دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

درمان و تشخیص شکستگی دست

به گزارش پروماگ، شکستگی دست می تواند در اثر ضربه مستقیم یا افتادن ایجاد شود. حتی تصادفات وسایل نقلیه موتوری می تواند باعث شکستن استخوان های دست شود. شکستگی دست در موارد شدید ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. برای همین، بهتر است در صورت بروز هر گونه شکستگی، سریعا برای درمان آن اقدام کنید. در غیر این صورت، استخوان ها ممکن است در تراز مناسب ترمیم نشوند که این وضعیت می تواند بر توانایی شما برای انجام فعالیت های روزمره، مانند نوشتن یا بستن دکمه های پیراهن تأثیر بگذارد.

گزینه های درمانی زیادی برای شکستگی دست وجود دارند، اما در نهایت پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای دست شکسته شده تجویز کند. در این شرایط فیزیوتراپی دست می تواند در بهبود ماهیچه های دست و تقویت استخوان های شکسته شده موثر باشند. اما تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی در منزل برای شکستگی دست، باید به طور اصولی و درست صورت بگیرند. البته انتخاب مرکز فیزیوتراپی می تواند تاثیر زیادی در نوع خدمات فیزیوتراپی داشته باشد.

شایع ترین عوارض و علائم شکستگی دست

شکستگی دست ممکن است با علائمی مانند درد، بی حسی در انگشتان دست، سفتی یا ناتوانی در انگشتان دست و حتی کبودی همراه باشد. بنابراین در صورت بروز هر یک از این علائم، بهتر است سریعا برای درمان دست شکسته شده اقدام کنید. عدم درمان به موقع شکستگی دست می تواند منجر به بروز عوارض جدی شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

نوشته های مشابه
  • سفتی مداوم، درد یا ناتوانی. سفتی یا درد در ناحیه آسیب دیده معمولاً پس از برداشتن گچ شما یا بعد از جراحی از بین می رود. با این حال، برخی از افراد سفتی یا درد دائمی دارند. برای بهبودی خود صبور باشید و با پزشک خود در مورد تمریناتی فیزیوتراپی که ممکن است از بروز این سفتی دائمی جلوگیری کند، مشورت کنید.

  • آرتروز. شکستگی هایی که به داخل مفصل کشیده می شوند می توانند سال ها بعد باعث آرتروز شوند. اگر دست شما مدت ها بعد از استراحت شروع به درد یا تورم کرد، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

  • آسیب عصبی یا عروق خونی. هر گونه آسیب و ضربه به دست می تواند به اعصاب و رگ های خونی مجاور آسیب برساند. اگر بی حسی یا مشکلات گردش خون دارید، سریعا برای درمان وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به عوارض احتمالی و مداوم شکستگی دست، توصیه می شود در صورت هر گونه آسیب و ضربه برای درمان وضعیت خود سریعا به پزشک مراجعه کرده و روند درمانی خود را تا پایان دوره درمانی ادامه دهید. در اکثر موارد چند جلسه فیزیوتراپی می تواند از بروز عوارض در طولانی مدت جلوگیری کند.

اهمیت فیزیوتراپی در شکستگی دست

فیزیوتراپی (Physiotherapy) نقش مهمی در مراحل توانبخشی بعد از شکستگی دست دارد. این درمان ممکن است به صورت تخصصی توسط یک فیزیوتراپیست ارائه شود و تاثیر بسیار زیادی در تسریع روند بهبودی دارد. برخی از مهمترین مزایای فیزیوتراپی در شکستگی دست، عبارتند از:

  • افزایش محدودیت حرکتی: فیزیوتراپی به کمک تمرینات و تکنیک‌های مختلف، کمک می‌کند تا محدودیت‌های حرکتی ناشی از شکستگی کاهش یابد و افراد بتوانند به تدریج حرکت‌های مختلف را انجام دهند.

  • تقویت عضلات: فیزیوتراپیست‌ها در طی جلسات فیزیوتراپی، تمریناتی را به فرد ارائه می دهند که این تمرینات باعث تقویت عضلات مربوط به دست می شوند. این امر می‌تواند به بهبود قدرت و کارایی دست کمک کند.

  • کاهش درد و التهاب: با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله ماساژ، انبساط عضلات، و تمرینات ملایم، فیزیوتراپیست می‌تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با شکستگی کمک کند.

  • توانبخشی سریع‌تر: تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند فرآیند توانبخشی بعد از شکستگی دست را تسریع بخشند. این تمرینات باید با توجه به نوع و محل شکستگی، به‌طور دقیق انجام شوند.

  • آموزش تکنیک‌های اجتنابی: فیزیوتراپیست ممکن است به شما نکاتی در مورد حرکاتی که باید از آنها اجتناب کنید و استفاده صحیح از دست در مراحل توانبخشی را آموزش دهد. این تمرینات می توانند از بروز آسیب های بعدی جلوگیری کنند.

  • بهبود عملکرد عادی: از طریق تمرینات و مشاوره‌های فیزیوتراپی، افراد می‌توانند به تدریج به وضعیت عادی برگردند و کارهای روزمره خودشان را انجام دهند.

در هر صورت، توصیه می‌شود که در صورت بروز هر گونه شکستگی، سریعا برای تعیین گزینه درمانی و شدت شکستگی به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجویز جلسات فیزیوتراپی، حتما روند درمان خود را جدی بگیرید. چرا که فیزیوتراپی در بهترین حالت می تواند از بروز آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

انواع تمرینات فیزیوتراپی برای شکستگی دست

به گزارش مرکز فیزیوتراپی دایان « هدف فیزیوتراپی دست، بازیابی حرکت و عملکرد نرمال دست و همچنین کاهش احتمال آسیب دیدگی مجدد بیمار است. در فیزیوتراپی دست از روش های مختلف فیزیکی مانند ورزش، مراقبت از زخم و آتل بندی دست ها و سایر قسمت های اندام فوقانی از جمله بازو، شانه ها، مچ دست، ساعد و آرنج استفاده می شود».

در صورت هر گونه شکستگی دست، فیزیوتراپ ممکن است تمریناتی را برای کمک به بهبودی توصیه کند. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا فیزیوتراپیست خود در مورد اینکه کدام تمرینات به بهترین وجه به شما کمک می کند و نحوه انجام صحیح و مناسب برای شکستگی دست مشورت کنید. می توانید بلافاصله پس از برداشتن گچ، تمرینات کششی را انجام دهید. زمانی که کشش تقریباً بدون درد است می توانید تمرینات تقویتی را انجام دهید.

برای انجام تمرینات کششی، به آرامی مچ دست خود را به جلو خم کنید. 5 ثانیه نگه دارید. به آرامی مچ دست خود را به عقب خم کنید. این وضعیت را 5 ثانیه نگه دارید. 2 ست 15 تایی این تمرین را انجام دهید. سپس به آرامی مچ دست خود را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید. دست خود را در هر جهت 5 ثانیه نگه دارید. 2 ست 15 تایی انجام دهید.

برای انجام تمرینات تقویتی، دست خود را روی میز قرار دهید، کف دست را بالا ببرید. نوک انگشت شست خود را به نوک انگشت کوچک خود لمس کنید. این وضعیت را به مدت 6 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. 10 بار این تمرین را تکرار کنید.

یک قوطی را در دست خود بگیرید، به طوری که کف دست به سمت بالا باشد. مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید. به آرامی وزنه را پایین بیاورید و به حالت اولیه برگردید. 2 ست 15 تایی، این تمرین را انجام دهید. به تدریج وزن قوطی یا وزنه ای را که در دست دارید افزایش دهید.

بهترین مراکز فیزیوتراپی دست در جهان

تشخیص بهترین مراکز فیزیوتراپی دست در جهان به موقعیت جغرافیایی، تخصصات مورد نیاز و نیازهای یک بیمار بستگی دارد. اما با این حال، می توان مراکز زیر را به عنوان بهترین مراکز فیزیوتراپی دست در جهان، معرفی کرد:

  • مرکز ماساچوست برای طب فیزیکی و بازسازی دست در آمریکا

  • مرکز دست و مچ دانشگاه کلمبیا (Columbia Hand Center) – نیویورک، آمریکا

  • مرکز دست و مچ دانشگاه استانفورد (Stanford Hand and Upper Extremity Surgery) – کالیفرنیا، آمریکا

  • مرکز آموزشی و درمانی ژرفادینی (Ghent University Hospital Hand Clinic) – گنت، بلژیک

  • مرکز فیزیوتراپی دست استرالیا (Hand Therapy Australia) –

  • مرکز فیزیوتراپی دست دایان در تهران

در انتخاب مراکز فیزیوتراپی معتبر برای انجام خدمات فیزیوتراپی و تکنیک های درمانی، در درجه اول بهتر است از تجربه متخصصین این مرکز مطمئن شوید. توجه داشته باشید که هر مرکزی که انتخاب کنید، باید دارای مجوزها و صلاحیت‌های لازم برای ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه فیزیوتراپی دست باشد. ضمن اینکه بهتر است به دنبال مراکزی باشید که طرف قرارداد با انواع بیمه ها (از جمله بیمه شهرداری، بانک ها و حتی کانون سردفتران) باشد تا خیال شما بابت هزینه دوره درمانی فیزیوتراپی راحت شود. 

راه های پیشگیری از شکستگی دست

برای پیشگیری از شکستگی دست، باید به دنبال اقداماتی باشید که خطر بروز شکستگی دست را کاهش دهند. برخی از مهمترین این اقدامات عبارتند از:

  • استفاده از وسایل ایمنی: هنگام انجام ورزش‌های خطرناک یا فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به ضربه یا فشار دست شود (مانند موتورسواری یا ورزش‌های تماسی)، حتماً از وسایل ایمنی مانند کلاه ایمنی یا دستکش‌های محافظ استفاده کنید.

  • آموزش حرکات و تکنیک‌ها: اگر در ورزش‌های خاصی فعالیت می‌کنید، از مربیان و کمک‌مربیان متخصص حرکات صحیح و تکنیک‌های اجرایی را یاد بگیرید تا خطرات شکستگی کاهش یابد.

  • استفاده از وسایل حمایتی: در موارد خاص مانند کارهای صنعتی یا ورزش‌های خطرناک، استفاده از وسایل حمایتی مانند دستکش‌های مقاوم به شدت توصیه می‌شود.

  • تقویت عضلات دست و مچ: با انجام تمرینات تقویتی منظم برای عضلات دست و مچ، استحکام و مقاومت آنها افزایش می‌یابد که می‌تواند از بروز شکستگی‌ها جلوگیری کند.

  • احتیاط در فعالیت‌های روزمره: در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره مانند بالا رفتن از پله ها یا حمل و نقل اشیاء سنگین، دقت کنید تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

  • استراحت و بازیابی: بدن نیاز به استراحت و بازیابی دارد تا استخوان‌ها و بافت‌ها به درستی بهبود یابند. پس در دوره درمانی خود از انجام فعالیت‌های خطرناک پرهیز کنید.

راهکارهای پیشگیری و درمان مختلفی برای شکستگی دست وجود دارند که می توانند از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کنند. پس در صورت بروز هر گونه آسیب احتمالی، وضعیت خود را جدی بگیرید و برای سلامتی خودتان ارزش قائل شوید.

منبع : dayanphysiotherapy.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا