دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتمد و زیبایی

چین و چروک پوست چیست و عوامل ایجاد کننده آن کدامند ؟

مانند سایر ارگانهای بدن پوست بدن نیز با گذشت زمان متحمل روند پیری شده و دچار تغییراتی خواهد شد.معمولا به طور حتم نمی توان سن خاصی را برای شروع چین و چروک پوست تعیین کرد ولی بطور متوسط پس از 35 سالگی آثار پیری بر روی پوست بعضی از قسمت های بدن که بیشتر در معرض نور و هوا بوده اند مانند صورت ، گردن و دست ها ظاهر می شوند. 

در اثر گذشت سن، بافت همبند رشته های کلاژن و الاستیک ناحیه درم پوست دچار تغییرات شده و بدین ترتیب رشته های کلاژن و کاهش سنتز آن و همچنین کاهش تعداد رشته های الاستیک باعث می شود که پوست حالت شکننده به خود بگیرد و حالت لطافت اولیه خود را از دست بدهد و در این حالت پوست شروع به نمایان سازی چین و چروک می نماید.

عوامل چروک پوست

عادات غلط و تاثیر آنها بر روی ظهور زودرس چین و چروک پوست

دلایل متعددی وجود دارند که می توانند باعث بروز چین و چروک زودرس شوند که بسیاری از آنها مربوط به شرایط اقلیمی، نوع تغذیه، نوع فعالیت های اجتماعی و وضعیت روحی اشخاص هستند. این عوامل می توانند اثرات متفاوتی بر روی پوست بگذارند. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و ظاهر شدن چین و چروک پوست و به تعویق انداختن آن بایستی عادت های بد خود را شناسایی کنید و در جهت اصلاح و یا کم کردن آنها قدم بردارید البته ناگفته نماند بعضی از این عادت ها ناخودآگاه با ما هستند مانند لبخند و یا اخم و یا چروک کردن پیشانی در برابر نور که ممکن است اصلاح این عادات زمان بر باشد ولی قابل کنترل هستند.

نوشته های مشابه

لبخند، خنده و یا اخم به مرور زمان باعث بروز چین و چروک در نواحی چشم، پیشانی و اطراف لبها خواهند شد و باعث تغییر زودرس ساختار پوست در این قسمت ها می شوند و پیری زودرس را به همراه خواهند داشت البته باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که برهرحال پس از 45 سالگی پوست دچار علائم پیری و چین و چروک واقعی میشود و تنها می توان با استفاده از ماسک های طبیعی و کرم های مرطوب کننده شدت آن را کاهش داد.

چروک خنده

عضلات و نقش آنها در پیری و چین و چروک پوست

مانند هر قسمت دیگر بدن که عامل اصلی حرکت آنها عضلات هستند پوست نیز دارای عضلاتی متشکل از شبکه ای غنی از رگهای خونی و لنفی است که نقش بسیارمهم در تنظیم فشار و دمای خون و رنگ پوست دارد. با افزایش سن عضلات پوستی نیز شل می شوند و در پی آن چین و چروک های روی آن بروز می کنند. رنگ پوست نیز با شل شدن عضلات دچار تغییراتی می شود که می توان به کم رنگ شدن پوست و بروز لکه های قهوه ای رنگ در صورت، دست ها و بعضی از نقاط دیگر بدن اشاره کرد.

پیری پوست چیست و علل آن کدامند ؟

زیبایی هر انسان به طراوت و زیبایی پوست او بستگی دارد اجزاء درونی پوست و فعالیت آنها باعث زیبایی و طراوت پوست می شوند حال اگر بر اثر بالا رفتن سن این اجزا نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و دچار ضعف شوند پوست نیز آن زیبایی و طراوت اولیه خود را از دست می دهد. در این حالت رشته های کلاژن و الاستیک دچار تغییراتی می شوند و جریان خون در آنها کندتر شده و در نتیجه پوست به مرور زمان پیر می شود.

به طور خلاصه می توان گفت تغییر در اپیدرم، درم، سلولهای رنگدانه ساز، غدد عرق، غدد چربی، فولیکولهای مو و عروق بر اثر افزایش سن ، تغییرات هورمونی ، عوامل محیطی مانند نوع تغذیه ، نور خورشید و یا بصورت ارثی که اجتناب ناپذیر هستند باعث پیر شدن پوست می شوند.

از علائم یک پوست پیر می توان به کاهش قابلیت ارتجاعی پوست،زبری پوست، افزایش رنگ دانه های پوستی، خشکی پوست و انواع مختلف کراتوز اشاره کرد.

چروک ناشی از اخم

چین و چروک پوست چگونه ایجاد می شود ؟

تغییرات در لایه درم (میان پوست) باعث پیدایش چین و چروک می شود. درم بافت همبندی است که زیر اپیدرم قرار دارد و آن را به زیرپوست می چسباند درم از رشته های همبندی الاستین، رتیکولر، کلاژن و انواع سلول های همبندی تشکیل شده است. که در اثر بالا رفتن سن رشته های کلاژن ضخیم شده و سنتز کلاژن کاهش میابد. رشته های الاستیک نیز در اثر افزایش سن کم می شوند و این باعث کم شدن قابلیت ارتجاعی پوست می شود.

ماده زمینه ای بافت همبند درم قابلیت نگهداری مقدار زیادی آب را در خود دارد. هر چقدر میزان آب در آن بیشتر باشد پوست از قابلیت ارتجاعی بالاتری برخوردار است و برعکس هر چقدر آب کمتر باشد قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد. کاهش آب در اثر بالا رفتن سن در لایه بافت همبند باعث کاهش کشش پوستی و در نتیجه کاهش لطافت و زیبایی آن می شود. 

کلاژن های به هم متصل در اثر پیری پیش از پیش سخت می شوند و از قابلیت حل شدن آنها کاسته می شود دلایل تسریع این اتفاق تابش شدید نور خورشید و اشعه UV هستند که باعث ایجاد پیری زودرس پوست می شوند.

لایه های پوست

انواع چین و چروک پوست کدامند ؟

  • چروک های حقیقی که در اثر تغییرات بیولوژیکی در بافت های پوست ایجاد می گردند.
  • چین و چروک های حالتی که در بعضی از افراد در هنگام صحبت، مطالعه کردن و اخم بصورت ناخودآگاه ظاهر می شوند.

عوامل موثر در ایجاد چین و چروک پوست کدامند ؟

  • عامل ارثی و ژنتیکی این عامل در پیری پوست نقش بسزایی دارد تغییرات پوستی فرزندان تابع پدر و مادر است.
  • عامل خشکی و بی آبی پوست یکی از اصلی ترین عوامل بروز چروک پوست خشکی و  بی آبی پوست می باشد. در اثر نرسیدن آب و رطوبت به لایه سطحی پوست، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

خشکی پوست نیز خود بر دو نوع است :

  1. خشکی پوست که ناشی از کم چربی بودن است. در این حالت عدد چربی پوست از تراوش کمی برخوردار هستند.
  2. خشکی پوست در اثر کم آبی پوست است و این آب از راه خوراکی وارد بدن شده و مواد مغذی و انرژی زا را به پوست می رساند.
  • عامل اشعه و نور آفتاب و ایجاد چروک اگر بمدت طولانی در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیرید پوست شما سریعتر دچار چین و چروک و پیری زود روس می شود. استفاده از فرآورده های ضدآفتاب جهت محافظت از پوست برای افرادی که به اجبار باید زیر نور خورشید کار کنند بشدت توصیه می شود.
  • عامل کاهش خونرسانی ایجاد چروک با افزایش سن رگ های خونی و موئینه های ظریف خونرسان به پوست دچار ضعف می شوند در نتیجه خون و مواد مغذی و اکسیژن کمتری به پوست می رسد و این عامل باعث بروز چروک پوست می شود.
  • عامل عادات زندگی بیماری ، مصرف الکل، استعمال دخانیات و اعتیاد تاثیر بسیار زیادی بر روی پیری زودرس و چروک شدن پوست دارند.

با تشکر از شما همراهان همیشگی مجله پروماگ لطفاً نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا