دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

اهمیت ورزش در کودکان ؛ بهترین ورزش‌ها در سنین کودکی کدام است؟

اهمیت ورزش در کودکان ؛ زندگی کردن در خانه‌های آپارتمانی کوچک و نقلی امروز و همین‌طور سبک زندگی شهرنشینی و آپارتمانی که با ورود تکنولوژی همراه شده است، انسان‌ها را از شیوه‌ی زندگی طبیعی و فعال دور کرده است. بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون، چربی خون، اضافه وزن، دیابت، نارسایی‌های قلبی و عروقی، نتیجه‌ی مستقیم سبک زندگی کم‌تحرک و ماشینی امروز است. کودکان هم از عوارض زندگی مدرن ما در امان نیستند؛ بیشتر وقت کودکان صرف تماشای شبکه‌های تلویزیونی و یا بازی‌های کامپیوتری می‌شود که این روند باعث شده بسیاری از کودکان، دچار عوارضی مانند کم‌تحرکی و یا اضافه وزن شوند. لازم است پدر و مادر برنامه‌های ورزشی ویژه‌ای برای فرزندان خود در نظر بگیرند تا سلامت جسم و ذهن کودکان خود را تامین نمایند. با مجله‌ی آنلاین پروماگ همراه باشید تا در خصوص اهمیت ورزش در کودکان بیشتر بدانیم و چند ورزش مفید را معرفی کنیم.

اهمیت ورزش در کودکان / چرا ورزش کردن برای کودکان لازم است ؟

تحرک و فعالیت‌های ورزشی برای کودکان در هر سنی مفید و ضروری است، زیرا به کاهش وزن و رفع چاقی کمک می‌کند، همچنین باعث افزایش استقامت جسمی و قدرت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شود و نشاط و سرگرمی را برای کودکان به وجود می‌آورد. ورزش ذهن کودک را تقویت و خلاقیت او را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش توان ذهنی و تمرکز در دوران مدرسه می‌شود.

اهمیت ورزش در کودکان و سنین کودکی ، به مراتب از هر سنی مهم‌تر است، زیرا با تشویق کودکان به ورزش، علاوه بر تقویت قوای جسمی و ذهنی آنان، کودک را به ورزش کردن عادت داده‌ایم. این عادت مثبت، در سنین بالاتر یکی از عوامل بازدارنده نوجوانان به سیگار و اعتیاد است. با تشویق کودکان به ورزش و فعالیت‌های ورزشی، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های معنوی را برای آنان انجام داده‌اید.

اهمیت ورزش در کودکان

فوائد و اهمیت ورزش کردن در کودکان

  • کودکان در ابتدای مسیر زندگی خود، ناتوان هستند و برای ادامه‌ی زندگی به والدین خود وابسته می‌باشند. هماهنگی اعضای بدن با مغز، یکی از اصلی‌ترین مراحی است که کودک باید طی کند تا به رشد و شکوفایی برسد و ورزش‌ کردن نقش مهمی در تکامل این مسیر دارد.
  • با شرکت دادن فرزند خود در ورزش‌های گروهی، باعث اجتماعی شدن بیشتر او می‌شوید و او را از انزوایی که ممکن است در آن دچار شده باشد، می‌رهانید. این مساله خصوصا در خانواده‌هایی که فقط دارای یک فرزند هستند، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
  • از دیگر فوائد ورزش کردن برای کودکان ، اجتماعی شدن کودک است. کودک در روال بازی و انجام حرکات ورزشی، قوانین را می‌آموزد و دستورالعمل‌های آن را یاد می‌گیرد. قوانین بازی که در ورزش‌های تیمی وجود دارد، نقش مهمی در یادگیری قواعد اجتماعی دارد و باعث می‌شود، کودک برای زندگی بزرگ‌تر و مهم‌تر خود در آینده آماده شود.
  • از آنجا که ورزش کردن نوعی توانمندی محسوب می‌شود، باعث افزایش اعتماد به‌نفس و خودپنداره‌ی مثبت در کودکان نیز می‌شود، بنابراین سطح اعتمادبنفس او را از گروه همسالانش افزایش می‌دهد. کودک با ورزش کردن به قابلیت‌های خود پی می‌برد و احساس مفید بودن می‌کند. کودکانی که ورزش می‌کنند، معمولا کمتر منزوی و خجالتی هستند و غالبا اعتمادبنفس بسیار بالاتری نسبت به دوستان خود دارند.
  • رشد روانی و ذهنی کودک، از دیگر فوائد ورزش برای کودکان است. همانطور که می‌دانید سلامت جسم و ذهن، با یکدیگر آمیخته شده‌اند و هیچیک بدون دیگری، سلامت و کامل نخواهد بود. ورزش کردن باعث تقویت جسم و قوای فیزیکی بدن می‌شود، نشاط آور است و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به اندام‌های کودک برسد. سلامت جسمی، سلامت روحی و ذهنی را به دنبال خواهد داشت و باعث می‌شود ذهن کودک، فعال‌تر و پویاتر باشد.
  • ایجاد حس رقابت و انگیزه‌ی برنده شدن، خود باعث تکاپو و فعالیت بیشتر در کودک می‌شود و اگر کودک دچار ناکامی و شکست شود، یاد می‌گیرد که شکست نیز بخشی از زندگی است و نباید همیشه انتظار پیروزی و موفقیت داشته باشد.

چه ورزش‌هایی برای کودکان توصیه می‌شود؟

  • دو

ورزش دو، یکی از مهم‌ترین ورزش‌هایی است که تاثیر زیادی در سلامتی جسمی کودک دارد و باعث می‌شود همه‌ی اندام‌های او به حرکت و جنبش دربیاید. از آنجا که دویدن با ترشح اندروفین و دوپامین همراه است و این هورمون باعث نشاط و شادابی می‌شود، دوندگان از روحیه‌ی شاد و صبوری بیشتری برخوردارند و آمارهای بدست آمده نیز گواه این مطلب می‌باشد.

ورزش دو ، همچنین ورزشی کم‌هزینه می‌باشد که برای انجام آن نیاز به تجهیزات خاصی نیست. شما می‌توانید به راحتی و بدون صرف هیچگونه هزینه‌ای، با کودکان همسایه و دوستان فرزندتان، مسابقات دو برگزار کنید و علاوه بر اینکه شادابی و نشاط را برای آن‌ها فراهم می‌آورید و حس رقابت و سرگرمی را نیز در آن‌ها ایجاد کنید.

اهمیت ورزش در کودکان

  • شنا

شنا، یک ورزش و سرگرمی مهیج و شادی‌آور برای کودکان است. این ورزش، باعث تقویت اندام‌ها و عضلات فرزند شما می‌شود. شنا به افزایش حجم ریه‌ها و امکان تنفس بهتر و قوی‌تر کمک کرده و در عین حال، برای رشد استخوان‌بندی کودک نیز مفید است.

شنا کردن، بیش از آنکه برای کودکان یک ورزش به حساب بیاید، یک نوع بازی در آب و سرگرمی است که باعث انبساط فکری کودک نیز می‌شود. شنا، هم ورزش است و هم یک تفریح مهیج که حتی تاثیر مثبتی بر اشتهای کودک نیز دارد و می‌تواند کودک شما را سر کیف و نشاط آورد.

پیامبر اکرم در باره‌ی یادگیری شنا، فرموده‌ است ” شنا، اسب‌سواری و تیراندازی را به فرزندان خود آموزش دهید”  این حدیث خود بر ارزش آموزش شنا به کودکان تاکید دارد و نشان می‌دهد که حتی در 1500 سال پیش نیز، شنا ورزشی سودمند و مفید برای کودکان به حساب می‌آمده است.

اهمیت ورزش در کودکان

  • ژیمناستیک

یادگیری ژیمناستیک برای کودکان ، ارزش بسیاری دارد که بنا بر نظر برخی کارشناسان، اهمیت آن از یادگیری دو و شنا نیز بیشتر است. زیرا کودکان در هر سنی می‌تواند شنا را آموزش ببینند، اما آموزش ژیمناستیک و انجام تکنیک‌های آن، تنها در دوران کودکی میسر است؛ در سنین خردسالی، کودکان دارای فیزیک بدنی نرم و انعطاف‌پذیر هستند و این مساله در ورزش ژیمناستیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.  

حرکات ژیمناستیک باعث چابکی، انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بالا در کودکان می‌شود که تاثیر آن در سنین بزرگسالی نیز قابل مشاهده خواهد بود. ژیمناستیک، ورزشی است که بیشترین کمک را به هماهنگی بین عضله و استخوان می‌کند.

  • دوچرخه سواری

یکی از سالم‌ترین فعالیت‌های ورزشی برای کودکان، دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری هم لذت‌بخش است و هم یک ورزش و سرگرمی به حساب می‌آید. تقریبا می‌توان گفت، هیچ کودکی وجود ندارد که علاقه‌ای به دوچرخه نداشته باشد. این ورزش، نقش مهمی در کنترل انرژی کودک دارد و باعث می‌شود او انرژی نهفته و اندوخته شده در بدنش را تخلیه کند.

از آنجا که انجام دوچرخه سواری در فضای باز امکان‌پذیر است، این ورزش باعث افزایش اکسیژن در خون و همچنین جذب ویتامین دی در کودکان می‌شود. دوچرخه‌سواری یک مهارت عالی برای حفظ تعادل کودکان نیز به حساب می‌آید و باعث می‌شود آن‌ها زودتر و بهتر بتوانند تعادل خود را نگهدارند.

  • شطرنج

شطرنج آنچنان برای رشد ذهن و مغز مفید است که در گروه ورزش‌ها دسته‌بندی می‌شود. یکی از فعالیت‌هایی که به صورت توامان، هر دو سوی نیم‌کره‌ی مغز را به فعالیت وا می‌دارد، شطرنج است. همین مقدمه‌ی کوتاه؛ اهمیت یادگیری شطرنج برای کودکان را شرح می‌دهد.

 اگر می‌خواهید فرزندی با تمرکز بالا، خلاق، با حافظه‌ی و هوش فضایی بالا داشته باشید، به او بازی شطرنج را آموزش دهید. این بازی و در واقع ورزش، از چنان اهمیتی در رشد ذهنی کودکان برخوردار است که در بسیاری از مدارس کشورهای برتر دنیا، به عنوان یک واحد درسی آموزش داده می‌شود.

نکات ایمنی اصل مهمی در ورزش برای کودکان است که والدین باید به آن اهتمام بورزند.

توصیه‌هایی برای والدین

نقش پدر و مادر در علاقمندسازی کودکان به ورزش، بسیار مهم و حیاتی است. والدین اولین و مهم‌ترین الگوی فرزندان هستند و در گام اول، باید خودشان به آنچه می‌گویند باور داشته باشند. والدین وظیفه دارند، ورزش را به عنوان یک ارزش اجتماعی و فرهنگی در ذهن کودک معرفی کنند و کودک را به انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کنند. والدین باید توانایی‌های فرزند خود را در فعالیت‌های ورزشی بشناسند و افزایش دهند. مساله‌ی مهم دیگری که در رابطه با والدین وجود دارد، این است که هرگز نباید بیش از توان کودک، او را وادار به انجام حرکات ورزشی کنید چرا که این روال، نتیجه‌ی معکوس و نامناسبی خواهد داشت.

و در پایان لازم است به این نکته‌ی مهم اشاره کنیم که در انجام هر ورزشی، باید نکات ایمنی مربوط به آن رشته را رعایت کنید.

کلام آخر

اهمیت ورزش در کودکان و بزرگسالان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اگر بخواهیم انسانی ورزشکار و سالم به جامعه تحویل دهیم، باید عادت به ورزش کردن را از همان سنین کودکی در فرزندمان نهادینه کنیم. فراموش نکنیم، کودکی که ورزش می‌کند، آسیب‌پذیری کمتری در سطح اجتماع دارد، او قوی‌تر و باهوش‌تر است و با ذهن باز و درک وسیع‌تری به دنیای اطرافش می‌نگرد.

ازین که مخاطب این مقاله در وب سایت پروماگ بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم همراهی با این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.


سایر مقالات را بخوانید:

چگونه می توانیم سلامت جسمی و روحی کودکمان را حفظ کنیم ؟

آموزش عکاسی به کودکان ؛ لذت ثبت تصویر را به کودک خود بیاموزیم ….

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را چگونه و با چه فعالیت هایی پر کنیم؟

آموزش جنسی به کودکان ؛ چرا باید به دنبال آموزش جنسی باشیم و آن را به کودکان خود آموزش دهیم؟

نشانه‌های کودک شاد چیست؟ چگونه بفهمیم کودکمان از روال زندگی‌اش راضی است؟

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا