دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامتعلوم پایه

چربی موجود در لبنیات چه تاثیری بر روی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد؟

بحث در مورد اینکه چربی گرفته شده از لبنیات برای سلامتی انسان ها خوب است یا بد، سال هاست که ادامه دارد. با اینحال داده های اخیر نشان می دهد چربی موجود در پنیر، شیر و ماست بیشتر از اینکه برای بدن مضر باشد می تواند برای سلامتی آن مفید واقع گردد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که چربی لبنیات ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. مطالعات اخیر توصیه می کنند مصرف محصولات لبنی مزایای بسیار زیادی برای بدن به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال یکی از مطالعاتی که اخیرا منتشر شده نشان می دهد لبنیاتی با چربی کامل ممکن است برای سلامت قلبی -عروقی مفید باشد. با وجود یافته های این چنینی هنوز هم بسیاری از افراد با آن موافق نیستند و برخی از کشورها پیشنهاد می کنند افراد از محصولات لبنی کم چرب استفاده نمایند. 

در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشمندان دانشگاه کمریج انگلستان و دانشگاه مدفورد تجزیه و تحلیلی را بر روی مطالعات منسجم متعدد انجام داده اند و ارتباط بین مصرف چربی موجود در لبنیات و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار داده اند.  این محققان داده های جمع آوری شده از مطالعات منسجم 12 کشور  که در برگیرنده آمریکا و استرالیاست را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند و در کل بیش از 63682 نفر را بررسی کرده اند. یافته های این محققان در مجله PLOS Medicine به چاپ رسیده و علاقه مندان می توانند این مطالعه را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

محققان این مطالعه به خاطر اینکه اثر چربی لبنیات بر روی بدن برای دانشمندان مشخص نبوده چنین موضوعی را انتخاب کرده اند.

نوشته های مشابه

با اینکه چربی موجود در لبنیات دربرگیرنده اسید پالمیتیک است و می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد اما در برگیرنده اسیدهای چرب مختلفی هم هست و می تواند به طور همزمان این خطر را کمتر نماید.

 سطح چربی موجود در لبنیات و خطر ابتلا به دیابت:

محققان نشانگرهای زیستی را در شرکت کنندگانی که از چربی محصولات لبنی استفاده کرده بودند را مورد بررسی قرار داند. آن ها به دنبال ارتباط این نشانگرها با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.  هیچ کدام از افراد شرکت کننده در این مطالعه دیابت نداشتند. هر چند 15158 نفر از شرکت کنندگان در طول این مطالعه که بیش از 20 سال طول کشیده است به این شرایط متابولیکی مبتلا شدند.  با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 16 مطالعه موجود، محققان ارتباطی بین  افرادی که در سیستمشان غلظت بالایی از نشانگرهای زیستی مربوط به چربی محصولات لبنی وجود داشت و  کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا کردند. با اینحال دانشمندان بر این باروند که به جز سطح مصرف لبنیات، فاکتورهای دیگری هم می تواند بر روی این نشانگرهای زیستی اثر بگذارد. افرادی که سطح بالایی از این نشانگرها را داشتند، تقریبا 30 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن ها کاهش یافته بود.  دکتر ایمامورا یکی از محققان اصلی این مطالعه چنین می گوید:

” نتایج ما شواهد جامع تری را  در مورد نشانگرهای زیستی مرتبط با چربی محصولات لبنی و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 فراهم می کند. همه ما به خوبی می دانیم که کار بر روی این نشانگرها محدودیت زیادی دارد و برای نتیجه گیری بیشتر باید تحقیقات بیشتری بر روی مکانیسم آن ها انجام دهیم اما حالا حداقل می دانیم که چربی به دست آمده از محصولات لبنی نشانه افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیست. امیدواریم یافته های ما و شواهد موجود درباره چربی محصولات لبنی به توصیه های بهتر استفاده از این محصولات منجر شود و از بروز مشکلات مرتبط با انتخاب سبک زندگی نادرست پیشگیری نماید. “

چربی لبنیات

  مزایای محصولات لبنی دوباره باید مورد ارزیابی قرار گیرد:

پروفسور داریوش مظفریان  یکی از نویسندگان اصلی این مقاله معتقد است که یافته های اخیر نشان می دهد ما باید در مورد توصیه های خود برای مصرف  لبنیات تجدید نظر کنیم. با اینکه مواد و محصولات لبنی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم همیشه توصیه می شود اما دستورالعمل های بین المللی معمولا افراد را به خوردن محصولات کم چرب یا حتی بدون چربی  تشویق می کنند زیرا این ها  کالری کمتری  دارند.  یافته های موجود که نشانگرهای مرتبط با اسیدهای چرب موجود در چربی محصولات لبنی را اندازه گرفته نشان می دهد مزایای متابولیکی احتمالی این مواد باید دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد.  با وجود تمامی اطلاعات به دست آمده برای توصیه دقیق تر و بهتر به افراد باید پژوهش های بیشتری انجام شود و این مطالعات محدودیت های موجود در تجزیه و تحلیل های اخیر را باید مدنظر قرار دهد.  محققان این مطالعه بیان کرده اند که نتایج به دست آمده تمایزی بین انواع مختلف محصولات لبنی همچون تفاوت بین شیر و ماست را مورد توجه قرار نداده است.  هر کدام از این محصولات لبنی می توانند  خطر متابولیکی خاص خود را داشته باشند.

در نهایت نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که چنین یافته هایی عمدتا بر روی جمعیت های سفید پوست مورد ارزیابی قرار گرفته و ممکن است برای سایر جمعیت های موجود قابل اعمال نباشد. به همین خاطر باید مطالعات بیشتر و عمیق تری بر روی این موضوع انجام شود و اثر چربی محصولات لبنی بر روی دیابت نوع 2 و سایر بیماری ها آشکارتر گردد.

از اینکه باردیگر تا انتهای یکی دیگر از مقالات پروماگ همراه بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا