دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

کارت خوان پزشکان، آری یا خیر ؟

همین یکی دو سال پیش بود که موضوع کارت خوان برای پزشکان و دکتران، خبرساز شد. تقریباً قبل از مقوله کرونا بسیاری از خبرگزاری ها به نقل از سازمان مالیاتی اعلام کردند که نصب کارت خوان برای تمام پزشکان و دکتران کشور لازم و ضروری است.

بعد از مدتی همین خبرگزاری ها شروع به آنالیز کرده و از حال و هوای دکتر ها و کارت خوان های آن ها گفتند. این که تقریباً حدود ۴۰ درصد از دکترها قبول کرده اند که حق ویزیت خود را با کارت خوان دریافت کنند.

حالا سوال اینجا مطرح می شود که حق با کیست؟ آیا سازمان مالیاتی مقصر است؟ آیا آن 60 درصد دکتر، مقصر هستند که به قانون تمکین نمی کنند؟ و آیا این مردم هستند که از دکترها توقع زیادی دارند !؟

نوشته های مشابه

چیزی که در مرحله اول مشخص است این است که سازمان مالیاتی در این وسط کاملاً بی تقصیر است. این سازمان تنها مصوبات مجلس را که مورد تایید قرار گرفته و تبدیل به قانون شده اجرا می‌کند. پس آیا تقصیر مجلس است؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به موضوع مالیات برگردیم و ماهیت و صلاحیت کلی آن را بررسی کنیم؛ که خارج از بحث این مقاله است. ولی در کل می‌توان گفت که مالیات به نفع کل کشور و کل مردم است. حتی به نفع خود پزشکان و دکترها هم می  باشد.

پس آیا این مردم هستند که توقع بیجا از دکترها دارند؟ چرا هر کسی که به دکتر مراجعه میکند برای خودش سخت می داند که به خیابان رفته و مقداری پول از بانک به صورت نقدی تحویل بگیرد و به مطلب برگردد تا ویزیت شود؟ آیا این توقع زیادی است که بعضی از دکترها از مردم دارند؟

پاسخ به این سوال را بعهده شما می گذاریم، چون در این مقاله بیشتر می خواهیم بررسی کنیم که چقدر قانون مداری می تواند از نشانه ها و مشخصه های یک دکتر خوب و متشخص باشد. عوامل بسیار زیادی درباره دکتر خوب وجود دارد که با کمی تفکر می‌توان به آنها رسید. بسیاری از آنها را در سایت‌های مختلف بحث و بررسی کرده اند. از جمله می‌توان به سایت کاربلدان اشاره کرد که موضوع دکتر خوب و ویژگی های آن را در مسائل مختلف بررسی کرده است و در اینجا موضوع کارت خوان و داشتن آن را می‌خواهیم بررسی کنیم.

البته قابل ذکر است که آمار پزشکان غیر قانونمند که می گوید«۶۰ درصد پزشکان ما را پزشکان غیر قانون مند، تشکیل می دهند» و ما آن را در پراگراف های قبلی بیان کردیم، مربوط به سال ۱۳۹۸ می باشد. با توجه به فرهیختگی این قشر از جامعه، این آمار تغییر کرده و تاکنون بسیار کاهش یافته است. هدف ما بررسی این موضوع است که چه‌طور گذاشتن یک کارتخوان بر روی میز منشی می تواند نشانه شخصیت یک دکتر خوب باشد.

تمام تعریف هایی که از یک دکتر و پزشک خوب مطرح می شود بر مبنای کیفیت خدمت گذاری آن شخص به جامعه و افراد بیمار است. دقت نظری که یک پزشک و دکتر خوب در معاینه بیماران به خرج می دهد؛ زمان  استاندارد ۲۰ دقیقه‌ای که یک دکتر خوب برای معاینه و ویزیت یک بیمار صرف می کند؛ نوبت دهی اینترنتی بیمار، برای کمک به آنها که وقت خود را مدیریت کنند؛ تمام اینها باعث رضایت بیماران شده  و از رضایت بیماران میتوان به خوب و مجرب بودن یک دکتر پی برد.

حتما با خود می گویید در ادامه می خواهیم بگوییم که گذاشتن یک کارتخوان بر روی میز منشی باعث می شود که بیمار برای دریافت پول نقد به عابربانک در خیابان مراجعه نکند؛ همین باعث می شود، نسبت به آن دکتر رضایت بیشتری داشته باشد و این نشان دهنده خوب بودن آن دکتر است. بله این موضوع درست است ولی این فقط بخش کوچکی از ماجراست اگر تنها همین مورد بود، ۱۰۰ درصد پزشکان کارت خوان نصب کرده و از آن برای دریافت ویزیت خود استفاده می‌کردند. بحث اصلی این است که سازمان مالیاتی می‌خواهد بر درآمد پزشکان از این طریق نظارت داشته باشد. این موضوعی است که باید بررسی شود آیا در راستای خدمت به بیماران است یا خیر. با کمی بررسی ماهیت و ریشه اصلی مالیات به این نتیجه خواهیم رسید که این موضوع نه تنها در راستای خدمت به بیماران بلکه در راستای خدمت به جامعه هم است. ما تصور میکنیم دکتران خدمتگزار بیماران هستند. در صورتی که یک دکتر خوب با پرداخت به موقع مالیات خود نه تنها به بیماران خدمت می کند. بلکه خدمت رسانی خود را در راستای کمک به جامعه هم انجام می دهد. و این کامل تر شدن رسالت پزشکی به حساب می آید.

پرداخت به موقع مالیات علاوه بر این که لطف و خدمتی است که مزایای زیادی برای بیماران، جامعه و حتی خود پزشکان دارد، می تواند برای آنها نوید بخش تخفیفات اساسی هم باشد. همانطور که جریمه ۲ درصدی از کل درآمد، برای پزشکان متخلف در راستای پرداخت مالیات در نظر گرفته شده است؛ تخفیفات ۱۰ درصدی در مالیات هم برای پزشکان خوش حساب در نظر گرفته شده که با توجه به متوسط درآمد پزشکان مبلغ قابل توجهی است.


پیشنهاد پروماگ جت مطالعه بیشتر :

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا