دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانمد و زیبایی

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری مضر و خطرناک است ؟

برخی از خانم ها مایلند کارهای آرایشی و زیبایی خود را در زمان بارداری نیز انجام دهند. یکی از این کارها رنگ کردن مو در زمان بارداری است. اگر تصمیم دارید که در دوران بارداریتان موهایتان را رنگ کنید و از زیبایی آن لذت ببرید باید بعضی از نکات ایمنی را رعایت کنید. سوال اینجاست که آیا استفاده از رنگ مو در دوران بارداری ایمن است و آیا مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ ها و رنگبرها روی جنین تاثیرات منفی می گذارند؟ 

ما در این مقاله از مجله ی پروماگ این سوال را پاسخ می دهیم. لطفاٌ تا انتها با ما همراه باشید.

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری ایمن است ؟

تحقیقات محدودی در این زمینه نشان داده است که رنگها در حین بارداری قابل استفاده هستند. مواد شیمیایی هر دو رنگ مو دائمی و نیمه دائمی سمی نیستند. همچنین میزان رنگ مو و مواد شیمیایی موجود در آن جذب شده توسط پوست برای رسیدن به جنین بسیار کم است.

نوشته های مشابه

نظر کارشناسان در مورد رنگ مو در دوران بارداری چیست ؟

باتوجه به اینکه شواهد کافی برای اثبات مضرات رنگ مو در دوران بارداری وجود ندارد، کارشناسان این حوزه می گویند که مادران باید جانب احتیاط را رعایت کرده و برای رنگ کردن مو از رنگ و مواد شیمیائی استفاده نکنند. نکته مهم دیگر اینکه در دوران بارداری پوست بدن حساس تر می شود ممکن است مواد شیمیایی موجود در رنگ و مواد جانبی آن باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله خارش شوند.

اکثر متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت جنین و دوری از مشکلات پوستی بهتر است که مادران رنگ موی طبیعی را بعنوان جایگزین در این مدت استفاده کنند.

رنگ مو در بارداری اری یا خیر

راه های طبیعی برای رنگ کردن مو در دوران بارداری

چند راه برای جایگزن کردن رنگ های طبیعی با رنگ های شیمیایی وجود دارد ما در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم :

رنگ طبیعی حنایی

حنا

پودر حنا را با آب چایی و آب لیمو مخلوط کنید. و خمیر حاصل را بطور یکنواخت روی تمام موها بمالید. سپس اجازه بدهید خمیر روی سر شما خشک شود بعد از آن موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید. این کار رنگ موهای شما را قهوه ای مایل به قرمز با سایه های قرمز-نارنجی رنگ می کند.

رنگ قهوه

یک استکان قهوه سیاه و نیم استکان اسپرسو دم کرده آماده کنید. حالا آنها را با نیم استکان نرم کننده مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به موهای تمیز و مرطوب خود بمالید و یکساعت بعد آنها را بشوئید. این کار رنگ موهای شما را تیره با هایلایت های خاکستری می کند.

چای بابونه

جوشانده چای بابونه می تواند موهای شما را براق کرده و همچنین موهای سفید را پوشش دهد. ابتدا موهای خود را با آب مرطوب کنید و سپس جوشانده چای بابونه را به موهای خود بمالید. پس از یکساعت موهایتان را بشوئید اینکار موهای شما را براق و روشن می کند.

آب هویج

آب هویچ یک سایه نارنجی مایل به قرمز که می تواند چند هفته دوام داشته باشد به موهای شما می دهد. آب هویج را با روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس موهایتان را به این مخلوط آغشته کنید. پس از گذشت یکساعت موهایتان را با سرکه سیب بشوئید. اگر میخواهید قرمزی رنگ موهایتان بیشتر شود کمی آب چغندر قرمز به مخلوط اضافه کنید.

آب لیمو

آب لیمو می تواند باعث روشن شدن رنگ موهای شما شود. این روشنی با گذشت زمان بیشتر می شود. آب لیموی تازه را روی تمام موهای خود بمالید و برای یکساعت اجازه بدهید روی موها بماند. برای نتیجه مطلوب بهتر است زیر نور آفتاب بنشینید.

اگر از نتیجه رنگ های طبیعی راضی هستید لطفاً تجربیات خود را در این خصوص در پایین این مطلب برای استفاده دیگران بنویسید.

چگونه موهای خود را در دوران بارداری بدون خطر رنگ کنیم ؟

مراحل زیر را با خیال راحت برای رنگ کردن موهای خود دنبال کنید :

1- صبر کنید تا به سه ماه دوم برسید : کارشناسان معتقدند که جنین در سه ماه اول بارداری (12 هفتگی) آسیب پذیرتر است، لذا پیشنهاد می شود در این دوره از مصرف مواد شیمیایی مانند رنگ مو خودداری کنید. اگر چه هیچ مطالعه دقیقی مبنی بر مضر بودن و تاثیرات منفی رنگ مو روی جنین وجود ندارد. اما احتیاط در سه ماه اول لازم است.

2- جایگزین مناسب رنگ مو : انتخاب روش های جایگزین که کمتر در آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است و یا استفاده از روش هایی که رنگ مو با پوست سر تماس برقرار نمی کند و فقط روی ساقه مو اعمال می شود می تواند از ایمنی بیشتری برخوردار باشد.

3- رنگ موهای امن تر را انتخاب کنید : از آرایشگر خود بخواهید برای رنگ کردن موهای شما از رنگ های بدون آمونیاک و بدون رنگبر استفاده کند. اگر خودتان قصد رنگ کردن موهایتان را دارید از رنگ های نیمه دائمی که فاقد رنگبر هستند استفاده کنید.

4- کار را در محیطی با تهویه مناسب انجام دهید : اگر در سالن آرایشگاه مجبور هستید موهای خود را رنگ کنید از آرایشگر خود بخواهید اینکار را در کنار پنجره باز و یا محیطی که هوا به خوبی حرکت دارد انجام دهد. اگر خودتان تصمیم دارید که موهایتان را رنگ کنید اینکار را در فضای باز انجام دهید. زیرا تجمع گازهای سمی متساعد شده از مواد شیمیایی و تنفس آنها توسط شما می تواند خطرناک باشد. 

5- دست هایتان را کاور کنید : اگر قرار است خودتان با دست رنگ را به موهایتان بمالید، حتماً از دستکش مناسب استفاده کنید. سعی کنید تماس رنگ مو با پوست بدن خود را به حداقل برسانید. پس از اتمام کار سریعاٌ دست و صورت خود را بشوئید.

6- نمونه تست : گاهی اوقات بعضی از مواد شیمیای در بارداری ممکن است حساسیت زا باشند، لذا قبل از انجام کار چند شاخه از موهای خود را رنگ کنید و پس از گذشت 24 ساعت اگر مشکل و واکنش غیر عادی نداشتید کل موها را رنگ نمایید.

اگر نمی خواهید از رنگ های طبیعی استفاده کنید پس بهتر است نکات گفته شده را جدی بگیرید.

رنگ مو در بارداری با استفاده از رنگ طبیعی

کدام رنگ ها برای استفاده در دوران بارداری بهتر هستند ؟

هر رنگ موئی که حاوی آمونیاک، پارابن، پراکسید، رزورسینول و پارافنیلن دی آمین نیست، در هنگام بارداری قابل استفاده است. حتی اگر یک رنگ بدون خطر خریداری می کنید حتماٌ قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست خود تست کنید، در صورتی که هیچگونه حساسیت و مشکلی نسبت به آن مشاهده نشد از آن استفاده کنید.

چگونه می توان رنگ مو را آزمایش کرد؟

بدون توجه به نام تجاری که استفاده می کنید، قبل از اینکه رنگ را روی موهایتان بکار ببندید، یک آزمایش ساده را انجام دهید (تست پچ). مقداری از رنگ را به قسمت داخلی آرنج خود بمالید و آن را خشک کنید. پس از گذشت چند ساعت اگر خارش، قرمزی، درد یا تورم دارید، آن را بشویید و از رنگ استفاده نکنید.

هشدارها در هنگام استفاده از رنگ مو

  • دستورالعمل های مندرج در کتابچه راهنمای رنگ را دنبال کنید.
  • قبل از استفاده از رنگ همیشه یک آزمایش پچ انجام دهید.
  • مراقب باشید که رنگ با پوست و چشم های شما تماس پیدا نکند.
  •  از مارک های معتبر رنگ تهیه کنید.
  •  در حین رنگ کردن موها از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید.
  •  برای شستن رنگ از شامپوها و نرم کننده های مناسب استفاده کنید.
  •  پوست خود را بطور کامل بشوئید و مطمئن شوید که رنگ روی پوست باقی نمانده باشد.

کلام آخر

با رعایت اقدامات احتیاطی گفته شده، لازم نیست نگران هیچ عارضه جانبی باشید. اما در نظر داشته باشید ممکن است حتی با رعایت نکات گفته شده در موارد نادر مشکلاتی بروز کند. با این حال اگر بعد از رنگ مو دچار خارش پوست بدن، تورم، بثورات، خارش شدید روی پوست سر و یا سرگیجه شدید حتماٌ و سریعاٌ به پزشک مراجعه کنید.

احساس شادمانی در دوران بارداری می تواند روحیه شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد، اگر فکر می کنید که با رنگ کردن موهای خود احساس بهتری خواهید داشت، حتما اینکار را با رعایت نکات بالا انجام دهید و از زیبایی رنگ مو لذت ببرید. ولی سعی کنید بیشتر از سه یا چهار بار در طول دوران بارداری اینکار را انجام ندهید.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم، امیدواریم مطالب مجله پروماگ مورد استفاده شما قرار بگیرد. در ادامه می توانید سایر مقالات مرتبط به بارداری را از طریق لینک های زیر مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا