دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

ماست پروبیوتیک چیست و جدیدترین تحقیقات درباره مصرف پروبیوتیک‌ها چه نتیجه‌ای داشته است

ماست پروبیوتیک چه خواص ویژه‌ای دارد؟ می‌دانید باکتری همیشه هم برای بدن مضر نیست! نمونه این ادعا، ماست‌های پروبیوتیک هستند. این ماست‌ها سرشار از باکتری‌هایی بوده که به آن‌ها پروبیوتیک گفته می‌شود. این باکتری‌های فواید فراوانی برای هضم و گوارش مواد غذایی در بدن دارند. استفاده از ماست‌ها پروبیوتیک به دلیل خواص بسیار آن روزبه‌روز در حال افزایش است. در جدیدترین تحقیقات درباره این ماست ثابت شده است که مصرف آن بسیاری از بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده و مقدار بالای هلیوباکتری در معده را بهبود می‌دهد. در این مقاله با ماست پروبیوتیک، خواص و اهمیت آن آشنا می‌شویم.

خواص ماست پروبیوتیک

حقیقات جدید درباره پروبیوتیک‌ها

بسیاری از افراد دچار بیماری‌های گوارشی با دوره درمان طولانی آنتی‌بیوتیک آشنا هستند. اغلب درمان این بیماری‌های گوارشی طولانی است و ممکن است بیماری بارها بازگشت داشته باشد. صدمات آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن به خصوص وقتی از چند نوع آن به صورت همزمان استفاده می‌شود جبران ناپذیر است. برای درمان زخم معده و مبارزه بدن با هلبوباکتریا که باکتری خطرناکی است که در دمای معده رشد می کند درمان با آنتی بیوتیک‌های متعدد تجویز می‌شود. در تحقیقات اخیری که بر روی درمان بیماری‌های گوارشی شایعی مانند زخم معده انجام گرفته است استفاده از لبنیات پروبیوتیک توصیه شده است. در این تحقیقات افرادی که در طول درمان خود از لبنیات پروبیوتیک نیز استفاده کرده‌اند زودتر و بیشتر بهبود یافته‌اند و بیماری آن‌ها نسبت به کسانی که از لبنیات پروبیوتیک استفاده نکرده‌اند کمتر بازگشت داشته  است. در واقع استفاده از این باکتری مفید در لبنیات منجر به سلامت طولانی مدت شما خواهد شد.

باکتری پروبیوتیک

بسیاری از باکتری‌هایی که در روده انسان زندگی می‌کنند، برای گوارش بهتر مواد غذایی بسیار مفید هستند. دراین‌بین، باکتری‌های پروبیوتیک یکی از معروف‌ترین و باارزش‌ترین باکتری‌هایی به شمار می‌روند که علاوه بر کمک به گوارش، ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های فراوانی را در بدن تولید می‌کنند. لبنیات و میوه‌ها منابع اصلی باکتری پروبیوتیک هستند. بهترین منبع این ماده پرفایده لبنیات است. حتما در هنگام خرید انواع ماست به برچسب‌های روی بسته دقت کنید.

معنای پروبیوتیک

این واژه ریشه‌ای یونانی دارد و  از دو کلمه «پرو» و «بایوس» گرفته‌شده که در ترجمه تحت لفظی، «برای زندگی» معنا می‌دهد. البته سازمان بهداشت جهانی، از اصطلاح پروبیوتیک برای معرفی ارگانیسم‌های زنده‌ای استفاده می‌کند که جمعیت میکروبی ساکن در بدن انسان را تغییر داده و میکروب‌های مفید را جایگزین میکروب‌های مضر می‌کند. باکتری‌های مفیدی که به بدن آسیب نمی‌رسانند ولی باکتری‌های مضر و ایجاد کننده زخم را از بین می‌برند برای بدن انسان مفید بوده و دانشمندان مصرف آن‌ها را توصیه می‌کنند.

ماست پروبیوتیک

یکی از جدیدترین محصولات لبنی که در حال حاضر طرفداران بسیاری نیز به‌دست آورده، ماست پروبیوتیک است. این ماست علاوه بر اینکه باکتری‌های زنده و مفید بدن را تأمین می‌کند، مواد مغذی باارزشی نظیر کلسیم و ویتامین  Kنیز در اختیار بدن قرار می‌دهد. البته تمام مزایای این ماست در صورتی برای بدن سودمند خواهد بود که حداقل روی 200 تا 300 میلی‌لیتر از آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سهم فروش ماست پروبیوتیک در بازار اروپا بین 5 تا 20 درصد بازار برآورد شده و این نشان از محبوبیت آن دارد. 

ماست پروبیوتیک میوه ای
ماست پروبیوتیک با خیار و شوید

خواص درمانی ماست پروبیوتیک

ماست‌های پروبیوتیک به دلیل وجود باکتری‌های مفید و فعال، فواید بسیار زیادی برای سیستم گوارشی بدن دارند. مهم‌ترین خواص ماست پروبیوتیک عبارت است از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود باکتری‌های مفید در آن
  • فواید فراوان برای افراد مبتلا به کلسترول خون
  • ارزش غذایی بیشتر نسبت به ماست‌های معمولی
  • جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی
  • وجود ویتامین‌های A، C، ریبوفلاوین، تیامین و انسولین در این ماست
  • جلوگیری از سرطان روده باریک، کبد و پستان
  • کاهش التهابات روده‌ای
  • بهبود جذب مواد غذایی و ویتامین‌ها

اهمیت ماست پروبیوتیک برای افراد خاص

مصرف ماست‌های پروبیوتیک برای افراد سالمند بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده بیماران سالمندی که در بیمارستان بستری هستند، با مصرف محصولات لبنی پروبیوتیک کمتر به اسهال ناشی از مصرف مداوم آنتی‌بیوتیک‌ها دچار می‌شوند.

ماست پروبیوتیک و موارد منع آن

استفاده از ماست‌های پروبیوتیک برای هیچ‌کس به‌جز افرادی که دارای بیماری‌های خاصی مانند ایدز پیشرفته هستند و یا نوزادان زیر شش ماه منع مصرف ندارد. این ماست‌ همچنین برای جلوگیری از اسهال در کودکان مفید واقع‌شده است.

ماست پروبیوتیک و ماست چکیده

ماست پروبیوتیک، حرارت و ترکیب

اگر ماست‌های پروبیوتیک را به غذای خود اضافه کنید و آن را در معرض حرارت قرار دهید، یا به‌صورت جداگانه آن را گرم‌کنید، میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک آن در اثر حرارت از بین می‌روند؛ اما افزودن سبزی‌های معطر، خیار و اسفناج به این ماست مشکلی به وجود نمی‌آورد و بر خواص آن می‌افزاید.

ترکیب ماست پروبیوتیک با سبزی و خیار بر خواص آن می‌افزاید

پروبیوتیک و درمان بیماری‌ها

همان‌طور که گفته شد پروبیوتیک‌ها میان باکتری‌های خوب و بد تعادل ایجاد می‌کنند. این باکتری‌های خوب، مواد غذایی را در طول روده به حرکت درمی‌آورند و به دلیل همین ویژگی منحصربه‌فرد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مؤثری دارند. برخی از بیماری‌هایی که پروبیوتیک‌ها بر درمان آن‌ها تأثیرگذار هستند عبارت‌اند از:

  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری‌های التهابی روده
  • اسهال‌های عفونی ناشی از ویروس، باکتری و انگل‌ها
  • اسهال‌های ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • آلرژی‌ها

ماست معمولی یا ماست پروبیوتیک

با توجه به موارد گفته‌شده و خواص متعددی که در ماست‌های پروبیوتیک وجود دارد، قطعاً انتخاب آن بهتر از انتخاب ماست معمولی است؛ زیرا باکتری‌های مفید و فعال در این ماست به‌ندرت در مواد غذایی دیگر یافت می‌شوند. چند سالی است که در شرکت‌های لبنی ایران ماست پروبیوتیک، دوغ پروبیوتیک و نوشیدنی‌های حاوی پروبیوتیک به‌طور گسترده عرضه می‌شود.

ماست پروبیوتیک

اهمیت مصرف مواد دارای پروبیوتیک

اگر بر روی ظرف ماستی که از فروشگاه خریداری می‌کنید، کلمه «پروبیوتیک» را مشاهده کردید؛ یعنی آن ماست پر از باکتری‌های زنده و فعال است. البته جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چون باکتری‌هایی که در ماست‌های پروبیوتیک وجود دارند، برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید هستند. علاوه بر این، ماست پروبیوتیک برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر التهابات روده نیز کاربرد دارد. در این مقاله ضمن معرفی ماست پروبیوتیک، با خواص و اهمیت آن در رژیم غذایی آشنا شدیم.

از اینکه با پروماگ تا انتهای این مطلب همراه بودید سپاسگزاریم. در این مقاله آخرین تحقیقات درباره ماست پروبیوتیک را بر اساس مقالات معتبر این منبع در اختیار شما قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا