دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

کار در بارداری و ورزش کردن در دوران حاملگی برای زنان باردار مضر است یا مفید ؟

برای بسیاری از زنان باردار این سوال مطرح است که آیا کار در بارداری و یا ورزش کردن در دوران بارداری مضر است یا خیر ؟ بسیاری از زنان بدلیل اینکه در جایی مشغول بکار هستند و مایل هم نیستند کار خود را برای بارداری رها کنند، از بادار شدن حراس دارند. گاهی هم زنان باردار در طول تمام 42 هفته بارداری خود بطور مداوم به استراحت می پردازند و کار ، تحرک و ورزش را به کلی کنار می گذارند که مبادا دچار مشکل شوند. ما در این مقاله از مجله پروماگ تصمیم داریم فواید و مضرات کار و ورزش برای زنان باردار و یا زنانی که می خواهند باردار شوند را بیان کنیم. لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاثیرات کار در بارداری بر روی زنان باردار

اکثر زنان در دوران بارداری خود می توانند کار کنند. ولی باید توجه داشته باشید که شرایط کار و نوع کار زن باردار است که تعیین می کند که او می تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر ؟ ممکن است خانمی دارای کار اداری باشد و روزانه 8 ساعت در یک دفتر، کارهای خود را بصورت نشسته انجام می دهد در صورتی که این خانم بین کار خود تحرک و استراحت های کوتاه داشته باشد کار در بارداری هیچ گونه ضرری برای او نخواهد داشت. اما زنانی که کار آنها بصورت ایستاده است و یا در محیط کار آنها مواد شیمیایی ، بخارات سمی و خطرناک و عوامل ایجاد کننده آسیب جسمی وجود دارند باید برای ادامه کار با پزشک مشورت نمایند. ایستادن زیاد در دوران بارداری می تواند دردهای کمر و تورم در پاها را به همراه داشته باشد و ممکن است رنج آور باشد. باید قبول کرد که ممکن است بعضی کارها در دوران بارداری سلامت مادر و جنین او را به خطر بیندازند. 

کناره گیری از کار، بستگی به نوع کار و قدرت و استعداد شما دارد. چنانچه شما کار خسته کننده دارید و بایستی مدت زیادی را روی پاهای خود به ایستید و یا اینکه حرکت کنید بهتر است که در ماه های آخر، نوع کار را تغییر داده و یا لااقل دو ماه قبل از موعد زایمان تدریجاً از کار کناره گیری کنید ولی اگر کار شما خسته کننده نبوده و مراحل استراحت و آرامش داشته باشید لزومی ندارد که کار خود را ترک کنید مخصوصاً اگر غذای شما مناسب و خوب باشد. اگر کارگر هستید تا شش هفته قبل از زایمان می توانید کار کنید. در برخی از کشورها قوانین مخصوص کار در مورد زنان باردار وجود دارد و کارفرما مجبور است زن حامله را در شغل خود نگه داشته و مطابق با قانون کار شرایط کار مناسب و مرخصی لازم را به او بدهد.

مواردی که می توانند مانع ادامه کار زنان در بارداری شوند عبارتند از :

  • قرار گرفتن در معرض مواد و بخارات خطرناک و سمی
  • ایستادن سرپا طولانی مدت
  • سر و صدای بیش از حد
  • حمل کالا و بسته های سنگین
  • ارتعاشات زیاد ناشی از کارکرد ماشین آلات
  • گرمای شدید و طولانی
  • شرایط استرس زا

کارهای دفتری و اداری که زیاد خسته کننده نیستند و معمولا بیشتر در حال نشستن انجام می شوند در موقع بارداری مانعی ندارند.کارهای سبک خانگی از نظر فعالیت جسمانی بسیار خوب و ادامه آن در طول بارداری امکان پذیر است. از کارهای بسیار سخت و برداشتن اشیاء سنگین و جابه جا کردن اثاثیه منزل تا هنگامی که باردار هستید حتی المقدور خودداری کنید.

پس از زایمان مادران باید تا مدت 6 هفته از انجام کارهای سنگین خودداری نمایند در طول این مدت رحم و سایر قسمت های دستگاه تولید مثل و تناسلی تدریجاً به حالت طبیعی اولیه باز می گردند، این  مدت می تواند فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به امور کودک تان باشد و در طول این مدت تقریباً با روش های استراحت و ارامش کودک تان آشنا می شوید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : تاثیرات افکار و رفتار پدر و مادر در دوران بارداری بر جسم و روان جنین

کار منزل در بارداری

 

خواب و استراحت زنان باردار در دوران بارداری

در مواقع بارداری ، مخصوصاً در سه ماه اول ، برخی مادران میل زیادی به خواب پیدا می کنند و گروهی دیگر برعکس مبتلا به کم خوابی می شوند زنان باردار در دوران حاملگی قطعاً به خواب و استراحت بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد و تقریباً مقدار 8 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز کافی می باشد. مادرانی که کار در بارداری انجام می دهند و وسیله استراحت ندارند بهتر است که گاه و بی گاه از وقت خود استفاده کرده و یا اینکه بعد از صرف غذا برای رفع خستگی در حدود یک ساعت لباس و کفش های خود را بیرون بیاورند. در بعضی از کشورها برای زنانی که کار در بارداری انجام می دهند مخصوصاٌ بعد از صرف غذا کارفرما مدتی را برای استراحت زن باردار بهمراه تسهیلاتی فراهم می کند. در هر حال بعد از اتمام کار روزانه ، موقعی که به منزل مراجعه می کنید ، برای تمدد اعصاب خسته خود بهتر است که کفش ها و لباس هایتان را بیرون آورده و در حالی که پاهای خود را بالا نگاه می دارید دراز بکشید این کار می تواند برای رفع خستگی و بازگشت آرامش بسیار مفید باشد. اگر در خارج از خانه شغلی ندارید ، هنگام کار روزانه در منزل سعی کنید زیاد روی پاهای خود نایستید و در ضمن فواصل استراحت نیز داشته باشید بخصوص ، اگر بعد از صرف غذا استراحت کنید ملاحظه می کنید که زیاد خسته نخواهید شد.

ورزش در بارداری و تاثیرات آن بر زنان باردار

در دوران بارداری از ورزشهای شدید بایستی پرهیز نموده اما برخی تمرینهای بدنی مثل قدم زدن، شنا کردن و استفاده از تفریحات آبی به شرط رعایت نکات بهداشتی و یا بازی بدمینتون بطور منظم مفید میباشند. کارهای خانه می توانند همانند قبل تداوم داشته باشند توصیه میشود که در نیمه روز استراحت نموده و پاها را بالا نگه دارید.
برای اینکه اندام شما در دوران حاملگی متناسب مانده و از سلامت و نشاط جسمی و روحی برخوردار باشید و از طرف دیگر طریقه شل کردن و آرامش را برای یک زایمان راحت و خوب فرا گیرید. از یک ماهگی به بعد میتوانید چند لحظه از ساعات فراغت خود را به تمرینهای مخصوص دوران بارداری و زایمان بگذرانید.
تمرینهایی که انجام میدهید به سه نوع تنفسی عضلانی و شل کردن عضلات تقسیم میشوند و برای اینکه زیاد خسته نشوید بهتراست که هر تمرین را به آهستگی و فقط به مدت ۱۰ دقیقه در روز انجام دهید.

در کل می توان گفت که ورزش در بارداری به شرط رعایت شدت و مدت زمان آن می تواند برای زنان باردار مفید باشد و از عدم تناسب اندام و شل شدگی عضلات در دوران بارداری جلوگیر نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا