دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مد و زیبایی

راهکارهای عملی برای تقویت مو بعد از کاشت

طبق آمارها و پژوهش‌های علمی مختلف، اغلب افراد در طول زندگی خود حداقل در یک دوره دچار ریزش مو می‌شوند. همچنین تعداد کثیری از مردم در طول زندگی خود دچار طاسی و کم پشتی مو می‌شوند که خود شما نیز می‌توانید آن را در خیابان و سطح جامعه ببینید. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جبران کم پشتی مو، کاشت مو است که نتایج کاملاً طبیعی به همراه دارد. اما همه دیده‌ایم که همه افرادی که کاشت مو را انجام داده‌اند نتایج یکسان دریافت نکرده‌اند. تقویت مو بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین مراحل برای جبران کم پشتی مو است که نتایج فوق‌العاده‌ای در پی دارد.

علاوه بر تقویت مو بعد از کاشت مو، عوامل زیادی هستند که بر موفقیت عمل پیوند مو تاثیر می‌گذارند. هزینه‌ کاشت مو صرف کرده‌اید، تخصص پزشک، کلینیک زیبایی مورد نظر، روش کاشت مو و مراقبت‌های بعد از عمل تاثیر به سزایی در نتیجه گیری شما خواهند داشت.

موهای کاشته شده بسیار حساس هستند و برای اینکه به خوبی دوره رشد را آغاز کنند نیاز به مراقبت دارند. در صورتی که از تقویت مو بعد از کاشت مو غافل شوید، ممکن است تمام هزینه هایی که پرداخت کرده‌اید بی نتیجه بوده و موهای کاشته شده طبق انتظار رشد نکنند. بنابراین بعد از کاشت مو نیز باید به پزشکتان مراجعه کنید و مراحل مراقبت از مو را با جزئیات کامل رعایت کنید. ما نیز در این مطلب سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین نکاتی که برای تقویت مو بعد از عمل پیوند مو احتیاج دارید اشاره کنیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

علت نیاز به تقویت مو بعد ازکاشت مو

ممکن است بپرسید که چرا به تقویت مو بعد از کاشت مو احتیاج دارید؟ همانطور که می‌دانید کاشت مو روشی قاطع برای درمان ریزش موهاست و طبق شواهد موهای ریخته شده هیچگاه دچار ریزش نمی‌شوند. علت این مسئله این است که برخی موهای سر در خانم‌ها و آقایان هیچ گاه دچار ریزش نمی‌شود و به نوعی این موها در برابر ریزش مقاوم هستند. این موها شامل ناحیه گیجگاهی و پَس سر هستند که اصطلاحاً به بانک مو نیز معروف هستند.

بنابراین زمانی که پیوند این موها در نواحی کم پشت استفاده کنیم، به احتمال زیاد موهای کاشته شده دچار ریزش نمی‌شوند. البته این موها نیز ممکن است در اثر افزایش سن کاهش یابند اما هیچگاه به طور کامل نمی‌ریزند. از این رو کاشت مو بهترین روش برای جبران طاسی و کم پشتی سر است. از سویی دیگر ممکن است بعد از کاشت مو نواحی که کاشت در آنها انجام شده است دچار ریزش شوند؛ اما نه در موهایی که از بانک مو گرفته شده‌اند، بلکه موهایی که از قبل وجود داشته‌اند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند قبل از کاشت مو ابتدا ریزش موها را قطع کنید و از درمان خود اطمینان یابید.

پس هدف از تقویت مو بعد از کاشت مو این است که ریزش مو در نواحی کاشته شده را به حداقل برساند و موهای کاشته شده قوی، ضخیم و مقاوم کند. علاوه بر این با این کار می‌توان احتمال ریزش موها در سایر نواحی سر که طبق الگوی طاسی پیش می‌روند را کم کرد.

تقویت مو بعد ازکاشت مو

تقویت مو بعد از کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

برای تقویت مو بعد از کاشت مو لازم است یک سری مراقبت‌های ضروری را به ذهن بسپارید و همیشه انجام دهید. این مراقبت‌ها بلافاصله بعد از کاشت مو انجام می‌شوند؛ چرا که در این زمان موهای کاشته شده برای رشد مناسب نیستند و باید تقویت شوند. در این برهه حساس موهای کاشته شده باید با محیط جدید سازگار شوند و فولیکول‌های خود را محکم کنند. مراقبت‌هایی که به تقویت مو می‌انجامند شامل تغییراتی در سبک زندگی، انجام برخی روتین‌های خاص، مصرف برخی داروها  و مکمل‌ها مثل ماینوکسیدیل و فیناستراید و … هستند.

مراقبت‌های زیر برای بعد از عمل توصیه می‌گردد:

  • تغییر عادت خواب : نحوه خوابیدن تاثیر زیادی در تقویت مو بعد از کاشت مو دارد. به طوری که اگر عادت به خوابیدن بدون بالش دارید، باید این عادت را تغییر دهید و حتی از دو بالش استفاده کنید؛  اینکار باعث کاهش ورم در ناحیه سر می‌شود. همچنین نواحی کاشته شده نباید با بالش تماس پیدا کنند و تحت فشار باشند.
  • قرارگیری در معرض آفتاب : از آنجایی که موهای تازه پیوند شده بسیار حساس هستند، نباید مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرند. قرارگیری در معرض نور مسقیم یا افزایش دمای سر باعث کاهش رطوبت و آسیب رسیدن به فولیکول‌های تازه کاشته شده مو می‌شود.
  • مصرف برخی داروها : یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تقویت مو بعد از کاشت مو مصرف برخی داروهای خاص است. در طول دوره نقاهت و بعد از عمل، پزشک برخی داروهای تقویتی و مکمل را توصیه می‌کند که عوارض عمل را کاهش می‌دهد، جراحات را بهبود می‌بخشد و فولیکول‌های مو را سریع‌تر تقویت می‌کند. همچنین مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت محتمل است. علاوه بر این‌ها مصرف داروی ماینوکسیدیل و فیناستراید با تاثیر مستقیم باعث بهبود تغذیه فولیکول‌ها و تقویت آنها می‌شود.
  • استفاده از شامپو و شوینده مناسب : پس از کاشت مو تا یک هفته از شستشوی موی سر خودداری کنید. همچنین پزشک ممکن است برای تقویت فولیکول‌هایی که پیوند زده شده‌اند مصرف برخی شوینده‌ها و شامپوهای خاص را برای شما تجویز کند. توصیه ما این است که بعد از کاشت مو هرگز از سشوار برای خشک کردن مو استفاده نکنید.
  • مصرف مواد غذایی مناسب : مصرف مواد مغذی بعد از کاشت مو بسیار ضروری است. مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید برای تقویت مو بعد از کاشت مو و جلوگیری از ریزش آنها بسیار مفید است. بهتر است مواد غذیی را به گونه‌ای مصرف کنید که تمام ریز مغذی‌ها مثل پروتئین، آهن، ویتامین‌ها و … به خوبی به بدن شما برسد.
  • استفاده از ماسک مو : ماسک مو به عنوان یک روتین روزانه می‌تواند سلامت پوست و موی شما را تضمین کنند. ماسک‌های باکیفیت می‌توانند مواد مغذی را به صورت مستقیم به موهای شما برسانند و آنها را تقویت کنند.

چه داروهایی برای تقویت مو بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

همانطور که گفتیم برای تقویت فولیکول‌های مو داروهای تقویتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این داروها نسبتاً متداول‌ترند و نقش مهمی در تسریع بهبودی و تقویت موها دارند. از میان داروهایی که برای تقویت مو بعد از کاشت مو کاربرد دارند می‌توان به زینک اشاره کرد که یک داروی تقویت مو به حساب می‌آید؛ به طوری که پزشکان از این مکمل برای قطع ریزش مو نیز استفاده می‌کنند. علاوه بر زینک یا روی مصرف برخی مواد معدنی مثل آهن نیز توصیه می‌شود که به تقویت موها کمک می‌کند.

همچنین مصرف برخی ویتامین‌ها از طریق غذا یا مکمل (مولتی ویتامین) می‌تواند به افزایش سرعت روند بهبود کمک کند. ویتامین‌هایی مثل A، B، C و به خصوص ویتامین D برای جلوگیری از ریزش مو لازم اند.

ماینوکسیدیل یکی از اصلی‌ترین داروهای بعد از کاشت مو است. این دارو به صورت روزانه و چند مرتبه در روز (معمولا 2 مرتبه) استفاده می‌شود. این دارو به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای رویش مجدد موها بسیار مناسب است. ضمناً این دارو برای افزایش شانس رویش مجدد موهای کاشته شده ضروری است. البته توصیه ما این است که از مصرف خودسرانه داروی ماینوکسیدیل پرهیز کنید.

داروی دیگری که به تقویت مو بعد از کاشت مو کمک می‌کند، فیناستراید است. این محلول برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کاشت تجویز می‌شود. کار اصلی این دارو جلوگیری از تبدیل تستسترون به دی هیدروسترون و در نتیجه پیشگیری از ریزش مو است. این دارو به صورت خوراکی یا موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود.

کاشت مو به روش پلاس

مراقبت صحیح مهم‌تر از تقویت مو

درست است که تقویت مو برای جلوگیری از ریزش مو و در نتیجه پر پشت شدن موها لازم است، اما مراقبت‌های بعد از عمل مهم‌تر از این روش‌ها هستند. بنابراین بهتر است تمرکز خود را روی مراقبت از موهای تازه کاشته شده بگذارید و در کنار آن به تقویت موهایتان بپردازید.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو شامل:

  • به این منظور ممکن است پزشم داروهای مسکن ضد التهابی مثل ایبوبروفن را برای شما تجویز کند تا دردهای بعد از عمل، به خصوص بعد از اتمام بی‌حسی شما را اذیت نکند. البته این دردها طی 2 تا 4 روز قطع می‌شود.
  • احتیاط کردن یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو است. در دوران نقاهت شما باید از مالیدن یا خاراندن سر اجتناب کنید، لخته‌های خون را نکنید، پانسمان را به طور مرتب تعویض کنید و در پوشیدن و در آوردن لباس‌ها دقت کنید.
  • همچنین بهتر است از مصرف داروها یا کرم‌های تقویتی به صورت خودسرانه خودداری کنید. در این مورد حتما با پزشکتان صحبت کنید و از داروهای اصولی استفاده کنید.
  • آخرین توصیه هم این است که اولین شستشوی سر بعد از عمل را یک هفته بعد و در کلینیک انجام دهید.

پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا