دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

دوره‌های تکمیلی تخصص کودکان

تمام دوره‌های تکمیلی مربوط به تخصص کودکان و اطفال، مگر در موارد استثناء، به 3 سال آموزش نیاز دارند و در انتها نیز به پزشکانی که این دوره‌ها را گذارنده‌اند مدرک معتبر اهداء می‌شود. به طور کلی، سال اول هر دوره پر از فعالیت‌های بالینی در بخش‌های بیمارستان‌ها می‌باشد و دو سال دیگر معمولاً پژوهش محور هستند و ممکن است شامل فراخواندن‌های شبانه گاه و بی‌گاه باشند.

تخصص پزشکی نوزادان و کودکان در بدو تولد

متخصصین پزشکی نوزادان با طیف وسیعی از مشکلات پزشکی – از عدم بلوغ ریه و خونریزی درون بطنی گرفته تا بیماری‌های عفونی و اختلالات مادرزادی در نوزادان کامل – سر و کار دارند. معمولاً لفظ پزشکی کودکان در بدو تولد نیز به این تخصص اضافه می‌شود تا نشان دهد کار متخصصین پزشکی نوزادان تا چه حد با کار پزشکان زنان و زایمان – در مواردی مانند زایمان زودتر از موعد یا اختلالات جنینی که توسط سونوگرافی یا آمینوسنتز تشخیص داده شده اند – در ارتباط است. پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی رخ داده است سن زنده‌مانی نوزادان تازه متولد شده را تا 22 الی 23 ماه پس از تشکیل رویان کاهش داده‌اند. همراه این پیشرفت‌ها مسائل اخلاقی و فلسفی نیز در مورد کیفیت زندگی بیماران مطرح شده است که باید به آنها پاسخ داده شود. از همین رو متخصصین پزشکی نوزادان باید به خواسته‌ها و شرایط خانواده نوزاد به دنیا نیامده توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای برقراری ارتباط مناسب با آنها وقت صرف کنند تا بتوانند در کنار آمدن با مشکلات احتمالی که ممکن است فرزندشان دچار آنها باشد، به آنها کمک کنند.

بسته به بیمارستانی که این متخصصین در آنها مشغول به کار می‌باشند، شیفت‌های کاری آنها متغیر خواهد بود.

نوشته های مشابه

تخصص کلیه اطفال

متخصصین کلیه باید در مورد فیزیولوژی بدن انسان و نوسانات مایعات، الکترولیت‌ها و اختلالات اسید و باز، دانش کافی داشته باشند. آنها به تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌پردازند شامل: تنگی سرخرگ کلیوی، گلومرولونفریت ایجاد شده پس از عفونت استرپتوکوکوسی، دیابت بی‌مزه و نارسایی مزمن کلیوی. این متخصصین در جریان اعمالی مانند گرفتن بیوپسی کلیوی و دیالیز درون پریتونیومی، با بیمارانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، روابط صمیمانه برقرار می‌کنند. آنها ممکن است در یک روز کاری با بیمارانی برخورد کنند که برای رسیدگی به هماچوری یا پروتئین‌یوری به آنها ارجاع داده شده‌اند اما دلیل مشخصی برای این وضعیت‌ها توسط پزشک عمومی اطفال ذکر نشده است. در بعد از ظهر این متخصصین به سر زدن به بیماران بستری شده در بخش‌های می‌پردازند تا مثلاً نارسایی کلیوی یک بیمار پیوند کلیه که به تازگی عمل پیوند انجام داده است را مدیریت کنند. دانشجویان تخصص و پزشکان کشیک همیشه به هنگام صبح و در زمانی که موارد جالب به بخش ارجاع داده می‌شوند حضور دارند و بینشی که می‌توانند برای متخصص کلیه فراهم کنند، معمولاً بسیار ارزنده می‌باشد.

تخصص مغز و اعصاب اطفال

متخصصین مغز و اعصاب اطفال معمولاً افرادی بسیار صبور و دلسوز می‌باشند که بیشتر وقتشان را با کودکانی که از بیماری‌های سیستم عصبی رنج می‌برند می‌گذارنند. بیماری‌هایی که این متخصصین با آنها سر و کار دارند شامل سردرد‌های خوشخیم، تشنج‌هایی که در اواخر دوران کودکی از بین می‌روند، اختلالات کمبود توجه و بیماری‌های حاد و پیش‌رونده‌ کشنده – مانند دیستروفی عضلانی دوشن – اختلالات صرعی پیش‌رونده مانند اسپاسم‌های نوزادان، توبروز اسکلروزیس و انواع اختلالات ساختاری مادرزادی مغز مانند سندرم دندی – واکر و پاکی‌گیریا می‌باشند. مهارت بالایی که این متخصصین در معاینه بالینی دارند به آنها در پیدا کردن ضایعات کانونی کمک می‌کند که در نتیجه تشخیص و درمان مناسب بیماری‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. بسیاری از پزشکان این تخصص از پزشکی را خسته‌کننده می‌دانند زیرا احساس می‌کنند که در این تخصص تنها باید به کنترل علائم بیماران اکتفا کرد و به ندرت می‌توان این بیماران را به شکل کامل درمان نمود. با این وجود متخصصین مغز و اعصاب اطفال می‌دانند که اعمال مداخله‌ای آنها می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی بیمارانشان شود و در زندگی آنها اثر مثبت داشته باشد. دوره تکمیلی تخصصی پزشکی مغز و اعصاب اطفال بخشی از یک دوره تخصص ترکیبی به حساب می‌آید که در آن 2 سال شامل دوره پزشکی عمومی اطفال، 1 سال شامل دوره تخصص مغز و اعصاب بزرگسالان و 2 سال شامل دوره تخصص تکمیلی مغز و اعصاب اطفال می‌باشد.

پزشک اطفال

تخصص ریه اطفال

تقریباً تمام بیماری‌ها می‌توانند تنفس و عملکرد ریوی کودکان را تحت تاثیر قرار دهند و همین امر باعث می‌شود که تخصص ریه اطفال، یک تخصص پرکار در پزشکی اطفال به حساب آید. متخصصین ریه در نوزادان به تشخیص علت خس‌خس‌ها می‌پردازند – که آیا عوامل محیطی باعث ایجاد این خس‌خس‌ها می‌شوند و یا کودک در بلع یا رفلاکس معده‌ای دچار مشکل می‌باشد. در خردسالان، پزشکان متخصص ریه ممکن است که نیاز باشد از برونکوسکوپ‌ها برای بیرون آوردن تکه‌های کوچک لگو استفاده کنند و یا اینکه برای تشخیص وقفه تنفسی در خواب مجبور شوند به پلی‌سومنوگرافی روی بیاورند. کودکان در هر سنی ممکن است به ذات‌الریه‌های پیچیده مبتلا شوند که باعث جمع شدن مایع در فضای جنب شود و متخصص ریه مجبور باشد برای تخلیه مایعات اضافه از فضای جنب، عمل لوله‌گذاری صدری را انجام دهد. هنگامی که یک کودک بیش از یک بار به دلیل ابتلا به آسم حاد به پزشک متخصص در بیمارستان ارجاع داده می‌شود، متخصص ریه می‌تواند به شکل سرپایی نیز به رسیدگی به آنها ادامه داده و به آموزش و درمان بیمار و خانواده او بپردازد.

ریه کودک

روماتولوژی اطفال

متخصصین روماتولوژی اطفال در تشخیص درد‌ها و خارش‌های گنگ و درمان آنها تبحر بی‌نظیری دارند. با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ پژوهش‌های بالینی و غیربالینی مرتبط با بیماری‌های وابسته به ایمنی صورت گرفته، مشخص شده است که کودکان و نوجوانان از بیماری‌های متمایزی نسبت به بزرگسالان رنج می‌برند. برای مثال روماتیسم مفصلی در جوانان (JRA) دیگر زیرمجموعه‌ای از روماتیسم مفصلی به حساب نمی‌آید، زیرا ویژگی‌هایی دارد که آن را از روماتیسم مفصلی در بزرگسالان متمایز می‌کند. سایر بیماری‌هایی که توسط متخصصین روماتولوژی اطفال تشخیص داده شده و درمان می‌شوند شامل بیماری لایم، انواع لوپوس و درمانومیوزیت می‌باشند.

معمولاً فرایند‌های درمانی برای درمان قطعی اکثر بیماری‌های روماتوئیدی (شامل تجویز ضدالتهاب‌ها و دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی) کارساز نیستند، اما می‌توانند به مدیریت این بیماری‌ها و افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آنها کمک کنند.

پزشکی ورزشی اطفال

دوره تکمیلی تخصص پزشکی ورزشی اطفال یک دوره 1 ساله می‌باشد که می‌تواند آزادی عمل قابل توجهی را برای پزشکان متخصص اطفال فراهم کند. در این تخصص پزشک متخصص اطفال می‌تواند به عنوان یک پزشک عمومی اطفال مشغول به کار بوده و از آموزش‌هایی که دیده است نیز برای کار به عنوان پزشک مدارس استفاده کند. یا اینکه می‌تواند به فعالیت‌های ارتوپدی روی آورده و به شکل تمام وقت به رسیدگی به جراحات کودکان و نوجوانان بپردازد. این متخصصین هنگام کار با ورزشکاران حرفه‌ای، باید حواسشان به اختلالات تغذیه‌ای و قاعدگی‌های غیرطبیعی باشد. همچنین در هنگام رسیدگی به شکستگی اندام‌ها در کودکان، این متخصصین باید مشخص کنند که شکستگی به چه شکلی اتفاق افتاده است و آیا نیاز به تفحص بیشتر می‌باشد یا خیر. دوره‌ تکمیلی تخصصی پزشکی ورزشی اطفال بسیار رقابتی می‌باشد و پزشکان می‌توانند از تخصص داخلی یا پزشکی خانواده نیز در این دوره شرکت کنند.

اگر به کمک پزشک کودکان نیاز داشتید، به وبسایت درمانکده بروید و از پزشکان برای ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین تصویری، صوتی و متنی نوبت دریافت کنید.


پیشنهاد مجله آنلاین پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا