و یا لباسی مناسب محروم هستند. خشونت های کلامی، بی احترامی، پرخاشگری و برخورد فیزیکی، تنها گوشه ای از آزار هایی ست که این کودکان در طی روز متحمل می شوند.

چرا از کودکان کار نباید خرید کرد؟

کودکان کار در واقع، قربانی کودک آزاری و فقر اجتماعی هستند. این کودکان به جای انجام بازی های کودکی و استفاده از فضای امن و گرم خانه، اوقات خود را در سر چهارراه ها و پیاده رو ها می گذرانند و با چشمانی ملتمس از عابران خواهش می کنند که از کالا یا متاع آن ها خرید نمایند. جالب است بدانید، خرید کردن از کودکان کار، اصلا روش مناسبی برای برخورد با آن ها نیست!

کودکان کار ، اگر چه وضعیت رقت بار و تاسف انگیزی دارند، اما الزاما همه ی آن ها در خانواده هایی فقیر متولد نمی شوند. این کودکان لزوما بدون پدر و مادر یا یتیم نیستند ؛ بلکه اغلب دارای خانواده و سرپرست نیز می باشند. در واقع این کودکان به خیابان ها فرستاده می شوند، تا برانگیختن حس ترحم افراد، کسب درآمد کنند. بنابراین بدترین روش برخورد با معضل کودکان کار، این خواهد بود که از آن ها خرید کنید یا پولی را به آنها پرداخت نمایید.

 

کودکان کار
کودکان کار قربانی ناعدالتی اجتماعی و فقر هستند.

 

رفتار حمایت گرانه از کودکان کار :

کودکان کار بخشی از جامعه ما هستند و همه ی ما در قبال آن ها مسئولیت اجتماعی داریم. همان طور که اشاره شد کودکان کار، الزاما بی سرپرست نیستند، بلکه بد سرپرست می باشند. با تغییر رفتار و عدم خرید از کودکان کار، شاید بتوان به عدم بهره کشی از کودکان امیدوار بود:

  • همیشه به کودکان کار لبخند بزنید. این کودکان در معرض رفتار های خشونت آمیز اجتماعی قرار دارند و یک لبخند دلنشین از سوی شما، می تواند بخشی از عزت نفس از دست رفته ایشان را جبران نماید.
  • در صورتی که با یک کودک کار و اصرار او برای خرید مواجه شدید، نسبت به او بد رفتاری نکنید و یا به او بی توجهی نکنید. محترمانه از او تشکر کرده و بگویید به کالایی که او عرضه می کند، احتیاجی ندارید.
  • از انجام رفتار های ترحم آمیز با کودکان کار پرهیز نمایید و سعی نکنید به آن ها ترحم کنید.
  • از کودکان کار سوال نپرسید که چرا کار می کنند یا پدر و مادر دارند یا خیر؟ و یا سوال هایی ازین قیبل.
  • بهترین وسیله برای حمایت از کودکان کار ، سیر کردن آن هاست. شاید برایتان غیر قابل باور باشد، اما والدین یا سرپرستان کودکان کار ، اغلب همان اطراف هستند که از آن ها مراقبت می کنند! بنابراین اگر شما لباس یا پول به آن ها بدهید، توسط سرپرستان از کودکان سلب خواهد شد. اما در صورتی که برایتان امکان دارد می توانید آن ها را به یک ساندویچ گرم خانگی، از هر نوعی که باشد مهمان کنید.
  • سعی کنید در صورت امکان، چند بسته بیسکویت و یا شیر هموژنیزه در ماشین خود نگه دارید تا با دیدن کودکان کار ، به آن ها شیر و بیسکویت بدهید. این کودکان اغلب گرسنه اند و همین تغذیه ساده باعث می شود بخشی از انرژی از دست رفته آن ها جبران شود.
  • با دوستان تان انجمن های حمایتی تشکیل دهید و در بعضی روز های هفته که برایتان مقدور است برای کودکان کار، ساندویچ های مقوی خانگی، شیر و میوه تهیه کنید و پخش کنید.
  • به انجمن های حمایتی از کودکان کار بپیوندید و به آن ها کمک های مالی کنید.
  • در صورتی که در کوچه یا خیابان شاهد بدرفتاری و خشونت با کودکان کار هستید، بی تفاوت نباشید و با شماره اورژانس اجتماعی، 123،  تماس بگیرد و مراتب را گزارش دهید.
  • سعی در رساندن کودکان کار به منازل و رفتار هایی ازین دست نداشته باشید. یا آن ها را تشویق نکنید که به جای کار کردن، به مدرسه بروند. زیرا آن ها به صورت اجباری تن به این کار داده اند و نقشی درین مساله ندارند.
کودکان کار
رفتار حمایت گرانه از کودکان کار از میزان آسیب وارده به آن ها می کاهد.

 

به شما پیشنهاد می دهیم این مقالات را بخوانید:

خشونت علیه زنان ؛ مصادیق بارز آن در جامعه و روش های پیشگیری….

معلولیت محدودیت است؛ چگونگی رفتار و برخورد با افراد دچار معلولیت…

تعریف کودک کار و کودک خیابانی

سخن پایانی:

دیدن کودکان کار در خیابان، قلب هر انسانی را مکدر خواهد کرد. اما لازم است با خرید نکردن از این کودکان و انجام رفتار های حمایت گرانه از آن ها، از واردشدن آسیب های بیشتر به این کودکان جلوگیری کنیم و امیدوار باشیم در آینده نزدیک، دیگر شاهد این معضل اجتماعی نباشیم. ازین که این محتوا را در بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ مطالعه کردید از شما سپاسگزاریم. لطفا در صورت امکان این مقاله را همرسانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا