دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

5 مزیت اصلی میوه خشک برای سلامتی

میوه خشک چیست؟

میوه خشک از حذف تقریبا تمام آب انواع میوه ها­ تهیه میشود که امکان ماندگاری بیشتر آن را در فصول مختلف سال مهیا میکند. قندهای طبیعی موجود در این محصول انرژی ما را برای فعالیت های مختلف، در طول روز افزایش میدهد. انواع میوه خشک در فروشگاه مواد غذایی کام کده دارای فیبر بالا میباشد که برای عملکرد صحیح روده بسیار مفید است. به عبارت دیگر این ماده غذایی حاوی تمام ویتامین ها و مواد مغذی موجود در میوه تازه میباشد، اما به دلیل فرآیند تبخیر آب میوه­ها از حجم آن کاسته شده است.

مزایایی میوه خشک برای سلامتی

میوه خشک چگونه تهیه می شود؟

روش­های مختلفی برای تهیه و تولید میوه خشک وجود دارد. از جمله روش­های خانگی مانند قرار دادن میوه های ورق شده در مقابل نور خورشید و تولید میوه خشک با استفاده از دستگاه های صنعتی.

نوشته های مشابه

5 مزیت اصلی میوه خشک برای سلامتی

1- منبع آنتی اکسیدان های محافظ

میوه های خشک سرشار از ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی محافظ هستند که از جمله آنها می توان به آنتوسیانین ها و فنل ها اشاره کرد. این ترکیبات ممکن است با مزایای سلامتی مانند بهبود جریان خون و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

2- منبع غنی از ریز مغذی ها

از آنجایی که میوه های خشک حاوی آب کمتری هستند، در مقایسه با همتایان تازه خود منبع غلیظ تری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این عوامل ممکن است به دستیابی به 5 وعده توصیه شده میوه و سبزیجات در روز و بهبود کیفیت رژیم غذایی کمک کند. با این حال، شایان ذکر است که کالری آنها در هر 100 گرم نیز به میزان قابل توجهی بالاتر است.

3- منبع مفید فیبر غذایی

میوه‌های خشک تقریباً دو تا سه برابر فیبر بیشتری نسبت به فیبر تازه خود دارند. بسیاری از ما به اندازه کافی فیبر نمی خوریم که به منظور عملکرد مناسب دستگاه گوارش و کمک به کاهش سرعت هضم مهم است. مصرف بیشتر فیبر میوه نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است.

4- مصرف میوه خشک برای سلامت استخوان ها

مطالعات نشان می دهد که آلو خشک ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد. سطوح بالای مواد مغذی سالم برای استخوان‌ها مانند ویتامین K موجود در میوه‌های خشک، مانند آلو و سایر میوه های خشک شده ممکن است یکی از دلایل این فواید باشد.

5- مصرف میوه خشک در دوران بارداری

خوردن میوه های خشک مانند خرما و … در چند هفته آخر بارداری ممکن است به گشاد شدن دهانه رحم کمک کرده و زایمان را برای مادر راحت تر نماید.

مصرف میوه خشک برای سلامت استخوان ها

خواص و فواید برخی از میوه های خشک عبارتند از :

  • سیب خشک: سرشار از پتاسیم، آهن، فسفر، ویتامین C و کلسیم
  • زردآلو خشک: حاوی فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و کاروتن
  • موز خشک: سرشار از پتاسیم فسفر، کلسیم، منیزیم، ویتامین های A، B و C
  • توت فرنگی خشک: مانند هلو و گیلاس خشک حاوی ویتامین C و پتاسیم
  • آلو شابلون: سرشار از فیبر، پتاسیم، روی، منیزیم، ویتامین A و بتاکاروتن
  • انجیر خشک:  خاصیت تسکین دهنده و ملین دارد.

آیا میوه خشک برای همه بی خطر است؟

از آنجایی که میوه خشک حاوی آب کمتری است، محتوای کالری آن بسیار بیشتر از میوه های تازه است. میوه خشک برای کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند یا اشتهای کمتری دارند مانند افراد مسن، مفید است. همان طو که پیشتر اشاره شد، میوه خشک منبع خوبی برای افزایش انرژی میباشد و به عنوان یک میان وعده سالم پیشنهاد می شود. با توجه به کالری موجود در این محصولات، مصرف روزانه 30 گرم از انواع میوه خشک برای دریافت انواع مواد مغذی، توصیه میشود. لازم به ذکر است از آنجایی که میوه خشک به طور طبیعی سرشار از پتاسیم و قند است، برای مبتلایان به بیماری کلیوی میزان کمتری توصیه می شود.

به طور کلی:

انواع میوه خشک حاوی تقریبا تمام مواد مواد مغذی در میوه تازه است، اما به دلیل فرآیند کم‌آبی، کمی از آن کاسته میشود.  به عنوان مثال، ویتامین C در انواع میوه خشک بسیار کمتر نسبت به میوه تازه است این در حالی است که نمک های معدنی، فولات و سایر ویتامین ها بدون تغییر باقی میماند. بنابراین می توان گفت که میوه های خشک یکی از بهترین جایگزین ها برای محصولات تازه هستند. نه تنها به دلیل داشتن پتاسیم و فنل، بلکه به دلیل محتوای بالای فیبر آنها. علاوه بر این، پلی فنول های آنها به طور مثبت بر سلامت قلب تأثیر می گذارد.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا