دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

افکار منفی چگونه در ذهن پدید می آیند و خوابمان را آشفته میسازند؟ راه هایی برای مبارزه با افکار منفی…

اتفاقات و تجربیات ناخوشایندی که در گذشته برایمان رخ داده‌ است، باعث بروز ترس و نگرانی در ذهن ما می‌شود. ترس و نگرانی، یک مکانیزم دفاعی مغز انسان است و باعث می‌شود ذهن و بدن ما، آمادگی کافی برای مبارزه با وقایع خطرناک را داشته باشد، اما اگر این وضعیت بدون وجود هیچ دلیل قانع کننده‌ای و بدون حضور موقعیت خطرناک ادامه داشته باشد، ما را دچار افسردگی و اضطراب خواهد کرد. افکار منفی کم یا زیاد در ذهن همه‌ی ما جاری ست و بسته به شرایط روحی که داریم، ما را در منجلاب فکری گرفتار می‌کند. خوب است بدانید اگر دائما با افکار منفی در ذهنتان کلنجار بروید، به زودی دچار ناراحتی‌های جسمی و روحی فراوانی خواهید شد و به بیان دیگر، از پای در می‌آیید. در ادامه همراه وب‌سایت پروماگ باشید تا چند راهکار ساده برای دوری از افکار منفی در اختیار شما قرار دهیم:

افکار منفی از کجا سرچشمه می‌گیرند؟

در ابتدا باید بدانیم افکار منفی چرا به ذهن ما خطور می‌کنند. همه‌ی ما در گذشته، اتفاقات ناخوشایند و حتی دردناکی را تجربه کرده‌ایم یا چیزهایی راجع به تجربیات تلخ دیگران شنیده‌ایم. منشاء افکار منفی که امروزه به سراغ‌تان می‌آید و مثل خوره جانتان را می‌خورد، همین تجربیات تلخ گذشته شما یا اطرافیانتان است. ذهن شما به صورت خودکار با پررنگ کردن و یادآوری اتفاقات تلخ، دائما به شما هشدار می‌دهد تا پیش‌آمد این اتفاقات در آینده جلوگیری کند یا آمادگی شما را بیشتر کند.

 

افکار منفی
افکار منفی مانند خوره ذهن و جسم شما را آزار میدهد.

 

فکر کردن به افکار منفی، باعث تقویت بیشتر این افکار در ذهن شما می‌شود:

همان‌طور که احتمالا تجربه کرده‌اید، همه‌ی چیزهایی که از آن‌ها واهمه و ترس دارید، هرگز به وقوع نمی‌پیوندند و فقط ترس از آن‌ها، لحظات شیرین امروزمان را خراب می‌کند.

بدیهی ست هر چه بیشتر به افکار منفی دامن بزنید، این افکار در ذهن و ناخودآگاه شما پررنگ‌تر خواهند شد و همین مساله باعث می‌شود که ذهن شما بیشتر درگیر این افکار شود و این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت. بنابراین در اولین گام برای اینکه از شر این افکار راحت شوید، این است که راه‌هایی را پیدا کنید تا از فکر کردن به آن‌ها خود را نجات بدهید.

بیش از اندازه به مسائل فکر نکنید:

تحقیقات نشان داده است، افرادی که زیادی متفکر هستند و به مسائل پیرامون خود با دقت بیشتری نگریسته و موشکافی بیشتری می‌کنند، بیشتر در معرض وجود افکار منفی قرار می‌گیرند.

از تعمیم دادن شرایط اجتناب کنید:

بیشترین دلیلی که باعث ایجاد افکار منفی در مغز شما می‌شود، تعمیم دادن شرایط امروز به شرایط مشابه ناگوار دیروز است. به این معنی که ذهن به طور اتوماتیک، شرایط امروز را که مشابه موقعیت ناراحت کننده‌ی گذشته است، با هم پیوند می‌زند تا به شما اعلام خطر کند.

به عنوان مثال اگر تجربه داشته باشید که در یک سانحه تصادف، یکی از اقوامتان را از دست داده باشید یا حتی مشابه این مثال را از کسی شنیده باشید، زمانی که قصد سفر دارید، ذهن شما دو موقعیت گذشته و اکنون را بهم پیوند می‌زند و باعث بروز افکار منفی در ذهن‌تان می‌شود. بنابراین در موقعیت‌های این چنینی این مساله را در نظر داشته باشید که ترس و نگرانی شما ناشی از تعمیم دادن شرایط بد گذشته به اکنون است و چیزی که بدان می‌اندیشید ممکن است هرگز به وقوع نپیوندد.

 

افکار منفی
افکار منفی با کنترل قوای ذهن تان، شما را تبدیل به فردی ترسو و مضطرب می کنند.

 

منطقی فکر کنید:

منطقی فکر کردن در موقعیت‌های احساسی، اگرچه کمی مشکل است اما غیرممکن نیست و اتفاقا می‌تواند کارساز هم واقع شود. زمانی که افکار منفی به سراغتان می‌آید سعی کنید با منطق با آن‌ها مواجه شوید. در ذهن‌تان دلایل منطقی و واقعی بیاورید که ثابت می‌کند، افکار منفی شما ممکن است هرگز به نتیجه نرسد. به این فکر کنید که طبیعی ست که بعد از خواندن یا شنیدن یک موقعیت ناراحت کننده، تا چند روز فکر و ذهن شما مملو از افکار منفی باشد و این یک روال طبیعی ست که بقاء شما را تضمین می‌کند. اگر به این مساله فکر کنید که این افکار، چالشی موقتی ست که همه با آن دست به گریبان هستند، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را از خودتان دور کنید.

از افراد و موقعیت‌هایی که افکار منفی را در ذهن‌تان دامن می‌زنند، دوری کنید:

همنشینی با کسانی که افسردگی دارند و همیشه با تفکرات منفی دست به گریبان هستند روی شما اثر منفی می‌گذارند و باعث می‌شوند این افکار به ذهن شما هم سرایت کنند. دقت داشته باشید افکار منفی و سمی، مسری هستند و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند، پس از کسانی که افکار منفی ورد زبانشان است، دوری کنید حتی اگر از نزدیکان‌تان باشند.

برای خود سرگرمی ایجاد کنید:

مسئولیت خوشبختی و شادی شما، بر عهده هیچکس جز خودتان نیست، بنابراین برای شاد بودن خود تلاش کنید. با تفریحات شادی آور خود را از شر افکار مسمومی که مانند خوره به جانتان افتادند، رها کنید. برای خود مشغولیت فکری و ذهنی ایجاد کنید تا کمتر به موقعیت‌های سمی فکر کنید.

افکار سمی یا منفی را یادداشت کنید و دور بریزید.

یکی از راهکارهایی که در پاکسازی افکار منفی، بسیار ‌تاثیرگذار است، نوشتن است. یکی از جالب‌ترین مکانیز‌م‌های ذهن انسان، این است که وقتی کاری را انجام می‌دهید، آن را تمام شده فرض می‌کند و از اولویت‌های خود خارج می‌سازد. نوشتن افکار منفی این مزیت را دارد، که ذهن شما آن را حل شده و انجام شده، فرض می‌کند و از پرداختن دوباره به آن‌، پرهیز می‌کند. هر گاه افکار منفی به سراغتان آمد، آن‌ها را یادداشت کنید و بعد آن را گلوله کنید و به درون سطل زباله بیندازید. خواهید دید این راهکار ساده باعث می‌شود که افکار منفی کمتر به سراغتان بیاید.

رخداداهای خوب و مثبت را نادیده نگیرید:

از مضرات اندیشیدن به تفکرات منفی این است که دیگر مجالی برای فکر کردن به اتفاقات خوب و سازنده باقی نمی‌گذارد. اتفاقات خوب و خوش زندگی‌تان را نادیده و کم‌اهمیت جلوه ندهید. پیشنهاد ما این است برای شادی‌های کوچک‌ زندگی‌تان، جشن بگیرید و سعی کنید هر پیشامد مثبتی را در زندگی‌تان، بزرگ و پراهمیت جلوه دهید تا احساس رضایت بیشتری کنید و مجال کمتری برای پرداختن به افکار منفی و ناخوشایند داشته باشید.

 

با فکر کردن به موقعیت های خوشانید، تعادل در افکارتان برقرار کنید.

 

ورزش کنید و نفس عمیق بکشید:

ورزش کردن یکی از روش‌های موثر برای رهایی از افسردگی محسوب می‌شود و از آنجا که افسردگی با حضور افکار مسموم ارتباط مستقیم دارد، لازم است ورزش‌‌های روزانه و سبک را در دستور کار خود قرار دهید. پیاده روی و تنفس عمیق، یکی از راه هایی ست که باعث رسیدن بیشتر اکسیژن به مغز شما می‌شود و جسم و روح شما را برای مبارزه با افکار منفی آماده می‌سازد.

اعتماد به ‌نفس و عزت نفس خود را تقویت کنید:

دوست داشتن خودتان و ایمان داشتن به توانایی‌هایی که دارید، شما را از شر افکار منفی دور خواهد کرد و به شما این قدرت را می‌دهد که بتوانید با مسائل ناراحت‌کننده‌ای که ذهنتان را به خودش مشغول کرده است مبارزه کنید.

به خدا توکل کنید:

ایمان به قدرت خداوند، بیش از هر چیز دیگری شما را از شر افکار منفی نجات خواهد داد. زمانی که اعتقاد دارید همه چیز در اختیار قدرت خداوند و خواست اوست، آرامشی در درون‌تان ایجاد می‌شود که شما را از افکار منفی که دامن‌تان را گرفته است، جدا می‌سازد.

سخن پایانی:

در زندگی همه‌ی ما ترس‌ها و مباداهایی هست که اندیشیدن به آن‌ها، نفس‌مان را در سینه حبس می‌کند و خوابمان را آشفته می‌سازد. اگر فکر می‌کنید افکار منفی، زمان و انرژی زیادی از شما را هدر می‌دهند و باعث ناراحتی و نگرانی در شما می‌شوند، سعی کنید با روش‌هایی که گفته شد، این افکار مزاحم را از خودتان دور کنید و زندگی شادتری را تجربه کنید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا سپاسگزارم. تیم نگارش پروماگ در بخش آموزش، آرزومند است این مقاله برایتان مفید و پرسود واقع شود.

مقالات مرتبط را بخوانید:

خطای شناختی چیست؟ بررسی دوازده خطای شناختی که باعث بروز تصمیمات اشتباه در ما می شود.

مثبت اندیشی انفعالی به چه معناست؟ چگونه در دام امید منفی گرفتار نشویم!

عادت‌های رفتاری افراد فقیر ؛ با تغییر دادن چه رفتارهایی ثروتمند شویم؟

رقابت ناسالم یا بازی چشم و هم چشمی چه بر سر آسایش ما خواهد آورد؟

25 نکته برای کنترل خشم در زمان عصبانیت و کمک به آرام شدن شما

رفتار محترمانه ؛ مصادیقی برای انجام رفتارهای احترام آمیز در سطح اجتماع…

کمال گرایی اسمی زیبا اما با عملکرد ناموفق ؛ بررسی رفتارهای کمال گرایانی در انسان.

تعریف اختلالات افسردگی

‫2 دیدگاه ها

  1. عکاسی و فیلمبرداری است که از گرفتن عکس و
    فیلم از یک رویداد کوچک با استفاده از نور موجود تا تصویری تبلیغاتی
    با نورپردازی خاص، در هر نوع تصویربرداری بسیار مهم است.
    نور، ماهیت تصویر (عکاسی و فیلم)
    را تشکیل می‌دهد

  2. من که خواب خوبی ندارم همیشه ذهنم درگیره شبا مدام به مشکلاتم فکر میکنم خیلی سخته روزها هم بی حالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا