دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تناسب اندامسلامتورزشی

فواید ورزش جدید تی آر ایکس و نحوه کارکرد آن

تی آر ایکس چیست؟

امروزه ورزش تی آر ایکس (TRX) هواداران بسیاری را از اقصی نقاط جهان به‌سوی خود جذب کرده است. تکنیک‌های تمرینی این ورزش علاوه بر افزایش میزان کالری سوزی سبب می‌شوند تا شما به لحاظ جسمانی و عضلانی در وضعیت مناسبی قرار گیرید. ورزش تی آر ایکس در سال 1990 میلادی توسط یک افسر نیروی دریایی آمریکا ابداع شد؛ اما امروزه مرز قاره‌ها را درنوردیده و در هر گوشه جهان، مخاطبانی دارد. برای آشنایی بیش‌تر با ورزش تی آر ایکس با ما همراه باشید.

اگر به دنبال ورزشی هستید که در منزل قابل‌اجرا باشد، TRX ورزش مناسبی برای شماست. در این ورزش تنها ابزاری که نیاز دارید، طناب مخصوص آن است. در مقابل با کمک جاذبه زمین و وزنتان، به‌اضافه کمی خلاقیت می‌توانید حرکات متنوعی را انجام دهید. حرکاتی که به عضله سازی و تقویت تعادل شما کمک خواهد کرد.

تمرین ورزش تی آر ایکس

نوشته های مشابه

ورزش TRX چیست؟

تی آر ایکس (TRX) یکی از رشته‌های ورزشی است که با آن می‌توانید علاوه بر ساخت و پرورش عضلات، چربی سوزی نیز انجام دهید. در این راستا نیاز به دستگاه‌های پیچیده مخصوص بدن‌سازی ندارید و تنها استفاده از یک طناب مخصوص کافی خواهد بود. بدین ترتیب فرد با آویزان شدن از طناب و با کمک وزن بدن خود می‌تواند تمرینات کامل آمادگی جسمانی را با حفظ تعادل و بدون خطر انجام دهد. این ورزش علاوه بر اهداف مختلفی همچون کاهش وزن و افزایش قدرت عضلات، برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

5 کاری که انجام آنها باعث شکست کسب و کار آنلاین می شود

سئو بهتر با برگ تقلب بهینه سازی کلمات کلیدی

دوچرخه الکتریکی جدید تاشو فوق پیشرفته

فواید ورزش TRX

ورزش TRX در کنار اهداف مختلفی که دنبال می‌کند دارای فواید بسیاری است. در ادامه مقاله به معرفی این فواید می‌پردازیم:

 ورزش تی آر ایکس

۱- قابل‌حمل بودن

اگر قصد دارید برای مدتی از محل زندگی خود دور شوید و یک سفر کاری یا تفریحی بروید، به‌راحتی می‌توانید طناب مخصوص TRX را در چمدانتان گذاشته و با خود حمل کنید. طراحی سبک و کم‌حجم این وسیله همراه با نصب آسان، از مزایای دیگر این ورزش به شمار می‌رود.

۲-  افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت تحرک

شما می‌توانید قبل و بعد از انجام تمرین‌های TRX، حرکات کششی را در هر دو حالت پویا و ایستا بر روی عضلات و تاندون انجام دهید. این تمرین‌ها که با آویزان شدن از طناب انجام می‌شوند، بسیار تأثیرگذار هستند. تمرینات کششی ورزش تی آر ایکس سبب تحرک، افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی، هماهنگی و افزایش توان قلب می‌شوند. امروزه به علت حرکات کششی مناسب و انعطافی در TRX، بسیاری از فیزیوتراپ‌ها از آن برای رفع مشکلات عضلانی استفاده می‌کنند.

 ۳- کاهش آسیب‌دیدگی

کاهش آسیب به ماهیچه‌ها و عضلات از جمله فواید مربوط به ورزش TRX به شمار می‌رود. حتی به عقیده بسیاری، این رشته بسیار کم‌خطرتر از رشته‌های بدن‌سازی دیگر است. این ورزش به دلیل ظاهر ساده و قابل‌اجرا بودن در هر مکانی، ممکن است برای بسیاری از افرادی که آموزش لازم را ندارند، مشکل‌ساز شود. این موضوع سبب بروز آسیب‌دیدگی‌های خفیف تا جدی می‌شود؛ بنابراین لازم است انجام این ورزش با آگاهی صورت گیرد.

 

سالن ورزش تی آر ایکس

۴- درگیر شدن بخش‌های مختلف بدن

در زمان انجام این ورزش قسمت‌های مختلفی از بدنتان درگیر می‌شود. تمرین‌های TRX علاوه بر مغزتان، دست‌ها، بالاتنه و پاها را نیز به کار می‌گیرد. در TRX ابتدا عضلات و ماهیچه‌های اندام میانی و سپس عضلات و ماهیچه‌های باقی قسمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. فشار روی عضلات و ماهیچه‌ها باعث سوختن چربی‌ها می‌شود و درنتیجه چربی‌های ناحیه کمر، پهلو، شکم، داخل و خارج ران، بازو و دیگر اندام‌ها شروع به سوختن و تولید انرژی می‌کنند. با درگیر شدن تمامی اعضای بدن، مقاومت بدنتان افزایش خواهد یافت.

 ۵-  افزایش چربی سوزی

بعداز اینکه ورزش TRX را شروع می‌کنید، بعد از چند ماه شاهد تغییرات زیادی در عضلات خود می‌شوید. میزان کالری سوزی در این ورزش بسیار بالا است. زمانی که شما از بندهای معلق TRX آویزان هستید، مقدار کالری سوزانده شده در شما ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری خواهد بود.

در حرکات ابتدایی تی آر ایکس که با سرعت بالا طراحی‌شده، بدن خود را گرم می‌کنید و در حرکات پایانی با اجرای حرکات کششی، بدنتان انعطاف‌پذیر میشود. فراموش نکنید در کنار این ورزش حتماً باید یک ورزش هوازی نیز انجام دهید. ایروبیک یا تردمیل و پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی محسوب می‌شوند که در کنار TRX مفید هستند.

مزایای تی آر ایکس

مزایای فراوان آن منجر شده تا تی آر ایکس به‌عنوان ورزش اصلی آمادگی جسمانی در بین نیروهای ارتش و نیروی دریایی و باشگاه‌های ورزشی قلمداد شود. علاوه بر این، ورزش تی آر ایکس به‌عنوان کارآمدترین ابزار آمادگی جسمانی برای مدیران و آتش‌نشانی‌ها، مدارس و امدادگران شناخته می‌شود. به‌طوری‌که مشهورترین باشگاه‌های جهان مانند لیورپول و بسیاری از باشگاه‌های اروپا از این رشته ورزشی استفاده می‌کنند.

مزایای بی‌شمار و تنوع حرکات مفیدی که می‌توانید با این ورزش انجام دهید، آن را به یکی از بهترین ورزش‌های جهان تبدیل می‌کند.

تی آر ایکس، یکی از پیشرفته‌ترین ورزش‌های تناسب‌اندام و سلامتی در نقاط مختلف جهان است. تمرینات این ورزش به شکل معلق و طبق وزن بدن انجام می‌گیرد. شما در حین انجام این ورزش باید از دانش کافی درزمینه آناتومی حرکت و نیز مفاصل، تاندون‌ها و عضلات برخوردار باشید. هدف از انجام تمرینات تی آر ایکس فراهم کردن شرایط فیزیکی مناسب برای ورزشکار است.

حتماً بخوانید

آشنایی با ورزش باراسل

سخن آخر

ورزش TRX به‌عنوان بهترین وسیله آمادگی جسمانی و ماهیچه‌سازی شناخته می‌شود. این ورزش با ظاهر ساده و سهولت در قابلیت اجرا دارای فواید بی‌شماری است. در این مقاله به برخی از فواید بی‌نظیر این ورزش اشاره شد. تی آر ایکس برای ورزشکاران دوومیدانی، دوچرخه‌سواری و در مجموع تمام کسانی که ورزش‌های قدرتی انجام می‌دهند، ورزشی عالی است.

از اینکه با پروماگ تا انتهای این مطلب همراه بودید سپاسگزارم، امیدواریم این محتوا برای آشنایی شما عزیزان با ورزش‌های جدید مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا