دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

شش پیشامد عجیب و غریب که بعد از زایمان و تولد کودک در شما رخ می دهد

مادر بودن چیزی فراتر از متولد کردن یک کودک است، شیرینی داشتن کودک در زندگی یک معجزه است اما داشتن کودک و بزرگ کردن آن نیز سختی های دارد و در کنار آن تقریباً همه چیز بعد از زایمان کودک تغییر می کند.

آغاز بارداری و طی سفر داشتن فرزند از همان ابتدا بدون چالش و فداکاری نیست، بدن شما در یک چرخه تغییر قرار می گیرد و در آن یک معجزه رخ می دهد بله داشتن یک کودک معجزه ای بزرگ است و هر ساعت و هر روز در سرتاسر دنیا اتفاق می افتد، اما زنان بسیاری آمادگی لازم برای پشت سر گذاشتن این تغییرات بدنی و روحی که قرار است طی کنند را ندارند.

برای اینکه یک مادر بعد از زایمان بتواند اوضاع را بدرستی مدیریت کند و همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشد لازم است نسبت به بدن و سلامتی خود اطلاعاتی کسب کند، ما در ادامه ی این مقاله از مجله پروماگ اطلاعاتی در مورد اتفاقات بعد از زایمان در اختیار شما قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آنها بتوانبد عملکرد بهتری برای انجام کارهای خود در دوران پس از زایمان و بچه داری داشته باشید. 

1- سایز مغز بعد از زایمان کوچک می شود

مطالعات نشان داده اند بخشی از مغز مادر که مسئول هماهنگی ارتباطات و شناخت اجتماعی است پس از زایمان جهت عملکرد بهتر کوچک می شود. دکتر اتکینسون در این رابطه توضیح می دهد که بخش برقراری ارتباطهای اجتماعی و مراقبتی مغز منقبض شده و این انقباض باعث بهبود عملکرد و سرعت پاسخگویی این قسمت از مغز می شود.

پس از زایمان

این دکتر در ادامه می گوید که هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ می دهد و در دست مطالعه است تا مشخص شود که کوچک شدن مغز مادر چه تاثیراتی در عملکرد و رفتار او بوجود می آورد دکتر اتکینسون می گوید “احتمالاً پس از اتقباض این قسمت از مغز مادر راحتر می تواند از بحران های ارتباطی و احتماعی خارج شود.”

2- اوج احساسات

بارداری و زایمان پر از درد است درد های شکم، گرفتگی عضلات، سردرد و از همه مهم نر درد زایمان همه ی اینها برای یک انسان معمولی غیرقابل تحمل است، اما مادر با عشق و حس بی نهایتی که به کودک خود دارد آنها را تحمل می کند.

همانطور که برای افزایش مهر و محبت و دوست داشتن سطح آکسی توسین بدن افزایش میابد، سطح هورمون دوپامین نیز افزایش پیدا می کند با افزایش این هورمون حس لذت و پاداش در مادر افزایش پیدا می کند و حس سرخوشی به اوج خود می رسد.

یک ژورنال علمی معتبر به نام Pediatrics در سال 2008 یک مطالعه در این خصوص انجام داده است این ژورنال در مقاله خود نوشته وقتی مادر لبخند نوزاد خود را می بیند سیگنال های پاداش در مغز او تحریک می شوند، بنابراین در این مطالعه مشخص شده که مادر به لطف تغییرات هورمونی بدن خود تمام این دردها را تحمل می کند تا چیزی ارزشمند بدست آورد.

3- اضطراب چیزی عادی و لازم است

مادر شدن یک اتفاق بزرگ برای یک خانم است، علی الرغم حس شادی و وابستگی که به کودک بعد از زایمان در وجود یک مادر به وجود می آید یکسری تغییرات فیزیکی و احساسی با موجی از نگرانی و اضطراب نیز همراه آن بوجود خواهد بود.

به یاد داشته باشید که این تغییرات از نظر فیزیولوژی و روانی عادی و لازم هستند و شما باید در مورد آنها و احساسات بوجود آمده با پزشک، روانشانس و اطرافیان خود صحیت کنید اینکار باعث می شود که از رهنمودها و تجربیات دیگران استفاده کنید و در عین حال اینکار موجب بروز احساسات خوب در شما خواهد شد. به عنوان یک مادر جدید سعی کنید از همه موقعیت های استرس زا دوری کنید و به همان اندازه از کودک خود مراقبت کنید.

دکتر فلیس گرش متخصص زنان در امور تغییرات هورمونی و درمان عواطف بعد از زایمان می گوید :

” بسیاری از مادران بعد از زایمان اولین کودک خود احساس اضطراب و نگرانی را نسبت به تصمیم گیری صحیح برای کودک خود تجربه می کنند. نگرانی در مورد اینکه آیا او می تواند از پس تغذیه درست کودک خود با شیر مادر و رفع امور جاری او برآید و نگرانی دیگر اینکه این کودک تا چه اندازه می تواند در روابط او و همسرش تاثیر داشته باشد.”

 

بعد از زایمان

4- هورمون ها بعد از زایمان باعث افزایش عشق می شوند

هیچ کس شما را بیشتر از مادرتان دوست ندارد و هیچ چیز عاشقانه تر از دوست داشتن فرزندان خودتان نیست. جالب اینجاست که هورمون ها می توانند میزان عشق و عاطفه را تحت تاثیر قرار دهند بعد از زایمان ترشح هورمون های خاصی در بدن موجب افزایش ناگهانی عشق و محبت نسبت به کودک می شوند.

این اتفاق بدلیل افزایش ترشح هورمون آکسی توسین در بدن رخ می دهد، اکسی توسین هورمونی است که توسط هیپوتالاموس آزاد می شود و پس از زایمان و در دوران شیردهی بیشتر ترشح می شود تا به مادر در بوجود آمدن ارتباط عاطفی با کودک کمک کند. اما مطمئناً تجربه برای همه متفاوت است. علاوه بر تاثیرات آکسی توسین در مغز ترشح آن در خون روی بافت های رحم تاثیر می گذارد و همچنین این هورمون در شیرسازی سینه های مادر و کاهش تهوع در بارداری تاثیر زیادی دارد.

5- افزایش وسواس بعد از زایمان

افزایش وسواس نباید جای تعجب داشته باشد ، زیرا کودک جدید به مرکزیت تمام فکر و توجه شما تبدیل خواهد شد. مادران جدید این نیاز مبرم را احساس می کنند و تلاش می کنند تا مطمئن شوند همه چیز برای کودک تمیز و ایمن است. ممکن است طبیعی به نظر برسد اما باید بدانید که وسواس بیش از حد در واقع شما را در وضعیت ناسالم نگه می دارد. محققان از این رفتار بعنوان انگیزه یاد می کنند و معتقدند که در تمام مادران بروز می کند.

6- افسردگی بعد از زایمان

احتمالا تا به حال در مورد افسردگی بعد از زایمان شنیده اید و این چیزی است که باید حتماً در مورد آن آگاهی خود را افزایش دهید. درصد زیادی از مادران پس از زایمان دچار افسردگی می شوند، احساس مسئولیت بیش از حد مسئولیت های جدید مادر که او را محاصره کرده اند، کم خوابی و درد ناشی از زایمان فقط چند دلیل مهم هستند که می تواند منجر به احساس اضطراب، ناامیدی و عدم صبر مادر شوند. و این وظیفه اطرافیان و دوستان است تا با پشتیبانی خود این دوران را برای مادر راحتر کنند.

تحقیقات نشان داده که اگر یک مادر به تنهایی با نوزاد خود سر و کار داشته باشد بیشتر در معرض مشکلات روانی از جمله افسردگی پس از زایمان قرار دارد لذا اطرافیان باید از او حمایت کنند و گاهی در کارها به مادر تازه زایمان کمک کنند و اجازه بدهند لحظاتی به استراحت بپردازد و به اصطلاح نفسی بکشد. نقش همسر در این زمان بسیار پررنگ است و باید با حضور بیشتر خود و کمک به همسر در امور کودک او را همراهی کند در اینصورت احتمال بروز مشکلات روانی بسیار کاهش خواهد یافت. 

کلام آخر

با همه تغییرات و مشکلاتی که بعد از زایمان برای شما به وجود می آید، برای سازگاری با آنها تلاش کنید و همچنان به زیبایی خود برسید مغز ظرفیت باورنکردنی برای انطباق با موقعیت های جدید دارد این یکی از معجزات خداوندی است که در وجود زنان قرار دارد و شما بعنوان یک زن می توانید به تمام این مشکلات و سختی ها غلبه کنید. اما مهم این است که خود را تحت فشار قرار ندهید و اجازه ندهید کودک به زندگی شما غلبه کند به گونه ای که سلامت روان شما در معرض خطر باشد. شما باید سالم بخورید ، خوب بخوابید ، به پزشک گوش دهید و بهترین دوست خود باشید.

منبع : MedMd


توصیه ما جهت مطالعه بیشتر :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا