دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مراقبت از نوزاد

چطور می توانیم در زمان دندان درآوردن نوزاد درد او را تسکین دهیم ؟

دندان در آوردن کودک یک قسمت طبیعی از رشد کودک است. دوران رشد دندان ها می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند که ممکن است برای کودک شما تنش زا باشد. راه های مختلفی برای تسکین درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد وجود دارد. شما می توانید از انواع مختلفی از داروهای خانگی استفاده کنید یا به دنبال مراقبت های پزشکی خارج از خانه (مراجعه به پزشک) باشید.

1- درمان درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد در خانه

1- ماساژ دادن لثه نوزاد

لثه کودک خود را با انگشت خود ماساژ دهید؛ البته توجه کنید که دست شما تمیز باشد. اگر کودک شما دندان در می آورد، گاهی اوقات به سادگی می توانید با مقداری فشار بر روی لثه نوزاد، درد او را از بین ببرید. با انگشت خود لثه نوزاد خود را ماساژ دهید. ابتدا دست های خود را بشویید، و سپس به راحتی این کار را انجام دهید.

دندان در آوردن نوزاد

 

2- خنک نگه داشتن دهان نوزاد در دوران دندان در آوردن

دهان کودک خود را خنک نگه دارید. خنک نگه داشتن دهان کودک شما می تواند درد ناشی از دندان در آوردن نوزاد را از بین ببرد. شما می توانید از انواع مواد سرد برای خنک کردن لثه ها و دهان کودک خود استفاده کنید.

الف- شما می توانید از یک تکه پارچه سرد، یک قاشق سرد یا اسباب بازی دندانی نوزاد استفاده کنید تا درد نوزاد شما تسکین یابد.

ب- غذای سرد به نوزاد خود بدهید.

ج- در حالی که مواد سرد می توانند مفید باشند، هر چیز یخ زده ای می تواند برای سلامت کودک شما مضر باشد. تماس با دمای بسیار سرد می تواند برای دهان و لثه مضر باشد. وقتی می خواهید قاشق یا اسباب بازی دندانی نوزاد را خنک کنید، از یخچال به جای فریزر استفاده کنید.

تسکین درد دندان درآورن نوزاد

3- خرید اسباب بازی مخصوص دوران دندان درآوردن نوزاد

یک اسباب بازی دندانی برای نوزاد خود بخرید. شما می توانید یک اسباب بازی دندانی را به صورت آنلاین یا از داروخانه های محلی خریداری کنید. اسباب بازی دندانی ممکن است به شکل حلقه های سنتی گرد مخصوص دندان درآرودن باشد، که وسیله های گرد پلاستیکی کوچکی هستند و کودکان می توانند در زمان خارش لثه خود، با فشاری که با لثه خود به این دندانی ها می آورند، کمی آرام شوند. همچنین توجه داشته باشید که برخی از این اسباب بازی ها، حالت ویبره دارند، تا لثه کودک را ماساژ دهند و بدین طریق ناراحتی او را کم کنند.

4- خوردن غذاهای سفت در زمان دندان درآرودن

غذاهای سفت برای نوزادان در دوران دندان در آوردن مفید هستند. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است تا بتواند غذاهای جامد بخورد، غذاهای سفت می توانند در تسکین درد لثه کودک کمک کنند. زمانی که به کودک خود غذاهای سفت تر می دهید، او مجبور خواهد شد تا غذا را بیشتر بجود و بدین ترتیب درد لثه هایش کمتر می شود.

اگر تصمیم گرفتید بمنظور تسکین درد دندان درآوردن نوزاد خود غذاهای سفت به او بدهید، تمام حواستان باید به او باشد تا کامل غذا را بجود. باید به یاد داشته باشید که کودک ممکن است غذا را نجود و یک مرتبه آن را قورت دهد که این باعث خفگی او خواهد شد، بنابراین در هنگام غذا خوردن نوزاد خود، چشم از او بر ندارید.

5- پاک کردن آب دهان نوزاد

آب دهان کودک خود را پاک کنید. نوزادان در هنگام دندان در آوردن نمی توانند آب دهانشان را کنترل کنند و به همین دلیل دور دهان آنها همیشه خیس می شود. اگر دور لب نوزاد بیش از اندازه خیس شود، باعث سوزش پوست او خواهد شد. یک دستمال تمیز در دست داشته باشید و هر زمانی که مشاهده کردید دور لب کودک خود خیس است، آن را خشک کنید.

الف- از لوسیون حاوی آب یا کرم مرطوب کننده برای دور لب نوزاد خود استفاده کنید. این کار می تواند از خشک شدن پوست او به دلیل آب دهانش جلوگیری کند.

ب- اگر آب دهان او بیش از حد باشد، می توانید یک پیشبند از روی لباسش به او بپوشانید، تا آب دهانش لباس او را کثیف نکند.

دندان در آوردن

2- رفتن به دنبال مراقبت های پزشکی در دوران دندان درآوردن نوزاد

1- استفاده از داروهای پزشکی

شما می توانید داروهای پزشکی را امتحان کنید. اگر مراقبت های خانگی به کاهش درد لثه کودک خود در دوران دندان درآوردن نوزاد به او کمک نکردند، انواع داروهای بدون نسخه برای استفاده جهت کاهش درد لثه نوزادان وجود دارد. در صورتی که درد لثه نوزاد شما واقعأ زیاد باشد و گریه او بند نیاید، می توانید از مسکن ها استفاده کنید.

الف- استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن می تواند برای نوزاد در زمان دندان در آوردن او مفید باشد. بهتر است که ابتدا به پزشک مراجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید تا مقدار مجاز مسکن برای نوزاد شما را تجویز کند. ایبوپروفن را به نوزادان زیر شش ماهه ندهید.

ب- از هر گونه داروی حاوی بنزوکائین دوری کنید. این دارو یک مسکن درد رایج است. در موارد نادر، این دارو می تواند یک وضعیت خطرناک ایجاد کند که مقدار اکسیژن را در خون کاهش می دهد.

پ- اگر درد لثه نوزاد شما در دوران دندان درآوردن شدید باشد، قبل از دادن هر دارویی به او، باید به پزشک مراجعه کنید. شما باید مطمئن باشید که این درد ناشی از دندادن در آوردن است، و دلیل آن هیچ مسئله جدی دیگری مانند عفونت گوش نیست. به همین دلیل باید ابتدا با پزشک مشورت کنید.

2- استفاده از ژل های مخصوص برای تسکین درد دندان درآوردن نوزاد

شما می توانید از ژل های مخصوص دوران دندان درآوردن کودک استفاده کنید. اگر کودک شما به درمان های دیگر پاسخ ندهد، می توانید ژل های مخصوص را از یک داروخانه یا سوپر مارکت محلی خریداری کنید. این ژل ها معمولا حاوی یک ضد عفونی کننده موضعی یا بی حسی است. از یک ژل بدون قند استفاده کنید که به طور خاص برای نوزادان تجویز می شود. این ژل ها معمولأ لثه نوزاد را ضد عفونی می کنند و اثر بی حسی دارند، بنابراین ممکن است اثر آنها طولانی نباشد. قبل از استفاده از این دست ژل ها با پزشک خود صحبت کنید.

از استفاده از ژل های حاوی بنزوکائین اجتناب کنید و حواستان باشد از این ژل ها بیش از حد مجاز استفاده نکنید.

3- احتیاط در هنگام استفاده از درمان هومیوپاتی

هنگام استفاده از داروهای هومیوپاتی احتیاط کنید. بسیاری از والدین از روش های هومیوپاتی برای درمان درد لثه دوران دندان در آوردن نوزاد استفاده می کنند. در حالی که برخی از این روش ها می توانند نسبتأ بی ضرر باشند، شواهد علمی خیلی زیادی وجود ندارند که از مفید و بی ضرر بودن این نوع داروها پشتیبانی کنند. برخی از انواع روش های هومیوپاتی ممکن است برای نوزاد شما مضر باشند.

الف- پودر هوموپاتی یا گرانول ها که در بسیاری از داروخانه ها فروخته می شوند، نسبتأ بی ضرر هستند. البته تا زمانی بی ضرر هستند که بدون قند باشند. اگر کودک شما به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، ممکن است بخواهید چنین پودر هایی را امتحان کنید، اما بهتر است بدانید که هیچ تضمینی برای مفید و بی ضرر بودن آنها وجود ندارد.

ب- برخی از فروشگاه ها دستبند یا گردنبند کهربا می فروشند که ظاهرأ با کم کردن چربی پوست نوزاد به کاهش درد دوران دندان در آوردن کمک می کنند. اگر تصمیم به استفاده از این روش دارید، باید با احتیاط عمل کنید. دستبند و گردنبند هر دو برای یک نوزاد خطرناک هستند. همچنین نوزادان علاقه زیادی به جویدن چنین وسیله هایی دارند، و بدین ترتیب ممکن است گردنبند را پاره کنند و تکه ای از آن را قورت بدهند که بسیار خطرناک است. شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد کهربا برای کاهش درد مؤثر است.

4- تشخیص زمان مراجعه به پزشک

شما باید بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. دندان در آوردن معمولأ بخش عادی رشد و تکامل نوزاد است. بدون کمک دکتر هم می توان این دوران و ناراحتی های همراه آن را کنترل کرد. با این حال، اگر کودک شما تب یا درد شدید داشته باشد، ممکن است دچار عفونت یا بیماری شده باشد. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و علائم نوزاد خود را با او در میان بگذارید.

دندان در آوردن

3- حرکت رو به جلو در دوران دندان درآوردن نوزاد

1- مراجعه به دندانپزشک

کودک خود را به دندانپزشک ببرید. هنگامی که اولین دندان کودک شما رشد کرد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. سعی کنید پیش از اینکه 6 ماه از زمان در آمدن اولین دندان نگذشته و البته پیش از اولین تولد او به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک نوزاد را معاینه کرده و این اطمینان را می دهد که دوران دندان در آوردن نوزاد شما به خوبی سپری می شود و او دندان های سالمی دارد.

2- مراقبت از دندان کودک

مراقبت دندان های جدید کودک خود باشید. در دوران دندان در آوردن نوزاد خود باید حواستان به آنها باشد و حتی با یک مسواک کوچک که شده از دندان هایش مراقبت کنید. دندان ها و لثه سالم برای سلامت کلی کودک شما مهم هستند.

الف- لثه کودک خود را با یک دستمال تمیز و مرطوب هر روز بشوئید. این کار باعث جلوگیری از ایجاد باکتری ها می شود.

ب- چنانچه اولین دندان کودک شما رشد کرد، با یک مسواک کوچک و نرم به آرامی دندان او را تمیز کنید. کودک شما تا سه سالگی نمی تواند مسواک زدن و مراقبت از دندان ها را یاد بگیرد. قبل از سن سه سالگی، از مقدار خیلی کمی خمیر دندان استفاده کنید، این مقدار نباید بزرگ تر از یک دانه برنج باشد!

دندان در آوردن

سخن پایانی

دوران دندان در آوردن نوزادان ممکن است به سختی سپری شود. البته این دوران را می توانید با مراقبت های خانگی سپری کنید. اما اگر درد نوزاد بسیار شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید از داروهای مسکن برای کاهش درد لثه نوزاد در دوران دندان در آوردن استفاده کنید، حواستان به مقدار مصرف مجاز آن برای نوزادان باشد.

امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد. از اینکه بار دیگر با مطلبی از مجله آنلاین پروماگ همراه بودید از شما متشکریم. می توانید سایر مقالات بخش نوزادان را از طریق این قسمت مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا