دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

10 مکمل نوتروپیک برای تقویت مغز و بهبود عملکرد آن

نوتروپیک ها مکمل های طبیعی یا داروهای گیاهی هستند که اثرات مثبتی بر بهبود سلامت، عملکرد و تقویت مغز در میان افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری های مغزی دارند.

ما لیستی از 10 مکمل نوتروپیک قوی و موثر را در این مقاله عنوان می کنیم که به بهبود عملکرد شناختی، هوشیاری، تمرکز، انگیزه، حفظ حافظه، خلاقیت، سطح انرژی و دیگر فرایندهای شناختی کمک می کنند. بسیاری از این مکمل های نوتروپیک همچنین به کاهش اثرات و شدت کم شدن عملکرد مغز، همراه با افزایش اختلالات خلقی و خستگی مرتبط با افسردگی کمک می کنند.

در این مقاله از مجله اینترنتی پروماگ، نگاهی به 10 مکمل برتر نوتروپیک برای بهبود سلامت و عملکرد و تقویت مغز می اندازیم، با ما همراه باشید:

نوشته های مشابه

1- تقویت مغز: رزوراترول

رزوراترول یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در پوست میوه های قرمز و بنفش تیره مانند زغال اخته، کران بری، انگور و تمشک وجود دارد. شما همچنین می توانید رزوراترول را از منابع دیگری، مانند بادام زمینی، شکلات و شراب قرمز به دست آورید.

کارشناسان عنوان می کنند که مصرف مکمل های رزوراترول می تواند به محافظت از هیپوکامپ در برابر انواع آسیب و بدتر شدن این آسیب ها کمک کند. هیپوکامپ قسمت مهمی از مغز بوده و عمدتا مسئول حفظ حافظه و مهارت های ناوبری است.

تحقیقات نشان دادند که مکمل های رزوراترول می توانند برای درمان بیماران مبتلا به کاهش عملکرد مغز به علت افزایش سن با تشدید عملکرد مغز، کاهش روند پیری مغز و تقویت مغز مفید باشد.

تقویت مغز

2- تقویت مغز:‌ فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین نوعی ماده چربی است که به نام فسفولیپید شناخته می شود و در مغز انسان وجود دارد. کارشناسان بیان می کنند که مصرف مکمل های فسفاتیدیل سرین برای محافظت، سلامت و تقویت مغز مفید است.

تحقیقات نشان می دهند که به طور منظم مصرف 100 میلی گرم فسفاتیدیل سرین حداقل سه بار در روز می تواند به بهبود بیماری کاهش سلامت و عملکرد مغز به دلیل افزایش سن کمک کند. علاوه بر این، می توان در افراد سالمی که تقریبا 400 میلی گرم مکمل فسفاتیدیل سرین را در هر روز مصرف می کنند، شاهد بهبود عملکرد مغز، حافظه، توانایی تفکر و تقویت مغز آنها بود.

تقویت مغز

3- تقویت مغز:‌ روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی غنی از اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) و ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA)، یعنی دو نوع بسیار قوی از اسیدهای چرب امگا -3 برای تقویت مغز هستند. تحقیقات نشان می دهند که DHA و EPA به طور مستقیم با مزایای سلامتی مختلفی مرتبط هستند که شامل افزایش عملکرد مغز و تقویت مغز می شود.

DHA برای نگهداری و محافظت از ساختار و عملکرد مغز انسان بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهند که DHA حدود 25 درصد کل چربی و تقریبا 90 درصد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در مغز را تشکیل می دهد. دیگر اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی، یعنی EPA، خواص ضد التهابی را تقویت می کند که به محافظت از مغز در برابر کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن و سایر انواع آسیب های مغزی کمک می کنند.

مصرف مکمل های DHA به طور مستقیم با بهبود در زمان و سرعت واکنش، مهارت های حافظه و توانایی تفکر در افراد سالم با کمبود DHA ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، مکمل های DHA همچنین به افرادی کمک می کنند که از کاهش شدید سلامت و عملکرد مغز رنج می برند.

با این حال، جالب توجه است که بر خلاف DHA، محققان همیشه مصرف EPA را با بهبود عملکرد مغز مرتبط نمی داند. در واقع، مصرف مکمل های EPA در تقویت روحیه بیماران مبتلا به افسردگی سودمند است.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف مکمل های روغن ماهی که حاوی DHA و EPA هستند، با بهبود کم شدن عملکرد مغز ناشی از افزایش سن، به ویژه در عملکرد تفکر و حافظه همراه است.

به طور کلی، کارشناسان بیان می کنند که موثرترین راه برای به دست آوردن اسیدهای چرب امگا 3 برای افزایش سلامت و تقویت مغز، مصرف حداقل دو بار ماهی چرب یا روغن ماهی در هر هفته است. در کل، مصرف 1 گرم مکمل EPA و DHA برای تقویت مغز مفید در نظر گرفته می شود.

تقویت مغز

4- تقویت مغز: کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که به طور معمول به شکل شکلات تلخ، قهوه و چای مصرف می شود. حتی اگر شما همیشه از طریق مکمل قابل اعتمادی مقداری کافئین دریافت کنید، اما به این فکر کرده اید که چطور می توانید مقدار قابل توجهی کافئین را به بدن خود برسانید؟

اثبات شده است که کافئین توانایی تحریک و افزایش قدرت مغز، و در درجه اول سیستم عصبی مرکزی را دارد که باعث می شود شما فعال تر و هشیارتر باشید و همچنین خستگی را از بین می برد. محققان زیادی ادعا می کنند که کافئین به مردم کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشند و طول مدت واکنش، عملکرد کلی مغز و توانایی های مرتبط با حافظه را افزایش می دهد.

مقدار دقیق کافئینی که برای حصول نتایج مفید از طریق یک فنجان قهوه مورد نیاز است از هر فرد به فردی دیگر متفاوت می باشد، اما کارشناسان به طور کلی حداقل 50-400 میلی گرم کافئین را توصیه می کنند. برای بسیاری از افراد، یک دوز 200 تا 400 میلی گرم در روز کافی است، و همچنین به طور کلی این مقدار بیشترین مقدار مصرف کافئین در نظر گرفته می شود.

با این وجود، نباید در مصرف کافئین زیاده روی کنید که این خود نیز دارای عوارضی است. به صورت معمول از کافئین استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید که با این کار می توانید به تقویت مغز خود کمک کنید.

تقویت مغز

5- استیل L-کارنیتین

استیل L-کارنیتین اسید آمینه ضروری و طبیعی است که در بدن وجود داشته و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم و در درجه اول در تولید انرژی دارد. اعتقاد بر این است که استفاده از مکمل های استیل L-کارنیتین باعث می شود افراد متمرکزتر، فعال تر و هشدارتر باشند، و نیز باعث افزایش قدرت حافظه و کاهش از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن می شود.

تحقیقات مختلف روی حیوانات که اثرات مکمل های استیل L-کارنیتین را بررسی کرده اند، نشان می دهند که استیل L-کارنیتین می تواند به جلوگیری از کاهش سلامت و عملکرد مغز، همراه با افزایش ظرفیت حافظه و توانایی یادگیری کمک کند.

محققانی که اثرات مکمل های استیل L-کارنیتین را در میان انسان ها بررسی کرده اند، همچنین بیان می کنند که این مکمل به طور قابل توجهی در بهبود کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن مفید است. کارشناسان معتقدند که استیل L-کارنیتین برای تقویت مغز در میان بیماران مبتلا به آلزایمر مفید است.

می توان چنین نتیجه گیری کرد که مکمل های استیل L-کارنیتین برای درمان بیماران مبتلا به کاهش عملکرد مغز، اختلالات روانی، و آلزایمر مفید هستند، ولی اثرات آنها در میان افراد سالم هنوز کشف نشده است.

تقویت مغز

6- تقویت مغز: جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا یک مکمل گیاهی بسیار محبوب است که از درخت جینکوبیلوبا به دست می آید. قرن ها است که این مکمل گیاهی به خاطر مزایای خود در افزایش قدرت و عملکرد و تقویت مغز مورد استفاده قرار می گیرد.

کارشناسان معتقدند که جینکوبیلوبا به افزایش عملکرد مغز، به ویژه در تمرکز و حفظ حافظه کمک می کند. با این حال، حتی اگر این مکمل به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد که معمولا در سراسر جهان استفاده می شود، مطالعات مختلفی وجود دارند که اثرات آن را مورد بررسی قرار داده اند.

مطالعات مختلفی کشف کرده اند که مصرف مکمل های جینکوبیلوبا می تواند به کاهش سلامت و عملکرد مغز ناشی از افزایش سن کمک کند. مطالعه دیگری به بررسی اثرات آن در میان افراد سالم میانسال پرداخت. نتایج نشان دادند که استفاده از مکمل های جینکوبیلوبا به افزایش عملکرد مغز، و تفکر و مهارت های مربوط به حافظه کمک می کند. با این وجود، همه مطالعات دیگر مزایا و نتایج مشابهی را نشان ندادند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند مکمل های جینکوبیلوبا برای افزایش مهارت تفکر، تمرکز و توانایی حافظه کوتاه مدت مفید هستند. علاوه بر این، ممکن است در محافظت از مغز شما در برابر بیماری کاهش عملکرد مغز با افزایش سن مفید باشد. با این حال، شواهد و نتایج در این زمینه متفاوت هستند.

تقویت مغز

7- تقویت مغز: کراتین

کراتین یک ترکیب طبیعی بوده که برای فرآیند متابولیسم انرژی بسیار حیاتی است. این ماده به طور طبیعی در داخل بدن وجود دارد. اگر چه کراتین یک مکمل بسیار مشهور است، شما می توانید آن را از طریق مواد غذایی خاصی، به ویژه مواد غذایی مرتبط با حیوانات مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ به دست آورید. تحقیقات نشان می دهند که مصرف مکمل های کراتین می تواند در بهبود مهارت های تفکر، شناختی و یادگیری در میان افراد، به ویژه افراد گیاهخوار مفید باشد.

در واقع، یک مطالعه کشف کرد که گیاهخوارانی که مکمل های کراتین مصرف کرده اند، 25-50٪ بهبود یافته اند. با این حال، محققان فواید مشابهی را در میان افراد گوشتخوار پیدا نکردند. شاید این به دلیل این واقعیت است که افراد گوشتخوار در حال حاضر مقدار کراتین خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، و از این رو آنها کمبودهای گیاهخواران را ندارند.

تقویت مغز

8- تقویت مغز: باکوپا مونیری

باکوپا مونیری یک مکمل دارویی است که از گیاه باکوپا مونیری به دست می آید. صد ها سال است که از این مکمل استفاده می شود و برای افزایش عملکرد مغز و نیز تقویت مغز مفید است.

تحقیقات نشان می دهند که باکوپا مونیری می تواند به افزایش حافظه و مهارت تفکر در میان افراد سالم و سالخوردگانی کمک کند که از کاهش شدید سلامت و عملکرد مغز خود رنج می برند.

با این حال، جالب توجه است که این اثرات سودمند تنها با مصرف مداوم و منظم این مکمل به دست می آیند. کارشناسان عموما مصرف روزانه حداقل 300 میلی گرم این مکمل را توصیه می کنند و شما می توانید پس از مصرف آن برای حدود چهار تا شش هفته شاهد نتایج آن باشید.

محققانی که اثرات باکوپا مونیری را مورد بررسی قرار داده اند، متوجه این مسئله شدند که مصرف باکوپا مونیری اغلب می تواند منجر به نشانه های ناراحتی شکمی و اسهال شود. بنابراین، کارشناسان توصیه می کنند این مکمل را همراه با غذا و مواد غذایی روزانه خود مصرف کنید.

تقویت مغز

9- تقویت مغز: رودیولا رزا

رودیولا رزا یک مکمل طبیعی است که از گیاه رودیولا رزا به دست می آید و برای قرن ها است که در داروهای چینی به دلیل مزایای افزایش عملکرد مغز و ارتقاء سلامت، محبوبیت زیادی دارد. کارشناسان معتقدند که مصرف آن از طریق کاهش خستگی، به بهبود پردازش ذهنی و سلامت مغز کمک می کند.

پزشکان رودیولا رزا را به بیماران خود توصیه می کنند تا به کاهش علائم خستگی و خستگی ذهنی و افزایش عملکرد مغز آنها کمک کنند. کارشناسان عنوان کردند که رودیولا رزا می تواند در بهبود توانایی تمرکز و تفکر با حذف خستگی مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا درک درستی از مزایا و عوارض جانبی آن به دست آید.

تقویت مغز

10- تقویت مغز: S-آدنوزیل متیونین

S-آدنوزیل متیونین (SAMe) یک ترکیب طبیعی است که درون بدن وجود دارد. این مکمل برای واکنش های شیمیایی خاصی در هنگام هضم، مخصوصا برای ایجاد و تجزیه ترکیبات ضروری خاص مانند چربی ها، هورمون ها و پروتئین ها مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می دهند که این ترکیب برای افزایش قدرت و اثربخشی برخی داروهای ضد افسردگی ضروری است و باعث بهبود کاهش عملکرد مغز در میان بیماران مبتلا به افسردگی مزمن می شود. مطالعه ای نشان داد که افزودن SAMe به داروهای ضد افسردگی بیماران به بهبود وضعیت آنها منجر شد و شانس آنها را برای بهبودی حدود 14٪ افزایش داد.

مطالعه دیگری نشان می دهد که در موارد خاص، اثرات SAMe بسیار مؤثرتر از انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی هستند. با این حال، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل برای افرادی که به افسردگی مبتلا نیستند نیز مفید است یا خیر.

تقویت مغز

سخن آخر

ما در این مطلب 10 مکمل مفید برای تقویت مغز را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اگر قصد استفاده از این مکمل ها را دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا