دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

خانومانهمراقبت از نوزاد

علایم عجیب و غریب در نوزادان که ممکن است باعث نگرانی بی مورد والدین شوند…؟!

نوزاد شما ممکن است در چند ماه اول زندگی خود علائمی داشته باشد که شاید برای شما عجیب و غریب به نظر برسد. این علایم عجیب و غریب در نوزادان معمولا باعث نگرانی و دستپاچگی والدین می‌شود و به همین دلیل به طور مرتب به پزشک مراجعه می‌کنند. اما مسئله اینجاست که آیا این همه نگرانی و مراجعه به پزشک ضروری است یا خیر. در این مطلب از  مجله پروماگ قصد داریم به شما بگوییم کدامیک از این علایم طبیعی و کدام غیر طبیعی هستند. پس با ما همراه باشید.

ترشحات چشمی یکی از علایم عجیب و غریب در نوزادان

مجرای اشکی نوزادان مخصوصا در روزهای آغازین زندگی بسیار باریک است، و سبب ایجاد ترشحات سفید یا زرد رنگی می شود. این ترشحات شبیه به مخاط بینی هستند اما لزوما نشانه عفونت چشمی نیستند. در صورتی که این ترشحات سفید یا زرد رنگ موجب قرمز شدن چشم نوزاد شود، آن وقت می توان آن را عفونت چشمی نامید. برای درمان از گوشه داخلی چشم به آرامی ترشحات را با گوشه یک دستمال تمیز پاک کنید. همچنین می توانید با استفاده از نوک انگشت تمیز  فضای بین چشم و بینی کودک را ماساژ دهید. 

بزاق زیاد دهان نوزاد

معمولا بزاق دهان نوزادان بعد از خوردن شیر زیاد است و این لزوما نمی‌تواند نشانگر ریفلاکس معده در آنان باشد. عضلات بدن نوزادان از بدو تولد هر روز در حال قوی تر شدن هستند، به خصوص عضلاتی که شیر را در معده نگه می دارند. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند معمولا بزاق بیشتری دارند زیرا شیر خشک در معده دیرتر هضم می‌شود. کودکانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند نیز ممکن است به خاطر سهولت و تمایل نوزاد به مکیدن حتی پس از سیر شدن نیز به خوردن ادامه دهند. اما هیچ کدام از این مشکلات هنگام استفاده از شیر مادر وجود ندارد. بیشتر نوزادان پس از اینکه توانایی نشستن را به دست می‌آوردند دیگر مشکل بزاق بیش از حد را ندارند. این مورد از علایم عجیب و غریب در نوزادان در صورتی نیاز به مشاوره با پزشک دارد که با احساس بی تابی و پریشانی کودک شما همراه باشد.

سکسکه یکی از علایم عجیب و غریب در نوزادان

اسپاسم دیافراگم باعث ایجاد سکسه در بزرگسالان می‌شود که در برخی موارد به شدت آنها را آزار می‌دهد. اما سکسکه‌های گاه‌به‌گاهی که در روز در نوزادان رخ می‌ دهد مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند. اما شما نیز نباید سعی کنید جلوی سکسه‌ آنها را با شیر دادن به آنان متوقف کنید.

علایم عجیب و غریب در نوزادان

لوچ یا چپ شدن چشمان نوزاد

تقریبا تمامی نوزادان گاه به گاه دچار حالتی می شوند که در آن یک چشم به یک سمت و دیگری به سمت دیگر نگاه می کند. شاید این موضوع برای کمی عجیب و غریب به نظر برسد و شما را نگران کند اما باید بدانید که این به این معنی نیست که فرزند شما دچار مشکل بینایی است. در چند ماه اول، عضلات چشم هنوز در حال رشد کنند هستند، و کودک شما سعی می کند تا یاد بگیرد چطور از چشمان خود استفاده کند. اما در صورتی این موضوع تا پس از ۶ ماهگی نیز ادامه پیدا کرد، حتما با  یک چشم پزشک متخصص اطفال در این رابطه مشورت کنید.

یبوست نوزادان

اگر چه رژیم غذایی کودک شما (چه شیر مادر، یا شیر خشک) ممکن است در طی چهار تا شش ماه اول تغییری نکند، اما عادات و روند کار کردن روده او ممکن است نسبت به قبل تغییراتی داشته باشد. مدفوع در این زمان به آرامی در روده او حرکت می‌ کند و این به معنای واقعی یبوست محسوب نمی شود. اگر او واقعا مبتلا به یبوست باشد، مدفوع او بسیار کم و کمی سفت است و در مواردی با خونریزی همراه است. در این زمان باید حتما با پزشک او در این باره مشورت کنید.

ورم یا تاول لب یکی دیگر از علایم عجیب و غریب در نوزادان

تاول یا تب خال برای بزرگسالان معمولا ناخوشایند و دردناک است. اما تاول کوچک روی لب بالای نوزادان به این معناست که باید تکنیک شیر دادن به او را اصلاح کنید. این علائم عجیب و غریب در نوزادان هنگامی رخ می دهد که نوزاد شیر را به طور صحیح نمی تواند بمکد به لب هایش فشار می آورد و نوعی اصطکاک در لب ایجاد می شود و در نهایت ممکن است تاول کوچکی را روی لب او مشاهده کنید. حل این مشکل بسیار آسان است. شما باید سینه را در حالتی بگیرید که نوک سینه به اندازه یک اینچ (حدود 2.5 سانتیمتر) در دهان کودکتان باشد. بعد از آن تاول باید از روی لب ظرف مدت چند روز ناپدید شود.

علایم عجیب و غریب در نوزادان

جوش پوستی

شاید این مورد از علایم عجیب و غریب در نوزادان شما را حسابی نگران کند اما خوشبختانه هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد وجود جوش روی صورت نوزاد وجود ندارد. این عارضه در 2 تا 3 هفتگی کاملا عادی است و به این خاطر رخ می دهد که هورمون‌ های شما در این مدت هنوز در خون کودکتان جریان دارند و باعث تحریک غدد عرق می شوند. پوست نوزادان اغلب پس از 3 هفته کاملا از جوش پاک می‌شود استفاده از داروهای موضعی خفیف (که توسط پزشک متخصص کودکان تجویز شده باشد) می تواند روند بهبود را تا حد زیادی تسریع بخشد.

سخن پایانی

نوزاد شما اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد و به همین دلیل خیلی سریع با کوچک ترین نشانه ای نگران او می شوید و سریع به پزشک مراجعه می کنید. با این وجود باید توجه داشته باشید که تمامی این علائم خطرناک و نگران کننده نیستند. به همین دلیل در این مطلب در مورد علایم عجیب و غریب در نوزادان که ممکن است در نوزاد خود مشاهده کنید و نگران او شوید صحبت کردیم. امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد. از اینکه بار دیگر با مجله آنلاین پروماگ همراه بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا