دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

وسواس فکری ؛ راهکار هایی برای دور کردن افکار مزاحم و آزار دهنده…

شاید این تجربه برایتان پیش آمده باشد که ذهنتان به سمت یک موضوع آزار دهنده، قفل شده باشد و هر چه بخواهید از آن فرار کنید، راه گریزی نداشته باشید. این افکار، که ناخواسته و بارها در ذهتان مرور و تکرار می شوند، ذهنتان را کنترل خواهند کرد و باعث اضطراب و استرس در شما خواهد شد. طبیعی ست زمانی که ذهن شما درگیر یک موضوع یا نگرانی می شود، مضطرب شوید؛ و همین اضطراب باعث می شود که دوباره به افکار سمی در ذهنتان هجوم بیاورید و این چرخه که وسواس فکری نام دارد، ادامه خواهد داشت تا بخش زیادی از آسایش شما را قربانی خود کند. بخش آموزش پروماگ در این محتوا قصد دارد شما را با مشخصات وسواس فکری آشنا سازد و راهکار های ساده ای در این ارتباط به شما ارائه دهد تا بتوانید راحت تر، افکار مزاحم را از ذهنتان دور کنید. امیدواریم تا انتهای این مقاله پروماگ را همراهی کنید.

چه چیزی وسواس فکری نامیده می شود؟

وسواس فکری به تفکر، عقیده و یا هیجاناتی گفته می شود که بر خلاف میل شخص، به صورت مصرانه و پر تکرار از بخش ناخودآگاه مغز، وارد بخش هوشیار و آگاه مغز می شود و باعث ناراحتی و اضطراب در فرد وسواسی خواهد شد.

افکار وسواسی معمولا به صورت غیر ارادی به ذهن فرد خطور می کنند و به صورت مداوم در طی شبانه روز، باعث آزار روحی و جسمی فرد می شود. این افکار، دائما در ذهن فرد در حال رفت و آمدند و مانند خوره ذهن فرد را به خود درگیر می کنند و باعث سلب آرامش می شوند. گاهی افکار وسواسی، چنان آزار دهنده هستند که فرد ترجیح می دهد حتی راجع به آن صحبت نکند و این مشکل را درون خود پنهان نگاه دارد.

 

وسواس فکری
وسواس فکری با کنترل مغز و افکار، باعث اضطراب و نگرانی در فرد می شود.

 

علامت های وسواس فکری :

وسواس فکری یک بیماری جدی تلقی می شود و انواع گسترده ای دارد. از جمله بدیهی ترین رفتارهای وسواس گونه می توان به عجول بودن، شک و تردید، مشکل در تصمیم گیری، کمال گرایی افراطی، احساس گناه و سرزنش کردن، حساسیت افراطی به وقت و زمان، چک کردن و بررسی کردن افراطی، اشاره کرد.

روش هایی برای مبارزه وسواس فکری:

اگر متوجه شدید که دچار افکار وسواس گونه هستید، در اولین گام به روان شناس مراجعه کنید تا با روش های علمی، روال درمان را طی کنید و بتوانید از پیشرفت آن جلوگیری کند. وسواس فکری اگر به طور جدی درمان نشود، پیشرفت می کند و ذهنتان را بیشتر دچار اضطراب و نگرانی خواهد کرد. اگر چه وسواس فکری نیازمند مداخلات درمانی و حرفه ای است، اما شما خودتان هم می توانید با چند راهکار ساده به آسایش روان خود بیشتر کمک کنید.

  • خودتان به خودتان کمک کنید:

بررسی کنید چه زمانی افکار وسواسی به ذهن شما هجوم می آورند. این زمان ها را شناسایی کنید و سعی نمایید ذهنتان را مدیریت کنید. مثلا اگر شب ها موقع خواب، افکار وسواسی مزاحم آسایش شما می شوند، هنگامی که به بستر می روید، چند صفحه کتاب بخوانید تا خوابتان بگیرد و یا قسمتی از یک فیلم را ببینید تا چشم هایتان خسته شود و فرصت کافی برای فکر کردن نداشه باشید.

  • ورزش کنید:

تاثیر ورزش بر روی سلامت ذهن و جسم ثابت شده است. ورزش یکی موثرترین راهکار های مبارزه با اضطراب و استرس است. همچنین با خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر، باعث تقویت اعصاب مغز و سیستم عصبی بدن می شود و می تواند در تقویت روح و جسم انسان، مفید باشد.

  • وقت خودتان را با کارهای مفیدتری پر کنید:

زمان و وقت خود را پر کنید. اگر ذهنتان مشغول انجام فعالیت باشد، افکار وسواسی، کمتر فرصت جولان خواهند داشت. بنابراین به تفریحات سالم بپردازید، مطالعه کنید، روزنامه و مجلات را بخوانید و فیلم ببینید. زمان بیشتری را به یادگیری اختصاص دهید و سعی کنید در دوره های مختلف آموزشی مانند زبان یا موسیقی و یا هر فعالیت دیگری که مورد پسند شماست، ثبت نام کنید.

  • در کارهای عام المنفعه شرکت کنید:

مشارکت در کارهای خیر و عام المنفعه باعث آرامش و رضایت درونی می شود. سعی کنید در کارهای گروهی خیر، شرکت کنید تا هم وقتتان را به صورت مفید پر کرده باشید و هم رضایت درونی بیشتر و در پی آن آرامش را تجربه کنید.

  • از تمرین های افزایش تمرکز استفاده کنید:

با بهبود تمرکز ذهن، می توانید افکار مزاحم را از خودتان دور کنید. تمرکز باعث می شود زمانی که درگیر یک موضوع هستید، فقط به همان موضوع فکر کنید و افکار مزاحم کمتری، راه به ذهن شما باز کنند. برای این منظور تمرین های افزایش تمرکز را انجام دهید تا با بهبود قدرت تمرکز، اجازه ندهید افکار مزاحم به ذهنتان خطور کنند.

  • خواب و استراحت کافی داشته باشید:

کمبود خواب و خستگی، باعث تشدید استرس و اضطراب درانسان می شود. اگر خواب کافی نداشته باشید، ذهنتان خسته خواهد بود و افکار مسموم و وسواسی با شدت بیشتری به ذهن شما هجوم می آورند. همچنین میزان اضطرابی که ازین بابت متحمل می شوید، بیشتر خواهد بود.

  • روابط اجتماعی خود را گسترش دهید:

تنهایی یکی از عواملی است که به وسواس فکری دامن می زند. سعی کنید خود را دچار انزوا و تنهایی نکنید. با دوستان و آشنایانتان بیشتر معاشرت کنید. از نگرانی ها و دلواپسی هایتان برای دوستانتان بگویید و با آن ها درد و دل کنید.

  • به ذهن دیگران اعتماد داشته باشید:

وسواس یعنی اینکه ذهن شما غرق در افکار نگران کننده و ترس شود و دائما به این افکار دامن بزند. اما این افکار واقعیت ندارند و فقط در ذهن شما وجود دارند. بنابراین با کمک گرفتن از دوستانتان و اعتماد کردن به گفته های ایشان می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید.

  • دست از سرزنش خود بردارید:

همان طور که گفته شد، افکار وسواسی ناخواسته به ذهن فرد هجوم می آورند و اگر شما هم به این اختلال گرفتار شده اید، خود را سرزنش نکنید بلکه به فکر درمان خود باشید و از افراد حاذق در این زمینه کمک بگیرید.

 

وسواس فکری
وسواس فکری با ایجاد نگرانی در شما، آرامشتان را مخدوش خواهد کرد.

 

خواندن این مقالات را به شما پیشنهاد می دهیم:

بهبود رابطه زوجین ؛ با آسان ترین راهکار هایی که پروماگ پیشنهاد می دهد…

کودک آزاری و مصادیق بارز آن چیست؟ چگونه کودکانمان را محافظت کنیم؟

سندروم وسواس، OCD

 

در پایان امیدواریم خواندن این محتوا برایتان سودمند باشد. ازین که همراه مجله ی آنلاین پروماگ بوده اید از شما سپاسگزاریم. خواهشمندیم نظرات خود را درباره ی این مقاله برایمان یادداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا