دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیتکنولوژیسلامت

سیم مغناطیسی که سلول های سرطانی را شناسایی می کند

یک سیم مغناطیسی به زودی سلول های سرطانی را نابود خواهد کرد!

دانشمندان معتقدند که سیم مغناطیسی میتواند در بدن برای تشخیص سلول های سرطانی استفاده شود، که سایر روشهای تشخیصی ممکن است قادر به انجام این کار نباشند.

محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد یک سیم مغناطیسی ابداع کردند که در تئوری می تواند به ورید انسان اضافه شود، و سلول های سرطانی را که توسط نانوذرات خاص مغناطیسی شده اند، را بدزدد!

شناسایی سلول های سرطانی با استفاده از سیم مغناطیسی

این دستگاه هنوز در انسان آزمایش نشده است، اما محققان پس از تست این دستگاه در بدن خوکها دریافته اند که  این سیم مغناطیسی قادر است 10 تا 80 برابر سلول های سرطانی شناور را نسبت به یک آزمایش معمولی خون تشخیص دهد. نتایج در 16 ژوئیه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

سلول های سرطانی که سیگنال مغناطیسی را جمع می کنند، به عنوان سلول های توموری که در خون گردش دارند شناخته می شوند. اینها سلولهایی هستند که از تومورهای سرطانی جدا میشوند و از طریق جریان خون شناور می گردند. پزشکان می توانند با کشیدن خون از طریق آزمایش و دنبال کردن سلول های سرطانی سرطان را تشخیص دهند. (این نوع غربالگری سرطان، بیوپسی مایع نامیده می شود.)

مشکل در آزمایشات خون جهت تشخیص اولیه سرطان این است که “سلولهای سرطانی شناور در خون بسیار کم هستند، اگر شما فقط یک نمونه خون معمولی بگیرید، احتمال اینکه خون گرفته شده در لوله های آزمایش حاوی حتی یک سلول شناور سرطان باشد بسیار پایین است”. دکتر سانجیم سام گامبیر، مدیر مرکز کاناری در استنفورد برای تشخیص زود هنگام سرطان، می گوید : “آخر سر پزشکان با گفتن این جمله که چیزی در این نمونه خون وجود ندارد، آزمایشات را به اتمام خواهند رساند. “

نحوه کار سیم مغناطیسی در جذب سلول های سرطانی

در این مطالعه، محققان ابتدا سلول های سرطانی آزاد شناور در خون خوک ها را با یک نانوذره ویژه که حاوی خواص مغناطیسی است، دارای بار مغناطیسی می کنند. (به عبارت دیگر، این مولکول مغناطیسی را به سلول های سرطانی متصل می کنند). سپس، سیم مغناطیسی را که به درازی یک انگشت و ضخامت یک کلیپس کاغذی است، به یک ورید که در نزدیکی گوش خوک قرار دارد وارد میکنند. (این رگ در خوک شبیه رگها در بازوی انسان است.) هنگامی که سلول های تومور مغناطیسی شده از کنار سیم عبور می کنند، جذب آن می شوند. در نهایت، سیم مغناطیسی را از رگ خارج می کنند، و سلول های تومور که به آن جذب شده اند را جدا و مورد آزمایش قرار می دهند.

شناسایی سلول های سرطانی

محققان دریافتند که در مقایسه با کشیدن خون معمولی و آزمایش آن، روش سیم مغناطیسی در یافتن این سلولهای سرطانی موثرتر بود.در مقایسه با روش های قبلی تجاری روش جدید مبتنی بر سیم مغناطیسی توانسته 500 تا 5000 عدد سلول توموری را در خون بیابد.

گمبیر گفت: “ما تخمین میزنیم جدا سازی سلول های شناور سرطان توسط سیم مغناطیسی در عرض 20 دقیقه معادل 80 لوله خون که باید مورد آزمایش قرار گیرد باشد.” او همچنین اضافه کرد:”بنابراین، ما امیدواریم که این سیستم جدید توانایی تشخیص ما را غنی و باعث افزایش سرعت در رسیدن به نتایج تشخیص سرطان در مراحل اولیه با دقت بالا شود”.

آینده سلول های سرطانی با استفاده از این سیم مغناطیسی

در آینده، محققان فکر می کنند که این دستگاه می تواند نه تنها برای تشخیص سرطان استفاده شود، بلکه می تواند به پزشک بگوید که درمان سرطان در حال انجام جوابگو است یا خیر و اینکه آیا تعداد سلول های شناور سرطان در حال کاهش است یا افزایش. و یا حتی به عنوان خود درمان نیز می تواند استفاده شود. گامبیر گفت: “اگر به اطمینان برسیم که این روش واقعا در جذب سلول های سرطانی بسیار خوب عمل می کند، می توانیم برنامه ای را که در آن مدت طولانی تر از سیم استفاده بشود را به کار ببریم.” او همچنین افزود:”به این ترتیب، سیم مغناطیسی تقریبا مانند یک فیلتر عمل می کند که سلول های سرطانی را جذب می کند و مانع گسترش آنها به سایر قسمت های بدن می شود.”

با این حال، تحقیقات بسیار زیادی برای تعیین اینکه آیا دستگاه در بدن انسان کار می کند یا نه، مورد نیاز است. همچنان مشخص نیست که چه اتفاقی برای نانوذرات مغناطیسی موجود در بدن می افتد. طبق گفته گمبیر، آنها این آزمایش را در حال حاضر روی موش انجام می دهند و دریافتند که تا کنون نانو ذرات سمی نیستند و در عرض چند هفته تخریب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا